Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nieuwe keus maken na miskoop

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 16:48    Post subject: Nieuwe keus maken na miskoop
Een half jaar geleden ongeveer heb ik al het een en ander uitgezocht over het kopen van een nieuwe camera. Ik ben iemand die van alles fotografeerd het liefst vogels maar als ik een wezel, ree, wild zwijn etc of een mooie vlinder, libel of bloem zie maak ik daar ook een foto van. Ik heb toen zoveel voorbij horen gaan aan spullen en me vakantie kwam er al aan en ik had neit genoeg geld toen heb ik de nikon p100 gekocht een hybride camera met 26x optische zoom. Nu heb ik deze camera hij is best handig maar het scherpstellen is helemaal kut en gaat te langzaam waardoor ik onderwerpen mis loop. Ik heb dus 400 euro weggegooid. Nu wil ik dus echt voor een spiegelreflex gaan. Nu heb ik gelezen dat de canon 100-400 een goede all-round lens is, maar dat de sigma 500 mm ook goede lenzen zijn. Ik heb nu nog helemaal geen geld maar wil sparen tot 1500/2000 euro. Dan wil ik een camera kopen een lens, tas, accu etc. Ik wil zoizo voor canon gaan.
Nou hoor ik van veel mensen dat je beter een 2e hands body kan kopen, maar is de lens dan belangrijker dan de body? Ik wil me foto's uitvergroten tot hoogstens 30 x 40.

Groeten Nick,
Back to top
Reply with quote

KlaasBruin

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 16:58    Post subject:
De Sigma 150-500 is een uitstekende lens en kost rond de 750 euro.
Voor 700 euro heb je een Canon 50D en voor iets meer geld een 60D en dan hou je nog geld over voor een statief, geheugenkaartje, extra batterijen en een rugzak/tas.
Prima combinatie voor natuurfotografie.
Back to top
Reply with quote

Kashmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 17:14    Post subject:
300 f/4.

succes,
Marc
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 17:18    Post subject:
De lens is wel belangrijker dan de camera. Ik zou dan ook kiezen voor een 400/5.6 die je gebruikt voor ongeveer 1100 euro kunt kopen en dan koop je er nog een 50D bij voor 500 euro en dan nog een geheugenkaart: 40 euro en extra batterij. Ik zou kiezen voor de 400/5.6 omdat als je veel wilt croppen je beter een heel goed scherpe lens kunt hebben. Misschien kun je voor de sigma beter met een ervarings deskundige praten over de sigma: http://www.birdpix.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=6660

Dan kom je uit op:
Canon 50D : 500 euro (hangt van markt moment af)
Canon 400/5.6 : 1100 euro
Geheugen kaart : +/- 50 euro
extra batterij: 40 euro (niet canon, canon versie kost geloof ik 30 euro meer)
Goede tas: +/- 100 euro
totaal: 1740 euro

En dan misschien nog een al-round lensje zoals de 18-55 of 17-85

Groeten,
Martijn

update: 300/4.0 is ook een goede keuze
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 19:14    Post subject:
Ik snap de voorgestelde 400 F5,6 niet helemaal. TS geeft toch duidelijk aan, vlinder-libel-plant = 300mm F4.
Voordat er weer verkeerde keuzes gemaakt worden.......
Over de TOTAALkwaliteit van de bekende sigma vazen ga ik het niet meer hebben. Als TS tevreden was met de BEELDkwaliteit van zijn eerdere camera, dan kun je met een sigma vaas nog wel even vooruit. Ik was tenslotte ook ooit een paar maand tevreden met een
panasonic FZ20. Een DSLR met bekende sigma zoom combi veegt natuurlijk de straat aan hiermee.
Wil je het beste, investeer dan in de prime. Die kun je zelfs nog met een gerust hart naast je toekomstige 500-600 of 800 kanon gebruiken, zonder ergernis aan beeldkwaliteit.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 20:28    Post subject:
zie klaasbruin

(en die heeft het recent allemaal uitgezocht! wil je daar niets iets over schrijven, klaas?)
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 10 Dec 2010, 21:19    Post subject:
Heel veel mensen hier herkennen dit verhaal wel denk ik. Je wil een stapje verder en dan kun je met z'on powershot toestel niet veel. Hier op het forum is heel veel te lezen over de diverse lenzen en camera's. Neem hier rustig de tijd voor en zet de zaken op een rijtje. Elke lens heeft zijn specifieke eigenschappen en voor en nadelen. Een goede telelens is een duurzame investering. Maar belangrijkste is ,wat wil je ermee.Zelf heb ik de Sigma 150-500mm ook gehad, maar toch weggedaan omdat ik de 150 en 250 mm amper gebruikte. Dus een 300F4 en een TC1,4 is een goede keuze ,en nog redelijk betaalbaar. Voordeel van de 300 F4 is dat je een heel korte instelafstand hebt van 1,5 mtr. Dus voor libellen en vlinders ideaal. Succes met je keuze ,en neem de tijd om het goed te onderzoeken. Gr. jos.
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 11 Dec 2010, 0:19    Post subject:
Als je ook vlinders, libellen etc wilt fotograferen is er maar 1 mogelijkheid:
Canon 300 F4.

De 400/5.6 en sigma superzooms etc hebben een veel te lange minimal focus distance en daar is (semi) macro werk absoluut niet mee te doen.

Koop er een 1.4TC bij en een willekeurige cropcamera en je hebt een geweldige allround set voor +/- 2000eu.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 11 Dec 2010, 11:29    Post subject:
Zie freek.

Ik had je al eerder wat uitgelegd over de privé berichten.
Ik heb natuurlijk een aantal van de genoemde lenzen in bezit gehad.
Daarvan was de 300/4 onwijs scherp en goed handzaam. Toplens dus. De 100-400 is wat groter en wat minder scherp maar alsnog zie je de L-serie kwaliteit vergeleken met een Sigma 50-500 die een stuk moeilijker te hanteren zijn en die sneller problemen geven onderling. Ook is de kwaliteit per lens van sigma verschillend. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voortaan toch liever Canon L-serie lenzen heb. Ondanks ze wat duurder zijn, heb je betere kwaliteit naar mijn idee.

Als beginnend fotograaf zijn dit niet zomaar lenzen natuurlijk.
Ik weet natuurlijk niet hoe snel jij het bedrag bij elkaar gespaard krijgt. Maar ik zou er dik een jaar over doen. Dan zou ik kiezen om eerst dit te doen:

Canon EOS 40D
Canon EF-s 18-55 IS
Canon EF 50/1.8 II
Sigma 150-500 OS (Toch wel Sigma. dan wel 1 die in goede staat verkeerd, dan heb je er vast veel plezier van. Veel beter dan die Nikon.)

Daar eerst een tijd mee fotograferen.
Ik zou de 40D en de 150-500 2e hands kopen, dat scheelt een hoop geld.

Je camera is verder prima, dus gewoon houden.
Later zou ik de 18-55 IS ruilen voor een 17-40/4 L.
de Canon 50/1.8 ook gewoon lekker houden. Blijft een leuke lens.
En de 150-500 OS voor een 300/4 L IS ruilen en daar een 1.4 TC bij kopen. Ook 2e hands en daar een 70-200/4 L IS bij halen. Dan heb je natuurlijk alsnog een hoogstaand setje opgebouwd en tegelijkertijd ervaring. Ik denk dat het slimmer is het op te bouwen.

Met het eerste setje ben je dan dit kwijt:
40D = 375,- (2e hands)
18-55 = €80.- (nieuw)
50/1.8 = €120 (nieuw)
150-500 OS = 600 (2e hands).

Totaal = 1175,-

Als je dan later dit koopt:
40D = 375,-
17-40/4 = 425 (2e hands)
50/1.8 = 120,-
70-200/4 IS = 700,- (2e hands)
300/4 IS + 1.4 = 1125,- (2e hands)

Totaal = €2745,-

Het is maar en suggestie dus als je daar naar toe zou werken bouw je het denk ik mooi op. Als je niks met groothoek heb, kan je die 18-55 IS gewoon houden en die 17-40/4 ook weg laten. Dan heb je €2320,-. Dan heb je een fantastische set. Je kan ook pas later een 70-200/4 kopen en een 300/4 + 1.4. Dan koop je eerst een 100-400 (900,-). Dat scheelt een hoop natuurlijk. Dat kan nog een tussen stap zijn.

Als ik in jou schoenen stond had ik het denk ik op deze manier opgebouwd en als ik kijk naar wat jij van fotografie leuk vind (tot nu toe).

Succes met de keuze en als je nog vragen hebt?,
Stel ze gerust Wink

Gr Jeff.

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 11 Dec 2010, 11:34    Post subject:
Ik vind dat de 400mm 5.6 hier toch wat al te makkelijk wordt afgeserveerd. Zelf heb ik de lens al een jaar of acht en nog steeds sta ik te kijken van wat er allemaal mee mogelijk is. Hoewel ik meestal voor vogels op pad ga fotografeer ik graag ook allerlei ander spul wat ik zoal tegenkom. Vaak ook insecten en nee, als ik echte macro's wil omdat ik de facetten van een insectenoog of de wrede kaken van een bijenwolf 1:1 in beeld wil brengen dan pak ik mijn 100mm 2.8 macro er wel bij maar voor mooie close-ups, iets wat volgens mij de bedoeling van Nick is, is de 400mm prima geschikt. Ik heb wat voorbeelden online gezet. Bedenk daarbij dat ik op mijn wandelingen nooit een statief meesjouw en alles dus vanuit de hand is gefotografeerd:

http://www.natuur.sohosted.com/insecten_400mm/index.html

groet, Jan

Brasil

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 11 Dec 2010, 13:17    Post subject:
Ik heb zelf de stap gemaakt na vijf jaar met een compact Sony H1 te hebben geschoten (5.1 Mp / 12x optisch). Dat zijn erg leuke camera's en je kunt zelfs een vogel vastleggen maar zo gauw je gaat croppen en op de details gaat letten blijft er weinig kwaliteit over t.o.v. DSLR, zelfs met een simpele lens als een Tamron 70-300.

Als Nick in een keer erg goed kwaliteit wil denk ik dat hij meteen voor een prime zou moeten gaan canon ef300 / f4 met converter 1.4
Dan ben je meteen op een niveau lijkt me waar je nog vele jaren mee vooruit kan en je hebt een waardevaste lens. Als je snel aan de slag wil kun je een wat eenvoudigere tweedehands body kopen (400D - 450D enz...) waarmee je al heel behoorlijke foto's kunt maken.

Als je stapsgewijs je set gaat opbouwen ben je vaak meer geld kwijt lijkt me, een wat mindere lens vraagt op termijn toch voor opwaardering... uiteindelijk wil je vaak voor het beste (nog betaalbare) gaan. In mijn geval is dat binnenkort een 450D + canon 300 f4 en 1.4 TC. Die camera kan ik t.z.t. altijd nog vervangen.
Mijn insteek zou dan zijn: ga meteen naar de canon 300 f4

groet Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Annegrafie

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 12 Dec 2010, 0:06    Post subject:
Ik fotografeer met ontzettend veel plezier met de zoomlens 100-400 van Canon en de EOS 50d.
Zowel vlinders, vogels, en (grotere) zoogdieren zijn hier goed mee te fotograferen. De zoom gebruik ik veel. Kwaliteit is wat minder dan een vast lens zoals de 300 F4, maar ik ben er toch erg over te spreken. ( zie ook mn website voor resultaten).
Met een vaste lens loop je denk ik gauw aan tegen het feit dat het onderwerp niet in beeld past.
Gewicht is ook prima te doen.

Succes met je keuze.

groet,

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sun 12 Dec 2010, 10:10    Post subject:
Quote:
Met een vaste lens loop je denk ik gauw aan tegen het feit dat het onderwerp niet in beeld past.

Daar ben ik niet helemaal mee eens.
Ik heb een prime gehad en de zoom. Met allebei kwam ik natuurlijk mm's tekort. De zoom heb ik nauwelijks gemist. De kwaliteit van de 300/4 IS maakte alles goed en had ik meer slagingspercentage met de 300/4 IS dan de 100-400/5.6 IS. Dat kwam door de F/4 en de 300/4 IS is ook wendbaarder. Als ik nog een keer zou moeten kiezen tussen deze 2 lenzen, wint de 300/4 IS met een 1.4 van de 100-400/5.6 IS.

Gr Jeff Wink

Nickje-m

PostPosted: Mon 13 Dec 2010, 13:47    Post subject:
Heeft die 100-400 ook autofocus? En dat bedrag spaar ik wel snel bij elkaar. Ben straks klaar met school. Als ik dan elke dag ff werk heb ik 1000 per maand + 600 terug van de belasting wat ik uitgerekend heb. En ik woon nog thuis sneller kan je niet sparen:P
Back to top
Reply with quote

culoken

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 13 Dec 2010, 15:05    Post subject:
Hallo.
Ga eerst even naar je fotozaak voor wat documentatie of test ze eerst even als dit mogelijk is.
Wat de Canon 100-400 L betreft deze heeft autofocus en stabilitatie (IS).
Groeten.
Wink Hans.
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

KlaasBruin

PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 12:45    Post subject:
Jeff heeft het beter uitgezocht dan ik zou kunnen Peter en de jeugd heeft de toekomst. Hij heeft het ook keurig op een rijtje gezet.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum