Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Fotograferen bij (extreem) lage temperaturen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 13:27    Post subject: Fotograferen bij (extreem) lage temperaturen
Beste Birdpixers,

zoals sommigen van jullie wel zullen weten ga ik binnenkort weer naar Zweden. Ik was van plan daar weer flink wat uurtjes met de camera op stap te gaan rond ons huis. Aangezien het daar volgende week tot -25 graden kan komen vroeg ik me af of dat slecht was voor de camera (canon).

Ik was ook van plan om foto's te maken in een (vaste) schuilhut, alleen daar zal het dus ook wel iets van -25 in zijn. Ik wilde ook eens proberen om foto's te maken met afstandsbediening, maar dan staat de camera wel meerdere uren buiten. Weten jullie of het slecht is voor de camera als hij (langere) tijd in deze koude lucht staat? Kunnen sluiter en andere delen van de camera bevriezen en zou ik er blijvende schade van kunnen krijgen? Zou er verder ook een oplossing zijn om er voor te zorgen dat de camera goed/beter beschermt is tegen deze kou?

Vriendelijke groet,

Martijn
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 14:02    Post subject:
Canon garandeert de 40D van 0 tot 40°C. Er is heus wel een marge. Als je de camera bij je draagt (onder je jas) of in een tas hebt en hem alleen tevoorschijn haalt om te fotograferen, zul je weinig problemen ondervinden. Zet je hem urenlang op een statief bij -25°C moet je rekenen op storingen (en misschien wel blijvende schade) aan de sluiter. De accu zal het ook minder lang volhouden. Of je het zelf uithoudt, is ook nog maar de vraag. En pas op, want de Zweden gaan weer 20 wolven schieten van de winter, waarvan zes in Värmland en zes in Dalarna: www.dn.se/nyheter/sverige/beslut-om-vinterns-vargjakt-1.1228701
Back to top
Reply with quote

deek el bacher

PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 19:08    Post subject:
Ik heb deze regenhoes http://www.camerafilterstore.nl/Regenhoezen/Matin-Regenhoes-voor-SLR-Camera-Groot-M-6399.html
voor mijn camera gekocht. Die is lekker dik (maakt de camera ook bijna onhoorbaar) en met koud weer hoef ik geen handschoen aan om hem te bedienen. Met -25 heb ik hem nooit uitgeprobeerd maar voor mij werkt het bijde huidige weersomstandigheden prima.
piet

Michael Van Bosch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 20:52    Post subject:
In februari was ik in Hokkaido en spatte de spiegel van m'n 1DMK3 in 3 stukken uiteen...bij -30. Gelukkig was de sensor niet beschadigd en bleef het bij een nieuwe spiegel. Kostprijs: €1000!
Ik hield op dat moment m'n ontspanner ingedrukt voor enkele seconden, misschien droeg dat er bij toe! Ik had eerder die week nog landschapsfoto's genomen bij -40 en dat verliep namelijk vlekkenloos...

Dit voorval houdt me echter niet tegen om ooit nog es de kou op te zoeken ;o)
Canon 1D MK3// Canon 5DMK3// Canon 17-40 F4 L USM// Canon 24-105mm F4 L USM // Canon EF100mm F2.8 USM Macro // Canon EF70-300mm F4 L IS USM // Canon EF500mm F4 IS USM & TC1.4III & 2II. // Canon Speedlite EX580 & MT-24.
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 21:19    Post subject:
Ik heb vandaag een paar uur rondgewandeld bij min 12 en had nergens last van (mijn camera trouwens ook niet). Het gebeurt me wel eens dat de batterijen heel snel doen of ze leeg zijn. De reserveaccu heb ik normaal in mijn broekzak, tegen mijn been aan en die doet het dan wel. Soms moet je een paar keer wisselen, maar meestal zijn mijn temperaturen minder extreem en mijn ervaringen minder eng dan wat hierboven staat. Buiten laten met afstandsbediening lijkt me wel riskanter, omdat zo'n ding dan soms vrij lang alleen staat in de kou.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum