Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Softboxen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 18:11    Post subject: Softboxen
Dag allemaal,

Binnenkort moet ik 2 bruiloften fotograferen.
Daarvoor heb ik al de goede apparatuur, maar nou zat ik even te kijken bij een softbox voor mijn 430EXii.
Zijn er hier (bruiloft)fotografen die er ervaring mee hebben?
Met andere woorden: heb je hem in genoeg situaties nodig om hem aan te schaffen, wanneer moet je hem precies gebruiken enz.

Heeft er iemand ervaring mee?

Ook andere tips aangaande het vastleggen van die dagen hartelijk welkom!!!

Alvast bedankt,

Wouter Klaasse

Gert van Binsbergen

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 18:29    Post subject:
Jij hier Cool .

Ik kan me voorstellen dat je softboxen nodig hebt als je mensen van voren moet flitsen, dat kan je namelijk niet rechtstreeks doen, zonder box, zegmaar. Of bij kleine witte ruimten, waarbij het licht alle kanten uit reflecteert, is het wel handig aangezien je anders harde schaduwen krijgt.

Ik probeer ook maar wat hoor Wink.
Back to top
Reply with quote

wilmers

PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 18:34    Post subject: softboxen bij de 430 II
Hallo Wouter,

softboxen bij de 430 ik denk dat je een hele kleine bedoelt zoals de strobisten het ook gebruiken ? IK heb er zelf niet mee gewerkt wel met de omnibounce. Opzicht zal een klein softboxje best wel werken maar alvorens naar de bruiloft te gaan zou ik wel een en ander heel goed uit proberen, op die dag zou ik geen risico nemen.

Ik gebruik bij een bruidsreportage zelf de 580 ex II en gebruik hem merendeels als invulflits vooral buiten veel op -2 inflitsen. binnen flits ik veelal als er een wit plafond is via het plafond of richt de flitser over mijn schouder naar achter zodat de bounce via een witte muur terug komt.
Misschien ben je hier mee geholpen.

Op mijn site www.wiwmilmers.nl zie je voorbeelden van recente bruidsfotografie waarbij ik op deze manier te werk ben gegaan.

Groeten Wim

owja we zijn op nederpix en niet op bruidpix Smile misschien breng ik Daan nu op een idee ??

Gert van Binsbergen

PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 18:54    Post subject: Re: softboxen bij de 430 II
wilmers wrote:
owja we zijn op nederpix en niet op bruidpix Smile misschien breng ik Daan nu op een idee ??

Nee, op Nederpix zijn we ook niet Cool
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 19:17    Post subject:
Zo'n klein softboxje heeft alleen nut als je heel dichbij fotografeerd. ( minder dan 2m ) Als je wat verder weg staat krijg je meestal een beter effect als je indirect kunt flitsen.
Wat ik wèl een hele verbetering vindt is een flashbracket die je flitser altijd BOVEN je lens houd. ( ook in portret stand ! ) Je voorkomt hiermee lelijke slagschaduwens, en het maakt het een stuk makkelijker om indirect te flitsen.
Ik heb er een van Custom Brackets, die is niet duur en voldoet prima voor mij. Hou er wel rekening mee dat je ook nog een kabeltje tussen je flitser en je camera moet hebben.

succes
Ad

Wouter Klaasse

PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 20:25    Post subject:
Bedankt voor de reacties!

Ja, ik bedoel idd een softbox die ik aan mijn (op mijn camera bevestigde) flitser bevestig.

@Ad: wat is precies het voordeel van een bracket als je gewoon "rechtop"fotografeerd?

@Gert: jij ook HIER al? Wink Very Happy

Gr,

Wouter

peter wijn

PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 21:36    Post subject:
De IJsdoos.

Ijsdoos met blankwitte deksel (reclame er af gestroopt) en met alufo bekleede achterzijde. Prik de flitser er door geprikt (omhoog gericht) en hoera een stuk zachter licht als er geen wit plafond is, bovendien, een stuk gerichter licht en niet de hele zaal egaal grijs.

Als je ze nog ergens met ijs kan krijgen, dan hoor ik graag waar. Niet bij Super de Boer, Hoogvliet, Ah, C1000, ....
Ik vrees dat je er voor naar de Xenos of Blokker moet voor een boterhammentrommel, hetgeen natuurlijk lang zo kek niet klinkt.

Je moet de flitser er niet op de voor de hand liggende manier doorheen prikken, maar met de kop 90graden horizontaal gedraaid, zo dat je de kop van de flitser ook boven de camera kunt draaien als je portretformaat fotografeert.... In dat geval heb je een betere dan ik...

Kosten: orde grootte 2 euro aan ijs (of boterhammentrommel) en 10 cent aan alufo.

succes
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 23:10    Post subject:
[quote=

@Ad: wat is precies het voordeel van een bracket als je gewoon "rechtop"fotografeerd?

[/quote]

èèn voordeel van de flashbracket is dus dat je de flitser altijd boven de lens hebt ( en dus niet opzij in de portretstand ), waardoor je dus geen slagschaduwen krijgt.
Een bijkomend voordeel is dat de flitser altijs wat hoger staat, waardoor je geen last hebt van rode ogen.

grt
Ad

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum