Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Fri 05 Aug 2005, 15:13 Post subject: Vaste verhoudingen bij croppen
Hallo allemaal,
Al een hele tijd vraag ik me af of er in PS Elements iets bestaat als een tool om een foto in een bepaalde verhouding te croppen. Heb er al vaak naar gezocht maar omdat ik niet precies weet hoe je dit in het Engels zou moeten omschrijven kom ik er niet uit.
Wat wil ik nou precies: als je een normale foto geschoten hebt in 2:3 of 3:4 formaat en je wilt hem in een andere verhouding af laten drukken (bijv. 13X18) wil ik graag zelf kunnen bepalen hoe mijn foto versneden wordt door ze alvast in de juiste verhoudingen aan te leveren.
Bestaat er in Photoshop een mogelijkheid om zelf een cropsjabloontje te maken met vaste verhoudingen om je foto gemakkelijk naar het juiste formaat te croppen ???
Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk uitgelegd heb zo want ik snap er zelf ook niet echt wat van haha.
Groet Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Fri 05 Aug 2005, 15:26 Post subject:
Michel,
toevallig zat ik net te hannesen met ongeveer hetzelfde probleem. Mijn foto's zijn 2x3 , maar een A4-tje is 2.1x3 en ik wilde een afdrukje maken op een heel vel. Ik dacht dat te bereiken door in PS m'n crop-tool in te stellen op 3000x2100 pixels, maar wanneer ik daarna ga afdrukken "maakt" PS er toch weer de 2x3 verhouding van zodat ik nog met een cm brede witte strook aan 1 kant van mijn foto zit
Iemand een suggestie hoe je dit kunt voorkomen? Eigenlijk print ik zelf maar zelden een foto, maar nu wilde ik iemand een afdrukje geven.
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Fri 05 Aug 2005, 15:36 Post subject:
Hoi Jaap,
Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Doe zoals de ontwikkelcentrales doen:
1 Accepteer de witte rand.
2 Snijd de witte rand er af.
3 Vergroot de foto zodat het gehele vel wordt bedekt. Je gaat dan wel een strook van je foto missen. Dit kan je echter heel eenvoudig oplossen door de foto zodanig op het vel te positioneren dat je hiermee geen belangrijke details mist, of......
4 je verlengd/verkort de X of Y as. Pas hiermee op dat de verhouding van de onderwerpen niet onnatuurlijk wordt.
Het beste resultaat krijg je door optie 3 en 4 te combineren.
Posted: Fri 05 Aug 2005, 15:42 Post subject:
In Photoshop (ik weet niet of dat in Elements ook zo is) heb je in Windows > Show Options een venster Cropping Tool Options. Je kunt daar bij Width en Height de verhouding instellen. Als je dan ook nog Fixed Target Size aanvinkt houdt hij die verhouding vast bij het croppen.
Posted: Fri 05 Aug 2005, 17:07 Post subject:
Hoi Peter,
Dat is inderdaad wat ik bedoel maar PSE heeft dat (voor zover ik weet) niet. Misschien (waarschijnlijk) zal PSE het ook wel hebben maar ik heb het nog niet gevonden....
Groet Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 05 Aug 2005, 20:12 Post subject:
Michel,
ja het kan ook in pse.
Als je het vierkante selectiehokje gebruikt (linksboven op dat verticale balkje), dan verschijnt er een extre balk bovenin: de onderste balkje. Hierin kun je uiterst rechts kiezen uit normal, fixed aspect ratio en fixed size. Ik gebruik ze alledrie. Dit balkje bevat nog een heel aantal leuke opties, zoals optellen/aftrekken van selecties.
veel plezier, peter
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Fri 05 Aug 2005, 20:38 Post subject:
Peter en Marco bedankt,
weer wat geleerd en met de simpele oplossing van het afknippen intussen mijn plaatje in zijn lijstje gekregen. Al die extra mogelijkheden van PSE moet ik toch ook maar eens gaan uitproberen.
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Posted: Sat 06 Aug 2005, 0:28 Post subject:
Bedankt Peter, het leek me al sterk dat dit niet bestond...... Gaat me een hoop tijd schelen !!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum