Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Digitaal fotograferen door telens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Erik



Age: 36
Joined: 12 Aug 2003
Posts: 56
Location: Haastrecht, Zuid-Holland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Apr 2004, 10:00    Post subject: Digitaal fotograferen door telens
Hoi,
ik ben me aan het orienteren op het digitaal fotograferen in combinatie met een telelens, namelijk de Sigma 170-500mm APO. Ik hoorde dat de Canon EOS 10D hiervoor zeer geschikt is, maar deze is behoorlijk duur en zwaar. Is er iemand die ervaring heeft met deze manier van fotograferen of iemand die mij tips kan geven?

Alvast bedankt,
Erik
_________________
Digiscoping: Nikon CP 4500 camera en Leica APO Televid 77 telescoop.
Digitale spiegelreflex: Konica Minolta dynax 7D en Sigma 180-500 mm.
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Apr 2004, 15:08    Post subject:
Het hangt een beetje van je fotografie af. Als je niet te veel eisen aan je camera stelt, is een 300D voldoende, maar wil je wat meer vrijheid, dan is de 10D de betere keuze.

De 10D is niet bijzonder duur, maar dat hangt natuurlijk van ieders budget af. De 300D is een stuk goedkoper en ook lichter.

Beide camera's zijn met elkaar te vergelijken. Zelfde hoeveelheid pix en zelfde vergrotingsfactor. De CMOS chips zijn namelijk niet zo groot als een negatief. Daardoor gebruik je een kleiner deel van het optische vlak van je lens. In de practijk betekent dat, dat je een lens krijgt die 1.6x langer is dan voor een gewone analoge camera. Je 150-500 wordt dan een 240-800 lens. De lichtsterkte blijft wel gelijk, want de diameter van je lens blijft hetzelfde. Als je nog geen statief hebt, schaf er dan gelijk een aan. Zo stevig mogelijk!

Succes!

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Hans Stel


Gender: Male
Age: 59
Joined: 01 May 2004
Posts: 86
Location: Zeevang
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 May 2004, 10:07    Post subject:
Hoi Erik,
Ik heb net een Canon 10D aangeschaft met daarbij een Canon EF 100-400/4.5-5.6 L USM IS lens. Deze lens heeft een minder bereik dan de Sigma, maar leverd bij de 10D toch max 620 mm! Het grote voordeel van deze Canon lens is dat hij een Image Stabilizer heeft. Je kunt tot 1/60 makkelijk vanuit de hand fotograferen. Het bewegen van je toestel corrigeert hij perfect. Bij kortere sluitertijden gebruik ik een 1-poot statief, wat veel sneller werkt dan een driepoot. Ik heb ook getweifeld of ik de Sigma lens of de Canon zou kopen; Ik ben voor de Canon gegaan omdat deze toch beter glaswerk heeft en de IS.
De Canon 10D is onder de 6 Milj pixel cameras verreweg de beste. De 300D is bijna dezelfde camera (zelfde processor) maar heeft geen titanium behuizing wat een stuk robuuster is en bij veldwerk z'n voordelen opleverd.
De proffesionele fotografen zeggen overigens altijd dat je lensfabrikant moet kiezen en daarbij een passend toestel.
Hier vind je test van alle lenzen: http://www.photozone.de/bindex2.html
_________________
CANON
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Jun 2004, 18:13    Post subject:
Beste Erik,

De door jou genoemd objectief is een prima exemplaar en werkt op alle SLR camera's, dus ook op de digitale exemplaren.

Wat Hans zegt bevat een kern van waarheid. Wanneer je eenmaal voor een fabrikant van een camera hebt gekozen, kan je moeilijk wijzigen (dan moet je de camera inruilen).
De twee grote merken zijn Canon en Nikon. Op het gebied van digitale fotografie staan zij allebei hun mannetje en hebben andere fabrikanten ook camera's gemaakt die gebaseerd zijn op de vatting van een van deze twee.

Canon objectieven kunnen ook op diverse Kodak-toestellen worden gebruikt en de Nikon objectieven passen ook op Fuji en diverse Kodakcamera's.

Wanneer je nu aan het begin staat van een fotografische splitsing, moet je een goede keuze maken. Wanneer je nu gaat investeren in Nikon, zal je daar vermoedelijk de rest van je leven mee blijven werken. Je koopt namelijk objectieven die voor Nikon geschikt zijn en niet op Canon passen. Vanzelfsprekend is het omgekeerde ook voor Canon het geval.

Wanneer je meer wilt weten over digitale fotografie, kan hoor ik het wel.
Op onderstaande site heb ik het een en ander over dit onderwerp geschreven. http://www.foto-service.nl/kennis/topic.asp?TOPIC_ID=4173&FORUM_ID=77&CAT_ID=4

Veel succes,
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Erik



Age: 36
Joined: 12 Aug 2003
Posts: 56
Location: Haastrecht, Zuid-Holland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Jan 2005, 7:16    Post subject:
Hoi Philip,

ik heb me nu alweer wat meer geörienteerd en weet ook iets meer af van het systeem. Op m'n telelens zit een minolta-aansluiting, dus ik kan er niet eens een Canon opzetten Wink
Er is vrij recent wel een nieuwe digitale minolta uitgekomen (Konica minolta Dynax 7D) die op de lens zou passen. Deze camera schijnt goede resultaten te geven. Is er misschien al iemand die hiermee fotografeert of gefotografeerd heeft?

Groeten,
Erik
_________________
Digiscoping: Nikon CP 4500 camera en Leica APO Televid 77 telescoop.
Digitale spiegelreflex: Konica Minolta dynax 7D en Sigma 180-500 mm.
Back to top
Reply with quote
 
wilmers



Age: 65
Joined: 23 May 2004
Posts: 52
Location: bemmel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Jan 2005, 7:47    Post subject:
ik vind het bijzonder knap dat hans stel met zn 10d met 100-400 is lens uit de hand met 1/60 sec dus op 640 mm nog scherpe fotos kan maken,

ik heb dezelfde combinatie ook gehad ennumet de 20 d maar dat maakt verder niet uit maar 1/60 sec bij deze afsatnd zal heel eel onscherpe of net niet scherpe beelden opleveren ga maar eens kritisch kijken ik zou altijd een eenbeen of normaal statief gebruiken, de combinatie is heel goed absoluut maar een is lens kan niet toveren.

groet wim wilmers
_________________
canon eos 1d mark III en glaasjes van 10 mm tot en met 500 mm +coverters, allen van Canon
Back to top
Reply with quote
 
Tom
PixPas (Basic)



Age: 60
Joined: 28 Mar 2004
Posts: 13
Location: Vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 20 Jan 2005, 12:35    Post subject:
Hoi Erik,

Ik heb onlangs de Konica-Minolta reflex camera aangeschaft.
Samen met de Sigma 170-500mm is het een goede combinatie.
Het voordeel vd Konica-Minolta in vergelijk met Canon en Nikon is dat er een stabilisatiesysteem in de body zit, zodat je zelfs met je telelens uit de hand kunt fotograferen.
Maar een goed statief word toch wel aanbevolen.
_________________
Canond 7d + 7dII + 300mm F4 en 500mm F4 van Canon
Back to top
Reply with quote
 
wilmers



Age: 65
Joined: 23 May 2004
Posts: 52
Location: bemmel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Jan 2005, 18:13    Post subject:
de stabilisatie bij de minolta zit in de body verwerkt en je kunt inderdaad niet het effect van de stabilisatie door de zoeker zien, maar het schijnt wel zeer goed te werken
_________________
canon eos 1d mark III en glaasjes van 10 mm tot en met 500 mm +coverters, allen van Canon
Back to top
Reply with quote
 
Erik



Age: 36
Joined: 12 Aug 2003
Posts: 56
Location: Haastrecht, Zuid-Holland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Jan 2005, 19:03    Post subject:
Bedankt voor al deze reacties weer. Heerlijk dat er zoveel kennis bij elkaar zit hier op birdpix! Die konica-minolta lijkt me, gezien vele reacties op andere websites ook, een hele aardige camera (okey, overal zitten wel wat minpuntjes aan). Ik zal nog even aankijken, maar als ik 'm heb, zal ik zeker laten weten wat ik ervan vind.

Meer info over de camera is natuurlijk altijd welkom... Very Happy

Groeten,
Erik
_________________
Digiscoping: Nikon CP 4500 camera en Leica APO Televid 77 telescoop.
Digitale spiegelreflex: Konica Minolta dynax 7D en Sigma 180-500 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum