Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Cropfactor

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JanO54


Gender: Male
Age: 69
Joined: 20 Mar 2010
Posts: 5
Location: Haren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Jan 2011, 9:46    Post subject: Cropfactor
Naar aanleiding van een fotocursus en berichten / commentaren over de cropfactor in Birdpix ben ik op internet gaan neuzen hoe dat nu zit. Maar op internet vind je ook verschillende informatie.
Onderstaande is een samenvatting van hoe ik denk dat het uiteindelijk zit. Ik ontvang graag jullie commentaar daarop.

Met de komst van de digitale fotografie is de verwarrende cropfactor ons bestaan binnengeslopen. Hierdoor zijn, mijns inziens, twee misvattigen ontstaan.

1e misverstand: Cropfactor
Oorzaak is dat het oppervlak van het lichtgevoelige materiaal dat de afbeelding vastlegt veranderde.
De originele kleinbeeldfotografie werkte met een fotofilm, waarbij het de grootte van het negatief 36 mm. x 24 mm. (35 mm. film) is.
De grootte van de sensor in de Canon digitale SLR camera’s (Single-Lens Reflex) is 22,5 mm. x 15 mm.
Dit houdt in dat het oppervlak van de traditionele film ten opzichte van de Canon sensor 1,6x groter is. Dit wordt de cropfactor genoemd. Bij Nikon en Sony α is dit 1,5x.
Ergo: Je ziet op een Canon sensor maar 62,5% van het beeld dat je op een negatief van een kleinbeeldfilm zou zien.
De cropfactor geeft aan dat wat je met een 100 mm. lens op een Canon sensor zou zien net zo groot is als wat je met een 160 mm. lens op een (ouderwetse) kleinbeeldfilm.
Wijdverbreid misverstand is dat door de cropfactor een 100 mm. lens uit de kleinbeeldfilmtijd of een lens ontwikkeld voor een full frame sensor, een 160 mm. lens zou worden op een camera met een "kleine sensor". Het lijkt of er met een 160 mm. lens gefotografeerd is omdat het vastgelegde beeld veel kleiner is! (Er valt 37,5% rondom weg - de Canon "kleine sensor geeft maar 62,5% weer) Het onderwerp op zich wordt op beide foto's even groot afgebeeld.
Tegenwoordig worden in de duurdere camera’s full frame sensoren gebruikt. Deze hebben dezelfde oppervlakte als de “ouderwetse” kleinbeeldnegatieven. Hierbij vervalt de crop factor.
Voorgaande is te checken door een foto te maken met dezelfde lens op een camera met "kleine sensor" en een full frame camera.

2e Misverstand: Digitale en analoge lenzen.
Digitale lenzen zijn ontwikkeld specifiek voor digitale SLR camera’s met een "kleine" (GEEN full frame) sensoren. Doordat de sensor kleiner is dan het fotonegatief kan de lens kleiner / compacter gebouwd worden en deze is daardoor kleiner, lichter en goedkoper. Bij Canon zijn dit de EF-S lenzen, bij Nikon de DX lenzen en bij Sony de DT lenzen.
Het woord analoge lens mag eigenlijk niet meer gebruikt worden. Hiermee worden lenzen bedoeld die gebruikt kunnen worden op full frame sensor camera’s. Dit kunnen lenzen zijn uit het oude kleinbeeldnegatief tijdperk zijn of speciaal voor full frame sensor camera’s ontwikkelde lenzen. Bij Canon de EF lenzen, bij Nikon de FX lenzen en bij Sony hebben de lenzen geen specifieke aanduiding.
Full frame sensor lenzen kunnen op camera’s met kleine sensor gebruikt worden maar omgekeerd kan bij Canon niet. Bij Nikon kunnen DX lenzen wel op full frame sensor camera’s gebruikt worden maar de prijs die men betaald is verlies van resolutie.
Verwachting is dat in de toekomst meer en meer full frame sensoren ontwikkeld gaan worden zodat men zich goed moet afvragen of men lenzen die specifiek voor kleine sensoren ontworpen zijn moet aanschaffen, wetende dat lenzen veelal veel langer meegaan dan camera bodies.
Voordeel van het gebruik van lenzen, ontwikkeld voor full frame sensoren, op kleine sensor camera’s zou zijn dat slechts het middengebied van de lens wordt gebruikt. Dit is het scherpste deel van de lens met minste vervorming en kleurafwijkingen (chromatische aberratie).
_________________
Canon Bodies en lenzen
Back to top
Reply with quote
 
dick hoogenboom


Gender: Male
Age: 65
Joined: 04 Dec 2004
Posts: 209
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Jan 2011, 11:31    Post subject:
Jan naar mijn bescheiden mening heb je het keurig en precies verwoord.

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
joppie


Gender: Male

Joined: 12 May 2008
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Jan 2011, 12:44    Post subject:
zo heb ik het ook altijd begrepen Angel
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Jan 2011, 13:56    Post subject:
Van sommige lenzen, bijvoorbeeld de sigma 300-800mm, is er een versie voor analoog en een geoptimaliseerd versie voor digitaal. Dit schijnt met coatings te maken te hebben en dat een censor 100% vlak en een negatief enigszins bol is.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Jan 2011, 13:58    Post subject:
check ...
cropcamera of full frame camera

overigens zijn er nog een aantal andere eigenschappen die maken dat er een verschil is tussen lenzen die voor Full Frame of voor film zijn gemaakt:
- reflectie tussen de lenzen en de sensor. Hierom kun je beter geen UV-filter voor je lens doen als je bij tegenlicht fotografeert.
- de hoek waaronder het licht de film/sensor raakt. Voor film maakt die hoek niet uit, voor sensoren tot nu toe wel, aangezien de eigenlijke sensor achter een soort van raster verpakt zit. Licht dat te schuin invalt, bereikt de pixelsensor niet. Dat speelt met name in de hoeken van het beeld. Hierdoor kan een geweldige lens voor film opeens heel mager presteren op een sensor (zowel tekeningverlies als vignettering). Dit geldt met name groothoeklenzen (om een heel logische reden).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Jan 2011, 14:25    Post subject:
Er zit een flinke rekenfout in het berekenen van de cropfactor: een fullframesensor heeft een oppervlakte van 24 x 36 = 864 mm2. Een Canon APS-C-sensor van Canon heeft een oppervlakte van 22,5 x 15 = 337,5 mm2. De oppervlakte van een APC-C-sensor (Canon) is dus 39% van de oppervlakte van een fullframesensor. Bij Nikon en Sony is 45 %, want daar meet de sensor 24 (tweederde van 36) x 16 (tweederde van 24) = 384 mm: 2/3 x 2/3 = 4/9 = 45 %
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jan 2011, 14:53    Post subject:
Als je bedenkt dat het hier om lichtgevoelig oppervlak gaat ....
_________________
Fotosloep.nl
Back to top
Reply with quote
 
Mast


Gender: Male

Joined: 27 Jan 2011
Posts: 8

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 0:01    Post subject:
Toch blijf ik met een vraag zitten;
Als met een FX lens (nikon) op een half frame sensor een beeld wordt vastgelegd begrijp ik dus dat er een "uitsnede" (de crop) wordt vastgelegd in vergelijking met dezelfde lens op een full frame sensor.
Betekend dit dan echter ook dat, indien ik beide foto's op laten we zeggen een A4 zonder bewerking afdruk, het onderwerp, (vogeltje) op de afdruk van de half sensor groter is.
Als dat zo is (en dat neem ik aan) dan wordt het interessant om te weten in hoeverre, bij gelijkblijvend aantal pixels van de sensor, laten we in dit voorbeeld uitgaan van 16 mljn, ik welke foto ik kan blijven uitvergroten tot ze onscherp wordt.
Immers, als beide foto's dezelfde aantal pixels hebben is mijn half frame foto al op de sensor "uitvergroot" en kan ik die mogelijk uiteindelijk groter krijgen dan de foto met een full frame sensor?

Wie kan hier wat over zeggen?
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis



Age: 64
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 1406
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 8:32    Post subject:
peter wijn wrote:
check ...
cropcamera of full frame camera

_________________
cps Jaaps foto's op het web
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 13:24    Post subject:
'Mast' (blijft lastig praten zonder echte naam)

Aantal pixels op de sensor zegt niet alles over de uiteindelijke resolutie van de afdruk. In jouw voorbeeld kom je er bekaaid vanaf waarschijnlijk.

Gr,

Bas
_________________
Fotosloep.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum