Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Stuur je foto's in voor de Groene Camera 2018

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Jan 2018, 15:41    Post subject: Stuur je foto's in voor de Groene Camera 2018


De Groene Camera 2018 is dé fotowedstrijd voor natuurfotografen uit Nederland en België en wordt georganiseerd
door PiXFACTORY, uitgever van o.a. Birdpix en Nederpix en Natuurfotografie Magazine.
SIGMA is hoofdsponsor van de Groene Camera.
Met de komst van de Groene Camera is de jaarlijkse fotowedstrijd op Birdpix en Nederpix komen te vervallen.


De Groene Camera staat open voor deelname van elke foto die in Nederland en/of België is gemaakt. Foto’s uit andere
landen zijn uitgesloten van inzending. Op deze manier creëren we een min of meer gelijk speelveld voor elke deelnemer.

De Groene Camera gaat niet aan de haal met de ingezonden beelden door allerlei commerciële producten te maken van
de ingezonden foto’s. Wij respecteren het auteursrecht en zullen foto’s eventueel en uitsluitend binnen de context van de
fotowedstrijd publiceren.

De winnaars ontvangen naast de titel een prijs waar je ook echt iets aan hebt: € 1000,- aan contanten
te besteden bij de prijssponsor Cameratools uit Apeldoorn.
Voor elke categorie winnaar is er een prijs van € 500,- vrij te besteden bij Cameratools uit Apeldoorn.


In de loop van 2018 zullen de winnende beelden in het Museon in Den Haag geëxposeerd worden.


De wedstrijd telt drie onderdelen:

1. Groene Camera Natuurfotograaf van het jaar – portfolioprijs

2. Groene Camera Natuurfoto van het jaar – 8 categorieën

3. Groene Camera natuurfotografietalent van het jaar – voor jongeren tot 18 jaar


Om in aanmerking te komen voor de titel Natuurfotograaf van het jaar stuur je een verhalend portfolio in bestaande uit
minimaal zeven en maximaal negen beelden.

Het onderdeel natuurfoto van het jaar valt uiteen in tien verschillende categorieën. Om in aanmerking te komen voor de
titel natuurfoto van het jaar stuur je maximaal 15 foto’s in binnen een of meerdere van de in totaal tien categorieën.

Het inschrijfgeld bedraagt € 15,- waarvoor je maximaal 15 beelden kunt insturen. Je bepaalt zelf hoeveel beelden je instuurt
en voor welk onderdeel.

Jongeren onder de 18 jaar kunnen meedingen naar de prijs: natuurfotografietalent van het jaar. Hiervoor is geen inschrijfgeld
verschuldigd.

Per onderdeel en categorie is er een winnaar, een ‘runner-up’ en vijf eervolle vermeldingen.

De prijsuitreiking vindt plaats tijdens PiXperience 365: het grootste event voor natuurfotografen. PiXperience vindt plaats
op 24 en 25 maart 2018 in Congrescentrum Hart van Holland, Nijkerk.


Categorieën

Binnen het onderdeel Groene Camera natuurfoto van het jaar onderscheiden we de volgende categorieën.

- Landschappen, weer en natuurverschijnselen
- Vogels
- Dieren
- Geleedpotigen en ongewervelden
- Planten en paddenstoelen
- Abstract
- Onderwaterfotografie
- Zwart-Wit fotografie



Doe mee


Deelname aan de onderdelen natuurfotograaf en natuurfoto van het jaar staat open voor iedereen die 18 jaar of ouder is.
De kosten voor deelname bedragen € 15,- incl. BTW. Deelname aan het onderdeel Natuurfotografietalent van het jaar staat open
voor jongeren tot en met 17 jaar. Peildatum is 1 maart 2018. Ouders/verzorgers dienen toestemming voor deelname te geven.

Doe mee en stuur je beste foto’s in! Klik hier om naar de website van de Groene Camera te gaan.

Sluitingsdatum voor inzenden is 19 februari 2018.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Feb 2018, 18:23    Post subject:
Wordt hier niet op gereageerd omdat er totaal geen interesse is, of lijkt dat maar zo?
Het niveau van mijn foto's is niet dusdanig dat het voor mij een serieuze optie is om iets in te sturen. Maar als ik zo naar het afgelopen jaar kijk, dan zijn er toch wel heel prachtige foto's geplaatst hier. Ik ben dus heel benieuwd naar wat er ingezonden wordt en al helemaal naar de uitslag!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2018, 20:22    Post subject:
Ik fotografeer niet voor de prijzen. Ik ben dan ook maar een amateur.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 16 Feb 2018, 21:55    Post subject:
Ik doe gewoon mee. De OS haal ik niet dan maar iets proberen met foto's. Ik hoop dat ik veel concurrentie krijg!
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2018, 23:39    Post subject:
Ik zou met alle plezier meedoen, maar ben bang dat ik nauwelijks in NL ben en fotografeer.

Maar veel succes iedereen die wel meedoet in ieder geval!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 17:20    Post subject: wedstrijd
Mijn foto's die ik op BP heb geplaatst zijn allemaal een te grote crop. Ik zie dat je wel mag bijsnijden, maar dat er 8 mp moeten overblijven. Ik kan dus niet serieus meedoen. Of ik moet wat tuinplaten gaan insturen van glanskopjes of zo, maar dat maakt natuurlijk geen kans. Moet in de toekomst dus dichterbij de vogels zien te komen.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Feb 2018, 20:50    Post subject: Re: wedstrijd
Gejo Wassink wrote:
Moet in de toekomst dus dichterbij de vogels zien te komen.

Of vogels in het landschap gaan fotograferen Smile Ik denk dat je daar over het algemeen meer kans mee maakt dan met een close up van een vogel.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 18 Feb 2018, 2:29    Post subject:
Enerzijds vind ik het jammer dat de jaarlijkse fotowedstrijd op BP en NP is vervallen door die komst van de Groene Camera. Op https://www.natuurfotografie.nl/ is het niveau zoveel hoger. Daar zijn ook veel fotografen actief die het BP- en NP-gehalte allang ontstegen zijn. Heb er over nagedacht om die knobbelzwanen- en kuifeendjesfoto in te zenden. Voldoen aan het reglement en die 15€ inschrijfgeld vormt geen belemmering. Maar mijn hobby is me te heilig, geloof er niet in dat die foto's prijswinnend zijn en is het toch een demotivatie als ik zo mijn gelijk krijg. Om prijzen te winnen moet je als natuurfotograaf toch een soort 'ego' hebben, iets dat iedere natuurfotograaf wel heeft maar de één schaamt zich er voor en de ander niet. Ik omarm mijn hobby en juist, door me niets aan te trekken wat een ander van mijn fotografie vindt, kan ik er zo van genieten. Laat het graag zien op BP en geniet van de lof maar vooral, dat dan weer wel, van de kritiek. Dat laatste motiveert zo enorm om het beter te doen, ervan te leren en daardoor een betere fotograaf te worden. En als dat lukt is dat een prijs die je niet hoeft te ontvangen omdat een ander dat vind maar een prijs die je helemaal zelf verdiend heb. Zo blijft een hobby een hobby en is er maar één prijs die je er mee kan verdienen, genieten! En dat is niet in geld uit te drukken. En toch kijk ik uit naar de uitslag van de Groene Camera, geweldige fotografie, zo mooi, inspirerend en zo leerzaam. Ben een 'groentje' die graag wat groener wil worden, niet door iets te verliezen maar door iets te winnen...... de grootste prijs die ik ooit kan en zo graag wil winnen is een stukje respect voor mezelf.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Feb 2018, 10:05    Post subject:
Ik zou dat inschrijfgeld ook geen probleem - niets eigenlijk. Het probleem is echter dat de foto in Nederland of België moet zijn gemaakt. Eventueel geschikte foto's op mijn pc zijn eigenlijk vooral in Spanje gemaakt, en meestal ook van een jaar eerder of toch weer te veel gecropt .....
Het niveau bij de groene camera is gewoon top - val je daar in de prijzen dan zegt dat heel veel over je vakkundigheid.
Vorig jaar wonnen vooral de wat abstractere foto's en bleven de vooral technisch perfecte beelden net achter. Daardoor ontstond (alweer op facebook) een verwoede discussie, die op het laatst zelfs bol stond van de beschuldigingen naar de jury, die onpartijdig zouden zijn. Niet leuk meer om te lezen, zeker niet leuk om te constateren ....
Terwijl de bedoeling (van wie de discussie op gang bracht) alleen maar was om aan te geven dat het jammer was dat die trend zich aan het ontwikkelen is: meer abstracte en vernieuwende foto's dan de veel klassiekere beelden (waar werkelijk juweeltjes bij zitten).
Is dat inderdaad jammer, die vernieuwing? Ik zelf houd er wel van.

Overigens Kees: jouw opmerking stáát - en ik ben het helemaal met je eens. Waar het om gaat is de beleving en het trots zijn op jezelf. Ook bij mij.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Feb 2018, 18:13    Post subject:
Helemaal eens met voorgaande ,
Onze foto's zijn gewoon niet goed genoeg , omdat het vogelfoto's zijn en meestal wat gecropt. En ook Ik maak mijn foto's meestal in het buitenland .
En als Ik naar de uitslag van verleden jaar kijkt ... Ik zie er echt niet veel Birdpixers tussen staan .

En de hoofdprijs ? Ok Maar Je bent hem verplicht met de sponsor te besteden , en Je moet nu niet ieder jaar een nieuwe
camera of lens niet ?

Grt
Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum