Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Afdrukken van crops - vergroot??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 9:53    Post subject: Afdrukken van crops - vergroot??
Beste allemaal.

Gister nog eens wat afdrukken gemaakt (laten maken).

Hierbij loop ik toch nog tegen n probleem (volgens mij) op.
Het gaat om het volgende:

Als ik een plaatje van mijn 10D op maximale kwaliteit heb, is dit dus ca. 3 bij 2 MPixels.
Bij een crop ga ik dan als volgt te werk:

Ik stel de croptool bij PS-E in op 30-20 cm. Dan heb ik dus de mooie verhouding voor een prima afdruk op "A4". Als ik nou een crop maak van bijvoorbeeld de helft dan wordt het plaatje dus kleiner. Vervolgens ga ik opslaan en sla ik maximale kwaliteit op.

Als ik vervolgens de afdruk krijgt blijkt deze erg korrelig/ruis te zijn.

Doe ik iets verkeerd, welke rol speelt resizen hierin. Of moet ik gewoon niet zo ver croppen.

ps: kan het misschien zo zijn dat ik de dpi omhoog moet zetten?

Wie helpt mij op het juiste pad?

Groet,

Patrick Lemmens

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 10:36    Post subject:
Patrick,
voor "afdrukkwaliteit" kies ik over het algemeen 300 dpi wat als je het omrekent bij jouw 10D er op neer komt dat de hele breedte van 3000 pixels ongeveer over 10 inch (25 cm) een krap A4-tje wordt verdeeld. Wanneer je gaat croppen met 30x20 cm als instelling voor je croptool, maar de foto is opgeslagen in de gebruikelijke 72 dpi (prima geschikt voor beeldschermen) dan verdeel je over de hele breedte van de foto 30 cm = 12 inch x 72 = nog geen 1000 pixels dus maar 1/3 van wat je had. Dit ook nog eens in de lengte betekent dat jouw A4 met veel minder dan je beschikbare pixels wordt afgedrukt. Geen wonder dus dat je dan ruis gaat zien.
Wat ik zelf doe voor een A4 afdruk is het RAW beeld converteren naar JPG op 300 dpi in hoogste kwaliteit. Vervolgens croppen met de instelling front-image (waarmee je het maximale aantal pixels van je oorspronkelijke beeld pakt) en daarna het formaat wijzigen naar 20x30 cm. Ik weet niet of dit de "beste" methode is, maar mij bevalt het goed de enkele keer dat ik een afdruk maak van een foto.
Vriendelijke groet,
Jaap

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum