Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

lens beschermen in drijfhut

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 21:36    Post subject: lens beschermen in drijfhut
kan iemand mij vertellen wat de veiligste manier is om je lens te gebruiken in een drijfhut, ik heb pas de 400mm van nikon aangeschaft en wil deze niet meteen in het water zien belanden.
ik ben zelf aan het twijfelen tussen rijstzak of één of andere statiefkop.
iemand hier ervaring mee? kan de drijfhut trouwens niet naar voor kantelen door het gewicht van de lens? alvast bedankt voor de tips!

Gertjan...

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 21:46    Post subject:
Ik heb er zelf NUL ervaring mee, maar het lijkt mij dat een schommelkop de beste oplossing is. Je kunt de camera dan gewoon loslaten, op een rijstzak loop je dan alsnog risico van rollen oid.
Back to top
Reply with quote

Ronald Huijssen

PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 21:51    Post subject:
Heb recent drijfhut gebruikt in de donaudelta. Gevaar voor de lens hangt af v d stabiliteit / drijfvermogen v.d. hut. Hut die ik heb gebruikt bestond uit een hoefjizer van twee dikke platen polystyreen op elkaar met als versteviging watervast multiplex er op. Het hoefijzer was voor zeker 50 cm breed, genoeg om je lens zo op te leggen of met een dunne zijstzak. Het geheel was stabiel genoeg om gewicht van mijn 600mm op te vangen. Zou geen dikke rijstzak of iets statiefachtigs gebruiken. Dat is meteen 10 a 15 cm extra hoogte. Blijft natuurlijk altijd uitkijken dat je de zonnekap niet als emmer gaat gebruiken.
groet Ronald
Back to top
Reply with quote

Twizter

PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 22:05    Post subject:
Ronald Huijssen wrote:
Heb recent drijfhut gebruikt in de donaudelta. Gevaar voor de lens hangt af v d stabiliteit / drijfvermogen v.d. hut. Hut die ik heb gebruikt bestond uit een hoefjizer van twee dikke platen polystyreen op elkaar met als versteviging watervast multiplex er op. Het hoefijzer was voor zeker 50 cm breed, genoeg om je lens zo op te leggen of met een dunne zijstzak. Het geheel was stabiel genoeg om gewicht van mijn 600mm op te vangen. Zou geen dikke rijstzak of iets statiefachtigs gebruiken. Dat is meteen 10 a 15 cm extra hoogte. Blijft natuurlijk altijd uitkijken dat je de zonnekap niet als emmer gaat gebruiken.
groet Ronald

Beste Ronald, heb je daar geen foto van? Het interesseert me wel dit eens te zien.
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 8:45    Post subject:
Google eens op 'affut flottant'. Die Fransozen zijn goede drijvers en er zijn tig afbeeldingen van een dergelijke constructie te vinden.

Heb er zelf ook zo een gebouwd. Drie lagen polystyreen is zelfs wat veel, je zit wat te hoog boven de waterspiegel. Zal nooit zinken! Zelf heb ik een schroef gemonteerd zodat ik een balhoofd of Wimberley op de plaat kan bevestigen.
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 10:51    Post subject:
Prima tips.

Ik zou de boel ook nog even verzekeren als ik jouw was. Ik heb aan ca. 7000 euro apparatuur verzekerd en daarvoor betaal je maar 13 per maand. Erg prettig als je met je roeibootje op het water vaart kan ik je vertellen Very Happy
Back to top
Reply with quote

Frits Stoekenbroek

PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 12:25    Post subject:
@Leon
Ik betaal voor mijn verzekering a 7500,- "iets" meer. Mag ik vragen waar jij verzekerd bent.
Gr. Frits

Glenn Vermeersch

PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 13:41    Post subject:
Ik gebruik ook geen statiefkop. Je zou dan al die moeite doen voor een laag standpunt en de boel dan verprutsen door terug omhoog te gaan dmv statiefkop of iets dergelijks Very Happy

Gewoon de lens op de (stevige!) drijfhut en eventueel nog een verstevigingsriem erover. En inderdaad, verzeker het boeltje tegen alle risico's, dat levert een boel gemoedsrust op!

Glenn

Leon Walraven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jul 2012, 8:31    Post subject:
Jazekers Frits.

Ik ben verzekerd bij Meeus. http://www.meeus.com/particulier/woonhuis/Pages/kostbaarhedenverzekering.aspx

Alleen ff zorgen dat je je spul niet onbeheerd achterlaat in je auto, dat word niet gedekt. De rest dus wel. Swarovski valt onder fotoapparatuur.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum