Gender: Male Age: 52 Joined: 18 Mar 2010 Posts: 92 Location: Zulte
Posted: Fri 11 Feb 2011, 15:19 Post subject: Columbia
Ik dien voor het werk naar Columbia te gaan maar moet er eerst 3 dagen quarantaine doen alvorens de fabriek die ik bezoek binnen te mogen. Deze is gelegen in San Felipe, vliegen op Ibague.
Je zal al vermoeden wat de vraag zal zijn .
Zijn er interessante plekken voor birding in de nabijheid van deze 2 steden? Iemand die ervaring heeft met deze regio?
Posted: Fri 11 Feb 2011, 16:40 Post subject:
Eerst en vooral: ColOmbia (of Locombia, zo je wil )
Ik weet niet waar San Felipe ligt (googlemaps linkje is handig), maar dit is wat ik ken van Ibagué en er rondom:
1. De weg omhoog naar Juntas, in de richting dus van Villa Restrepo. Goed voor Blossomcrown en Tolima Dove (2 endemen), maar nog een mooie doorsnede van foothill en oostelijke- en westelijke Andessoorten. De kolibri zit vaak aan het huis op deze foto. Merk op dat je 's ochtends vroeg met een beetje geluk de vulkaan in de achtergrond op de foto schitterend kan zien (Nevado del Tolima).
De duif moet te doen zijn in de betere stukjes bos. Er is helaas vrij veel ontbost (in heel de Andes eigenlijk), maar hoe hoger je komt, des te ongerepter het wordt. Er zijn langs de weg hier en daar nog stukjes primair bos, waarvan ik me nog herinner dat ik er zomaar Highland Motmot rond me heen zag vliegen vanop de fiets. Vanuit Juntas zelf kan je met paardjes tot aan een warmwaterbron. Op dat stuk is nauwelijks nog ander verkeer (na een tijd houdt de weg ook gewoon op), en er is vrij veel flockactiviteit. Niet onbelangrijk, het is er ook veilig (daarover informeer je best ALTIJD met de locals terplekke, het is heus niet overal veilig). Juntas zelf is te bereiken met een taxi, ze zijn vrij goedkoop en zetten altijd de meter aan (soms moet je wel even attenderen).
2. Een tweede plek die me te binnen schiet is Cañasgordas. Dit is een savannegebied, eigendom van de Universiteit van Ibagué (coruniversitaria). Zelf ga je het niet vinden (ik vind het ook niet meer terug op Google maps) en eigenlijk kom je er niet in als je niet van de unief bent, maar als je het vriendelijk vraagt (of gebaard tegen het ventje aan de slagboom dat je weet waarvoor je komt) lukt het wel als gringo (vraag terplekke waar je moet zijn, taxichauffeurs kennen het normaal ook). Het is een soort openlucht-domein/tuin met een groot zwembad. De omgeving is wel in (half)natuurlijke staat met een leuk moerasgebiedje, en fotografiemogelijkheden zijn er zeer goed. De vogels zijn er ook niet echt schuw (er wordt niet gejaagd).
Vanuit Ibagué moet het mogelijk zijn om reservaten te bezoeken voor bvb. Yellow-eared Parrot, maar dan moet je via Proaves passeren. Als je een gids wil inschakelen voor een dag of 2 (om kansen op goede soorten te maximaliseren), kan ik je Diego Calderon aanbevelen.
Het propellorvliegtuigje van Bogotá naar Ibagué maakt verschrikkelijk veel lawaai als je aan de vleugel zit. Niet goed voor de migraine
nog wat aanvullingen:
Zoals andere steden in Colombia is het centrum verkeersvrij op zondagmorgen tussen tot de middag (dat ze daar in Europa nog niet zijn opgekomen), dan gaat iedereen fietsen, joggen en wandelen op de grote avenida's. Ik had de gewoonte om op twee keer in de week en op zondag tot Juntas te fietsen (met de MTB).
Ibague heeft een carrefour met beter dan gemiddeld brood. De Exito (andere supermarkt) had zelfs Nutella hazelnootpasta in de rekken.
Last edited by temmie on Fri 11 Feb 2011, 19:44; edited 1 time in total
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum