Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Wat is een goede kijker om mee te beginnen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Aug 2005, 15:16    Post subject: Wat is een goede kijker om mee te beginnen?
Hallo,

Ik ben sinds kort in de ban van het 'vogelen' en wil graag overgaan tot de aanschaf van een kijker/spottingscope.
Wat is wijsheid? Kijkers heb ik gemerkt zijn een stuk goedkoper, maar ik zou ook erg graag foto's willen maken. Heb je daar perse een spottingscope voor nodig? Ik heb momenteel een Panasonic FZ5 (12x optische zoom), dus daar kom ik een heel end mee, maar toch..
En als het een kijker zou worden, waar moet ik dan op letten? Vergroting, lichtsterkte etc? Ik heb er op internet al het een en ander over gelezen, maar blijf twijfelen. Crying or Very sad
Bedankt voor een reactie alvast!
Geert.
Back to top
Reply with quote

reneadelerhof

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Aug 2005, 15:34    Post subject:
hoi Geert,

Ikzelf gebruik een spottingscope voor het vogelen en digiscopen. Voordat ik een spottingscope had gebruikte ik een kijker (10 x 50). Dat is wel aardig voor ganzen en zo, maar niet voor het kleinere spul. dus heb ik een spottingscope aangeschaft

Het is een beetje afhankelijk van de omgeving waar je vogelt; In gesloten vegetatie of open vegetatie. Dit in verband met de hoeveelheid licht waarover je beschikt. ik heb er zelf eentje met 80 mm doorsnee (vangt meer licht), maar er zijn ook kleinere van 60mm. De vergroting licht aan het oculair, meest gangbaar is het zoom-objectief (20-6#alien vergroting). daarover kan je veel info krijgen op de sites van de fabrikanten. Als je alleen wilt vogelen is naar mijn mening een hele dure scope niet zo nodig (uiteraard is het wel mooier).

eigen zit er nog een wereld van verschil tussen digiscopen en vogelen. ten eerste kan je dan beter een van de duurdere betere merken kopen (svarowski, leica of Kowa). bovendien gaat dat niet zo goed met een 12x zoom camera (zie de topics in het forum)

Groet rené

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 21:46    Post subject:
Wil je foto's maken en moet het echt dichtbij voor zo weinig mogelijk dan kun je een budget spottingscope nemen + camera. Voor de FZ5 kun je ook een teleconverter aanschaffen, bijv een raynox 2,2. Deze is voor weinig verkrijgbaar. Feit blijft dat je dan nog dicht op de vogels moet zitten voor een beeldvullend plaatje.
Back to top
Reply with quote

etii0

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 12:55    Post subject:
reneadelerhof wrote:
hoi Geert,

Ikzelf gebruik een spottingscope voor het vogelen en digiscopen. Voordat ik een spottingscope had gebruikte ik een kijker (10 x 50). Dat is wel aardig voor ganzen en zo, maar niet voor het kleinere spul. dus heb ik een spottingscope aangeschaft

Het is een beetje afhankelijk van de omgeving waar je vogelt; In gesloten vegetatie of open vegetatie. Dit in verband met de hoeveelheid licht waarover je beschikt. ik heb er zelf eentje met 80 mm doorsnee (vangt meer licht), maar er zijn ook kleinere van 60mm. De vergroting licht aan het oculair, meest gangbaar is het zoom-objectief (20-6#alien vergroting). daarover kan je veel info krijgen op de sites van de fabrikanten. Als je alleen wilt vogelen is naar mijn mening een hele dure scope niet zo nodig (uiteraard is het wel mooier).

eigen zit er nog een wereld van verschil tussen digiscopen en vogelen. ten eerste kan je dan beter een van de duurdere betere merken kopen (svarowski, leica of Kowa). bovendien gaat dat niet zo goed met een 12x zoom camera (zie de topics in het forum)

Groet rené

Je vergeet ook nog Zeiss Smile als spotting scope, alsook Optolyth, die net onder de drie (Swarovski, Leica en Zeiss) liggen qua prijs ,maar toch goede resultaten geeft

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Jacob

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Aug 2005, 13:39    Post subject:
Het lijkt me dat je ook gewoon wil vogelen en dan is een kijker onontbeerlijk.

Je moet absoluut niet te veel besparen op een kijker, je hebt zo onnoemelijk veel profijt van een beter kijker dat gemakkelijk 100€ meer waard is. Ik heb zelf een Nikon Monarch, niet in het prijssigment van de Leica's en Swarovski maar absoluut wel competitie omdat hij betaalbaar is, en ook gevuld met stikstof en gecoate lensen heeft en waterdicht is etc. Ik zal niet zeggen dat hij beter is dan bovengenoemde merken maar de prijs - kwaliteit verhouding is onverslaanbaar!

Fotograferen is gewoon een heel ander verhaal. Je merkt dat als je hier echt heel erg budget gaat dat je beelden hier ook het resultaat van zullen zijn. Met andere woorden je moet voor jezelf bepalen wat je verwachtingen en doelstellingen zijn en hier je aankopen op afstemmen.

GeertV

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Sep 2005, 12:21    Post subject: Bedankt zover
Iedereen bedankt voor de goede suggesties.
Ben inmiddels overgegaan tot de aanschaf van een Bynolyt Sparrow 10x42. Prima prijs-kwaliteit verhouding.
Voor wat betreft de fotografie houd ik me vooralsnog bij de Panasonic FZ5 die ik recent heb aangeschaft.
Sigma APO 150 - 500mm F5-6.3 DG OS HSM
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum