Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


Natuurfotografie op Spitsbergen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 12:29    Post subject: Natuurfotografie op Spitsbergen
De zomer nadert en vakantiegangers bereiden zich voor op de jaarlijkse trektocht naar het zuiden waar de zon al wacht. Maar die zon schijnt het langst als je de andere kant op gaat: noordwaarts. Naar Spitsbergen bijvoorbeeld, waar veel te zien en te fotograferen valt. Spitsbergen (of zoals de Noren het zelf noemen: Svalbard) is een hoog arctische archipel, ruwweg tussen de Noordkaap en de Noordpool. Alle eilanden samen hebben een oppervlak vergelijkbaar met Nederland plus België, en er wonen in totaal ongeveer 3000 mensen, verspreid over drie nederzettingen. Het administratieve centrum Longyearbyen is met zo’n 1800 inwoners de grootste. Iedereen komt hier op de luchthaven aan er zijn een aantal winkels (waaronder een supermarkt en een bank).
Naast Longyearbyen heb je het Russische Barentsburg en het onderzoeksdorpje Ny Alesund. Verder wonen er her en der verspreid over het eiland nog enkele mensen.
De nederzettingen bevinden zich op het grootste eiland, Spitsbergen. Andere grote eilanden uit de archipel zijn Nordaustlandet, Edgeøya en Barentsøya. En dan zijn er nog vele kleinere eilanden.


IJs in het Liefdefjord - Canon EOS 350D, 10mm, 1/800s, f/13, iso 200

Er naar toe en onderdak
Ondanks z’n positie op slechts 1000 km van de noordpool is Spitsbergen makkelijk te bereiken. In het zomerseizoen zijn er bijna dagelijks vluchten vanaf Oslo.
Onderdak is in Longyearbyen prima te vinden, al is het aan te raden op tijd te boeken. Er zijn verschillende hotels en guesthouses, variërend in comfort en prijs. Verder is er nog een camping, waar je de rendieren, poolvossen en kleine jagers soms vanuit je tent kunt fotograferen. Praktische informatie vind je bijvoorbeeld op The Svalbard Pages.


IJsbeer voor een ijsberg - Canon EOS 40D, 420mm, 1/400s, f/9.0, iso 200

IJsberen
Recente tellingen geven aan dat er meer ijsberen op Spitsbergen leven dan mensen. Voor de meeste fotografen is dit natuurlijk de ultieme droomsoort voor een bezoek aan Spitsbergen. De meeste beren komen voor in het noorden en oosten (met name rond Nordaustlandet), maar je kunt ze overal aantreffen. Daarom is het absoluut af te raden -zeg maar zeer onverantwoord- om zonder geweer buiten een van de nederzettingen rond te gaan lopen! In Longyearbyen kun je vrij makkelijk een geweer huren. Dat heeft uiteraard alleen zin als je ermee om kunt gaan, anders is het alleen maar gevaarlijker…. Goed alternatief is om met een georganiseerde dagtocht mee te gaan, onder begeleiding van een gids.


Spinnenplant - canon EOS 5DmkII, sigma 180mm macro, 1/160s, f/11, iso 200

Fotografiemogelijkheden
Waarom zou je nu naar Spitsbergen komen als fotograaf? Ten eerste is het de makkelijkste plek op aarde om dicht bij de Noordpool te komen. Je kunt op een vrij makkelijke manier hoog arctische foto’s maken. Variërend van spectaculaire (berg)landschappen met gletsjers, ijsbergen of zeeijs, tot zoogdieren als ijsbeer, walrus of poolvos, en vogels als ivoormeeuw, kortbekzeekoet en kleine alk. Ook voor macrofotografen is er genoeg te doen: zo komen er bijvoorbeeld 160 verschillende bloeiende planten voor (maar uiteraard zeer weinig insecten).
Er zijn twee manieren om op Spitsbergen foto’s te maken: zelf in de buurt van Longyearbyen aan de slag gaan of met een expeditiecruise per schip rond de eilanden varen.


Spitsbergen Sneeuwhoen - Canon EOS 5DmkII, 420mm, 1/320s, f/6.3, iso 800

Op eigen houtje
Veel van de vogels die je op Spitsbergen aan kunt treffen, komen in de omgeving van de hoofdstad voor. Hiervoor hoef je dus eigenlijk helemaal niet weg. Zo is er bijvoorbeeld een behoorlijke kolonie kleine alken in de buurt en worden zwarte zeekoet, kortbekzeekoet, de endemische Spitsbergse ondersoort van het Alpensneeuwhoen en de ivoormeeuw regelmatig in de nederzetting gezien.
Ook voor de beide landzoogdieren (poolvos en het Spitsbergen rendier) worden beiden regelmatig in het dorp gezien. Net buiten het dorp is er een mooie delta waar vaak de nodige steltlopers, eenden en ganzen te zien zijn. Een stukje verder langs dezelfde weg vind je meerdere hondenkennels (eentje zelfs nog net binnen de grenzen van het dorp, dus zonder geweer bereikbaar) waar regelmatig ivoormeeuwen zitten te eten op het zeehondenvlees wat daar te drogen hangt.


De laatste middernachtszon vanaf de camping - Canon EOS 5DmkII, 23mm, 1/1000s, f/7.1, iso 200

Nadeel is hier echter wel bij dat je dus nooit zonder geweer het dorp uit moet gaan. Ook is de kans op de zeezoogdieren (walrus, ijsbeer, zeehonden) behoorlijk klein. Het landschap rond Longyearbyen is niet zo spectaculair, maar je zou natuurlijk met een dagtocht op een boot mee kunnen, waarbij je zowel mooie gletsjers te zien krijgt als een grotere kans hebt op zeehonden (ringel- en baardrob).
Het voordeel van deze methode is dat je geheel onafhankelijk van anderen bent en zoveel tijd bij een onderwerp kunt besteden als je zelf wil. Ook zijn de kosten niet zo heel hoog. Een alternatief is natuurlijk om met de fotoreis van Birdpix/Birdingbreaks mee te gaan. Er is dan veel aandacht voor fotografie en je hoeft zelf niet op te letten of er toevallig een IJsbeer aankomt.


Rosse Franjepoot voor een ijsberg - Canon 40D, 420mm, 1/500s, f/9.0, iso 400

Expeditiecruises
Persoonlijk vind ik de charme van Spitsbergen de echt arctische landschappen met grote gletsjers of zeeijs en de grote zoogdieren, en die vind je in de buurt van Longyearbyen hoogstwaarschijnlijk niet. Hiervoor kun je het best richting het noorden of het oosten gaan.
De beste mogelijkheid is om mee te gaan met een expeditiecruise. Dit zijn schepen waar meestal tussen de 50 en 100 toeristen op zitten, begeleid door een aantal gidsen. Het doel van deze schepen is vaak om een zo volledig mogelijk beeld van de eilanden te geven. Vaak wordt er hierbij zoveel mogelijk tijd in de oostelijke en noordelijke delen doorgebracht, omdat deze anders erg moeilijk te bereiken zijn. Bovendien bevinden hier de grootste concentraties ijsberen en walrussen, twee diersoorten die iedereen eigenlijk wel wil zien.
Garanties worden er natuurlijk nooit gegeven, maar in ongeveer twintig reizen rond Spitsbergen, heb ik elke reis wel ijsberen en walrussen gezien. Met een beetje geluk komen de ijsberen zelfs dichtbij het schip lopen (een erg veilige manier om mooie berenfoto’s te maken) en wordt er een bezoek gebracht aan een groep rustende walrussen op het strand.


IJsbeer op het pakijs - Canon EOS 40D, 420mm, 1/640s, f/8.0, 200 ISO

Ook worden meestal een of meerdere vogelkolonies bezocht, zoals de grote kleine-alkenkolonie op Fuglesangen of de zeer spectaculaire vogelkliffen van Alkefjellet, met z’n duizenden kortbekzeekoeten. Het exacte reisprogramma van dit soort reizen wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid ijs en de plekken waar men veel wildlife verwacht. Geen enkele reis zal dus gelijk zijn.


Kortbekzeekoeten bij Alkefjellet - Canon EOS 5DmkII, 420mm, 1/160s, f/7.1, iso 400

Nadeel is natuurlijk dat je nu in een groep zit en dus niet overal rustig de tijd voor kunt nemen. Bovendien zijn deze reizen behoorlijk prijzig. Sommige touroperators bieden speciale fotografiereizen aan, met veel ruimte voor de fotografen. Maar ook bij de gewone reizen is er zeker tijd voor het maken van foto’s.


Walrussen op het ijs - Canon EOS 350D, 120mm, 1/125s, f/6.3, 200 iso

De beste tijd
De wintermaanden zijn erg ongeschikt om op Spitsbergen te fotograferen: erg koud en de hele dag donker. Ook de herfst is niet de beste tijd, want het weer is dan vaak nogal slecht, de meeste vogels zijn weg en de bloemen uitgebloeid.
Blijft dus over het voorjaar en de zomer. In mei en juni ligt er nog veel sneeuw en is een groot deel van de zee nog bevroren. Wel is het dan al 24 uur/dag licht en zijn de meeste vogels al terug. Je krijgt dan dus echt de mogelijkheid deze vogels of zoogdieren in een poollandschap vast te leggen. In deze tijd kan het nog behoorlijk koud zijn (een graad of 10 onder 0), maar ook al rond het vriespunt.
Een tijdje later, in juli/augustus is alle sneeuw gesmolten en zijn de vogels veelal druk bezig met hun jongen. Dan kleurt de toendra vaak mooi door alle bloemen die van het korte seizoen gebruik maken om zaden te produceren. De temperatuur schommelt nu ergens tussen de 5 en de 10 graden boven nul.
Expeditiecruises vinden alleen in juli en augustus plaats. De beste tijd hiervoor is waarschijnlijk de tweede helft van juli en de eerste week van augustus. Er ligt dan vaak nog redelijk wat zeeijs (al wordt dit de afgelopen jaren wel steeds minder), de toendra bloeit en de vogels zijn lekker druk bezig.


Ivoormeeuw in vlucht - Canon EOS 350D, 300mm, 1/640s, f/9.0, iso 200

Al met al is Spitsbergen een geweldige plek om foto’s te maken. Als je van kou en arctische onderwerpen houdt is dit waarschijnlijk de beste plek, zeker vanuit ons land. Voor meer informatie (en veel foto’s), zie mijn website: mijn website
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Mon 21 Feb 2011, 13:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 58
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 13:04    Post subject:
En al weer een verslag erbij; gaat maar hard zo.

We want more!

Mooi gedetailleerd verslag!
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 14:09    Post subject:
Toevallig ben ik van het weekeinde bezig geweest mijn dia's (!) van mijn enige Spitsbergen-reis in de jaren '90 uit te zoeken om die professioneel te laten inscannen (zie ook mijn avatar). Iedereen die de gelegenheid heeft om naar die eilanden te gaan, kan ik dat alleen maar van harte aanbevelen.
Back to top
Reply with quote
 
Chris van Rijswijk


Gender: Male

Joined: 18 Sep 2004
Posts: 81
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 17:24    Post subject:
Dit artikel roept goede herinneringen op, omdat ik er vorige zomer ook ben geweest. Ik heb er voor gekozen eerst een paar dagen in de hoofdstad Longyearbyen te verblijven (met een huurauto) en daarna 2,5 week met een zeilboot rond te varen.

Het is een mooie bestemming, waar ik graag nog een keer naar terug wil.

Hierbij een linkje naar mijn website waar ik een klein reisverslag heb geplaatst met wat foto’s:
http://www.birdshooting.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=1
_________________
Canon diverse

http://www.birdshooting.nl/
Back to top
Reply with quote
 
hans brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 07 Mar 2008
Posts: 124
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 18:01    Post subject:
Met veel plezier beiden verslagen gelezen.
mvg
Hans
_________________
Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Back to top
Reply with quote
 
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 18:32    Post subject:
Goed en duidelijk verslag is dit. Het is er ook zo ontzettend mooi, aan iedereen aan te raden.

groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
JWH


Gender: Male
Age: 35
Joined: 21 Jul 2010
Posts: 83

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 18:40    Post subject:
Prachtig verslag en heb het met genot gelezen. Het is echt een droom om daar heen te gaan, en wie weet, komt het er nog is van! Mij rest nog één vraag, wat ik eigenlijk altijd afvraag bij reisverslagen.
Hoe zit het met de schuwheid van de vogels? Zijn deze goed benaderbaar? En zijn er ook zangvogels aanwezig?
Back to top
Reply with quote
 
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 20:40    Post subject:
Ik geloof niet dat er zangvogels zitten, maar bijv. de eidereenden, koningseiders en ijseenden waren goed benaderbaar.
De keren dat wij een sneeuwhoen zagen bleef die ook gewoon zitten, dus fotomogelijkheden genoeg.

groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Chris van Rijswijk


Gender: Male

Joined: 18 Sep 2004
Posts: 81
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 21:33    Post subject:
Vogels zijn op Spitsbergen relatief gemakkelijk benaderbaar. De enige reguliere zangvogel is sneeuwgors...
_________________
Canon diverse

http://www.birdshooting.nl/
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2011, 23:41    Post subject:
Leuk informatief verslag. Ik krijg het er niet gelijk warm van als ik die foto's zie maar een poolbestemming is dan ook vooral cool Cool

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Jul 2011, 23:08    Post subject:
Ik heb intussen m'n Spitsbergen website een facelift gegeven. Met meer informatie als in dit artikel en ook een nieuwsblog.

Veel plezier ermee

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Jul 2011, 12:28    Post subject:
Ik ben helemaal overtuigd door je verhaal en foto's Arjen, het lijkt me een prachtig land vol met de mooiste watervogels (mijn favorieten).
Als ik eens een fotografie reis ga doen, twijfel ik alleen nog tussen IJsland en Spitsbergen.
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum