Gender: Male Age: 50 Joined: 12 Jun 2005 Posts: 14 Location: Lokeren, België
Posted: Sun 12 Jun 2005, 20:36 Post subject: Tokina AT-X 300 f2.8, Nikon AF-I 300 2.8, Sigma 300 EX ....
Hoi,
Ik ben op zoek naar een goede 300mm 2.8 voor voornamelijk vogelfotografie (inclusief teleconverters), voor op mijn Nikon D70. Heb even getwijfeld om de Nikon AF-S 300mm f4 te kopen, maar met teleconverters (zeker de 2x) heb ik weer veel minder licht (snelheid), en ik wil een goede stap hoger gaan dan mijn huidige (oude) Sigma 400mm f5.6. Een 500mm f4 is mij te duur en (voorlopig) te veel gesleur.
Heb een aanbod voor Nikon 300mm f2.8 AF-I ED voor rond de 1600 euro (tweedehands maar goede staat). Van de Nikon AF-S versies kan ik geen lens vinden aan het budget dat ik er wil aan besteden (liefst niet meer dan 1800 euro). De AF-I lijkt mij wel OK op basis van reviews, lens is super scherp, gewoon uitstekend qua beeld, autofocus is wat trager dan AF-S maar volgens mij wel voldoende voor meeste situaties, en vooral langlevend. Wel wat zwaarder dan mijn huidige lens Sigma 400mm f5.6 die ik heel veel gebruik vanuit de hand, maar ook dat zou toch in heel wat situaties moeten lukken.
De Tokina 300mm f2.8 AT-X Pro zou ook goed tot zeer goed zijn volgens sommigen (nog wat minder qua gewicht), maar in een review staat dat deze lens nogal wat lichtuitval heeft (op wide open) aan de rand, wat voor vogels in de vlucht een probleem kan zijn (donkerdere lucht aan randen).
Ik weet niet of dit echt klopt. De autofocus zou nogal wat geluid maken, maar dat lijkt mij niet zo'n groot minpunt. Review daarvan zie
http://www.vividlight.com/articles/713.htm
De Tokina zou volgens sommigen op wide open (2.8, ..) ook niet (altijd) helemaal scherp zijn, anderen zijn er tegen hun verwachtingen in uiterst tevreden over, ook over de scherpte. Zie verschillende reviews op
http://www.photographyreview.com/cat/lenses/35mm-primes/tokina/PRD_84300_3111crx.aspx
Ik geraak er voorlopig niet uit..
Suggesties/opmerkingen zijn welkom.
Vele groeten,
Joris Everaert
www.durmevallei.be _________________ Nikon D300, Sigma 500mm f4.5 APO HSM EX DG, Nikon teleconverter TC-14EII (1.4x), Gitzo GT5530S statief met Wimberley II kop.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 12 Jun 2005, 22:13 Post subject:
ik heb geen ervaring met de lenzen, maar met manual focus (600mm F5.6) ben ik soms sneller dan met een gewone nikon AF (80-400mm 4.5-5.6). Een HSM of AF-S voegt m.i. echt wat toe.
trouwens, ik vraag me af of een goede lens X t.o.v. lens Y als je een convertor toepast altijd nog steeds beter is. (dit is onhandig geformuleerd, kom er even niet uit, misschien begrijp je het wel).
peter
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Mon 13 Jun 2005, 6:54 Post subject:
Als je een D70 erachter hebt zul je door de sensorgrootte, kleiner dan kb-formaat, toch weinig last hebben van de lichtafval langs de randen? Zelf na een proefvaart met de 300-2.8 AFS besloten een F4 aan te schaffen aangezien die veel lichter is en mobieler bij rondlopen, vliegen etc. Toch snel 2,5 x lichter en momenteel bij Konijnenberg voor circa Euri 800 nieuw. Bij een 300 met 1,4 converter zit je vergelijkend met analoog nog altijd op een aardige 600mm F 5,6 van ongeveer 1 kilo.
Posted: Mon 13 Jun 2005, 9:32 Post subject:
Hallo, ik heb deze lens sinds 4 jaar met de kenko 1.4x en 2x extenders.
Gebruik de EOS camera's en werken uitstekend. De motor maakt inderdaad meer geluid dan de Canon of Nikkon lenzen. Ik gebruik de volle opening nooit en ga tot F4.0 in het uiterste geval. Fotografeer wild zoals edelherten, reewild, vossen en dergelijke via de aanzit (het vanaf een vaste plaats vanachter een statief wachten op de dieren die komen gaan )
en deze dieren komen vaak dicht bij en voor de lens, 20 tot 30 meter, de dieren horen de motor niet of nauwelijks. De sluitertijden varieren van 1/60 tot enkele seconden het objektief is zeer scherp en briljant. Iedere lens is anders dan de andere in dezelfde serie tuurlijk zal men als men opnamen gaat bekijken via sterke loepen en dergelijke verschillen zien maar ik kijk via het menselijke oog en dat heeft uiteraard een grens!!
Gender: Male Age: 50 Joined: 12 Jun 2005 Posts: 14 Location: Lokeren, België
Posted: Mon 13 Jun 2005, 11:20 Post subject:
Martijn,
Mogelijke lichtuitval Tokina zal met DSLR (D70) inderdaad zeer waarschijnlijk geen issue zijn.
En je brengt me weer aan het twijfelen om toch eventueel de veel
lichtere en handelbare Nikon 300mm f4 AF-S ED te kopen.
Als er mensen zijn die nog van die mening zijn (beter de 300mm f4),
laat maar weten.
Maar mijn belangrijkste punt voor de 2.8 is eigenlijk dat ik er dan nog een 2x converter op kan plaatsen met f5.6, zodat ik op mijn D70 dan
een 900mm heb voor moeilijkere vogels.
Groeten,
Joris Everaert _________________ Nikon D300, Sigma 500mm f4.5 APO HSM EX DG, Nikon teleconverter TC-14EII (1.4x), Gitzo GT5530S statief met Wimberley II kop.
Ik heb de 300 f4 van nikon. Ik kan alleen maar zeggen top lens! Snel, scherp en handzaam/ licht.
Gisteren zijn er een aantal fotografen bij mij thuis geweest en hebben de lens getest. Zelf hadden ze er een sigma 300 f2.8 bij maar die redde het qua scherpte niet tegen de 300 f4 van nikon! Sterker nog: die sigma wordt waarschijnlijk omgeruild voor de 300 f4 van nikon.
Ook qua licht viel de nikon 300 f4 hun niet tegen. Ik vraag mij dan ook af of het echt een "meerwaarde" is om een f2,8 bij vogel fotografie te gebruiken. Als je in de buurt van Friesland woont zou ik zeggen: kom langs en test maar
Gr Jan
O ja, vergeet niet dat je scherpte inlevert als je op je 2,8 een converter zet. Vaak moet je dan toch een wat hogere f kiezen om scherpte te behouden. Met de 300 f4 van Nikon heb ik de 1,4 converter gebruikt en dat gaat goed. Dan wel f6,3 of 7,1 nemen voor de scherpte.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum