Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Waar op letten in de tropen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 19:35    Post subject: Waar op letten in de tropen?
Hallo allemaal,

Vanmiddag hebben we een reis geboekt naar Costa Rica.
Het klimaat is daar natuurlijk vele malen vochtiger dan hier. Kunnen mijn body (eos40D) en mijn lenzen (o.a. de 400 5.6 L) hier tegen, of moet ik, los van een goede tas, extra maatregelen nemen? Als ik na deze reis het hele spul zou moeten vervangen zou het wel een hele dure worden Wink

Groeten,
Renate
Canon 400mm 5.6
Back to top
Reply with quote

thijs broekkamp

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 19:49    Post subject:
Zit precies met dezelfde vraag,ga ook naar costa rica. Ben benieuwd naar de antwoorden!
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

astrid schute

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 20:14    Post subject:
Ik ben er geweest en heb geen last gehad van het tropische weer. Het was in juli, als ik het mij goed herinner en het was erg warm, maar ook regende elke dag heel flink.
Waar je wel mee moet oppassen is als je naar buiten gaat als je net in een airconditioned ruimte hebt gezeten.... je krijgt dan condens.
Ik heb wel elke dag mijn lenzen etc. schoongemaakt, maar dat doe ik eigenlijke altijd elke dag tijdens de vakantie.
Veel plezier aldaar, want er is heel heel veel te zien, het ene nog mooier dan het andere.

groetjes
Astrid Schute

Folkert Veenstra

PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 20:53    Post subject:
Hoi,

Ben ook vorig jaar in CR geweest, omstreeks juni. Had 2 camera's mee en 3 lenzen, je weet tenslotte maar nooit.
De 40D steeds gebruikt i.c.m. de 100-400 en in mindere mate de 24-105. Standaardlensje nog mee voor het geval er iets kapot mocht gaan.
Helemaal geen last gehad van haperende apparatuur, ondanks de hoge luchtvochtigheid en warmte. Batterijen liepen wel wat sneller leeg.
Inderdaad oppassen als je uit je relatief koude "airco-kamer" komt, maar als je de camera etc eerst even laat wennen in een goede tas gebeurt er niets.
Hoewel de reis die ik gemaakt heb niet specifiek een vogelreis was heb ik toch wel veel mooie vogelfoto's kunnen maken. Vooral vroeg opstaan loont! (05:30).
Hier staan mijn foto's: http://picasaweb.google.com/treklof121058/VakantieCostaRica2010#

Veel plezier in dit mooie land, 't is erg prettig vertoeven daar.

Groeten,
Folkert

svandergreef

PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 21:05    Post subject: costa rica
Costa Rica, dat wordt genieten! ik ben er afgelopen zomer geweest en een heerlijke tijd gehad. Zoals eerder aangegeven ook ik heb geen problemen gehad met mijn apparatuur (canon 1d mark III, canon 100-400mm, canon 28-135mm) . Ik liet mijn apparatuur altijd acclimatiseren in mijn fototas en is altijd goed gegaan. Wel is aan te raden om een imagetank mee te nemen en aantal geheugenkaartjes, zeker als je in raw schiet. Verder wat ik lastig vond is overdag het harde licht en in de wouden juist het soms gebrek aan licht zeker met mijn 100-400 (f3.5-f5.6). onderstaand een link met aantal foto's die ik heb gemaakt in Costa Rica. Alvast heel veel plezier gewenst!!

http://www.sebastiaanvandergreef.nl/image-galleries/nature-photography/wildlife-impressions-of-costa-rica

groet Sebastiaan
Back to top
Reply with quote

peterh50

PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 22:16    Post subject:
Ook ik ben afgelopen zomer in Costa Rica geweest en heb geen enkel probleem met vocht gehad. Ik onderschrijf wel de opmerkingen over de overgang van airco naar buiten. Verder je nergens zorgen over maken en lekker gaan fotograferen. Daar is het een fantastisch land voor, ondanks de inderdaad vaak lastige licht omstandigheden.

@sebastiaan/Folkert: Nog even naar jullie foto's gekeken en dat brengt weer mooie herinneringen terug!
Hier staan mijn foto's: http://peterdehoog.smugmug.com/Travel/Costa-Rica/15038089_X3osg#1123321394_qH7Pw

Veel plezier daar!
Gr. Peter
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 10:03    Post subject:
Renate,
Lekker een hutje nemen met een fan en geen airco; is ook duurzamer en je word er minder snel verkouden van.

Bij eerste en laatste licht fotograferen (i. i. g. zo min mogelijk tussen 11 en 3) en in mijn ervaringen zijn bosranden productiever dan het bos zelf. En met name lodges, hoteltuinen, vuilnisbelten (ook goed voor reptielen).

Toch de apparatuur goed schoonhouden en na regen droogmaken.

Je geheugenkaartjes/imagetank in de kluis van je hotel. Een gestolen camera kun je vervangen, je foto's niet.
Veel plezier daar!
gr
G

Renate Visscher

PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 15:58    Post subject:
Bedankt voor alle reacties!
Als ik het zo lees komt het wel goed.
Ook leuk om jullie foto's te zien! We krijgen er steeds meer zin in!
Groeten,
Renate
Canon 400mm 5.6
Back to top
Reply with quote

Toledo

PostPosted: Wed 26 Jan 2011, 20:11    Post subject:
Hallo Renate,

Je hebt een hele goede beslissing gemaakt om een reis te boeken naar dit geweldige land.
Wij zijn 2 jaar terug voor 4 weken ( half jan./ half feb.) naar CR geweest en het was prachtig.
Voor ons was het 1 één grote dierentuin zonder hekken en voedertijden.

Met de voorgaande antwoorden ben ik het helemaal eens.
Maar vergeet één ding niet en dat is genieten tijdens je vakantie.
Ik was ook veel aan het fotograferen maar je moet ook wel eens gewoon ergens gaan zitten en om je heen kijken en genieten van alles wat je hoort en ziet.

Ik had voor de zekerheid wat van die korrelzakjes mee die vocht opnemen en die je dan later in de zon kan laten drogen. Je kan deze zakjes zo bij de schoenenwinkel halen als je dat even vraagt. Deze zakjes zitten bij lederen schoenen en laarzen.
En vergeet ook niet alle dagen de zonsondergang te platen want die zijn altijd prachtig. Rond half 6 klaarstaan en dan 15 minuten later is alles voorbij.
Ook handig is een poncho mee te nemen voor als je in een cloudforest ben, een regenbui op het hoofd krijgt of een tochtje maak met een boot langs de oevers van een rivier.
Er staat een kleine serie van mij op EOS Digitaal in showcase (ook onder Toledo) om alvast in de stemming te komen.

Mocht je meer info willen dan stuur je maar een PM of kom even langs want we zijn bijna buren. Very Happy

henniel

PostPosted: Tue 01 Feb 2011, 12:26    Post subject:
Ben het eens met voorgaande schrijvers. Ben een paar jaar geleden ook daar geweest. Prachtig land en veel vogels en reptielen. Tip: Leg een handoek over je spullen voor de vocht met de airco. En ik had onderweg ook iets bij me voor over de camera en lens te hangen voor de stof als er een wagen voorbij komt.

Gr. Hennie

Kruimelwerk
Guest

PostPosted: Tue 01 Feb 2011, 14:31    Post subject:
Quote:
Waar op letten in de tropen?

Op de eerste signalen
van een revolutie
en op je ticket voor
de terugreis!

Met reisgroet, meeliftende gedachten een tropische glimlach,

Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

PostPosted: Wed 02 Feb 2011, 9:47    Post subject:
Een werkelijk fantastisch land! Wil er elk jaar wel heen (probeer ik ook te realiseren). Kolibries volop en nog veel en veel meer!
Neem een goeie flitser (evt met better beamer) mee voor vogels in het regenwoud (Trogons en Quetzals (die laatste in nestkasten vlakbij de ingang van het park) in Monteverde). Vraag de gidsen waar ze zitten (dit zijn de beste gidsen die je in een tropisch land kunt aantreffen, allemaal biologen).
Ga niet van de paden af in de regenwouden want je hebt daar planten die met hun stekels vervelende toestanden kunnen veroorzaken. Wees er ook van bewust dat er heftige, maar ook prachtige gifslangen zitten (Bosmeester, Koraalslang).
En geniet in een van de mooiste habitats in de wereld!

Als je nog tips over bepaalde nationale parken wil hebben of zo moet je maar even mailen...

keesgroenendijk

PostPosted: Thu 10 Mar 2011, 23:38    Post subject:
Gerard Visser wrote:
en in mijn ervaringen zijn bosranden productiever dan het bos zelf. En met name lodges, hoteltuinen, vuilnisbelten (ook goed voor reptielen).

Is waar, maar aan de bosrand zitten natuurlijk wel de 'usual suspects'. Voor een antpitta of een bosvalk, zul je toch echt het bos in moeten.

Overigens, als wie (bijna) elk jaar naar CR gaat, zou eens serieus moeten nadenken over Panama. Ook heel mooi en veilig en touristisch nog een beetje in opkomst, dus lekker rustig. Ik woon er wie meer info wil, kan een PM sturen.
Reply with quote

Ricardo

PostPosted: Fri 11 Mar 2011, 10:28    Post subject:
Ben zelf jaren geleden ook in Costa Rica geweest en 1,5 jaar geleden in Suriname. Je gaat naar tropisch regenwoud, dus je kunt iedere dag wel een regenbui krijgen. In de zogenaamde "droge tijd" valt er ook regen, maar de buien zijn dan over het algemeen korter. In het tropische bos is de hoeveelheid licht erg beperkt. Slechts 1% van het licht bereikt de grond. Op 400 ISO kom je vaak uit op ongeveer 1/80ste seconde of zoiets. Stilzittende vogels heb je best wel veel in het bos, dus blijft fotograveren mogelijk maar neem dan een eenpootstatief mee. Een driepoot is vaak te onhandig om mee tussen de bomen door te lopen.
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Fri 11 Mar 2011, 17:12    Post subject:
Ik kan beamen dat je veel meer vogels aan de bosrand en half open gedeeltes aantreft dan in het tropisch bos zelf, dat is althans mijn ervaring met de tropische bossen hier in de omgeving.
Daarnaast is de jungle hier (Itanhaem Brazilië) zo dicht dat je er bijna niet in komt zonder kapmes en zo donker en vol takken en bladeren dat het al heel lastig wordt om überhaupt iets te zien, nog afgezien van het risico van slangen en insecten. Waarschijnlijk zie je daarom ook veel foto's die in de buurt van een hotel of pousada zijn gemaakt.
Daarbij komt dat er vaak meer voedsel is waar mensen wonen door de aanplant van bananen planten en andere fruitbomen. In onze tuin staan zo'n tien verschillende fruitbomen en veel vogels uit het bos komen dagelijks langs. Die trekken weer grote roofvogels aan die soms in een fruitboom zitten te wachten op een hapje.

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Sun 13 Mar 2011, 21:27    Post subject:
Costa Rica ken ik niet, wel de tropen. Dat je meer vogels aan de bosrand aantreft kan ik niet beamen. Misschien andere, meer toegankelijke vogels, die beter te fotograferen zijn. Zowel in het laagland tropisch regenwoud als in de bergwouden leven vaak talloze andere en meer ongewone vogels in hun eigen biotoop, die zelfs op hoogte verschillen. Enorm fascinerend is mijn ervaring. Fotograferen is echter een andere kwestie: de vogels zijn schuwer, zitten hoog en/of achter bladeren en takken zodat scherpstellen niet mogelijk is. Het licht laat bovendien enorm te wensen over.
Als je pogingen waagt, ben je bezig met je camera en het scherpstellen en heb je achteraf, als de vogel weg is (vaak al na enkele seconden) niets gezien van die vogel. Is het toch gelukt, dan is het resultaat meestal onscherp door het weinige licht.
Zelf maak ik dan afwegingen en kijk naar de vele vogels. Pas als ik denk dat door het licht en de positie van de vogel fotograferen een kans heeft pak ik de camera. Want het belangrijkste voor mij is dat ik geniet van al die mooie vogels.

Stof is de grootste boosdoener. Mijn lens en converter zet ik op de camera bij aankomst en die gaan er niet meer af voordat ik vertrek. Daar fotografeer ik vogels, bloemen en vlinders mee. Ik heb een andere camera voor de rest van de foto's. Een waterzak heb ik altijd bij me, waar beide camera's in kunnen als je overvallen wordt door een tropische bui. Ik fotografeer altijd uit de hand. Schuwe en snelle vogels wachten niet to je je camera op de monopod hebt gezet. Verder heb je soms geluk en vaak ook niet. Maar ik kom altijd thuis met prachtige indrukken van vogels, herinneringen en ben geweldig blij met de foto's die toch gelukt zijn.

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote

keesgroenendijk

PostPosted: Sat 19 Mar 2011, 14:22    Post subject:
Oh ja, niet vergeten om voor je gaat fotograferen jezelf goed in te smeren met repellent. Niets erger dan een steekvlieg op je neus of in je nek als je aan het scherpstellen bent voor die fantastische plaat van de harpijarend. Sad

ALs je repellent met DEET gebruikt (en dat is veruit het effectiefst en het veiligst), zorg er dan wel voor dat het niet op je handen komt, of was je handen na aanbrengen. DEET is niet slecht voor de huid, maar kunststof kan er slecht tegen.
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Sat 19 Mar 2011, 15:11    Post subject:
Nog ter aanvulling op Kees, in veel landen van Zuid Amerika komt denquee voor, een parasiet die via muggen wordt overgedragen (knokkelkoorts), m.n. in de bewoonde gebieden waar zuiver water is. Daarom is insmeren met repelent erg belangrijk zoals kees al aangaf, mede omdat de denquee mug overdag prikt. Daarnaast altijd hoge dichte schoenen en lange broek aandoen in de jungle i.v.m. slangen, insecten en vuurmieren.

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Sat 19 Mar 2011, 15:58    Post subject:
En als je DEET koopt, koop dan wel een 30-50% oplossing, anders kun je het net zo goed niet kopen. Knokkelkoorts heet overigens dengue (fever), niet denquee.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum