Posted: Wed 23 Mar 2011, 18:38 Post subject: Camouflage vragen.
Ik zit al een tijdje te kijken naar camouflage, zoals lenscoats, voor het fotograferen van vogels. De laatste tijd krijg ik steeds vaker de indruk dat de vogels opvliegen wanneer ik een beweging maak met de lens ( Canon L-wit ). Als ik aan het 'vogelen' ben is dat bijna altijd te voet in gebieden, dus sowieso vliegen vogels eerder op dan bijvoorbeeld in een auto.
Echter vraag ik me af of ik het effect van eventuele lens coat wel zou merken, als ik toch al te voet ben.
Zijn er hier mensen die na het kopen van een coat dit gelijk merkte?
Ook zie ik verschillende soorten camouflage, welke wordt vooral aangeraden? ( bij cameratools het liefst ).
Gender: Male Age: 51 Joined: 28 Feb 2010 Posts: 258 Location: den haag
Posted: Wed 23 Mar 2011, 19:37 Post subject: Camouflage
Hoi JWH
Een witte lens steekt natuurlijk wel af,of je moet zelf ook geheel wit gekleed zijn dit is natuurlijk mooi als er sneeuw ligt.
Maar ik vis ook op karper en daar gebruiken we camouflage al tientallen jaren,en daar komt ook het materiaal vandaan(gezien patenten).Ik heb ook mijn lenscoat bij Ct gehaald,dit is van neopreen gemaakt en beschermt zoiezo je lens tegen beschadigingen.Ook heb ik een all in one cover aangeschaft die mijn apperatuur menig keer hebben gered,zie mijn plaat van de steenloper.
Voor kleding kijk eens op shimano/tribal of in een gespec hengelsport zaak.Ik gebruik altijd in het veld camo,maar de hoofd reden dat ze weg vliegen is;dat je afwijkend gedrag vertoond de intresse in de vogel je ogen/lens gerichtl,voelt die vogel zich een target en zal wegvliegen.Met een auto is het niet anders hoor,tientallen keren stopte ik voor een buizerd,voordat ik het raam kon openen was die al weg.Daarom kan je de vogels beter naar je toe laten komen.
Ik hoop dat je hier wat aan heb???
Ik heb voor mijn 400 f5.6 een paar groene kniekousen gekocht bij de Zeeman. De tenen eruit geknipt voor de sluiting bij de camera, de hak eruit voor de statiefgondel en het elastiek voor de kuiten sluit prima aan op de zonnekap. 2 euro voor 2 lens(petti)coats.
Gr, Bob _________________ Canon EOS 7D mark II, Canon EF 500mm f/4.0 L USM
Ik heb ook zoiets, ook omdat ik toch ook wel wat twijfel aan het nut van al dat (erg dure camouflagespul). Vorig jaar zomer kocht ik op de Albert Cuijp in amsterdam een camouflagepanty, in de aanbieding voor 1 euro. Ik heb er vier "lenscovers" uit kunnen knippen. Ik ben niet zo weg van die grijze lenskleur van Canon en dit is tevens een prima bescherming tegen krasjes e.s.
Gender: Male Age: 51 Joined: 28 Feb 2010 Posts: 258 Location: den haag
Posted: Wed 23 Mar 2011, 20:36 Post subject: Camouflage
Hoi JWH
Tja,je kunt natuurlijk zo een panty kopen,maar als je honderden euro's kunt uitgeven aan een camera,lens,statief en ect snap ik niet dat iemand bezuinigd op een goeie lenscoat.Die ik heb gekocht is 3mm hoogwaardig neopreen waterdicht.Ik plaat veel op het havenhoofd,zonder deze items had het nog wel eens slecht kunnen aflopen voor mijn lens/camera.
Maar ga maar eens naar Ct en neem een stukje panty van je vriendin mee en vergelijk.
Zie je je eigen al zitten een lens van 5000 euro met een panty van 2
Gender: Male Age: 31 Joined: 21 Jan 2008 Posts: 107 Location: Bergen
Posted: Wed 23 Mar 2011, 20:37 Post subject:
Vogels vliegen sowieso op als je met lens beweegt, of die nou wit of gecamoufleerd is, het gaat om de beweging.
Ik heb wel een lenscoat om mijn 300mm f4, voor camouflage maar ook voor bescherming. Heeft hem al van heel wat krassen beschermd. _________________ Canon eos 30d
Canon ef 300mm f4 L IS USM
Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Wed 23 Mar 2011, 20:39 Post subject:
Het voordeel van de LensCoats is dat ze niet alleen camouflage bieden (waar ik persoonlijk wat over het nut van twijfel), maar ook bescherming bieden aan de lens en als het buiten koud is, is de lens niet zo koud.
Als je rondloopt en niet in een hutje stil zit, vraag ik me af of dat kleine witte stukje nou echt zoveel uit zal maken. Als je in een schuilhut zit, zou het natuurlijk wel op kunnen vallen dat er een wit stukje uit een goed gecamoufleerd hutje steekt.
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Wed 23 Mar 2011, 21:11 Post subject:
Naast LensCoat is er nu ook een Lenscover van Stealth Wildlife op de markt. Deze zijn aantrekkelijker qua prijs en net zo goed.
Bovenal zijn ze omkeerbaar, ene zijde camo print, andere zijde effen zwart.
Posted: Thu 24 Mar 2011, 8:49 Post subject:
Bedankt voor de reacties tot dusver! Maar het gaat nu meer richting ' wat is de beste budget oplossing '.
Mijn vraag was eigenlijk, is de camouflage 'gelijk' merkbaar? Geeft het misschien net dat beetje vertrouwen bij een vogel dat je nog net één stap dichterbij kan komen.
Gender: Male Age: 61 Joined: 11 May 2010 Posts: 147 Location: Angeren
Posted: Fri 25 Mar 2011, 20:39 Post subject:
Denk ook dat het per soort verschilt. En per soort kan het per individu ook nog eens verschillen. Bijvoorbeeld. Heb vanmiddag langs een slenk op de buik liggend mooie foto's van tureluurs kunnen maken. Ze gingen rustig verder met fourageren.Langs dezelfde slenk waren andere tureluurs veel schuwer en vlogen meteen weg. Zelfde benaderingstechniek toegepast.Ligt ook aan het gebied en situatie.Zelfde heb je met buizerds en blauwe reigers. De een kun je rustig dichtbij benaderen en een ander vliegt meteen weg. En of vogels schrikken van bepaalde kleuren weet ik niet. Maar in geval van een witte lens zal een lenscoat wel minder opvallen .Heb zelf geen lenscoat omdat ik een zwarte lens hebt.Maar in het algemeen geldt ,rustig benaderen en geen onverwachte bewegingen maken. GR. Jos.
Wat Jos van de Leijgraaf zegt - quote -rustig benaderen en geen onverwachte bewegingen maken- unquote - is het aller aller allerbelangrijkste. Je kunt nog zo gecamoufleerd zijn maar als je ineens je camera van naast je naar je gezicht zwaait is het gebeurd, de vogel is gevlogen...
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum