Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


De vuilnisbelten van Oman

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 21:56    Post subject: De vuilnisbelten van Oman
De vuilnisbelten van Oman
November 2008, Al Amrat, Muscat
November 2010, Raysut, Salalah, Dhofar

De reis
Peter van Rij en ondergetekende zijn twee maal naar Oman geweest met als doel: vogels fotograferen. Dat is een ander
doel dan vogelaars hebben en leidt dus ook tot een heel ander soort verslag dan gebruikelijk voor vogelaars. We zijn beide
keren 11 dagen ter plaatse geweest, waarvan we in totaal 6 dagdelen aan vuilnisbelten hebben gewijd. Van zonsopkomst
ongeveer 6 uur tot ongeveer 10 uur in de morgen.

Oman, een vriendelijke oase in een roerig gebied...
In februari 2011 schreef ik:
Quote:
Oman is een mooi land, met een gezonde melange van oude en moderne cultuur. Sultan Qaboos lijkt te
heersen als een verlicht despoot: er is veel aandacht voor scholing, gezondheid, infrastructuur, industriële en
handelsontwikkeling…

Momenteel is er - behoorlijk onverwacht - onrust rond Sohar in het noordwesten, één van de plaatsen die wij bezocht
hebben, maar waar we geen vuilnisbelt hebben gezocht. Er is sprake van dat de onrust zich uitbreidt richting de
hoofdstad Muscat. De omstandigheden die in Sohar leidden tot instabiliteit zijn overal in Oman gelijk: een grote groep
jonge Omani zonder goede toekomstverwachting, met lage inkomens bij stijgende voedselprijzen. Er is dus aanleiding
goed te checken of de rust is weergekeerd voordat je boekt.



Vissershaven van Qurayyat, op een open vlakte voor de noordelijke bergrug


Oman, waar moet je zijn?
Oman bestaat voor circa 70 % uit een uitgestrekte en gevaarlijk lege woestijn in het binnenland, geflankeerd door circa
20% bergruggen en circa 10% redelijk vruchtbare kuststroken in het noorden en het zuiden. Voor de vogelkijker zijn met
name die vruchtbare kuststroken interessant met de wadi´s, lagunes (khawrs genaamd), mangroves en het strand, naast
de parken en de boerderijen. Het voor- en najaar is er een forse vogeltrek richting Noordoost-Europa en Centraal Azië.
Wij kozen voor een combinatie van het einde van de najaarstrek en wintergasten. In november is het er 30 graden in de
schaduw, en de Indische Oceaan is 27 graden. Ik weet niet zeker of ik er in de zomer zou willen zijn… Er zijn dan veel
andere vogelsoorten, zeker ook de moeite waard, maar wel warm.

Hoe mooi Oman ook is, je moet in Oman niet alleen aantrekkelijke en mooie plekken opzoeken als je de avifauna in volle
glorie wilt genieten. Je moet ook bij afvalwaterzuiveringen zijn, en op de vuilnisbelten. De reden hiervoor is heel natuurlijk.
Enerzijds, zoet water is schaars, dus alle water trekt beesten aan- waaronder vogels. Zoetwaterbronnen zijn ook een
magneet voor Arabieren. Maar omdat ook zij hun boterham niet graag eten bij een rioolgeur, zijn de waterzuiveringen bij
de schuwere beesten juist extra populair.

De Omaanse vuilnisbelt
De vuilnisbelten zijn de andere onwelriekende plaatsen die je zeker moet bezoeken. In Oman wordt afval grotendeels
ongescheiden gestort, dus ook huiselijk afval. Daar is wel het een en ander aan eetbaars in te vinden.


Vuilnisbelt, Al Amrat


Het vogelvoer wordt deels rechtstreeks uit de vuilnisbakken aangevoerd en gelost rechtstreeks van de vrachtwagens.
Onze post- en stadsduif heet daar gewoon rotsduif, maar heeft alvast wel wat opportunistische trekjes die we uit de
grote steden bij ons in West=Europa herkennen. Ook enkele van zijn familiegenoten zien in de vuilnisbelt een bron van
voedsel.


Stads-… uh … Rotsduiven in hun ´natuurlijke biotoop´, Al Amrat



Palmtortel, Al Amrat





Tussen het puin, de matrassen, en het huisvuil zit ook een hoeveelheid dierlijk - en dus eiwitrijk - slachtafval. Dat trekt
een hoop beesten aan. Om te beginnen heel kleine beesten: vliegen en dus maden. Tapuiten en witte kwikstaarten
komen daar op af.


Hume’s Tapuit – nu eens op zijn ene poot, dan op de andere - eet maden, Al Amrat






Niet alleen kleine beesten eten van het slachtafval, ook ietsje grotere. In de winter trekken grote groepen arenden
van Centraal Azië (Iran, Turkmenistan, Kazachstan, Kirchizië, etc etc) naar Afrika. Een hele hoop van deze beesten
ontdekt een fijne vuilnisbelt en ziet de noodzaak van verder trekken niet: gratis voedsel in overvloed. Geen moeite doen,
veel te eten.

Dat biedt de opportunistische fotograaf prachtige gelegenheid om mooie beelden te maken:


Keizerarenden, Al Amrat



Keizerarend, Raysut



Bastaardarend, Al Amrat



Steppearend, Raysut







Maar eigenlijk ziet het er dus zo uit:


Steppearend, Raysut



Aasgieren, Al Amrat



Ooievaars op de kleurrijke vuilnisbelt, Raysut







Als ik denk aan een grote mooie stoere arend, dan zie ik voor me hoe zo'n beest een haas slaat op de Centraal Aziatische
vlakten. Die voorstelling blijkt aan de romantische kant. Het zijn opportunisten die eten wat zich aan dient. Ze eten niet
zozeer vlees, als wel alles wat in de verste verten naar vlees ruikt. Of ruikt naar wat vlees kan zijn geweest. Of dan in
ieder geval dierlijk.


Ooievaars verzamelen damestasjes als waren het de drie doldwaze dagen bij de Bijenkorf, Al Amrat



Keizerarend vliegt op met resten ingewanden, Al Amrat







Het is een vrij ideale omgeving voor de dieren, en bij de twee vuilnisbelten die wij bezochten zagen we soms
honderden beesten rondhangen. De gevaren voor de beesten zitten in de eventuele gevolgen onderlinge ruzies…


Keizerarenden ruziën om slachtafval, Raysut


… dat is niet goed voor je verenkleed…





Ruziezoeken? mijn naam is Huiskraai, Raysut







… sommige vogels zijn behoorlijk in het voordeel door hun intelligentie. In het noorden, bij Al Amrat waren nog
geen Huiskraaien aanwezig. Daar zagen we redelijke aantallen Bruinnekraven. De vuilnisbelt van Raysut ligt maar
enkele kilometers van de in aanbouw zijnde zeehaven. Hier waren de aantallen huiskraaien veel hoger dan de
Waaierstaartraven, die hier van nature thuis zijn.


Bruinnekraaf, Al Amrat



Waaierstaartraaf, Raysut



Huiskraai - het lijkt de grote winnaar - , Raysut







Ander bescheiden gevaar is dat de vogels zich elektrocuteren, voor zulke grote vogels is de afstand tussen de draden te
klein. De kans dat ze een zowel een stroomdraad als een geaard voorwerp raken is reëel...


Steppearend, Raysut


… en ook voor een stuk kleinere vogel dan een arend concreet:


Arendbuizerd ## die niet meer at en dronk en nauwelijks meer bewoog, met kleine wond aan de poten,
Khawr Ad Dhahariz, Dofar.



Als je zoveel vogels ziet, dan lijkt het ook normaal dat je enkele vogels ziet die verongelukt zijn?







Speciale bewerking?
Het licht is op de meeste dagen heel hard. Rond een uur of 10 houdt het echt op, en eigenlijk is het licht al vanaf een
uur of acht te hard voor echt mooie foto’s. Bij een aantal van de foto’s die hier vertoond zijn, zijn daarom de schaduwen
selectief opgelicht. Preciezer gezegd: ik heb in het veld belicht op de schaduwen van het onderwerp, daarna de foto als
geheel onderbelicht met de RAW-convertor zodat de lucht weer goed werd. Vervolgens heb ik met een selectieve
bewerking de schaduwen weer terug opgelicht naar de originele belichting. Het selectief oplichten van een niet eerst
overbelichte foto, zou ruis opleveren in het meest belangrijke deel: het hoofdonderwerp. Dat principe wordt ook wel
Expose To The Right genoemd (ETTR, google). Ik kies tegenwoordig als basis voor mijn foto’s een levendige
tooncurve die wel wat heeft van fuji velvia, namelijk het toonprofiel ‘landscape’ uit de raw-convertor Nikon Capture
NX2 (met een iets zachter aangepast contrast). De hogere saturatie van dit profiel brengt iets meer de kleuren in het
beeld dan ik zelf kon zien. Een zuideuropese - oncalvinistische - benadering.


Omstandigheden
Een andere reden om 10 uur op te houden is dat de beesten dan naar elders vertrekken… Tenminste, dat was in het eerste
jaar bij Al Amrat het geval. Daar stegen de grote aaseters rond 10 uur op met de thermiek.


Aasgieren op thermiek, Al Amrat


Maar bij Raysut bleven de beesten veel langer rond de vuilnisbelt hangen. Al leek het zo vanaf tienen wat rustiger te worden.
Eigenijk was elke keer dat we op de vuilnisbelten waren, de situatie behoorlijk anders. Dit komt deels door het aanbod
van vleesafval. Zo waren we in 2010 tijdens de Hadj in Oman, waarin Moslims een vleesoffer brengen. We hadden
verwacht de dag na de Hadj – de dag met heel veel slachtafval - heel veel en erg actieve arenden en gieren aan te
treffen. Wat we zagen, waren vooral volgevreten beesten die slap over het afval hingen.
De vuilnisbelt van Al Amrat wordt voortdurend opgehoogd, zodat het telkens de vraag is of er arenden zijn, en of er licht
is op de plekken waar je komen kunt.


Keizerarend in de schaduw, Al Amrat


Houdt er rekening mee, dat het flink stoffig kan zijn. Dit geldt voor heel Oman, maar in het bijzonder voor de vuilnisbelten
waar puin wordt gestort. Het is aan te raden niet alleen je camera tegen stof te beschermen, maar ook je auto niet
helemaal vol stof te laten waaien. Zowel voor de sensor, de objectieven, als voor eventuele contactlenzen.


Praktische informatie
Voorinformatie hebben we verzameld via internet en het boek Birdwatching guide to Oman, van Hanne en Jens
Eriksen en Panadda en Dave E. Sargent (google). Hanne en Jens Eriksen hebben een website waar vogelaars hun
waarnemingen delen. Het is aan te raden deze website ook te checken als je al daar bent. Wij hadden waarschijnlijk een
kleine vorkstaartplevier kunnen zien, als we dat gedaan hadden.

Onze vlucht was met Etihad Air vanuit Brussel, via Abu Dhabi, naar Muscat. Er zijn verscheidene andere aanbieders,
zoals Swiss Air. De eerste keer kozen we de noordelijke kust, rond Muscat en Sohar, als bestemming. De tweede keer
zijn we doorgereisd naar Salalah in het zuiden. De bedoeling was dit laatste met het interne vlucht vanaf Muscat te doen
(Oman Air), maar door een enorm oponthoud bij de douane gecombineerd met onverwachte vakantiedrukte in Oman
zelf -, hebben we op de heenweg de woestijn circa 1000 km met een speciaal hiervoor gehuurde auto doorkruist. Dit was
voor ons behoorlijk duur, omdat de auto daarna overbodig was en opgehaald zou moeten worden, maar verder was dit
prima te doen. Wat ons betreft een betere keuze dan vliegen als je niet over een doorgaand ticket beschikt.

Aan de noordkust hebben we een gewone auto gehuurd, een goedkope Chrysler waar je zowel voorin als achterin
kon zitten en uit het raam fotograferen. Aan de zuidkust werd voor veel locaties een vierwiel aangedreven auto
aanbevolen in de gids. Daarom hebben we een Toyota Landcruiser Prado gehuurd. In de praktijk hebben we vrijwel geen
dingen gedaan die niet ook met een gewone auto hadden gekund (maar rijden in zo´n krachtpatser is wel erg leuk).

Hotels hebben we gevonden via internet (rond Salalah kun je alles vanuit één hotel bereizen) en via de ´Lonely Planet´.

Geld kun je met een pinpas opnemen bij banken, gewoon uit de pinautomaat. We hebben dit gedaan in de grote
steden en bij vliegvelden. Autohuren gaat met credit card. Sommige hotels accepteren geen credit card, maar nemen
alleen contant geld aan.

Benzine is spotgoedkoop (maar een Prado verbruikt aardig wat…).

Eten en drinken koop je in winkeltjes die langs de straat liggen, of doe je in een luxe restaurant bij een luxe hotel,
of in een coffeeshop langs de weg.

Mensen zijn vriendelijk. Met (eventueel handen en voeten) Engels kun je de belangrijkste zaken regelen. Naast Omani
wonen er Indiërs, Filippijnen, Bangladesie, Pakistani, etc etc… Vriendelijk en beleefd is hoe ze zijn. En wij waren
vriendelijk en beleefd terug. We hadden daar wel moeite mee toen de mensen van de vliegmaatschappij nauwelijks
genegen leken om ons echt te helpen.

Of je toegang krijgt om de vuilnisbelt te betreden is afhankelijk van de goedertierendheid van de beheerders.
Bij Raysut hadden we geen behoefte de vuilnisbelt zelf te betreden en bleven we buiten het hek. Bij Al Amrat hebben
we toestemming gevraagd aan de poort. Vanzelfsprekend dien je het werk op de vuilnisbelt niet te verstoren, ook al zit
net daar nu juist die mooie …





Dit is nog slechts één van de prachtige aspecten van vogels fotograferen in Oman, en dan nog het smerigste ook -
op de openbare toiletten na.


Peter Wijn
10 februari 2011


## determinatie van dit vogelbeest dankend aan Rudi Debruyne, met schaamrood op mijn kaken.
Back to top
Reply with quote
 
Martine


Gender: Female

Joined: 02 Apr 2005
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 22:23    Post subject:
Prachtig om te lezen en gelardeerd met prachtige foto's.
Alleen; ik zou er voor geen geld naar toe willen.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 7:28    Post subject:
Nou, ik zou daar juist best eens heen willen, maar mijn lijstje bestemmingen is inmiddels zo lang dat het misschien nog even duurt.
Gaaf toch.
Ik houd daar wel van.
Mooie impressie met goede tips en fraaie platen Peter
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 31 Jan 2005
Posts: 24
Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 9:17    Post subject:
Leuk stuk Peter, haalt weer een hoop herinneringen op.
Ik kon de vuilnisbelten bij je foto's ruiken.
Had je moeite om toestemming te krijgen om de vuilnisbelt op te gaan?
Bij Al Amrat liet de poortwachter mij toe, maar toen ik op de vuilnisbelt was, werd ik door een andere official bijna weggestuurd.
In Salalah was er vaak meer te doen buiten het hek dan er binnen.

Groet, Jaap
_________________
Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Wilfred Marissen


Gender: Male

Joined: 12 Aug 2007
Posts: 82
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 10:23    Post subject:
Mooi verhaal, had de foto's natuurlijk al gezien op pixperience. Het lijkt me een heel avontuur, mooi om mee te maken. Is de stank een beetje te harden?

Wilfred
_________________
Canons met diverse lenzen, statief, eenpoot, flitsers
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 21:11    Post subject:
@Jaap
aan de poort gevraagd in Al Amrat. Geen officials gezien op de stort. Wel gezorgd dat we nergens in de weg stonden.
Niet eens geprobeerd om binnen te komen in Raysut/Salalah. Misschien hadden we dan die oorgier gespot...?

@Wilfred
ik ben ooit halsoverkop weggevlucht bij een geitendarmenstortplaats op een heuvel in Lesbos ('dead goat pit'). In Oman waren de geuren niet heel prettig, maar absoluut onvergelijkbaar.

@martine, eventueel is er nog wel wat anders te beleven.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
dick hoogenboom


Gender: Male
Age: 65
Joined: 04 Dec 2004
Posts: 209
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 8:12    Post subject:
Mooi verhaal met goede fotografie. Heb ook in Lesbos op die darmstort gestaan, dus ik kan met een gerust hart naar Oman afreizen begrijp ik Laughing

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 19:27    Post subject:
Ha Peter, jullie waren toch ook binnen geweest op Raysut? Daar is toch die foto met de hondjes gemaakt? Wij hadden zowel bij Al Amrat als Raysut geen enkele keer problemen om binnen te komen, gewoon vriendelijk zwaaien en op de kijker wijzen.
Voor oorgieren is Al Amrat beter dan Raysut, ik heb ze alleen rond Muscat en Sur gezien. Ik wil alleen die Vereaux's bij Salalah toch nog wel een keer doen.

Groet, Martijn
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 20:07    Post subject:
hondjes zijn van buiten heer de jonge,
overheen het hek gefotografeerd met lange lenzen,
ik zweer het.

we hebben wel effe gekeken er omheen te rijden om te zien of er aan de andere kant wat gebeurde. En wat gebeurde: een gigantische stofwolk, zeg ik gigantisch? jawel, gigantisch. Met name ook in de auto, want de ramen wilden alleen dicht na drukken op de betreffende knopjes...
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 7:58    Post subject: reisverslag Oman
Ha Peter.
Wat een indrukwekkende reis moet dit zijn geweest. Je hebt er een aansprekend verslag met prachtige foto's over gemaakt. Heel erg interessant om te lezen en mooi om (een deel van) de foto's te kunnen bekijken. Alleen al om dit soort dingen blijft deze site waardevol.
Wanneer ikzelf de mogelijkheid zou hebben om zo'n reis te maken, zou het niet een bestemming zijn waar m'n eerste keuze op zou vallen. Dan toch liever een iets milder klimaat en wat meer groen om me heen (en een tikkie meer comfort) Very Happy

Hartelijke groeten, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 8:13    Post subject:
@Wijnand,
Dit was een best comfortabele reis hoor. Rond het middaguur meestal effe zwemmen in de oceaan (graad of 26) voor de deur van het hotel.
Airco in de auto (als de ramen dicht zijn dan Smile, waren ze niet veel Smile )

ook is het er plaatselijk groen:
www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=236462
wel behoorlijk plaatselijk.

plaatje
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 8:26    Post subject:
Precies Peter! Afgezien van wat ontevreden onderdanen is het goed toeven in het sultanaat van Quaboos. Prachitig rustige wegen en relaxt verkeer terwijl we het Lege Kwartier met 175km per uur doorkruisten. Hotels in alle klassen en overal supermarkten en barretjes voor de belangrijkste zaken in het leven, afgezien van alcohol dan. Historsich gezien is het wel interessant om j ewat te verdiepen in de recente geschiedenis van het land want met name in Dofar, de zuidelijke geboortestreek van sultan Quaboos is het in de jaren zeventig behoorlijk onrustig geweest. De historie van een land vind ik sowieso altijd erg leuk maar dat is geloof ik vrij persoonlijk.

Groet, Martijn.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Apr 2011, 9:10    Post subject:
@martijn,
qua primaire levensbehoeften

aan de bronnen langs de bergen van Salalah, parkachtig ingericht, kwamen vrij veel Arabieren om met familie of vrienden langs de rivier (soms meer dan een meter breed Smile ) te struinen, zitten, beetje voetballen, eten. Sommige auto's bleven dan dicht, en de mensen er in. Midden in de natuur in de auto met de airco aan, waarom niet.

Wij struinden daar dan tussendoor met lenzen en statieven en gedoe op zoek naar honingzuigers, duifjes, witoogjes, paradijsvliegenvanger etc. Op gegeven moment komt zo'n grote verduisterde SUV langs gereden, stopt, en de chauffeur in wit gewaad stapt uit - een beetje vreemd en wankel -. Hij zegt: 'Hello friend', en begint een verhaal over zijn studententijd in Schotland (fijn nat, maar inderdaad erg koud ja), en de bijrijder is oogarts in het ziekenhuis van Salalah, en hij is advocaat, etc etc etc. Kortom, we zijn echte vrienden. Bij het weggaan wil hij me wat cadeau doen, ik ben immers westerling, dus hij trekt zijn achterbak open en ik krijg twee ijskoude blikjes in handen geduwd uit één van de treetjes die er klaar ligt: ijskoude Heineken Premium Export of hoe het heet. Tot tranen geroerd nemen we afscheid. Hij stapt weer in zijn SUV en werpt zich in het verkeer. Ik zoek een discrete plek in mijn broek voor twee ijskoude blikjes...

In Schotland was het buiten veel kouder, het bier was daarentegen warmer, maar je hoefde niet in je auto te blijven voor een slok of wat.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Jun 2011, 14:38    Post subject:
volgens mijn collega's die daar op een langdurig project zitten, is de rust in het land weergekeerd.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
AlwinH3


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Mar 2011
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 18:23    Post subject: Super!
Heel erg mooie reportage. Vond de foto's van de Hume's Tapuit en de 2de Keizerarend gewoonweg fantastisch dus gefeliciteerd met het resultaat. Misschien waard om eens naar toe te gaan. Maar zou ik u kunnen vragen met wat voor apparatuur de fotos zijn genomen ?
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 19:29    Post subject:
Ha Peter, goed verhaal daar houd ik wel van! Maar bier doe ik meestal niet in de broek maar in de mond.

Groet vanuit een regenachtig Zuidoost,

Martijn
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Sep 2011, 10:59    Post subject:
Hee Martijn, fotoconsultant? nieuw beroep gekozen?

Of doe jij mee aan de taalontwikkeling: interieurverzorgster etc...

hier regent het te weinig en te veel. moet eigenlijk naar een kwak.

Alwin, de foto's zijn genomen met een Nikon D300, een 500 F4 en deze meestal met convertor 1,4, uitgezonderd bij de vliegbeelden, want dat hoeft niet en het werkt niet. Het meeste uit de auto vanaf rijstzak, behalve de vliegende arenden, die soms vanuit de schaduwzijde naast de auto en altijd uit de hand.

Daarnaast zijn kortere lenzen in Oman ook interessant voor zaken als libellen, en natuurlijk landschapsbeelden. Een statief voor plekken waar je niet met de auto komen kunt (wadi's).

Aan je profiel te zien hoef je niks te kopen.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum