Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 50, (150, 170) - 500 voor Nikon

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 22:17    Post subject: Sigma 50, (150, 170) - 500 voor Nikon
Hallo,

Al enige tijd ben ik op zoek naar een nieuwe lens en kom toch (wegens budget) uit op een sigma 50-500. Mede omdat de reviews erg goed zijn. Gebruik nu de oude versie van de 300 f4. Op zich tevreden, maar de focus is best langzaam en kom vaak die extra mm te kort.

Nu zijn er ook twee andere modellen, de 150-500 en de 170-500. Wie heeft er ervaring mee? Als ik de revies lees van de oudere APO modellen, zijn ze niet bepaald goed. Heb zelf ook een 135-400 APO gehad en vond die echt drama. Voornamelijk erg soft en niet scherp.

Hoop dat iemand voorbeelden heeft van de lens die hij gebruikt.

Groet en alvast bedankt,

Jan Willem

jbierma

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 8:58    Post subject:
Ik heb een 170-500 maar die is enorm soft en totaal niet scherp!
Ik durf hem niet eens te verkopen, zo slecht is het ding.
Heb nu een 300mm f4 met 1.4 converter, helaas iets minder millimeters.dat vraagt dan een andere aanpak om vogels te fotograferen (iets dichterbij zien te komen) maar de lens is honderd keer beter qua scherpte.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet Johan.
Back to top
Reply with quote

janwillemhilverts

PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 9:01    Post subject:
Dank voor je reactie.

Dat softe ben ik dus ook erg bang voor. Weet niet hoe de 50-500 daarin is? Heb zelf de oude versie van de nikkor 300 en een kenko 1.4. De focus vind ik alleen erg traag. Beelden daarintegen zijn scherp.

Miss toch de overweging malen voor de nieuwe nikkor. Die kan ook nog met een 1.7 namelijk werken

ErikV

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 13:05    Post subject:
Ik ken de Sigma niet, maar fotografeer met veel plezier met de 300mm F4. Soms ook met de 1.4 of 1.7 (Nikon).

Ik gebruikte eerst een D90 voor vogels maar vond het focussen te langzaam voor vliegbeelden, met de 300s gaat dat een stuk beter.

Nu gebruik ik de D90 + 300mm vooral voor macrofotografie, dat werkt erg goed!

Als ik ga rondwandelen om te fotograferen dan gebruik ik de 300mm omdat ie niet zo zwaar is. Dan zet ik er meestal de 1.4 op.

Gr, Erik.

LeerdammerKees

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 13:20    Post subject:
Hoi Jan Willem

Ik heb de Sigma 150-500 F5-6.3 vorig jaar gekocht en gebruik die op de Nikon D90. De scherpte valt tegen van de lens alleen met mooi zonnig weer wilt er wel eens een mooie foto uitrollen Very Happy
Maar op BP zijn er wel fotografen met de Sigma 150-500 en die schieten er wel mooie foto's mee dus het kan ook aan mij liggen Very Happy
Ik heb er wel over nagedacht om een betere (maar veel duurdere) lens te kopen maar doe dat pas volgend jaar.
Al met al heb ik best schik met bovengenoemde combinatie en die 500mm (voor die lage prijs) is mooi meegenomen.

Groet Kees

Henri van Vliet

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 14:08    Post subject:
Zelf fotografeer ik alweer enkele jaren met de Sigma 150-500. Eerst op een Sony Alpha, en toen ik later een Canon 7D kocht heb ik deze lens via marktplaats voor 500 euro verkocht. Dezelfde dag kocht ik via diezelfde marktplaats dezelfde lens, maar nu voor Canon. Ook deze koste 500 euro Very Happy
Het is dus geen dure hobby !
Ik heb wel eens gehoord dat deze lens niet scherp zou zijn, maar in beide gevallen valt dit mee. Je bent wel beperkt omdat de lens niet bijzonder lichtsterk is, maar daarintegen heb je ook de voordelen van een zoomlens.
Kortom kwaliteit voor je geld.
Mocht je nog twijfelen, alle foto's van mij zijn met deze lens gemaakt.
Kijk gerust even op deze site, of voor nog veel meer foto's op Nederpix.
http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=Henri+van+Vliet

Peter van den Berg

PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 14:09    Post subject:
Ik ben ook wel benieuwd hoe de gebruikers van 150/500 over die lens denken want je heb toch 500 mm voor niet te veel geld en dat komt mij ook wel goed uit.
ik hoop op nog meer reactie op deze vraag.

Groeten Peter.

bacteria

PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 21:24    Post subject:
Ik heb de sigma 150-500 nu een aantal jaren maar was erg ontevreden over de scherpte (moest constant mm's terugdraaien en dan nog). Uiteindelijk een 300 4.0 erbij aangeschaft icm een 1.4 extender en is een wereld van verschil. Toevallig vandaag weer eens de 150-500 geprobeerd maar zelfs een crop van een 300+1.4 is scherper dan een 100% plaat van mijn 150-500. En de AF van de 300 is sneller. Ik zou nog ff doorsparen voor een 300 2.8 Wink
Of anders een keer zo'n Sigma lenen/huren. Weet je direct waar je aan toe bent. Succes!

Michael
Back to top
Reply with quote

martijn1

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 9:28    Post subject:
janwillemhilverts wrote:
Miss toch de overweging malen voor de nieuwe nikkor. Die kan ook nog met een 1.7 namelijk werken

maandenlang heb ik getwijfeld om vanwege het budget toch te gaan voor de 150-500, liever wilde ik de 300f4 af-s en uiteindelijk een converter..maar ja geld he!
nu ben ik erg blij dat ik toch het geduld heb weten op te brengen om iets langer door te gaan sparen en nu dan al enkele maanden in het bezit ben van de GEWELDIGE 300 F4 Laughing
einde van de maand komt er een 1.7 cv bij en iets later de 1.4cv..
en dan komt de volgende stap, de 500mm Twisted Evil
probeer het geduld en budget te vinden voor de 300 f4 en geniet!!

Leon Walraven

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 10:16    Post subject:
Hier nog even een review die gaat over de Sigma en andere lensen:

12-09-2008 Ik zocht een groot telebereik vanaf 400mm als aanvulling op mijn bestaande lenzen en heb na veel wikken en wegen gekozen voor de Sigma 150-500. Ik gebruik zelf een Canon 40D.

Bij mijn keuze heb ik de volgende opties overwogen:
- Canon 400mm f/5.6
- Canon 300mm f/4 + 1,4 extender
- Canon 100-400mm
- Sigma 150-500mm
- Canon 70-200 f2.8 + 2.0 extender

De Canon 400mm viel af vanwege het gebrek aan stabilisatie en berpekte bruikbaarheid. Ik heb hem wel getest, degelijk en licht van gewicht tegelijk, super scherp, een toplens!

De Canon 300mm + 1,4 extender is op zich ook een mooie combinatie maar prijs/prestatie verhouding niet helemaal oké wat mij betreft.

De Canon 70-200 f2.8 (reeds in mijn bezit) in combinatie met een 2.0 extender is een drama. Een ongelofelijk verlies aan scherpte en contrast. Ik snap niet dat ze die 2.0 extenders nog verkopen, rotzooi en misschien alleen in noodgevallen bruikbaar!

De Canon 100-400 is ruim 400 euro duurder dan de Sigma 150-500. Ik wilde dus uitgebreid testen of de meerprijs van de Canon de extra investering waard was. De Canon 100-400mm is een toplens, dat is een punt wat zeker is, super scherp en makkelijk hanteerbaar.

De Sigma 150-500 was tot mijn verbazing uiterst goed hanteerbaar ondanks het gewicht van bijna 2 kilo. De autofocus werkt snel en goed, de stabilisatie is wat lawaaierig. Hij voelt degelijk aan, erg handig is ook de lock-functie waardoor de lens niet uitzakt als je hem aan je schouder hebt hangen. Ik heb meerdere dezelfde foto's gemaakt met de Canon en de Sigma. Qua scherpte vind ik dat de Sigma nauwelijks onder doet voor de Canon, als je de foto's echt opblaast, is de Canon ietsepietsie scherper. Wat wel opvalt is het verschil in kleurtoon. De Canon geeft het beeld natuurgetrouwer weer, de Sigma is wat meer verzadigd. Maar da's allemaal te corrigeren op de computer.

Ik heb dus besloten te kiezen voor de Sigma omdat ik de verschillen te klein vond in relatie tot het prijsverschil. Ik realiseer me dat de Canon een L-lens is, een fantastische lens die waardevast is. De Sigma is een klasse minder maar dat merk je dan ook in de prijs. Voor die prijs krijg je echter een lens die op gepaste afstand prima kan meekomen met de Canon.
Back to top
Reply with quote

jpap

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 15:49    Post subject:
Ik heb de 150-500 gehad van Sigma. Was eerst dik tevreden omdat ik nog maar net begonnen was. Maar al snel bleek dat ik meer wilde en dat kreeg ik niet uit de sigma. Soft, veel foto's niet scherp en dus veel prullenbak foto's. Sigma verkocht en de 300f4 van Nikon gekocht. Ik wil niet meer anders. Focust snel, rag scherp en draagbaar in tegenstelling tot de veel zwaardere sigma. Als je het dan over prijs/ kwaliteit hebt dan zou ik even doorsparen voor de nieuwe 300f4!
Tijdje een kenko 1,4 gebruikt wat goed werkt mits je maar f6 of hoger gebruikt.

Gr Jan
Back to top
Reply with quote

janwillemhilverts

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 16:50    Post subject:
Dank allen Voor de reacties!

Na de reacties neig ik toch naar de nieuwe 300 f4 te gaan. Misschien anders eens de 50-500 een dagje huren en testen. Kijken wat dat oplevert.

Gebruiken degene die de 300 f4 hebben deze ook wel eens met een 1.7 tc? Dan zit je immers ook op 500.. Zijn de foto's dan ook nog scherp enz.?

martijn1

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 17:02    Post subject:
ik zelf ga met die converter einde van de maand aan de slag, er zijn er hier op bp een aantal die zeer succesvol daar mee om gaan met die combi..
met de juiste omstandigheden..licht/sluitertijd/hoger f-getal is hier zeer goed resultaat mee te halen

martijn1

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 17:07    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 17:13    Post subject:
Hallo Jan, heb met de 300 F4 en 1.7 TC goede resultaten bereikt. Staan meerdere foto's hiervan op Birdpix. Bij voldoende licht gebruik ik deze combi vaak. Zijn de omstandigheden wat minder dat zet ik de 1,4 TC op de 300 F4.Heb ook de 170-500mm van Sigma gehad, maar die viel me toch wat tegen, qua scherpte en hanteerbaarheid. De 300mm F4 is wel stukken duurder, maar is een investering voor langere tijd. Succes ermee. Gr, Jos.
Back to top
Reply with quote

janwillemhilverts

PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 13:33    Post subject:
Dank allen voor jullie reacties!

Ik ga even op de tweedehandse markt kijken naar de nieuwe 300..
Wat is nou een schappelijke prijs? Ik bedoel nikon houdt zijn waarde, maar er biedt er 1 een 300 f4, geruikt, aan voor 900.. Nieuw is de lens 1099.. Lijkt me niet bepaald realistisch.. Naja zijn reactie was.. Nog nooit lager gezien dan 900 in de gebruikte markt..

martijn1

PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 20:29    Post subject:
is wel een normale prijs, verwacht geen 6a700.. Wink

janwillemhilverts

PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 21:24    Post subject:
Dan spaar ik liever 200 door en heb hem dan nieuw
met garantie Wink

martijn1

PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 21:24    Post subject: