Hier nog even een review die gaat over de Sigma en andere lensen:
12-09-2008 Ik zocht een groot telebereik vanaf 400mm als aanvulling op mijn bestaande lenzen en heb na veel wikken en wegen gekozen voor de Sigma 150-500. Ik gebruik zelf een Canon 40D.
Bij mijn keuze heb ik de volgende opties overwogen:
- Canon 400mm f/5.6
- Canon 300mm f/4 + 1,4 extender
- Canon 100-400mm
- Sigma 150-500mm
- Canon 70-200 f2.8 + 2.0 extender
De Canon 400mm viel af vanwege het gebrek aan stabilisatie en berpekte bruikbaarheid. Ik heb hem wel getest, degelijk en licht van gewicht tegelijk, super scherp, een toplens!
De Canon 300mm + 1,4 extender is op zich ook een mooie combinatie maar prijs/prestatie verhouding niet helemaal oké wat mij betreft.
De Canon 70-200 f2.8 (reeds in mijn bezit) in combinatie met een 2.0 extender is een drama. Een ongelofelijk verlies aan scherpte en contrast. Ik snap niet dat ze die 2.0 extenders nog verkopen, rotzooi en misschien alleen in noodgevallen bruikbaar!
De Canon 100-400 is ruim 400 euro duurder dan de Sigma 150-500. Ik wilde dus uitgebreid testen of de meerprijs van de Canon de extra investering waard was. De Canon 100-400mm is een toplens, dat is een punt wat zeker is, super scherp en makkelijk hanteerbaar.
De Sigma 150-500 was tot mijn verbazing uiterst goed hanteerbaar ondanks het gewicht van bijna 2 kilo. De autofocus werkt snel en goed, de stabilisatie is wat lawaaierig. Hij voelt degelijk aan, erg handig is ook de lock-functie waardoor de lens niet uitzakt als je hem aan je schouder hebt hangen. Ik heb meerdere dezelfde foto's gemaakt met de Canon en de Sigma. Qua scherpte vind ik dat de Sigma nauwelijks onder doet voor de Canon, als je de foto's echt opblaast, is de Canon ietsepietsie scherper. Wat wel opvalt is het verschil in kleurtoon. De Canon geeft het beeld natuurgetrouwer weer, de Sigma is wat meer verzadigd. Maar da's allemaal te corrigeren op de computer.
Ik heb dus besloten te kiezen voor de Sigma omdat ik de verschillen te klein vond in relatie tot het prijsverschil. Ik realiseer me dat de Canon een L-lens is, een fantastische lens die waardevast is. De Sigma is een klasse minder maar dat merk je dan ook in de prijs. Voor die prijs krijg je echter een lens die op gepaste afstand prima kan meekomen met de Canon.