Jeroen Reneerkens wrote: |
Toch blijft de ruis bij digitale camera's minder mooi dan de grove korrel van hoge iso-film. |
peter wijn wrote: |
antwoord aan rudi,
allen: ik heb vagelijk de indruk dat de 10d en 20d een mooier effect geven bij 400iso dan d70 (ik heb het dus niet over de TOP-cameras maar gewoon over hele goede). Zijn er mensen die hier feiten tegenover kunnen zetten? |
PeterL wrote: |
Beste allemaal,
Is de stelling correct dat fotograferen met hogere ISO waarden je limiteert in latere bewerking, maar je in het veld wel mee mogelijkheden geeft om te fotograferen (een soort 'trade-off' zal ik maar zeggen)? En dat als je nou een foto maakt die weinig nabewerking vereist het heel erg fijn is? Dus: hogere ISO vereist betere foto's maken in het veld? Of ga ik te kort door de bocht? groeten Peter |
Quote: |
Overigens, ik neem niet aan dat je het zo bedoelt, maar de manier waarop je dingen brengt, komt soms wat denigrerend over. |
en zo ja, hoe kun je weten op hoeveel ASA je sensor vanuit de fabriek is ingesteld? Als die stelling waarheid is, waarom heeft men dan de keuze naar beneden toe, het geeft toch alleen kwaliteitsvermindering = meer ruis. |
en ik verbaas me nog steeds over hoe weinig je daarvan terug ziet, zelfs na verscherpen. |
Panthera wrote: | ||
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier bedoeld; hoe weinig uilen; hoe weinig ruis; hoe weinig verschil in licht??? |
Het verhaal gaat over ISO instellingen dus het leek me duidelijk dat ik dat bedoelde. Zal de volgende keer wat duidelijker zijn !! |
Als ik dan Panthera goed begrijp limiteert een 'goedkope' camera als de 300D gebruik van hogere ISO waarden meer dan duurdere modellen.
|
wanneer je dieren met een dergelijke schutkleur fotografeert in een lichtarme omgeving, dan zal de doortekening minder zijn en de ruis in hogere ISO-waarden in de donkere delen meer voorkomen dan elders. |
Panthera wrote: | ||
Hoi Michel, ......maar nu weet ik het nog steeds niet. Ik maak overigens geen grapje hoor. Met het licht bedoel ik: heb je meer speelruimte in de belichting gekregen door het opvoeren van de ISO waarde of merk je te weinig verschil. Met ruis bedoel ik: zie je weinig ruis op een hoge ISO-waarde of zie je weinig ruis na bewerkingen waaronder verscherpen. Met uilen bedoel ik: wanneer je dieren met een dergelijke schutkleur fotografeert in een lichtarme omgeving, dan zal de doortekening minder zijn en de ruis in hogere ISO-waarden in de donkere delen meer voorkomen dan elders. |