Gender: Male Age: 72 Joined: 06 Jan 2008 Posts: 5 Location: 's-Gravendeel
Posted: Fri 22 Apr 2011, 17:34 Post subject: wie heeft ervaring met nikonlens AF-S 300mm F/2.8G iF ED VR
Beste mede birdpixers,
Ik fotografeer nu met een Nikon 300/f4 lens en een 1.4 converter. Dat gaat op een statief prima. Uit de hand zijn mijn foto's eigenlijk altijd onscherp. Met een 1.7 converter zijn de foto's niet goed. Geen detail en soms net niet scherp.
Ik wil echter uit de hand foto's kunnen maken en meer mm's. Een 500 of 600 mm lens vind ik wel heel duur, groot en zwaar.
Nu wil ik een Nikon AF-S 300mm F/2.8G iF ED VR II (new) kopen. Die heeft beeldstabilisatie en je kan er eventueel een converter opzetten. De nieuwe 2.0 schijnt het erg goed te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Nog andere tips?
Arie _________________ Nikoncamera D7100, standaardlens 50mm,
Nikkor AF-S 300mm f/2.8G iF ED VR II
Nikon AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF ED VR
Nikon teleconverters TC-1.4 en 1.7.
Ik gebruik deze combinatie. Verwacht geen wonderen van een 2x converter, het is beter om te investeren in benaderingstrucjes. Onder mijn foto's geef ik veel details over de lens en de converters.
Gender: Male Age: 72 Joined: 06 Jan 2008 Posts: 5 Location: 's-Gravendeel
Posted: Fri 22 Apr 2011, 17:56 Post subject:
Beste Hendrik,
Ik heb je foto's bekeken. Ook de torenvalk welke je met 2 verschillende converters gemaakt heb. De 1.4 geeft volgens mij iets meer detail maar veel scheelt het niet.
Ik zag ook dat je een 600mm lens gebruikt had. Zijn de foto's die je nu maakt met de 300/f2.8 van dezelfde kwaliteit?
Ik ben het wel met je eens dat benaderen beter is, maar dat lukt niet altijd.
Arie _________________ Nikoncamera D7100, standaardlens 50mm,
Nikkor AF-S 300mm f/2.8G iF ED VR II
Nikon AF-S Nikkor 500mm f/5.6E PF ED VR
Nikon teleconverters TC-1.4 en 1.7.
De prime 600mm is zondermeer beter dan de 300/2.8 met 2x. Mijn 600mm is gestolen en met de ervaring van 3/4 jaar werken met de lens heb ik besloten over te stappen op een combinatie die flexibeler is. Daarnaast wilde ik aparatuur die gemakkelijker lopend in het veld is mee te nemen. Dat is dus de 300 geworden met twee converters. _________________ Nikon, Gitzo
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 22 Apr 2011, 20:50 Post subject:
een 300 is gewoon voor dichterbij.
dan is ie net zo goed als een 600, zo niet beter.
ben je niet dichterbij, dan is een 600 beter.
nog duurder ook en nog zwaarder.
een 300 F2,8 is tov een 300 F4 ook al zo veel duurder en s. Toch?
Een zwaardere lens is lastiger te hanteren. Ik gebruik mijn 500 niet heel graag uit de hand, maar ik ben ook niet zo sterk. Sterker nog, met die zelfde 300 als jij hebt, fotografeer ik veel liever uit de hand... Ook met sluitertijden onder 1/200s zitten dan wel enkele scherpe foto's tussen voorzichtige series (geen lompe bursts, dat heeft bij langere sluitertijden geen zin). Ik gebruik overigens zelden een convertor op deze lens, dat scheelt natuurlijk.
Je kunt ook nog denken aan een 200-400 F4. Maar de 300 is beter met convertors dan deze zoom. En net zo zwaar en prijzig.
Ik zou liever een 500 kiezen dan zo veel geld uitgeven waarmee je toch nog moet croppen. Sterker nog
succes en plezier, ook op je zoektocht. _________________ hi lui
mooi licht
Ik zou toch proberen te kiezen voor de benadering met statief of andere steun. Zelf gebruik ik de 300 mm + 1.4 TC, vrijwel altijd vanaf statief of rijstzak. En waarom zou ik ook anders. Maar dat ligt ook aan je benadering. Ik werk veel vanuit schuilplekken en dan is een statief of rijstzak geen punt. Ik denk alleen dat je niet teveel moet verwachten van een 300 mm 2.8 uit de hand. Het is een aardig zware lens, die je volgens mij maar moeilijk stil kunt houden. Ik betwijfel of je veel winst behaald tov wat je nu hebt. Of het moet gaan om snelle sluitertijden, dan lukt het misschien nog wel, maar ja dan heb je ook weinig aan VR, dan gaat het immers ook zonder.
Gender: Male Age: 29 Joined: 22 Oct 2008 Posts: 606 Location: Lunteren
Posted: Sat 23 Apr 2011, 16:52 Post subject:
Ik denk dat je voor jezelf al deze suggesties op een rijtje moet zetten. Dan is bekijken wat jij zelf voor eisen stelt aan een lens. Daarbij komt ook natuurlijk een budget kijken. Ik denk dat net als bij Canon die toplenzen van Nikon allemaal goed presteren qua beeldkwaliteit en snelheid. Maar het gewicht, de flexibeliteit, focal lenght, prijs en de scherpstelafstand van de lenzen zijn natuurlijk bij elk anders.
Als ik naar mij zelf kijk crop altijd best veel. Maar heel soms heb ik te veel mm's. Dat blijft je natuurlijk altijd wel houden. Vooral als je rondloopt. Maar als ik het zo bekijk (en ook uit eigen ervaring) is de mooiste lens voor vogels een 500mm f/4 over het algemeen. Maar 500mm is niet altijd nodig en over die afweging moet je zeker heel goed over nadenken.
Sterker nog als je de 300/4 er bij houdt en een 500/4 erbij koopt heb je een geweldig setje en ben je behoorlijk allround!
Ook ik heb de 300 2.8 VR en gebruik die veel met de 1.7 converter. Het is nog hanteerbaar voor mij, alhoewel ik wel merk dat ik wat ouder word.... . Ik zet hem nogal eens op een 1 poot statief, dat gaat prima. Uit de hand lukt ook wel, maar met de 1.7 converter ertussen hou ik dat niet lang stil. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de (toch wel prijzige) aankoop!
De 300 F4 gebruik ik alleen voor verre reizen (gewicht en beperkte ruimte) maar die werkt minder snel met converters. Wel een prima lens hoor!
Vriendelijke groet
Ivon _________________ Niko D500 en Z6 obj. v.a. 10 mm t/m 500, converters, flitser, statief e.d.
http://www.ivonvanvierzen.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum