Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon Hunting

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 16:53    Post subject: Nikon Hunting
Wat vinden we hiervan?

http://www.nikonhunting.com/

en zeker deze:

http://on.fb.me/lMmdsL

Ik twijfel tussen een Canon en een Nikon camera. Maar is het als natuurfotograaf moreel nog wel verantwoord om voor Nikon te kiezen. Wat vinden jullie?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 19:48    Post subject:
lijkt me dat iemand gewoon het nikon logo gebruikt

los van de vraag of jagen al dan niet verkeerd zou zijn

EDIT
ahum. ik heb hierboven ongelijk, zo blijkt. Vanuit Nederlands perspectief vind ik het niet heel handig dat Nikon zich zo profileert.

Last edited by peter wijn on Thu 09 Jun 2011, 23:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

J-D

PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 20:32    Post subject:
Het is wel al langer bekend dat Nikon inderdaad sport optieken voor jagen levert. Voor zover ik op internet kan vinden is de eerste site (nikonhunting.com) is ook wel een officiele site.

En het lijkt mij dat de onderste site gewoon als promotie foto's gebruikt worden voor voornamelijk de jagers (ze willen natuurlijk de grootste groep jagers bereiken en dat lijkt mij toch wel de Amerikanen). Het zou inderdaad jook nog kunnen zijn dat de onderste site door iemand is die de naam Nikonofficial gebruikt (als je er maar snel genoeg bij bent).

Ik zelf zou niet speciaal gaan denken dat Nikon verantwoordelijk is voor de moord op deze dieren. Los van het feit dat ik me, net zoals peter, wel eens afvraag of het altijd alleen maar slecht is om te jagen.

Jethro

PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 15:03    Post subject:
Sites zijn zeker wel van Nikon:

http://www.nikonusa.com/index.page linkt (onderaan) naar http://www.nikonsportoptics.com/index.page en die weer (onder 'Hunting') naar de Nikon Hunting website. Deze laatst heeft een direkte link naar de Facebook pagina van Nikon Hunting met die walgelijke foto's
Back to top
Reply with quote

Jethro

PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 16:07    Post subject:
Jammer. Echt helemaal niemand hier een mening over? Ikzelf heb ondertussen toch maar (ja, om deze reden) een Canon aangeschaft.

Jethro

PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 16:09    Post subject:
Ik begrijp overigens niet hoe je als natuurfotograaf ooit de jacht zou kunnen goedpraten. En begin niet over, bla-bla, natuurbeheer.

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 16:33    Post subject:
Quote:
Echt helemaal niemand hier een mening over?

Natuurlijk heb ik er een mening over, maar daar hoef ik anderen toch niet mee lastig te vallen? Het is tenslotte mijn mening.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 17:44    Post subject:
Quote:
Ik begrijp overigens niet hoe je als natuurfotograaf ooit de jacht zou kunnen goedpraten. En begin niet over, bla-bla, natuurbeheer."

Waarom zou je dan niet over natuurbeheer mogen beginnen? Dat lijkt me een beetje raar: zelf beslissen welke argumenten iemand anders wel of niet zou mogen aanvoeren.

Verder ga ik hier geen discussie over voeren, maar waarom zou Nikon niet mogen adverteren met scopes voor jagers? Nikon is natuurlijk het WNF niet, het is gewoon een bedrijf wat geld moet verdienen en die zich niet bezig houden met jacht/geen jacht.

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Jethro

PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 18:41    Post subject:
Quote:
waarom zou Nikon niet mogen adverteren met scopes voor jagers? Nikon is natuurlijk het WNF niet, het is gewoon een bedrijf wat geld moet verdienen en die zich niet bezig houden met jacht/geen jacht.

Natuurlijk is Nikon gewoon een bedrijf dat geld wil verdienen. Maar dat is mijn punt niet. Als een bedrijf foto's plaatst van grijnzende jagers bovenop een geschoten beer of leeuw met een Nikon logo erbij, krijg ik daar een akelig gevoel bij. Je zou van mening kunnen zijn dat Nikon dus indirect, in ieder geval deels, verantwoordelijk is voor de jacht op dieren. Voor mij een reden geen Nikon spullen te willen aanschaffen. Maar zeker mogen anderen een andere mening hebben, daar zal ik niks van zeggen, alleen was ik zomaar benieuwd of ik de enige hierin ben.

Quote:
Waarom zou je dan niet over natuurbeheer mogen beginnen? Dat lijkt me een beetje raar: zelf beslissen welke argumenten iemand anders wel of niet zou mogen aanvoeren.

Dat is het standaard kul argument wat jagers hanteren en het leek me dat daar onder natuurfotografen (= natuurliefhebbers?) geen discussie over is. Maar blijkbaar wel.

Aad Verkuijl

PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 22:06    Post subject:
Quote:
Je zou van mening kunnen zijn dat Nikon dus indirect, in ieder geval deels, verantwoordelijk is voor de jacht op dieren.

Dan een merk als Mercedes ook, de jager reed er immers mee naar het jachtveld Laughing

Allemaal overstappen naar Canon ...... o nee, hij had een Canon verrekijker, da's waar ook. Wink

Je kunt wel op alle slakken zout leggen ................!

Je mag niet met een bijl over straat, omdat je daar iemand mee kunt verwonden. Maar een baksteen kan dan weer geen kwaad.

Nee, ik geen voorstander van plezierjacht, maar wel van faunabeheer.

Last edited by Aad Verkuijl on Thu 16 Jun 2011, 22:09; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 22:09    Post subject:
Dan ook maar geen camouflagekleding meer kopen, dat gebruiken de jagers ook.

Natuurplaten
Guest

PostPosted: Thu 16 Jun 2011, 23:52    Post subject:
-verwijderd-

Last edited by Natuurplaten on Wed 17 Feb 2016, 17:06; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jethro

PostPosted: Fri 17 Jun 2011, 8:29    Post subject:
Quote:

Dat bedoelde ik dus. Dit: http://on.fb.me/lMmdsL heeft echt helemaal niets met faunabeheer te maken, wel met plezierjacht.

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 17 Jun 2011, 10:00    Post subject:
Jethro wrote:
Quote:

Dat bedoelde ik dus. Dit: http://on.fb.me/lMmdsL heeft echt helemaal niets met faunabeheer te maken, wel met plezierjacht.

Waarschijnlijk zullen ze wel een vergunning ervoor hebben om x aantal van een bepaalde soort te mogen schieten. Het zijn namelijk niet zomaar wat dieren, er zitten mooie soorten tussen. (lees: er zal wel over na gedacht zijn?) Dan zou het wel faunabeheer kunnen zijn lijkt me.

Ik vind die foto's ook te bizar om te zien inderdaad, hoe kun je met zo'n grote glimlach bij zo'n mooi groot beest zitten?

Om hierdoor geen nikon meer te kopen vind ik ook wat ver gaan. Daarnaast gaat het hier niet om hun camera's, maar om de verrekijkers.
Ik vind het een beetje als vegetarier zijn. Tuurlijk is dat helemaal prima en ieders eigen keus. Maar dit doe je alleen voor je zelf, je hoeft echt niet te hopen dat de vleesindustrie minder gaat verdienen en zo minder gaat slachten.
Net als bij Nikon, jij als ene consument maakt het verschil niet.

De verrekijkers die voor de jacht gebruikt worden zijn slechts een kleine zijsprong van Nikon. Ze vinden zo een groter bereik aan klanten voor hun verrekijkers. Nu gebruiken niet alleen vogelaars ze, maar dus ook jagers etc. Die aparte sites en facebook pagina zijn gewoon een vorm van marketing om ook de jagers aan te spreken.
Ik denk dat Nikon 80 a 90 % van hun inkomsten aan hun camera's en de accesoires daarvan heeft te danken.

Dus als jij rondloopt met een Nikon camera zal niemand dat relateren aan jagen. Ten eerste omdat Nikon een camera merk is en zich niet focust op jacht, en ten tweede omdat een camera niks met jacht te maken heeft.
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Jun 2011, 10:23    Post subject:
Ik jaag al jaren tot grote tevredenheid met mijn Nikon..zowel op muggen als olifanten...gelukkig zijn voor beiden speciale objectieven ontwikkeld...ik spaar ook nog steeds voor een echte jeep, da's lekker stoer... maar camel roken doe ik inmiddels niet meer...
Reply with quote

temmie

PostPosted: Fri 17 Jun 2011, 10:58    Post subject:
Het kan goed zijn dat Nikon meer verrekijkers verkoopt aan jagers dan aan vogelkijkers (net zoals Zeiss en Swarovski). Wees vooral niet naief: Vogelkijkers hebben nog steeds een vrij beperkt marktaandeel voor merken als Zeiss, Nikon en Swarovski.

Als je je er niet mee wil vereenzelvigen, zoek dan naar producenten die zich specifiek NIET willen associëren met de jacht. Ze zijn er wel degelijk, maar voor de meeste die-hard vogelliefhebbers blijft de kwaliteit nog altijd het belangrijkste criterium bij aankoop van optisch materiaal...
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Fri 17 Jun 2011, 11:29    Post subject:
zo zijn er wel meer merken die zich toeleggen op verschillende hobby/takken apparatuur.

maar daarom dat merk links laten liggen omdat ze in de jacht gebruikt worden vind ik toch een beetje kort door de bocht.
zie me al zitten in een opvallende rode fluo tent met dito kleding met idem rode cover rond de lens.

wat het fauna beheer betreft, heb ik toch mijn bedenkingen, over te beslissen hoeveel dieren van een bepaalt soort er mogen zitten op een oppervlakte/ terrein.
wat ik geleerd en gelezen heb lost de dierenwereld dit zelf op door de zwakkere te doden om zelf te overleven zowel als bedreiging of noodzaak.
het is enkel door het ingrijpen van de oppersoort de "mens" dat het zo slecht gesteld is met het dierenrijk.

grts
korandoke

leendertv

PostPosted: Fri 17 Jun 2011, 12:48    Post subject:
In grote natuurgebieden is faunabeheer niet nodig. De natuur regelt zich zelf wel. Die foto's op de Nikon site vallen dus echt niet onder faunabeheer.

Maar in dichtbevolkte gebieden, zoals Nederland, kom je er gewoon niet onderuit. Maar in dat geval kun je ook niet meer spreken over echte natuur.

"A -20 below zero, 41-yard over-the-shoulder, bullseye heart shot. Congrats to Gregg Ritz for landing his massive Musk Ox in northern Canada— the first animal ever taken with the Nikon Bolt XR Crossbow scope and BDC 60 reticle!".....

Wees er maar trots op hoor!

Ava

PostPosted: Sat 20 Aug 2011, 18:11    Post subject:
Ik heb om dezelfde reden al mijn Nikon apparatuur vervangen door Canon. De gedachte dat 1 fotograaf geen verschil maakt zal op mij geen invloed hebben, want ik geloof dat een betere wereld begint bij het individu en dit geldt voor eigenlijk elke beslissing die je neemt (een betere wereld begint inderdaad bij jezelf). Ik zal Nikon in mijn eentje niet stoppen, maar ik kan mezelf wel recht aankijken in de spiegel doordat ik hier geen aandeel in heb.

Faunabeheer is hier inderdaad niet van toepassing, het gaat om de plezierjacht, zoals we die in Nederland amper kennen. Een duidelijke documentaire is b.v. deze: http://topdocumentaryfilms.com/louis-therouxs-african-hunting-holiday/

De Facebook link zoals eerder geplaatst laat foto's zien van afgeschoten leeuwen, beren, herten, krokodillen, etc. met het Nikon logo erdoor heen. De link kan nu niet meer geopend worden, mogelijk moet je eerst toegelaten worden.

Misschien zou het verstandig zijn als je je eerst ergens in verdiept, voordat de defensieve reacties komen naar forumleden met een duidelijke goede intentie (bedankt Leendert en Jethro!). Ik heb lang genoeg in Afrika gewoond en gewerkt om te weten waar ik het over heb, wat betreft game hunting/ canned hunting.

De boodschap dat anderen niet op jouw mening zitten te wachten, Leo Snellink, begrijp ik niet helemaal... kan iemand mij uitleggen wat de intentie van een forum dan is?
Back to top
Reply with quote

Peter van den Berg

PostPosted: Sun 21 Aug 2011, 9:24    Post subject:
Dit gaat echt nergens over,dat spul word toch wel verkoch als nikon het niet is dan doet canon het misschien wel ik zou er niet van wakker liggen.

Groet Peter.

Rudi Debruyne

PostPosted: Sun 21 Aug 2011, 10:46    Post subject:
Ik denk dat ik redelijk goed geplaatst ben om hier ook even een gedachte neer te schrijven. Waarom goed geplaatst? Omdat ikzelf nog steeds jaag én omdat ik redacteur ben van 2 jachttijdschriften waarbij ik in èèn daarvan zelfs een maandelijkse rubriek "focus" heb. Daarin gaat het over.... optiek voor de jachtsport. Dus - op grote kans van weer eens een heleboel shit over mijn kop te krijgen - Ja, ik ben zowel natuurfotograaf als jager. Maar nu, na deze verhelderende en eerlijke inleiding Confused ) even waarom het gaat: Vrijwel alle topmerken en zeker de Duitse en Oostenrijkse maken ook Riflescopes, dit zijn éénoog kijkers met een vizier om op een geweer te plaatsen. Tussen haakjes; Canon doet dat niet, en laat dit nu "toevallig "mijn merk zijn! Wink Die riflescopes dienen voor niets anders dan beter en accuraat een dier te kunnen doden. Lees wel "beter en accuraat". Zonder zo'n kijker zouden de dieren makkelijker verwond worden (in jagerstaal: ziek geschoten). Je kan dus stellen dat zo'n kijker gemaakt is om dierenleed te beperken. Je ziet, het is maar zoals je het bekijkt en hoe je het verwoord. Ik kan net zogoed schrijven: Vrijwel alle topmerken maken riflescopes die het mogelijk maken om dieren op verdere afstand te doden. Het zijn verfijnde optische hulpmiddelen die ertoe bij dragen dat nog meer dieren gedood worden. ??!! Vergeet niet dat topmerken van optische apparatuur vaak een heel grote omzet maken door in te spelen in op de jachtsector. Trouwens - als je er nu veel of weing aan verdiend, het feit DàT je eraan verdiend plaatst je volgens mij niet in een categorie van "pro of contra jacht". Een voorbeeld hievan is "BUITENBEELD" de foto-koopsite van Daan, beheerder van deze site. Hier staan tal van "jachtfoto's" in te koop gesteld. Je kan van hem toch niet zeggen dat hij "pro" is? En die foto's kunnen trouwens ook gebruikt worden om "De jacht" te veroordelen. Feit is dat er wel aan verdiend wordt, en hier is dan niets mis mee. Waar het om gaat dat is dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat je koopt en waarom je besluit voor het één of het ander merk te kiezen. Zich daar over laten informeren is een goede zaak, alleen doe dat niet éénzijdig en informeer je goed. Voor of tegen de jacht zijn (of onverschillig), dat kan bij je keuze de doorslag geven, ik respecteer dan ook de mensen die zoals hieboven ervoor kiezen en daarom een merk uitsluiten. Zolang die mensen maar respect tonen voor een andere mening zitten ze goed!

groeten, Rudi

www.rudidebruyne.be
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Pelobates

PostPosted: Sun 21 Aug 2011, 11:07    Post subject:
Vind dat Rudi het mooi verwoord. Het is allemaal niet zo zwart wit als het soms gesteld wordt. Zodra men open staat voor verschillende meningen blijft men respect houden voor elkaar!
Jacht heeft zijn goede en slechte kanten evenals natuurfotografie! uiteindelijk kies je een merk waar jij je als persoon goed bij voelt!

Groet Vincent
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 11:40    Post subject:
Aan wat Rudi zegt kan ik niks afdoen of toevoegen. Klopt helemaal. Als je het in deze wereld goed (lees bewust en verantwoord) wilt doen kun je beter meteen onder een steen gaan liggen want er zijn maar héél weinig zaken waar niet schaduwzijde aan zit. Heb je uitgezocht waar de onderdelen van je Canon gemaakt worden en door wie en onder welke omstandigheden? En de materialen waar die onderdelen van gemaakt zijn? Dat vind ik persoonlijk een veel interessantere discussie dan die over de jacht.

Het is allemaal heel lovenswaardig en als jij dit een afweging vindt om geen Nikon te kopen helemaal prima, maar heb niet de illusie dat Nikon er wakker van ligt.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Jethro

PostPosted: Sat 27 Aug 2011, 20:34    Post subject:
@Peter van den Berg

Quote:
Dit gaat echt nergens over,dat spul word toch wel verkoch als nikon het niet is dan doet canon het misschien wel ik zou er niet van wakker liggen.

Nee, deze opmerking gaat zeker ergens over. Alsof het verkeerd is om principes te hebben.

Jethro

PostPosted: Sat 27 Aug 2011, 20:44    Post subject:
Afijn, een hoop flauwe reacties (waarschijnlijk van mensen die flink in Nikon apparatuur hebben geïnvesteerd), maar gelukkig ook wat doordachte reacties. Ik was benieuwd naar de zienswijze van deze en gene en heb er nu wat gehoord. Ik zeg ook niet dat iemand geen Nikon mag kopen, alleen heb ik er persoonlijk moeite mee (gezien bijvoorbeeld de walgelijke foto's die Nikon, met hun logo erbij, denkt te moeten plaatsen) en daarom gekozen voor Canon. En ik ben fel tegen plezier(!)jacht, alle kul argumenten daarvoor ken ik ondertussen. En nee, ik heb niet de illusie dat Nikon er wakker van ligt dat ik een Canon koop, maar een schoon geweten (in ieder geval op dat vlak Wink ) is ook wat waard.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum