Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Welk statief???

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Guido Scholten


Gender: Male
Age: 29
Joined: 23 Nov 2008
Posts: 49
Location: Aalsmeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Jun 2011, 12:48    Post subject: Welk statief???
Dag allen,

Ik heb al enige tijd mijn nieuwe set compleet.
Althans, bijna dan...
Er ontbreekt nog een belangrijk ding, het statief.
En die wil ik wel hebben voor ik op vakantie ga.

Alleen weet ik nog steeds niet welke...
Er zijn zoveel merken en type's dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Wel heb ik een paar eisen waar het aan moet voldoen.
-3 poten die los van elkaar kunnen bewegen.
-mijn 50D moet er met 100-400 op kunnen, maar het liefst moet er in de toekomst ook een zwaardere lens op kunnen.
-liefst rond de 200 eruo, 300 is wel echt max.

Ook wil ik het lierfst een niet al te zware, maar ik weet dat er dan wel heel weinig overblijft dus dit is niet echt een eis.

Dus nu DE vraag; welk statief en kop raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

Groeten Guido
_________________
Digiscoping: Kowa TSN-823M i.c.m. met Leica C-Lux 1
Canon EOS 20D i.c.m. sigma 70-200 en een sigma 2x converter
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 20 May 2006
Posts: 262
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jun 2011, 5:12    Post subject:
Hoi Guido,
Inderdaad er mee rekening houden dan je later een dikke tele gaat gebruiken dus ik zou dan niet al te licht statief kopen.
Gitzo is natuurlijk erg mooi en stevig maar wellicht wat erg duur voor je. Verder kun je eens denken aan Feisol,Benro,Velbon.
Is deze niks voor je?

http://link.marktplaats.nl/458799991

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
ruben vdb


Gender: Male
Age: 34
Joined: 18 Oct 2007
Posts: 76
Location: Dendermonde (België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jun 2011, 9:02    Post subject:
Als ik jou was zou ik onmiddellijk investeren in een goede Gitzo, nu misschien wat duurder dan die 300€, maar als over een jaartje je Feisol, Benro of Velbon het vroegtijdig begeeft zal je rekening nog dichter bij het rood komen.
Ik heb zelf ook een Feisol CT 3371 zoals onder het linkje, maar tijdje terug brak er een klein stukje af waardoor ik 1 poot niet meer goed kan vastzetten.. En ik ken nog verschillende mensen die vroegtijdig afscheid mochten nemen van hun "goedkopere" statief.
1 keer investeren in een goede Gitzo dus en je zit goed voor vele jaren!
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 22 Oct 2008
Posts: 606
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jun 2011, 9:41    Post subject:
Ik heb momenteel de Feisol CT-3471. Zelfde bouw als het statief van ruben. En ik weet precies waardoor het stuk is gegaan bij Ruben. Je hebt namelijk op de scharnier geleund. In ieder geval waar het buigt. 12 kg houdt ie nog wel. Maar ik denk niet dat je 12 kg bent ruben. Jou druk op dat punt is fataal geweest. Vele mensen zijn je voor gegaan. Misschien heb je het niet perse door gehad.

Als je echt niet veel uit wil geven moet je rond de 100euro blijven. Anders ga je als nel naar 500-600euro toe voor een degelijk statief. En dat is nog goedkoop. Daar tussen is het eigenlijk geld verspilling.

Ik heb het zo gedaan. Ik kocht eerst een kleiner statief. Kijken of ik het wel gebruikt enzo. Die kon 4 kg aan. Het was een Velbon sherpa 600R. Prima statief. Totdat ik leunde op het scharnier, het buigpunt van een poot. En die brak af. Ik moest dus een nieuw statief kopen. Daarvoor heb ik een Feisol CT-3471 voor 275euro gekocht. Met een Jobu BWG HD-2 voor 355euro. Dan ben je al 630euro kwijt. Maar dit statief kan een 1D mark IV + 600/4L IS dragen. Hij kan namelijk 12kg aan. Dan stabiliseert dus echt goed.
Nu heb ik een 1D mk II + 100-400L. Dat is 2,6kg.

Jij hebt nu misschien niet zo veel zin om meteen 600euro uit te geven. Dan kan je misschien beter een Hama statief kopen van (geloof) 60euro. Weet het type niet precies. Of anders een Velbon Sherpa 600R. Draagt jou spul makkelijk. Ik heb op dat statief lang mijn 100-400 + 1000D gehad. Nooit geenproblemen. Die hama heeft een vriend van mij. Stabiliseert prima en kan 5kg aan. 69 was ie geloof ik. Met een balhoofd die erbij zit. En ik had er een videokop. PH.... nog wat. Het was voor mij een goede koop. Je moet alleen niet op dat punt leunen waar die snel kapot gaat. Ik denk dat je eerst maar is zo'n statief moet kopen. 100euro kan je altijd nog veroorloven voor als je beter wilt. En dan neem ik aan dat je een 300/2.8L IS koopt of een 500/4L IS. Ja dan heb je echt een statief nodig van 600-700euro minimaal.

Ik spreek dus uit ervaring Wink
Succes met de koop!


Gr Jeffrey
_________________
--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 22 Oct 2008
Posts: 606
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jun 2011, 9:43    Post subject:
Die link van markplaats heh. Prima ding hoor. Maar ben zelf niet zo weg van balhoofden. Liever schommelkop die ik nu heb. Veel liever zelfs. Maar het is persoonlijk. Het statief is in ieder geval niet verkeerd. Wink
_________________
--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jun 2011, 11:34    Post subject:
zo ergens rond de vijftig euro heb je een prima manfrotto eenbeenstatief.

die komt altijd van pas, ook als je later voor orde grootte 450 euro een gitzo hebt gevonden in de vandaagse aanbieding bij konijntjes in den ham, en bijvoorbeeld een markins balhoofd voor 400 euro. Zoals ik, ik meen in 2006. Voordeel van Gitzo is dat als er iets stuk is, het in principe gemaakt kan worden. Of de kosten dan acceptabel zijn, weet ik gelukkig niet.

Ik vond benro en redged er behoorlijk goed uitzien. Op het oog geen verschil met Gitzo (maar of het materiaal duurzaam is, is moeilijk aan de buitenkant te zien).

Ik vind hama-statieven en de meeste velbons er niet behoorlijk uitzien, ze zijn volgens mij te licht en instabiel om een lichte camera/lens stil te houden om er scherpe foto's mee te maken.
Ik heb niet het complete assortiment gechecked, alleen wat er zoal in de fotowinkel te zien is.

Overweeg ook eens een houten statief, zoals van Berlebach.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1809
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jun 2011, 11:41    Post subject:
Hout schijnt fantastisch te zijn, lekker stijf, hoorde ik eens van iemand.
Iets zwaarder dus niet voor mij. Maar een beetje vent .....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum