Ad Sprang wrote: |
De Zwarte Sterns is een ander verhaal; deze hebben (en dan met name vorig jaar) wél verstoring ondervonden van fotografen met maar één doel voor ogen; het platgetreden riet ter plaatse alsmede de door ons geweigerde foto's van die lokatie waren daar de stille getuigen van.
Dat de Purperreigers vanaf de dijk hinder ondervinden van de fotografen lijkt mij niet. De dijk is best wel druk bereden en ondanks de vele fotografen op de dijk de laatste jaren ging het de soort daar voor de wind. In april 2011 constateerde ik al dat er veel minder aktiviteit in de kolonie hier in de regio was dan normaal gesproken rond die tijd van het jaar. Onder mijn foto van een overvliegend exemplaar had ik daar al medling van gemaakt en zocht de oorzaak toen in het bar slechte weer in zuidelijk Europa, precies in de normale terugkeerperiode van de soort. Jaarlijks wordt de kolonie geteld maar dat de aantallen dit jaar lager zullen uitpakken lijkt voor de hand liggend helaas...... Ben benieuwd of dit landelijk gezien de tendens is dit jaar én wat daar dan de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn........... |