Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Ameide en omstreken

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Apr 2011, 21:48    Post subject: Ameide en omstreken
Hallo allemaal

Ik ga nu maandag een bezoek brengen aan Ameide voor de purperreigers.
Maar ik wilde graag ook nog iets anders fotograferen.

Liggen in de omstreken van Ameide nog enkele goed plaatsjes waar ik steltlopers kan fotograferen?

Alle tips en uitleg zijn vanharte welkom. Wink

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

John van der Valk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 19 Apr 2011, 23:10    Post subject:
Pascal,

Om de hoek heb je een leuk stukje waar van alles zit, ganzen, rietzangers, blauwborsten enz. en er komen ook zwarte sterns weet niet of deze er al zijn.
Verder vorig jaar de bruine kiek gezien.

Route : Langs de purperreigers verder doordrijden naar de dijk. dan naar rechts en het eerste weggetjes naar rechts (staan een aantal huizen/bedrijven langs) , weggetje doorrijden tot einde met een klein parkeerplaats waar een infobord staat.

Veel plezier en we zien de foto's wel verschrijnen.

Groet, John

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 Apr 2011, 7:20    Post subject: Factor wind
Hoi Pascal,

Voor de purperreigers hou dan ook even de factor wind in de gaten. Komt de wind namelijk uit het oosten dan landen de purperreigers VAN JE AF in het riet. Dan zit je alleen maar kontjes te fotograferen. Ben er zelf een paar keer geweest met verkeerde omstandigheden en vond dat erg vervelend.

Vluchtshots zou nog kunnen, maar de spectaculaire rietfoto's zoals uit het verleden hier op birdpix zijn vertoond maak je het beste met westenwind.

Veel plezier !

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Pascal Gielen

PostPosted: Wed 20 Apr 2011, 21:11    Post subject:
Bedankt voor de reacties Ron en John.

Heb ik ook een goede kans om bruine kiekendieven te kunnen fotograferen?
Ik zou er een volledige dag moeten kunnen vullen. Dus nog andere bijkomende gebiedjes zijn steeds welkom.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

astrid schute

PostPosted: Thu 21 Apr 2011, 11:55    Post subject:
Hallo Pascal,

De kiekendieven zitten in hetzelfde stuk als waar de purperreigers zitten, dus die zul je best wel zien.
Je komt waarschijnlijk met de auto, gezien je woonplaats.
Dan zou je ook nog naar Groot Ammers kunnen rijden, ongeveer een halfuur vanaf Ameide, aldaar is een ooievaarsdorp waar het ook mooi fotograferen is.
Er zitten daar ook hazen en fazanten.

veel plezier gewenst,
groetjes
Astrid Schute

peterh50

PostPosted: Thu 21 Apr 2011, 19:11    Post subject:
Pascal,

Zoals John al zei is er om de hoek een leuk stuk. Daar kun je nog behoorlijk doorlopen langs rietvelden en weiland. Een paar honderd meter na het begin van het pad is een kijkscherm. ik ben er zelf van de week geweest en de Zwarte Sterns zijn terug. Ik heb daar Rietzangers, Sprinkhaanzanger, Blauwborst en Bruine Kiekendief gefotografeerd en o.a. Snor, Koekoek, Witgat, Purperreiger, Krakeend, Slobeend gezien. Ik denk dat je daar gerust een aantal uren kan doorbrengen. Veel plezier in elk geval!

Peter
@Ron, dat is wel een goede tip van je!
Reply with quote

Arne Roest

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Apr 2011, 20:18    Post subject:
Idd Pascal, een kijkje bij het kijkscherm is zeker de moeite waard.
Heb daar o.a. Roerdomp en waterral gehoord en lepelaars, (kleine en grote) zilverreigers, tafeleenden, smienten, winter en zomertalingen, slob en kuifeenden, bruine kiekendieven, en allerlei soorten moerrasvogels gezien.
Is echt een aanradertje. Ik kom er elke week bijna en geniet elke keer weer.

Gr. Arne

henhof

PostPosted: Fri 22 Apr 2011, 11:35    Post subject:
Inderdaad moeite waard. Diverse soorten waargenomen. Er zijn ook diverse mooie plekken, waaronder een groot rietveld voorbij informatiebord. Maar die zijn helaas niet overal vrij toegankelijk.

Succes,

H. Hofer
www.henrihofer.nl
Back to top
Reply with quote

Canonvogel

PostPosted: Sat 14 May 2011, 12:53    Post subject: Ameide/ purperreigers
Hallo allemaal
Er is nu een westen wind en er zijn zonnige momenten, zijn er al goede foto,s van de purperreigers te maken.
Iemand al iets gezien .

Tips zijn van harte welkom.

groeten

Jaap Deenik

Henrie

PostPosted: Sat 14 May 2011, 20:54    Post subject:
Hoi allemaal, er zijn op het moment nog maar weinig purpers.
Ik ben er afgelopen week al 3 x geweest en heb hooguit 3 reigers over zien vliegen, en allemaal op te grote afstand. er lande er geeneen in het riet.

Ik denk dat als de eieren zijn uitgekomen het wel aanzienlijk drukker zal worden ivm voederen van de jongen.

De kiekendief zie je altijd wel en soms best dichtbij.

Groet, Henrie

JMKimstra

PostPosted: Tue 17 May 2011, 11:40    Post subject:
De reden dat de reigers verweg in het riet landen is dat ze zich bedreigd voelen door al die mensen die op de dijk staan....
Back to top
Reply with quote

Henrie

PostPosted: Tue 17 May 2011, 13:58    Post subject:
Natuurlijk..... nu zijn ze ineens bang voor al die vogelaars, en alle jaren hiervoor niet..... hoe zou dat toch komen mevrouw Kimstra ???

JMKimstra

PostPosted: Wed 18 May 2011, 11:45    Post subject:
@Henrie Zou het komen door die drommen fotografen die er op de dijk staan... Of toch door die drommen fotografen die het halve gebied vertrappen. Heb begrepen dat er de laatste jaren door de verstoring geen zwarte stern meer uitgevlogen is...
Back to top
Reply with quote

astrid schute

PostPosted: Wed 18 May 2011, 13:10    Post subject:
Ik kom er zeer regelmatig en ik heb nog nooit iemand door het riet zien lopen.
En meestal zijn er een handjevol fotografen die netjes op de dijk blijven staan. Dat vogels daar bang van worden dat betwijfel ik, want met de motors, auto's en fietsers die er de hele dag voorbij rijden zijn ze wel wat gewend. En die fotografen die staan er alleen maar zonder noemenswaardig geluid te maken.

groetjes
Astrid Schute

Ad Sprang

PostPosted: Wed 18 May 2011, 14:15    Post subject:
De Zwarte Sterns is een ander verhaal; deze hebben (en dan met name vorig jaar) wél verstoring ondervonden van fotografen met maar één doel voor ogen; het platgetreden riet ter plaatse alsmede de door ons geweigerde foto's van die lokatie waren daar de stille getuigen van.
Dat de Purperreigers vanaf de dijk hinder ondervinden van de fotografen lijkt mij niet. De dijk is best wel druk bereden en ondanks de vele fotografen op de dijk de laatste jaren ging het de soort daar voor de wind.
In april 2011 constateerde ik al dat er veel minder aktiviteit in de kolonie hier in de regio was dan normaal gesproken rond die tijd van het jaar.

Onder mijn foto van een overvliegend exemplaar had ik daar al medling van gemaakt en zocht de oorzaak toen in het bar slechte weer in zuidelijk Europa, precies in de normale terugkeerperiode van de soort.
Jaarlijks wordt de kolonie geteld maar dat de aantallen dit jaar lager zullen uitpakken lijkt voor de hand liggend helaas......

Ben benieuwd of dit landelijk gezien de tendens is dit jaar én wat daar dan de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn...........
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Wed 18 May 2011, 16:21    Post subject:
Ik vindt het wat vreemd als er zoveel mensen komen en dan niet willen zien wat er aan de hand is.

Er zijn er niet echt veel minder,maar ze zitten ergens anders en dat komt door verstoring (niet van fotografen)
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 18 May 2011, 16:33    Post subject:
Duidelijk verhaal Ad.
De geweigerde foto's siert jullie enorm. Zou meer mogen gebeuren.
Back to top
Reply with quote

Robbiesbos

PostPosted: Wed 18 May 2011, 21:06    Post subject:
Ad Sprang wrote:
De Zwarte Sterns is een ander verhaal; deze hebben (en dan met name vorig jaar) wél verstoring ondervonden van fotografen met maar één doel voor ogen; het platgetreden riet ter plaatse alsmede de door ons geweigerde foto's van die lokatie waren daar de stille getuigen van.
Dat de Purperreigers vanaf de dijk hinder ondervinden van de fotografen lijkt mij niet. De dijk is best wel druk bereden en ondanks de vele fotografen op de dijk de laatste jaren ging het de soort daar voor de wind.
In april 2011 constateerde ik al dat er veel minder aktiviteit in de kolonie hier in de regio was dan normaal gesproken rond die tijd van het jaar.

Onder mijn foto van een overvliegend exemplaar had ik daar al medling van gemaakt en zocht de oorzaak toen in het bar slechte weer in zuidelijk Europa, precies in de normale terugkeerperiode van de soort.
Jaarlijks wordt de kolonie geteld maar dat de aantallen dit jaar lager zullen uitpakken lijkt voor de hand liggend helaas......

Ben benieuwd of dit landelijk gezien de tendens is dit jaar én wat daar dan de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn...........

Ad, zou een oorzaak kunnen zijn, maar vorig jaar was al minder aktiviteit te zien en nu ben ik dit jaar 2x geweest en er vliegt sporadisch een purper voorbij. Ik heb me laten vertellen dat er in de Sliedrechtse Biesbos, een zeer ontoegankelijk gebied, ook een purperreiger kolonie zich aan het ontwikkelen is. Misschien verhuizen ze daar wel heen!?
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Wed 18 May 2011, 21:19    Post subject:
Zou zomaar kunnen. Niet dat je het daarmee kunt vergelijken maar hier in Vianen is de Blauwe Reiger kolonie ook aan de wandel.
Ik heb toch niet de indruk dat er in de Zouweboezem qua beheer veel is veranderd.
Ik zal eens navraag doen bij het ZHL; ken daar wel mensen die bij het beheer en de tellingen betrokken zijn.
Back to top
Reply with quote

mathilda

PostPosted: Tue 12 Jul 2011, 13:11    Post subject:
Sprak een paar weken geleden aldaar iemand van het Zuid Hollands landschap. Ik vroeg naar de stand van de purperreiger kolonie en of deze verstoord is. Ze hebben een aantal geteld van 150, gaf hij aan. Ze zijn er gelukkig nog volop. Ze hebben zich alleen verplaatst; zitten niet meer in het riet, niet vanwege de fotografen langs de dijk, maar door preditors, zoals de vos. Ik heb ze in ieder geval veelvuldig gezien en het blijft genieten, al dan niet met fotocamera in de hand, van dit prachtige gebied. Ben ook dit jaar voor het eerst, bij de zwarte sterns wezen kijken. Er is een vlonder gebouwd door het ZHL, vanwaar je ze prima kunt fotograferen. Veel fotoplezier!

Robbiesbos

PostPosted: Wed 13 Jul 2011, 13:26    Post subject:
Gelukkig zijn ze er nog, voor ons fotografen helaas kennelijk niet meer zo makkelijk te fotograferen...
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum