Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Canon DO lenzen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
okido


Gender: Male
Age: 65
Joined: 01 May 2011
Posts: 15
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 8:30    Post subject: Canon DO lenzen
Ik zie bijna niemand werken met de Canon DO lenzen. Ik begrijp dat die lenzen gegroefd zijn, waardoor ze veel lichter en kleiner geproduceerd kunnen worden. Dat lijkt mij een enorm voordeel. Als nadeel lees ik evt. minder contrast bij slechter licht. De scherpte zou wel in orde moeten zijn.

Vooral de 400 mm F4 lijkt mij dan ideaal, daar kan evt. nog een 1.4 converter op (met behoud AF) en dan heb je veel mm bij laag gewicht. Gebruikt is zo'n lens te koop voor ca. 4000,-. Dat is natuurlijk een fors bedrag maar alternatieven als de 400 mm f 2.8 of de 500 en 600 mm lenzen zijn duurder en veel groter/zwaarder. Het enige minpunt zou m.i. de mindere lichtsterkte zijn maar dat wordt heel ruim gecompenseerd door de handelbaarheid.

Heeft iemand ervaring met die combinatie?
_________________
Canon 60D met 100-400 mm
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 10:29    Post subject:
BP-lid Peter Grobben gebruikte eerst die 400 mm DO, nu werkt hij met de 300 mm f2.8 L en 600 mm f4 L. Kijk anders even naar zijn oude foto's met die lens (of een pb-berichtje).
Zelf heb ik deze lens niet, dus ik heb zelf geen ervaring hierover. Wel lees ik regelmatig hier - en op andere forums dat de 400 mm DO het toch niet haalt t.o.v. de L-glas broeders qua scherpte en contrast, vooral de eerste exemplaren. Raadpleeg anders even onderstaande sites voor meer info over de prestaties:

www.the-digital-picture.com
Onderdeel "Use the ... DSLR Camera & Lens Comparison Tools"

www.photozone.de

Wel heb je gelijk dat de 400 mm DO lekker licht is (halve kilo lichter als de 300 mm f2.8 en 1,8 kg lichter als de 500 mm f4). In dat opzicht een uniek stukje glas....
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 10:37    Post subject:
Ja, je leest bij veel DO lenzen dat de scherpte minder is dan de gewone lenzen. Verder kost het je ook veel dat je lens lichter en kleiner is, want in verhouding is een nieuwe 400/4.0 DO niet eens zo heel veel goedkoper dan een 400/2.8 die in verhouding veel goedkoper is.

Veel sportfotografen gebruiken de 400/4.0 DO omdat hij kleiner is en te gelijkertijd lichtsterk genoeg is. Toch zie je ook daar weer dat de meeste dan als ze een 400mm lens willen ze een 2.8 kiezen, omdat die gewoon technisch beter is, lichtsterker en snel is.

Je moet het gewoon zo zien dat kwaliteit een prijs heeft. Nu niet alleen in euro's gezien, maar ook in gewicht en grootte.

Groeten,
Martijn
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
Joël Monster


Gender: Male
Age: 40
Joined: 20 Mar 2007
Posts: 93
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 10:50    Post subject:
De nieuwe 300, 400, 500 en 600 tele kanonnen van Canon zijn ook weer een stuk lichter. Rolling Eyes De prijs daarentegen is dan wel weer een stuk zwaarder uiteraard. Wink

Maar je moet je zelf af vragen wat je met je foto's wilt. Als je puur fotografeert voor op het internet (dus klein formaat uploads) zie je echt geen verschil tussen een 400 DO of een 400 2.8 (mits je je foto's goed uitwerkt).
_________________
5DMKII | 7D || 24 F1.4 II | 24-105 F4 | 70-200 F2.8 II | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 500 F4 | 1.4x II | 2.0x III
http://www.joelmonster.com | http://www.twitter.com/joelmonster
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 15:26    Post subject:
De 400 F4 is een spiegellens, en daarmee een compromis tussen gewicht en optische kwaliteit. Het bokeh en contrast is minder mooi bij de 400 F4 DO in vergelijking met bvb. een 300 2.8 + 1.4 converter.
Vroeger was die laatste combo een stuk goedkoper dan de 400 F4 DO.
Door de waanzinnige prijzen van de nieuwe Canon L IS II lenzen wordt de 400 F4 echter nu bijna een koopje Confused
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 17:02    Post subject:
temmie wrote:
De 400 F4 is een spiegellens


Volgens de Canon documentatie* die ik bezit zit in deze lens 17 lenselementen in 13 groepen verwerkt, maar geen spiegels zover ik zie. In deze 400 mm zit 1 DO groep bestaande uit 2 elementen (tegen elkaar) en nog 1 "gangbaar" Fluorite element die je ook in de L-teleserie terugvindt. Als je dit vergelijkt met bijv. de 300 mm f2.8 L IS, heb je bij deze 300 te maken met 2 (zware, apart geplaatste) UD elementen en nog 1 fluorite element. Dus de 400 DO heeft 1 lichte groep van 2 elementen i.p.v. 2 aparete zware UD elementen. Dat maakt 'm zo licht. Dat dit DO glas nog niet de kwaliteit haalt van de UD elementen in de L tele's is inmiddels duidelijk.

De L II tele-serie moet zo licht zijn door o.a. het weglaten van een beschermend frontelement zonder speciaal glas in, wat de huidige L tele's wel hebben. Dat zorgt voor extra gewicht. Maar inderdaad, de II serie is pittig geprijsd....

Groet, Joep

*: bron: EF Lens Works III - The eyes of EOS (10e editie, Canon inc. - 2008)
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
HeBi


Gender: Male
Age: 74
Joined: 27 Sep 2004
Posts: 11
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 17:20    Post subject:
Ik fotografeer al een paar jaar met een 400DO en ben er buitengewoon over te spreken, het is echt een fantastische lens.

Groet, Herman.
http://www.hermanbisschop.com
Back to top
Reply with quote
 
okido


Gender: Male
Age: 65
Joined: 01 May 2011
Posts: 15
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 16 Jul 2011, 20:05    Post subject:
MartijnH schreef:

Je moet het gewoon zo zien dat kwaliteit een prijs heeft. Nu niet alleen in euro's gezien, maar ook in gewicht en grootte.

Dat is wel een goeie eye-opener. Bedankt voor alle reacties.
_________________
Canon 60D met 100-400 mm
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Jul 2011, 16:58    Post subject:
De 400 DO neem je met 1 reden: gewicht/formaat.
Natuurlijk komen er acceptabele beelden uit en zijn er tevreden gebruikers. Maar, de kwaliteit komt in de verste verte niet in de buurt van L-glas.
Het leek mij ook geweldig, met 1,4x converter een 560mm F5,6. Zo klein en licht, dat je amper beperkt in je bewegen bent. Vergeet die converter sowieso, er komt weinig bruikbaars uit. Als je eenmaal L-glas gezien hebt, dan wil je echt geen DO. Qua beeldkwaliteit dan.
Ik ken een redelijk aantal collega's die het ook geprobeerd hebben, eigenlijk zijn ze allemaal overgestapt.
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum