Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

focallength - diafragma - crop - flitsen - schuilhut

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 0:10    Post subject: focallength - diafragma - crop - flitsen - schuilhut
oké, laat me van mijn eerste post hier maar direkt een stevige van maken.

bij de overstap van macrofotagrafie naar vogelfotografie heb ik 4 vragen/bedenkingen.

1) Welke focallength zijn jullie platen geschoten ?
Simpel lijkt me. Met welke focallength op welke camera zijn jullie plaatjes geschoten. Ik veronderstel dat de meesten tussen de 500 en de 1000 mm zitten (cropfactor meegeteld), maar eens goed zicht heb ik daar niet op.

2) Hoe sterk zijn jullie foto's gecropt ?
Hier komen we al op een gevoeliger punt. Voor webpublicatie kan een scherpe 100% (800 pixels breed) crop misschien nog best meevallen. Maar voor publicatie (10 cm op 300 dpi) heb je toch minimaal 1200 pixels (breedste kant) nodig (en liever meer).
Ik vraag me dus af hoe groot de foto's nog zijn die ik hier zie passeren.

1+2 geeft je dus ook een idee van hoever de foto is genomen. Ook best interessant imho.

3) zijn de foto's genomen vanuit een schuilhut ?
Ook vroeg ik me af hoeveel foto's en vanuit 'het open veld' genomen worden. Of zijn de meesten vanuit een schuilhut genomen ?

4) mooie background blur
Bij mijn macro's hou ik echt van een mooie OOF achtergrond. Nu heb ik al gemerkt dat dat bij telewerk veel moeilijker te realiseren is (door de kleinere vergroting krijg je een grotere DOF en is je achtergrond dus ook minder geblurd)
Soms zie ik platen waar de achtergrond wel mooi OOF. Dan vraag ik me af hoe komt dat nu ? Komt dat door de erg grote afstand tussen onderwerp en object (en hoe groot is die dan ongeveer) of hebben ze hier een groter diafragma gebruikt ? Of een combi van beiden ?

5) zijn erbij die een invulflits gebruiken ?
Bij macro's is het heel belangrijk om een invulflits te gebruiken om de schaduwpartijen wat optelichten. Bij mijn eerste vogelshots viel het me al direkt op dat ik zware schaduwen had, vooral onderaan de vleugels. Als ik dan de visarend van arie zie, dan is die mooi belicht, ook al is die van onderuit getrokken. Question
Mijn vraag, zijn er die inflitsen ? Hoever (mm'ers) kan je je flits nog gebruiken ? Hoe gevoelig zijn vogels daaraan ? Of fotograferen jullie enkel met een bewoklte hemel ?

samengevat :
3, 4 en 5 zijn gewoon vragen die simpel te beantwoorden of te discuteren zijn.
Voor 1 en 2 zie ik eigenlijk liever een topic met foto's waar die gegevens erbij staan.

dus stof genoeg tot discussie denk Laughing
Back to top
Reply with quote

Peter Vercruijsse
Editor

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 1:24    Post subject:
Hier wat details over mijn foto's. Ik heb tot nu toe slechts foto's van één trip hier op BP staan, en daar geldt het volgende voor:

1. Een 100-400mm zoomlens die meestal op 400mm stond. Bij ieder van mijn foto's heb ik de gegevens hierover er bij staan.

2. Iedere foto is meer of minder gecropped. Er zijn er zelfs een paar bij waarbij de uitsnede resulteert in een niet verkleind beeld.

3. Geen enkele foto is vanuit een schuilhut gemaakt, de meeste zijn gewoon open en bloot gemaakt, en een aantal zijn vanuit de auto gemaakt.

4. Op background blur let ik niet zo, want de eerste vereiste voor mij is dat de vogel scherp is en daar moet de rest voor wijken. Maar om beweging vast te leggen, of omdat je niet genoeg licht hebt, zal de scherptediepte dikwijls niet al te groot zijn en zal er dus automatisch blur optreden.

5. Een heel enkele keer gebruik ik invulflits. Voor zangvogeltjes dichtbij in de struiken is het wel te gebruiken, maar de rest zal meestal te ver weg zijn om enig effect van de flits te krijgen.

Groet,
Peter

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 9:11    Post subject:
Dag Stefan,
hierbij dan mijn schijf van vijf:
1) Ik gebruik 300mm eigenlijk standaard maal 1.4 dus inclusief 1.6 (Canon) cropfactor geeft dat 672 mm. Een enkel keer werk ik zonder de 1.4 wanneer ik echt om licht verlegen zit (maar dan toch liever naar iso 800) of wanneer de objecten te dicht bij zitten.
2)Vrijwel al mijn foto's zijn gecropt, de een wat meer dan de ander. Wanneer een foto 100% van de originele opname is zet ik dat er bij.
3) De schuilhut die ik gebruik is van het type Renault Scenic.
4) Bij de achtergrond (mn bij macro) let ik meer op kleurvlakken en storende elementan dan op DOF, maar dat komt omdat ik voor "macro" dezelfde 300x1.4 gebruik en dus sowieso weinig scherptediepte krijg als gevolg van de langere brandpuntsafstand.
5)Ik geloof niet dat ik ooit al een natuurfoto met flits heb gemaakt.
Groet,
Jaap

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 9:56    Post subject:
Dag Stefan,

Hierbij de gegevens van Hendrik van Kampen:

1) Ik gebruik een 600mm lens met de 1,5x verlengingsfactor van Nikon is dat dus 900 effectief. Ook beschik ik nog over een 1,4 teleconverter het geheel is dan: 1260mm effectief.

2) Ik crop bijna altijd maar ik zorg dat er minimaal zo'n 2000x1333 pixels overblijven. Zelfs tijdens het fotograferen heb ik de uiteindelijke crop vaak al ongeveer in mijn hoofd. Je hebt de afstand tot waarop je de vogels kunt benaderen nu eenmaal niet in de hand. Het is een goed middel om bij de composite de puntjes op de i te zetten.

3) Mijn schuilplaatsen zijn:
* Peugot 205 met rijstzak op het raampje.
* Vogelhutten, nadeel is dat je vaak vrij hoog zit. Hier zijn lange brandpuntsafstanden een voordeel
* Eigen schuiltent, laat ik vaak langere tijd staan, veel voorbereiding, geeft met afstand de beste resultaten.
* Camouflagenet, als het wat sneller moet en er struiken in de omgeving staan.

4) Letten op de achtergrond is niet altijd mogelijk maar ik probeer het wel altijd. De achtergrond is heel bepalend voor de sfeer van de foto vaak zijn enkele gekleurde vlekjes al genoeg om plaats en biotoop te duiden.

5) Ik gebruik nooit een flits. De vogels zijn meestal veel te ver weg en ze schrikken ervan. Het gekke is dat ze niet sterk op geluiden reageren. Alleen moet je met een schuiltent er op letten dat je regelmatig foto's maakt. Ze moeten aan het geluid wennen. Als je twee uur wacht tot de vogels heel dichtbij zijn en je maakt dan plotseling een foto, dan schrikken ze er wel van. Dus ook steeds tussendoor foto's blijven maken.

Perrush

PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 12:10    Post subject:
oke, tnx, we geraken al ergens.

Voor 1) en 2) had ik toch graag foto's gezien. Mag je van mij gerust in deze thread posten hoor. Of missschien is dit wel een suggestie om aan het album toetevoegen. effectieve focallength + grootte van originele uitsnede. Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe sterk / of juist niet/ die betere platen uitgesneden zijn.

En dan zag ik Hendrik iets interessants posten :

Quote:
* Eigen schuiltent, laat ik vaak langere tijd staan, veel voorbereiding, geeft met afstand de beste resultaten.

oef ... dat was nu net wat ik ook wilde doen. Te meer omdat ik 'slechts' een 300 F4 ga hebben (met TC op mkII) en dat is volgens mij te weinig om in het open veld echt geode plaatjes te maken.

Maar dan zag ik nog iets :

Quote:
Ik gebruik nooit een flits

Waarom niet ? als je dan toch in een schuiltent zit kun je makkelijk wat flitsen opstellen. Zal je plaat imho enorm verbeteren (niet te hard flitsen natuurlijk). Maar ik heb geen idee hoe hard die vogels daar van schrikken.
Back to top
Reply with quote

Peter Vercruijsse
Editor

PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 14:39    Post subject:
Over het flitsen: Hendrik zei
Quote:
Ik gebruik nooit een flits. De vogels schrikken ervan

Hoe weet je dat de vogels schrikken als je het nooit gebruikt?

Ik heb zelf wel eens de flits gebruikt, zowel als invulflits alsook als hoofdbelichting, maar ik heb nog niet eenmaal gemerkt dat een vogel er op reageerde. Misschien zien ze het meer als het natuurverschijnsel "bliksem"?

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 15:56    Post subject:
Met het schrikken van de flits kan ik er wel naast zitten hoor.

Mijn ervaring is dat de vogels die ik het liefste fotografeer (Steltlopers, Wadvogels ) erg visueel ingesteld zijn. Als er maar iets in hun omgeving niet klopt, gaan ze verderop zitten. En ze hebben ruimte zat. Daarom is het goed om het tentje een tijdje te laten staan. Daarnaast gebruik ik geen flits, omdat ik de voorkeur geef aan het licht en de sfeer van de omgeving en het tijdstip van de dag, boven een super strakke weergave van de vogel. Vandaar geen flits voor mij.

dynamik

PostPosted: Sat 03 Sep 2005, 20:47    Post subject:
1) Welke focallength zijn jullie platen geschoten ?

Gewone stadsvogels meestal tot 300mm schuwe vogels op 500mm. Binnenkort op 1000mm zodra tpg mijn 2xtc eindelijk heeft gevonden.

2) Hoe sterk zijn jullie foto's gecropt ?

Ik probeer zelf altijd zo min mogelijk te croppen. Maar als het niet anders gaat tot maximaal 1600x1200. Anders is een foto gewoon mislukt voor me.

3) zijn de foto's genomen vanuit een schuilhut ?

Ik doe voornamelijk aan het open vizier werkt. Als ik wil sluipen val ik altijd. En mijn semi schuilhut is mijn scenic. Soms kan je redelijk dichtbij komen met de auto dan gaat het raampje open en grootmans naar buiten.

4) mooie background blur

Voorlopig let ik daar niet echt op. Ik moet eerst gewone scherpe platen leren schieten Embarassed Daar heb ik al moeite mee

5) zijn erbij die een invulflits gebruiken ?

Eigenlijk nooit.
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

PostPosted: Sun 04 Sep 2005, 20:34    Post subject:
Ha Perrush: welkom op birdpix!
We zijn hier niet zo gewend om foto's in een thread te plaatsen, omdat we de foto's in de albums plaatsen. Ik denk dat door dit forum en vooral de foto's een poosje te volgen voldoende antwoord krijgt op je vragen.
Bij een deel van de gebruikers wordt ook de exif meegegeven, waar je bijv. de focal lenght kunt aflezen. Verder staat in de beschrijving meestal de informatie waar je om vraagt.

Bij deze een verzoek aan een ieder: als je je exif gegevens niet meegeeft: vermeld dan de basis technische gegevens in de omschrijving.

EDIT: bij digiscopers levert de focal lenght in de exif natuurlijk niet de juiste info.
De meeste foto's op birdpix zijn gemaakt zonder schuiltent, maar wel wordt er veel vanuit de auto gewerkt.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum