Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


Göksu delta

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 24 Jul 2011, 13:49    Post subject: Göksu delta
Reisverslag Göksu delta, Turkije 2009 en 2010
Wijzigingsdatum: 27 Juni 2011
Tekst: Han Onderwater
Foto’s: Han Onderwater en Richard Saris.


Dit reisverslag is van twee vakanties in en om de Göksu delta in Turkije, een uitgestrekt gebied van 15.000 hectaren groot tussen Silifke en de Middellandse Zee. Doel was het fotograferen van libellen en vogels. In augustus 2009 ben ik er alleen geweest en omdat het zo goed bevallen was in mei 2010 opnieuw, nu met een goede (foto)vriend. De foto’s in dit verslag zijn afwisselend van mijn en zijn hand en niet rechtenvrij. We hebben daarvoor de Canon-50D met 17-85 groothoek, 100m macro en 100-400 tele meegenomen, geen statieven...


Hoe kom je op Göksu delta en hoe bereid je de reis voor?
Tsja, en waarom gaat een mens nu naar de Göksu delta? Ik wist voorheen niet eens dat het bestond... Ik vind het fotograferen van libellen het leukst en als je dan wat bladert in de veldgids Libellen van Europa van Klaas-Douwe B. Dijkstra, valt het op dat de onderste kustlijn van Turkije erg vaak (als enige) via de paarse kleur aangeeft dat die soorten daar te vinden zijn.
Met Google (hoe hebben we ooit zonder gekund?) ben je er vrij snel achter hoe dat gebied heet. Neem een soort uit die gids die alleen in het zuiden van Turkije voorkomt en stop dat in Google.

Doe gewoon eens met alles mee, open een extra window , naar www.google.nl en type “mantelgrondlibel turkije”… Dit is wat er verschijnt:

Quote:
Mantelgrondlibel Göksüdelta Turkije 29 mei 2009 photo - Hans van ...
Mei 2009 >> Libellen Turkije 2009 > Mantelgrondlibel Göksüdelta Turkije 29 mei 2009 ... Mantelgrondlibel Göksüdelta Turkije 29 mei 2009. 29-MAY-2009 ...

en ja hoor, daar staat de locatie.
Klik op die link en je vindt, net als ik, alvast een prachtige fotoserie van libellen van Hans van Oosterhout. Bij zijn foto's komt ook de naam 'Taurusgebergte' voor.
Daarna is het simpel, stop de naam 'Goksu delta' in Google en je kan je hart ophalen... Gewoon op het eerst gevonden onderwerp klikken…

Quote:
Goksu Delta Imaj MAP
- [ Vertaal deze pagina ]
Upper line pictures showing the North part of the Goksu Delta ( 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 ) click ... LADES MOTEL... Birdwatcher's home on the Goksu Delta area! ...

Klik op die link en je krijgt een indruk van het gebied en kan je een beetje langs die foto's 'lopen' (Een aantal herken ik nu omdat ik er zelf heb gestaan.) Verder zie je dan ook dat het een BIRDWATCHING gebied is, nou, daarna was het natuurlijk helemaal duidelijk waar ik mijn vakantie ging doorbrengen. Ik was dus direct helemaal verkocht...

Goed, dat is het doelgebied, nu de verdere voorbereidingen:
Stop in je TomTom een kaart van Turkije en zet daar de noodzakelijke belangrijke punten in. Via die kaartjes van het gebied en bijvoorbeeld Google Earth kan je aardig uitzoeken waar je in het Göksu delta-gebied en waar je in het Taurusgebergte kan komen, uiteraard moet dat niet te ver van elkaar af liggen.

En dan?

O ja, een hotel, ook een beetje in de buurt en alsjeblieft geen toeristenfabriek! Maar eerst een luchthaven. Met de woorden 'turkije luchthaven goksu delta' in Google ben je er snel achter dat dat Adana is. En dan, stop 'Adana turkije' in Google Earth en je vind vrij snel links in een punt langs de kust water (van de delta), de rivier, je bent direct in de stemming! Op mijn zoektocht langs de kust kwam ik uiteindelijk na geruime tijd het Yaka hotel tegen.
http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g298000-d669015-Reviews-Yaka_Hotel-Mersin_Mersin_Icel_Turkish_Mediterranean_Coast.html

Kijk naar de foto's, vooral van de tuin waar je kan eten onder de fruitbomen en je hebt een non-toeristenhotel! Klik op foto's en je snapt wat ik bedoel, door een beetje met de muis te bewegen over de foto’s zie je dat:
– het hotel niet groot is;
– er een mooie tuin aan vast zit;
– het aantrekkelijke tarieven heeft, zo'n 25 Euro per nacht...
Verder spreekt de eigenaar goed Engels (hij heeft als kok door Europa gezworven en heeft bijvoorbeeld foto's waar hij laat zien dat hij voor De Gaulle heeft gekookt). Mijn hotel was dus ook gevonden. Wel een half uurtje rijden naar de delta, maar neem van mij aan dat dat niet erg is... Ik heb aan het zoeken een aantal uren aan besteed. Je vindt wel genoeg hotels, maar als ik zo'n torenflat zie, valt die voor mij gelijk al af. Met wat langs de kustlijn zoeken (de (straatnamen) dekking van de TomTom langs die kustlijn is erg klein), vind je ongeveer de plaats van het hotel en mikt die ook in de TomTom. Klaar om te gaan!!! Als je in Adana aankomt en je je auto gaat halen op het vliegveld, stop dan gelijk die exacte plaats weer in je TomTom, dan is het inleveren ook simpel. Ik had dus het hotel, autoverhuur, 2 locaties in de Göksu delta en een plaats in het Taurusgebergte in de TomTom gestopt en daarmee kom je een heel eind. Ook als je wat gaat rondrijden in het gebied kan je niet verdwalen, je hotel is dan je 'thuis' geworden.

Alle voorbereidingen heb je hiermee gehad...


Ter plaatse
Bij aankomst in het hotel stond de eigenaar me al gastvrij op te wachten (14 dagen is veel voor zo'n hotelletje, dat heeft uiteraard wel geholpen). De volgende dag ben ik naar een van die in de TomTom gestopte plaatsen gegaan, ben uit de auto gestapt bij een hekje waar ik langs het slootje kon komen en ik vond de eerste dag al de voor mij nieuwe soorten:
– slanke oeverlibel
– purperlibel
– zuidelijke keizerlibel.
– mantelgrondlibel



Dan ga je dus tevreden terug, neemt een douche, laadt je foto's... en doe je je dagelijkse vakantiewerk onder het genot van een biertje!



De Göksu delta
De volgende dag echt de delta in…



Dit is dus een vogelhut, wij zijn mooiere gewend, maar het was binnen redelijk koel en vooral tijdens mijn augustus 2009-trip kreeg je vrij vaak lepelaars of kleine zilverreigers voor je neus.

Verder kan je hier in de wetlands gaan rondlopen:




Libellen en juffers zijn volop aanwezig...
En je lijkt alles voor jezelf alleen te hebben:




Je komt af een toe een Turk in zijn auto tegen, maar dat mag geen naam hebben. Dat pad op en neer rijden op een 'vogeldag' is heerlijk ontspannend en aangenaam. Als je gaat wandelen zijn ze direct weg, maar in de auto gaat het redelijk. En je rijdt zo tussen de zee (even afkoelen?) en de wetlands in:




De vogeldagen deden we dus altijd op deze manier, pad afrijden, keren, terugrijden en herhalen... Daarbij kwamen we onder meer tegen:
– kleine zilverreiger
– ralreiger
– sporenkievit
– grauwe kiekendief
– griel.
– kleine klapekster



Zie birdpix, (bijna) alle soorten die ik noem, vind je hier wel terug:


Langs de weg naar de delta wordt op subtiele wijze duidelijk gemaakt dat je voorzichtig moet rijden:




Het Taurusgebergte



Ook daar kan je vlakbij de rivier komen en lijkt al dat moois voor jou alleen te zijn!






(Dat witte puntje is mijn zonnepetje...)

Hier vind je dus weer andere soorten. Met deze link zie je al mijn foto's en ik heb daarbij aangegeven of ze in het Taurusgebergte zijn gemaakt:


Hier, bij dat kasteel, op het pad er naar toe, heb ik mijn (vind ik) mooiste libel, de golftanglibel op de foto gezet:







(Op de steen die op een 7 lijkt....)




De bevolking
Hoe zijn de mensen?
Geweldig, gastvrij, nieuwsgierig (wat ben je aan het doen?): Wil je een 'Turkse ooievaar' op de foto zetten, kom maar even binnen:




Aardbeien plukken, een zeer veel geziene bezigheid...



Elke dag op de terugreis kochten we langs de weg een kistje met aardbeien en aten die op als we weer in ons hotel waren en de volgende morgen bij het ontbijt. Super!

Jullie zullen begrijpen dat ik de Göksu delta kan aanraden voor liefhebbers van libellen en vogels. Je krijgt er onder meer gratis reptielen, vlinders en bloemen bij. Uiteraard is het groener in mei dan in augustus. Terug in Nederland ben ik in Limburg een Duitser tegengekomen die net als ik naar de zuidelijke glazenmaker op zoek was (gelukt!) en hij vertelde me dat hij het volgende jaar (2011) naar de Göksu delta zou gaan. Ik heb hem naar de website van Nederpix verwezen en later heb ik hem als antwoord op zijn mails de exacte locaties van een paar libellen en juffers gestuurd die hij daar wilde fotograferen. Uiteraard kan iemand anders die ook die kant op wil gaan diezelfde informatie van mij krijgen, dan kan dat alvast niet meer fout gaan.

Groeten,
Han




.


Last edited by peter wijn on Mon 25 Jul 2011, 15:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jul 2011, 11:42    Post subject:
Wijzigingsdatum 27 juli 2011?? Het is vandaag pas de 25e.... Verder ziet het er allemaal prachtig uit. Mag ik nu?? Alleen jammer dat ik niet kan autorijden... Iemand... Reisgenoot???

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jul 2011, 15:55    Post subject:
geinig, die wijzigingsdatum...
heb het idee dat het juni moet zijn. aangepast.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
jurimetz


Gender: Male
Age: 48
Joined: 30 Nov 2004
Posts: 26
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Jul 2011, 9:35    Post subject:
Mooi stuk. Heel leuk om te lezen, dank.
Ben er zelf jaren terug ook eens geweest, in het najaar toen. Een aantal hierboven aangehaalde passages zijn zeer herkenbaar. Prachtig gebied en inderdaad superaardige mensen. Wat me qua vogels misschien nog het meest is bijgebleven was de enorme dichtheid aan ijsvogels daar. Als mussen, zoveel.
_________________
Juriaan Metz -- Canon 50D, 500/4L IS USM, 100-400/4.5-5.6L IS USM, 1,4x extender II, Tamron 90/2.8 macro 1:1, Feisol CT-3471, Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum