Gender: Male Age: 42 Joined: 04 May 2004 Posts: 111 Location: Moordrecht
Posted: Fri 20 Jun 2008, 16:17 Post subject: Helgoland?
Beste mede-Birdpixers,
Zoals in mijn laatste bijdragen is te zien ben ik onlangs een klein weekje in Engeland & Schotland geweest. Een tocht naar Bass Rock lukte op het allerlaatste moment niet (moet je toch iets verder vooraf boeken... ). Ik vond het natuurlijk jammer en - verrassend genoeg - mijn vriendin nog veel meer. Ik zou dus graag toch nog een poging willen wagen om wat plaatjes te schieten van Jan-Van-Genten.
Nu las ik op het forum dat Helgoland ook een leuke locatie is voor het fotograferen (en genieten) van Jan-van-genten. En om te voorkomen dat ik daar volledig naast ga zitten in tijd, periode, vastleggen, etc. ben ik op zoek naar wat organisatorische informatie.
Alle info is natuurlijk welkom, maar heb op zich wel een aantal vragen die je ook mag beantwoorden...
* Ik heb een lang weekend de tijd (vrijdagavond heen - zondagavond terug). Is dat een klein beetje de moeite en te doen?
* Is de kolonie Jan-Van-Genten vrij te bezoeken? Moet er iets worden vastgelegd of geboekt? Of kun je gewoon vanaf de camping een rondje lopen, waarbij je onderweg de genten tegen komt?
* Is er een camping in de buurt waar we in een tentje kunnen overnachten?
* Aan welke kosten zou ik moeten denken als ik dit een weekend zo zou inplannen? (Overtocht - of is er een brug € ?).
* Tot wanneer in het jaar is het nog interessant om de kolonie te bezoeken? Juli nog steeds de moeite waard? Augustus te laat?
* Hoe groot is de kolonie? Welke vogels zou ik nog meer kunnen verwachten?
Afijn. Ben dus gewoon nieuwsgierig. Oh ja, en niets tegen mijn vriendin vertellen hoor... wil het graag een verrassing laten...
Alvast bedankt voor alle tips!
Groet,
Rick _________________ Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Sat 21 Jun 2008, 16:24 Post subject:
He Rick,
al deze vragen kan ik denk ik wel beantwoorden. Ik ga trouwens zelf 5 en 6 juli heen.
Helgoland is een eiland van 2 vierkante km.
Een weekend is ruim voldoende om dit prachteiland te bezoeken. Er loopt een pad over het eiland,waarbij je langs de rand van de klif komt. Hier staat een hekje, en 2 meter verder zitten de jan van genten net over de rand te broeden. Hier kan je erg goed foto's maken.
Er zijn erg veel hotels op het eiland, als je als 1e van de boot bent heb je de voordeligste kamers. Er ligt een klein eilandje van 1 vierkante km naast Helgoland, genaamd Düne. Hier is een camping. Ik weet niet hoe het zit met de kosten daarvan, dat zul je van andere mensen hier moetne horen. Op dit eilandje liggen altijd erg veel zeehonden, dus je kan dan mooi 's ochtends vroeg deze beestjes fotograferen op 20 meter afstand op het strand.
Als je een weekend heen wil gaan, moet je met de boot vanuit Wilhelmshaven in Duitsland. Zo'n 3 kwartier rijden vanaf de grens bij Groningen. Kosten voor een bootticket zijn geloof ik 45,- euro. Hiervoor hoef je niet te boeken, je kan gewoon een ticket halen in de haven.
Overige vogelsoorten zijn Drieteenmeeuw, Zeekoet en ik geloof ook Alken. Ik ben 2 keer begin augustus geweest, toen waren de jan van Genten en Drieteenmeeuwen nog aanwezig, maar de Zeekoet was al verdwenen. Als je in augustus gaat, heb je ook goeie kans op leuke trekvogels, ik zag vorig jaar mannetje Roze Spreeuw en 1 of andere Jager soort. Het ligt erg ver in de Noordzee(3 uur varen) dus voor vogels is het een perfecte plek om uit te rusten op hun tocht.
Posted: Sun 22 Jun 2008, 11:01 Post subject:
Ha Marcel,
Wederom bedankt voor je tips! Handig zo'n persoonlijke reisadviseur...
Ik zal eens kijken hoe het is in te passen in een weekend. Probleem is met name dat we vrijdag pas redelijk laat weg kunnen. Waarschijnlijk zullen we de laatste boot missen en moeten we met de eerste van zaterdag. Het kamperen op Düne klinkt wel leuk, dus zal ook dat eens uitzoeken!
Nogmaals bedankt!
Groet,
Rick _________________ Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Mon 23 Jun 2008, 21:10 Post subject:
500mm kan prima Lesley, je hebt er die dichtbij zitten, en je hebt er die verder weg zitten. Zowiezo voor kopportretten e.d is de 500mm perfect, convertor heb je denk ik niet nodig.
Maar er zitten zat andere vogels waarbij de 500mm met convertor wel van pas kan komen. Ik weet niet of de Alk,Zeekoet,Drieteenmeeuw en Noordse Stormvogel er nog zijn rond deze tijd, ik denk eigenlijk van wel.
Posted: Tue 06 Oct 2009, 10:14 Post subject:
Beste mensen,
Uiteindelijk is het me nu nog steeds niet gelukt om naar Helgoland af te reizen. Ben voornemens om dat ergens in de komende 2-3 weken alsnog te doen.
Ik kan veel informatie vinden hier op het forum en op de links die in de diverse posten zijn gegeven. Mijn Duits is echter beroerd, en dus kom ik nog niet overal uit.
Zo zouden we graag willen kamperen. Ik kan terug vinden dat dat dan blijkbaar op Düne zou moeten gebeuren (op Helgoland zelf is geen camping?) en dat er een pontje vaart tussen Düne en Helgoland. Kan iemand mij vertellen of
- je überhaupt kan kamperen in oktober?
- hoe vaak het pontje vaart (eerste boot, laatste boot, frequentie)
- wat de kosten zijn van dat pontje
- ik liever op Helgoland zit voor leuke trekvogels of op Düne???
Alvast bedankt!
Groet,
Posted: Mon 12 Oct 2009, 20:35 Post subject:
Beste mensen,
Als ik de website van de rederij van de Wilhelmshaven goed snap, varen zij na 20 september niet meer op Helgoland. Ook als ik via Google zoek, lijkt het erop dat deze inderdaad geen oktober-vaarten heeft. Klopt dat?
Wat is het meest praktische alternatief?
Groet,
Posted: Tue 13 Oct 2009, 0:05 Post subject:
Laat maar... heb op de website van de rederij van de Cuxhaven gevonden, dat zij inderdaad de enige veerdienst hebben in herfst, winter en voorjaar richting Helgoland. Kom er gelukkig tijdig achter...
Groet,
Gender: Male Age: 68 Joined: 01 Oct 2008 Posts: 83 Location: GOES
Posted: Tue 13 Oct 2009, 7:15 Post subject:
Rick,
Bij de boot vanuit Cuxhaven. moet je wel van te voren boeken . anders is de kans groot dat je geen plaats hebt.
misschien dat het om die niet meer zo druk is om er heen te gaan.
maar het zou zonde zijn dat je na een eind rijden geen plaats op de boot zou hebben.
Vorige week terug van 3 dagen Helgoland. Zeer de moeite waard. Boten varen iedere dag vanaf Cuxhaven, wat verder rijden dus.
Snelboot Hallander Jet vaart er in ruim een uur heen en kost ( retour ) 68 euro. Langzame boot kost de helft en doet er dubbel zo lang over. Vertrekken om resp 11.30 en 10.30 uur. Vroeg opstaan en dan haal je het makkelijk.
Wij hadden met z’n drieën voor 25 euro pppn een uitstekend appartement, met werkelijk alle luxe. Eten en drinken ook aanmerkelijk goedkoper dan hier.
Jan van Genten met grote jongen zaten nog steeds op de Lange Anna. Met 500 mm redelijk te fotograferen. Ik had 1700 opnames in minder dan 3 dagen, teveel om op te noemen.
Kijk vooral op http://www.oag-helgoland.de/en/, daar vind je alles.
Posted: Tue 13 Oct 2009, 14:08 Post subject:
@ Piet
Dank voor de tip!
@ Harm
Ik moet zeggen heb er inmiddels ook wel zin in. Planning is donderdag de boot te nemen. Website kon ik inderdaad al, al moet ik zeggen dat ik die Jan van Genten nog wel verrassend vindt (zo laat met jongen t.p.).
Hoe is overigens jou ervaring met het boeken van de boot in Cuxhaven?
Groet,
Wij hadden via internet ruim een week van te voren geboekt en kregen de kaartjes per luchtpost thuisgestuurd. Door storm kon er 3 dagen niet gevaren worden, maar aan het loket konden de kaartjes 3 dagen later gewoon omgeruild worden. Storm komt vaker voor. Beide boten waren niet vol, maar ik zou reserveren.
Posted: Wed 04 Nov 2009, 20:32 Post subject:
Uiteindelijk alle 3 gemist... :S
Desalniettemin een paar heerlijke dagen gehad op Helgoland. Lekker uitgewaaid zullen we maar zeggen. Paar plaatjes heb ik al op BP gezet. Bij deze nogmaals bedankt voor alle tips.
Gender: Male Age: 43 Joined: 03 Nov 2010 Posts: 52 Location: Alblasserdam
Posted: Tue 26 Jul 2011, 11:33 Post subject:
Even meeliften op dit topic. Ik zit te denken om in oktober/november eens een weekendje naar Helgoland te trekken met de camera. Nu vroeg ik mij af, zitten er dan nog wel interessante vogels op de klif? Dus denk aan Jan van Genten rn aparte meeuwensoorten etc? Of zitten er in die tijd vooral trekvogels? _________________ Canon EOS 7D
Sigma 17-70mm OS
Sigma 105mm
Sigma 150-500mm OS
Tamron 11-18mm
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Tue 26 Jul 2011, 11:59 Post subject:
De jan van genten en andere klifbroeders zijn dan vertrokken, die zitten alleen op de kliffen in het voorjaar/zomer, en uitsluitend om te broeden. Daarna vliegen de jongen uit en zijn de ouders ook vertrokken en verblijven ze op de open zee. Als je zeevogels in het najaar dichtbij wil zien moet je een pelagische boottocht doen, zie o.a. www.pterodroma.com (hou wel rekening met zeeziekte). Helgoland is echter een zeer goede plek voor (zeldzame!) doortrekkers in het najaar, aangezien het een eiland ver uit de kust is. Daardoor ook zeer populair onder de vogelaars / twitchers. Denk aan allerlei zangertjes die uit Scandinavie etc. komen. Kun je een beetje vergelijken met de waddeneilanden in het najaar. Dus in het najaar ook genoeg te zien daar, alleen dus geen zeevogels meer op de kliffen (of in ieder geval geen grote aantallen).
Groet,
Joep
EDIT: ik had het gedeeltelijk mis, zie commentaar Marcel. Maar zeekoeten etc. zullen dan wel waarschijnlijk vertrokken zijn. _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Last edited by Joep Tomlow on Tue 26 Jul 2011, 12:10; edited 1 time in total
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 26 Jul 2011, 12:07 Post subject:
Vorig jaar begin oktober zaten er nog volop Jan van Genten. Niet dichtbij wel dichtbij langsvliegend. Die dagen waren erg goed met doortrekkende zangvogels. Ik heb mij geen moment verveeld. De zeehonden op Rune zijn ook de moeite waard. _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Ik ben er vorig jaar tweemaal geweest.
Eenmaal voor de klifbroeders en eenmaal in het najaar. Elke periode heeft zijn charme en je zult je niet vervelen. Eender welke lens je hebt , ver of dichtbij , overal is er iets te zien.
Voor een overzicht welke mogelijkheden ( foto's) kan je hier kijken.
Najaar ; http://www.davidverdonck.be/Helgoland%20oktober%202010.html
Voorjaar ; http://www.davidverdonck.be/Helgoland%202010.html
In het verslag staat het adresje van het hotelletje dat ik had.
Gender: Male Age: 69 Joined: 19 Feb 2009 Posts: 92 Location: Joure
Posted: Tue 26 Jul 2011, 22:11 Post subject: Helgoland
In juni 2011 er geweest.
Jvg met jongen.
Zeekoeten, stormvogels en Drieteenmeeuwen.
Verder de normale te verwachten meeuwen.
Roodmus horen zingen niet kunnen ontdekken.
Weinig keus wel mooie foto's gemaakt.
Ga volgende keer in het voor of najaar.
Oja.
Op de terugweg hadden we windkracht 8-9 en motorpech.
Vergeet geen pilletjes voor zeeziekte aan te schaffen (Kan op Helgoland)
terugreis 6 uren en 1 uur wachten om een goede zitplaats midden op de boot te bemachtigen.
Vanwege de verwachte superstorm op de zondag liep het eiland op zaterdag al leeg.
Oja 2 Er zijn geen schuilplaatsen voor regen. Neem goede regenkleding mee en bescherming voor je materiaal.
Veel plezier alvast.
Hans _________________ Sony A 7 Mark 11 en Sony A 7
Macro 18-70mm
Minolta 300mm 2.8 HS Apo en 1.4 converter
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Gender: Male Age: 43 Joined: 03 Nov 2010 Posts: 52 Location: Alblasserdam
Posted: Wed 27 Jul 2011, 8:35 Post subject:
Heren, hartstikke bedankt voor de info. Ik denk dat ik het toch maar doe in het najaar, en dan wellicht nog een keer terugga in het voorjaar ( )
De zeehonden staan ook op het programma. Ik begreep dat die in het najaar jongen krijgen, maar het is mij niet geheel duidelijk wanneer precies. Is dat omstreeks oktober al, of pas vanaf december/januari?
Hoe lang kan je het beste uittrekken voor alleen al Dune / de zeehondenkolonie?
@Hans: bedankt voor de tips met betrekking tot de zeeziekte en bescherming tegen de regen. Is inderdaad wel handig om rekening mee te houden _________________ Canon EOS 7D
Sigma 17-70mm OS
Sigma 105mm
Sigma 150-500mm OS
Tamron 11-18mm
Gender: Male Age: 69 Joined: 19 Feb 2009 Posts: 92 Location: Joure
Posted: Wed 27 Jul 2011, 18:17 Post subject: Dune
De zeehonden kan je in 4 uren prima op de foto krijgen.
Verder is een duingebied als onze waddeneilanden.
Veel kleine vogeltjes en een sperwer gezien.
Van de vogels geen foto kunnen maken.
Wellicht in het voor/najaar meer vogels dus ook meer tijd nodig.
Hans, _________________ Sony A 7 Mark 11 en Sony A 7
Macro 18-70mm
Minolta 300mm 2.8 HS Apo en 1.4 converter
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum