Posted: Thu 25 Aug 2011, 7:05 Post subject: teleconverter voor analoge soligor naar digitale nikon d3000
hallo,
ik heb onlangs een soligor tele-auto 1:6.3 lens 400mm gekocht.Probleem is nu dat ik een digitale nikon D3000 heb waar die natuurlijk niet op past.
Na lang rondsnuffelen op het net kwam ik deze teleconverter tegen.
Soligor DG Pro Teleconverter 3x (Teleconverter voor Nikon):
Teleconverter (3x de brandpuntsafstand)
Technische gegevens:
•Digitale en analoge Nikon AF SLR camera's
•geoptimaliseerd voor een brandpuntsafstand van ongeveer 100 mm
•3 maal de brandpuntsafstand
•de slimme klant weet redcoon.com is beter!
•De minimale scherpstelafstand is gehandhaafd
•7 elementen in 4 groepen
•Geoptimaliseerde multi-lenscoating voor digitaal SLR
Afmetingen:
•6,5 cm (L)
Gewicht:
•194 g
Kan iemand mij zeggen of die inderdaad past en ook goed is.ik wil natuurlijk niet veel van mijn zuiverheid van foto's verliezen.
Alvast bedankt. _________________ Nikon D3000,soligor 400mm lens
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Thu 25 Aug 2011, 7:43 Post subject:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben bang dat deze lens op jouw camera niet gaat werken. Het is een oude manual focus lens, ontworpen voor de analoge Nikormat camera`s. Ik weet niet of er voor Nikon analoog/digitaal converters zijn. Voor canon zijn er bijv FD converters zodat je oude lenzen op moderne camera`s kan gebruiken, maar het blijft behelpen. Geen autofocus, geen automatisch diafragma etc. Befaamde kat in de zak.......
Wat betreft de 3x converter. Vergeet het. Kwaliteit met 2x converter holt al achteruit, laat staan met een 3x converter. Verder verlies je 3 stops, ga je naar f11. Moet je wel heel veel licht hebben wil je daar wat mee kunnen.
Zou toch gaan kijken naar een moderne lens variant.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Thu 25 Aug 2011, 10:56 Post subject:
De Nikon F-mount is door de jaren heen nauwelijks veranderd. Dus de Soligor die je hebt aangeschaft heeft waarschijnlijk geen F-mount. Ik vermoed dat dit P-draad/M42 schroefdraad is en deze zijn gemakkelijk te gebruiken op moderne camera's door middel van adapters. Echter heeft de Nikon F een langere 'register' afstand dan M42 en is de kans dat je oneindig focus verliest, met adapter, aanwezig. Het gebruik van oude Teleconverters zou ik je afraden. Deze zijn alles bepaald goed in kwaliteit, zeker een 3x. Vergeet niet dat je met een 3x converter ook 3x f/6,3 krijgt en op ongeveer f/18 uitkomt.
Maar desalnietemin is het altijd leuk experimenteren met die goede oude prime lenzen. Heb zelf een vitrine kast vol staan en het is altijd leuk om er zo af en toe mee te experimenteren. Met name verschillende bokeh's en dergelijke.
Posted: Thu 25 Aug 2011, 15:38 Post subject: bedankt
bedankt voor de informatie.
Ik zal deze proberen te verkopen en dan ene kopen die wel compatibel is.
Weet iemand hoeveel zo'n soligor eigenlijk kost?Ik heb er € 100 voor betaald. _________________ Nikon D3000,soligor 400mm lens
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum