Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Aanscherping criteria voor het plaatsen van foto's

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Dec 2004, 0:51    Post subject: Aanscherping criteria voor het plaatsen van foto's
Vanwege de grote hoeveelheid foto's die dagelijks worden geupload, willen we de criteria iets aanscherpen, zodat de gemiddelde kwaliteit van de foto's zal toenemen.
In principe voldoen de huidige criteria, te weten:
1. alleen foto's van wilde vogels, geen escapes en we zijn zeer terughoudend voor wat betreft foto's van exoten;
2. technisch (scherpte, belichting, vignettering etc.) moet de foto goed zijn; ook de compositie van de foto moet goed zijn;
3. geen toevoegingen op de foto (geen tekst, kaders etc);
4. vogel moet voldoende herkenbaar zijn en er moet voldoende detail zichtbaar zijn.

Met name het tweede criterium zal strikter worden toegepast. Dit is eigenlijk de kern van de aanscherping. (Gedeeltelijk) overbelichte foto's, onscherpe foto's, etc. zullen niet meer geplaatst worden.

Als extra criteria zouden we willen toevoegen dat foto's waarop storende en/of onnatuurlijke elementen zichtbaar zijn (zoals voedertafels, lelijke achtergronden) extra kritisch bekeken worden op hun toegevoegde waarde.
Overigens blijft van toepassing dat de criteria minder strikt worden toegepast bij zeldzame vogels of bij moeilijk te fotograferen vogels.

Tot op heden hebben we als moderatoren geprobeerd om, als we foto's niet plaatsten in de publieke albums, pb'tjes te sturen met de motivatie daarin. Omdat met de toename van het aantal foto's er ook een toename is van het aantal foto's dat we niet plaatsen, is dit niet langer op te brengen. Daarom willen we het omdraaien. Als je foto niet geplaatst wordt na 1 dag na uploaden en je wilt weten wat de reden is, load je foto dan niet opnieuw op, maar stuur zelf een pb'tje naar de moderatoren. Gebruik hiervoor de knop rechts naast "nieuw bericht". Als je hierop klikt, gaat het pb'tje naar alle moderators en zal de moderator die je foto niet heeft geplaatst reageren.
Vooralsnog blijft het wel mogelijk om de afgewezen foto's te plaatsen in je persoonlijk album.

Met de grote hoeveelheid aangeboden foto's neemt ook het totaal aantal foto's toe. Aangezien onze opslagcapaciteit niet onbeperkt is en de site ook trager wordt naarmate er meer foto's opstaan, zullen we begin volgend jaar waarschijnlijk gaan beginnen met het opschonen van oude foto's die niet hoog gewaardeerd worden en van foto's die weinig toevoegen aan het geheel.


Last edited by Daan Schoonhoven on Sun 09 Jul 2006, 12:41; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 21 Dec 2004, 9:30    Post subject:
Goed initiatief!

Ik probeerde net echter wat oude, mindere foto's van mij weg te gooien, maar daar zag ik geen mogelijkheid voor. Ik meen mij te herinneren dat ik wel eens een "wis" knop heb gebruikt om een oude foto weg te gooien.

Wellicht ook een idee om de niet-vogel foto's wat aan banden te leggen. Ik geniet wel van deze foto's maar het is volgens mij wel een vogelfoto site. Als een foto van mij net niet door de ballotage zou komen en een libel wel voelt dat niet helemaal lekker Wink

groet

Gerrit Jan
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 21 Dec 2004, 10:15    Post subject:
Aangezien de plannen groots zijn voor het jaarboek zouden volgend jaar misschien een paar foto's weg kunnen van het jaarboek? Die worden dus bewaard in boek en zouden misschien weg kunnen van de site.
Ik weet het niet zeker hoor, niet iedereen zal het jaarboek kopen denk ik.
Zo vorm je al weer wat ruimte, en de site barst ook van mislukte foto's(en nu niet in mijn pers.album kijken).
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Dec 2004, 11:44    Post subject:
@Gerrit Jan: het wisniveau in de publieke albums staat op moderator. In je persoonlijk album kun je wel zelf je foto's wissen.
De poll onlangs over de verhouding vogelfoto's-niet vogelfoto's wees uit dat dit voor de meeste gebruikers een goede verhouding is. Wellicht komt er in een later stadium nog een apart natuurfotoforum. Voorlopig blijft het zo.

@DuGues: de gebroken plaatjes die je dan krijgt zijn idd de reden dat we dit niet doen.

@ JW90: dat zullen juist de goede foto's zijn en ik denk dat niemand die wil missen. Bovendien wordt het een jaarboek van birdpix.nl, wat betekent dat de meeste foto's van de site komen. Daarnaast zal dit opschonen niet echt helpen, aangezien het maar tussen de 80 en 100 foto's zullen zijn.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 21 Dec 2004, 17:48    Post subject:
Goed, ik dacht al dat we die niet konden missen.
Maar er blijft altijd wel genoeg opruim spul over denk ik, en dan zeker wel boven de 100.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
The Rocker


Gender: Male
Age: 35
Joined: 17 Sep 2004
Posts: 39
Location: Epe
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Dec 2004, 19:18    Post subject:
Ja pas kon ik wel een foto wissen uit het algeme album. Als je foto's verwijderd wil hebben moet je dan een berichtje sturen ofzo? Want soms zet je foto's online waar je een aantal maanden later van denkt ja..... dat kan er eigenlijk ook wel af.

Groet Jan
_________________
Canon 400d + Canon 400mm f5.6
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Dec 2004, 22:18    Post subject:
The Rocker wrote:
Ja pas kon ik wel een foto wissen uit het algeme album. Als je foto's verwijderd wil hebben moet je dan een berichtje sturen ofzo? Want soms zet je foto's online waar je een aantal maanden later van denkt ja..... dat kan er eigenlijk ook wel af.

Groet Jan


Ja, je kunt dan idd even een berichtje sturen om welke foto's het gaat.
Back to top
Reply with quote
 
Peter van Rij



Age: 59
Joined: 11 Oct 2004
Posts: 29
Location: zwartewaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Dec 2004, 16:45    Post subject:
Ik juig het aanscherpen van de criteria toe maar tot mijn verbazing zie ik laatst bij de recente foto's een exoot,een door vignetering bijna onherkenbare klapekster en een landschap met de vraag is dit een zeearend.Worden de criteria nog niet toegepast of wil men niemand voor het hoofd stoten.
Peter.
_________________
Nikon camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Dec 2004, 17:01    Post subject:
De Klapekster en de Zeearend stonden in het werkalbum. Die wordt niet gemodereerd. Het is echter niet de bedoeling dat daar foto's gedumpt worden. Er moet wel een vraag aan de foto gekoppeld worden.

Ik neem aan dat je die exotische smient bedoelt? Die heb ik inderdaad met enige aarzeling goedgekeurd. Het was wel een redelijke tot goede foto en kan voor veel vogelaars leerzaam zijn. Ik wist niet van het bestaan van deze soort af.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Dec 2004, 19:59    Post subject:
Peter,

Over mijn Klapekster en mogelijke Zeearend:
Ik wist zo snel niet deze vogels ergens anders te plaatsen, het werkalbum was het beste. Nu weet ik dat ik beter mijn Pers.album had kunnen gebruiken maar kom op, als jij een Klapekster zo niet herkent?!
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Peter van Rij



Age: 59
Joined: 11 Oct 2004
Posts: 29
Location: zwartewaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Dec 2004, 22:03    Post subject:
Kijk nu eens naar punt 2 en 4 van de criteria,dan weet je wel wat ik bedoel.Het is toch geen mystery bird comp,daar hebben we toch een andere club voor.
Peter.
_________________
Nikon camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 29 Dec 2004, 9:09    Post subject:
Ik heb geen foto's gedumpt in het werkalbum, ik wou er beter van worden... Very Happy
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
HKo


Gender: Male
Age: 82
Joined: 19 Jul 2005
Posts: 64
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 16 Sep 2005, 16:40    Post subject: Afgekeurde foto
HKo
Latijnse naam: Emberiza schoeniclus
Nederlandse naam: Rietgors
Engelse naam: Reed Bunting
Plaats: Oudega, Jan Durkspolder
Datum: 16-6-2005
Beschrijving: In het voorjaar en zomers zitten veel vogels, waaronder deze Rietgors, in het riet langs het pad naar de vogelhut.
Swarovski ATS 8oHD +CP995. 20x; ISO100; 1/250; f4.4
Geplaatst: Vr 16 Sep 2005, 15:47
Bekeken: 8
Huidige Rating: Nog geen rating

Bovengenoemde foto is afgekeurd. Ik wil graag weten waarom. Scherpte?
Twijfelde zelf ook over de kwaliteit.
Hoort deze reactie van mij hier thuis?
Vr. gr. Hko (Hendrik Kooistra)
_________________
Camera: Canon + glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Sep 2005, 18:24    Post subject: Re: Afgekeurde foto
HKo wrote:
HKo
Latijnse naam: Emberiza schoeniclus
Nederlandse naam: Rietgors
Engelse naam: Reed Bunting
Plaats: Oudega, Jan Durkspolder
Datum: 16-6-2005
Beschrijving: In het voorjaar en zomers zitten veel vogels, waaronder deze Rietgors, in het riet langs het pad naar de vogelhut.
Swarovski ATS 8oHD +CP995. 20x; ISO100; 1/250; f4.4
Geplaatst: Vr 16 Sep 2005, 15:47
Bekeken: 8
Huidige Rating: Nog geen rating

Bovengenoemde foto is afgekeurd. Ik wil graag weten waarom. Scherpte?
Twijfelde zelf ook over de kwaliteit.
Hoort deze reactie van mij hier thuis?
Vr. gr. Hko (Hendrik Kooistra)


Hoi Hendrik,
de vraag hoort hier niet thuis, zoals je misschien al vermoedde. Als je dit soort vragen hebt kun je een pb sturen naar de moderators. Als je naar "Prive berichten" gaat zie je rechts van de knop 'nieuw bericht' nog een knop. Als je daarop klikt wordt er een pb gestuurd naar alle moderatoren. De betreffende moderator kan dan reageren.

Met groet, Daan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum