Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM juni: Franka Slothouber

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 May 2012, 23:00    Post subject: FvdM juni: Franka Slothouber
Korte bio
Naam: Franka Slothouber
Leeftijd: 51
Woonplaats: Amsterdam
Beroep: ik werk niet meer
Andere hobbies? Lezen, schrijven, muziek, films, koken en eten, webdesign.
Gebruikte apparatuur: Nikon D700 en D300, 500mm F4, macrolens 105mm F2.8, 70-200 F2.8 en nog een paar lenzen die ik minder vaak gebruik. Verder teleconverters, statief, rijstzak, hoekzoeker, etc.
Website: http://www.frankaslothouber.nl/
Foto’s op Birdpix


Franka en Koosje
Een beetje een jeugdfoto (2006, Pauline Venhuizen), maar ik ben niet veel veranderd sindsdien, behalve 6 jaar ouder geworden Wink
De foto is me zeer dierbaar en is mooi illustratief voor het verhaal dat volgt. Ik lig daar bij Koosje, indertijd mijn adoptiekoe op een biologisch-dynamisch rundveebedrijf in de Zeevangpolder.


Hoe het begon
Ik kom voort uit een familie van ontwerpers, een milieu waar meer aandacht was voor vormgeving dan voor natuur.
Mijn hele beroepsleven heb ik in de fotografie gezeten. Ik heb bijna 25 jaar bij het ANP gewerkt en daar ben ik gepokt en gemazeld in de fotojournalistiek. Vele jaren werkte ik op de beeldredactie als fotoredacteur en later op andere afdelingen binnen het ANP aan uiteenlopende fotoprojecten. Stel je voor: iemand die 25 jaar lang op professioneel niveau foto’s zit te bekijken, te beoordelen en te bewerken, zonder zelf een spiegelreflex aan te raken!


koeiencollage

Het besef dat ook ik serieus kon fotograferen kwam pas toen ik geleidelijk aan arbeidsongeschikt raakte. Dat is een proces geweest van bijna 10 jaar. In die jaren viel ik van tijd tot tijd uit met tamelijk ernstige klachten, die bijtrokken als ik rust nam. Toen dat voor de derde keer gebeurde heb ik een loopbaanadviseur in de arm genomen. Ik wist dat ik mijn werkleven een andere wending moest geven, maar wist niet hoe. De vrouw die mij toen begeleidde gaf mij allerlei opdrachten waarmee duidelijk moest worden waar ik energie van kreeg en wat me energie kostte. Een interessante zoektocht die me deed beseffen dat ik ‘iets met dieren’ wilde doen.


varkenscollage

Dat ‘iets’ werd door haar opdrachten steeds concreter, tot ik uiteindelijk een persoonlijke missie wist te formuleren: vanuit mijn verontrusting over de bio-industrie en de manier waarop ons dagelijkse voedsel tot stand komt, wilde ik een verbindende schakel vormen tussen boeren, burgers en productiedieren. Om die missie gestalte te geven benaderde ik biologische boeren met verschillende soorten bedrijven. Ik belde ze op en vroeg of ik langs mocht komen om met ze te praten over hun werk. Dat mocht altijd en ik heb op die manier allerlei bedrijfstakken gezien: varkens, kippen, schapen, melk- en vleeskoeien. Ik nam mijn camera mee, in het begin een heel simpel Sony automaatje, waarmee ik mijn indrukken en ervaringen illustreerde.


zogende biggetjes, gemaakt met mijn Sony DSC-T1, 11 september 2005. Om met zo’n automatisch cameraatje dicht bij een moederzeug te komen moet je de tijd nemen, anders word je met een kopstoot naar het andere eind van de stal gekwakt.

Omdat de camera zo simpel was besteedde ik veel tijd en aandacht aan het tot dichtbij en op ooghoogte naderen van de dieren die ik bezocht. Een heel goede leerschool was dat, waarvan ik tot op de dag van vandaag profijt heb.


schapencollage

Mijn dierenportretten verwerkte ik in de verslagen waarmee ik naar mijn loopbaancoach terugkeerde. Zij vond dat mijn foto’s iets bijzonders hadden en ze raadde me aan een weblog op te zetten. Dat werd Franka’s kijk op het Dierenrijk, geopend in april 2005. Ik ging fotoworkshops geven op de boerderij en op Dierenrijk lieten bezoekers mij weten niet langer een pakje anoniem in cellofaan verpakt vlees in de winkelkar te kunnen leggen zonder stil te staan bij het dier achter het vlees. En dat zonder dat ik ook maar één gruwelverhaal had verteld of dito beelden had laten zien. Het enige wat ik deed was inzoomen op een koe, een kip, een varken of een schaap, een individueel wezen met gevoelens en een eigen karakter.


zwaantje, 15 mei 2010

Inmiddels bestaat dat weblog van het eerste uur niet meer, maar het vormde de opmaat tot een passie die zonder te verflauwen voor een diepe zingeving in mijn leven zorgt. Want bij de boeren ontwikkelde ik een oog voor de weidevogels, voor de hazen, voor de kikkers in de sloot, voor de insecten in het struweel, kortom voor alles wat er buiten te zien is voor wie er oog voor wil hebben. Door dat verleggen van de blik werden de camera’s beter en de lenzen steeds langer. Door de digitale mogelijkheden raakte mijn technische ontwikkeling in een stroomversnelling. Ik ging trainingen volgen in Lightroom, Photoshop en Dreamweaver en bouwde mijn eigen site met bijpassend weblog (het vormgeven zit mij nou eenmaal in het bloed). Na het aanschaffen van een 500mm ben ik me steeds meer op vogelfotografie gaan toeleggen. Ik raak niet op vogels uitgekeken, het verveelt me nooit!


Roodborsttapuit op rietstengel, 11 april 2010

Met werken is het overigens niet meer goed gekomen. Eerst dacht ik dat ik misschien als fotograaf een zzp-bestaan zou kunnen opbouwen, maar dat bleek gezondheidstechnisch geen haalbare kaart. Uiteindelijk ben ik volledig arbeidsongeschikt geraakt en sindsdien besteed ik veel uren aan mijn fotografie zonder dat daar een commerciële of financiële druk op zit. De enige druk die erop zit wordt veroorzaakt door mijn eigen perfectionisme, de persoonlijke ambitie om het maximale uit mezelf te halen en zoveel mogelijk een eigen beeldtaal te ontwikkelen.


high key opname van een blauwe reiger in de sneeuw, 21 december 2009


Uitzonderlijk relaxte roerdomp, fantastisch fotomodel, 28 december 2010


zelfde roerdomp, high key opname, 26 december 2010

Hoe het verder ging
Ik heb niet echt een specialiteit ontwikkeld, hoewel vogels tegenwoordig wel de hoofdmoot vormen. Ik zou meer willen leren over landschapsfotografie, dat vind ik wel een aparte discipline waarvan ik nog weinig weet. Soms waag ik me aan insecten, paddenstoelen of kikkers, maar ook macrofotografie vind ik een speciale tak van sport, waarin ik nog veel te leren heb.


kiekeboe-moment in gele lis, 20 mei 2009


porseleinzwammen, 28 oktober 2009


dauwdruppels, 31 Juli 2008

Voor zover ik dat zelf kan beoordelen worden mijn foto’s gekenmerkt door heldere composities, eenvoud en rust. Ik streef er naar een compositie zo grafisch mogelijk te houden.
En ik houd van subtiele gebeurtenissen, zoals op de steenuilenfoto die ik tijdens de jaarwedstrijd hier op Birdpix heb ingezonden.


alert steenuiltje maakt zich lang, 26 juni 2011


hetzelfde steenuiltje enkele ogenblikken later, nu in ontspannen toestand, 26 juni 2011

Ik heb ook foto’s waarop muizen aan stukken worden gescheurd, maar dat vind ik zelf niet prettig om naar te kijken. Zo’n minieme gebeurtenis vastleggen als een jong steenuiltje dat zich lang en dun maakt omdat er iemand langs de hut loopt, dat past wel bij mij. Ik ben in die zin een dierportrettenmaker gebleven, probeer nog altijd het individu te laten zien. Ook bij vogels, juist bij vogels. Wat gaat er om in die kopjes? Wat voor gedrag kun je van ze zien en wat kun je daaruit opmaken? Ik zoom dus nog steeds graag in op het individuele dier. Ik neem ieder dier serieus, tot en met de meelwormen aan toe die ik met een laatste dankwoord voor de waterral neerleg.


Waterral loopt over evenwichtsbalkje naar meelwormen, 29 november 2011

Sinds ik Ton Döpp heb leren kennen werk ik veel vanuit de hut. Het fijne is dat het vaak op fietsafstand te doen is. In mijn eigen woonomgeving met fotografie bezig zijn, dat is puur genieten!
Ik vind Ton heel inspirerend. Zijn foto’s zijn boeiend, hij heeft een uitstekende kijk op fotografie en hij weet als geen ander waar je in Amsterdam prachtige vogelfoto’s kunt maken.
Dat ik mag meeprofiteren van zijn handigheid in locaties vinden en hutjes bouwen is iedere keer weer een feest. Ik heb zelf twee linkerhanden als het om dat soort dingen gaat.
Om uitdrukking te geven aan mijn waardering voor Ton en de dingen waarin hij mij laat delen heb ik een website voor hem gebouwd.


Dodaars zwemt nieuwsgierig langs de hut, 9 december 2012

Verder kijk ik graag naar het werk van uiteenlopende fotografen zoals Eva Besnyö en Yann Arthus Bertrand en vele, vele anderen. Het hoeven niet noodzakelijkerwijs natuurfotografen te zijn om geďnspireerd te raken. Ik ben bijvoorbeeld een groot liefhebber van het werk van bioloog/primatoloog Frans de Waal. Hij schrijft interessante, zeer toegankelijke boeken over zijn werk met apen en mensapen. Hij is briljant in het blootleggen en verklaren van evolutionaire gedragsverbanden tussen ons (de moderne mens) en onze voorouders.


een foto met een hoog schattigheidgehalte - twee zeehondenpups op het strand van Donna Nook, 22 november 2009


dezelfde locatie 2 maanden later – een stevige storm zorgt voor een grimmige, desolate sfeer, 10 januari 2010

Op dit moment
In mijn fotografische ontwikkeling heb ik in toenemende mate de behoefte om me te onderscheiden, iets toe te voegen aan het enorme aanbod, een andersoortig beeld te maken, met een zo persoonlijk mogelijke signatuur. Een soortenjager/verzamelaar ben ik nauwelijks, het gaat mij in eerste instantie om het maken van een mooie foto. Uit een test die ik deed bleek dat bij mij de kunstenaar, de filosoof, de technicus en de bioloog gelijkelijk zijn ontwikkeld. Na het doen van die test en het lezen van het Handboek voor Natuurfotografie begon het bij mij te kriebelen.


vos piept tevoorschijn langs de dijk, 15 oktober 2009

Ik nam contact op met Jan Siebelink en na een boeiend telefoongesprek waarin ik aangaf de kunstenaar en filosoof in mij verder te willen ontwikkelen, heeft hij een persoonlijke studieopdracht voor mij opgesteld. Die is getiteld ‘van onderwerp naar thema’ en houdt in dat ik aan het oefenen ben in het zo concreet mogelijk formuleren van het thema in andermans werk en uiteindelijk ook mijn eigen foto’s op die manier ga bekijken. Het is het uitstellen van fotografisch resultaat, want ik ben momenteel intensiever bezig met lezen, kijken en schrijven dan met fotograferen.
De opzet van de opdracht is dat ik in het veld gerichter kan gaan fotograferen omdat ik heel precies mijn eigen drijfveren ken. Het gaat om het verbinden van je linker- en je rechter hersenhelft, het opwekken en trainen van de dialoog tussen je ratio en je beeldende intuďtie. Het is een losse studiemodule, daardoor betaalbaar en eventueel uit te breiden met meer modules als ik deze heb afgerond.


Het Zwanenwater overdag, 25 juni 2008
Ik vind de lege weidsheid daar zo mooi en de wolkenpartij boven het duinlandschap zorgt voor dynamiek.



Het Zwanenwater bij zonsopkomst, 1 juli 2008
Een week later ben ik voor zonsopkomst naar dezelfde plek gegaan.



grauwe ganzen bij zonsopkomst in Het Zwanenwater, 1 juli 2008

Wat ik nog zou willen doen is meer gaan reizen. Dat is bij mij door mijn wankele gezondheid vrijwel geheel in het slop geraakt, maar omdat ik er beter aan toe ben dan een paar jaar geleden heb ik onlangs een tripje naar Helgoland gemaakt. Zoiets kost mij veel energie en ik ben langer bezig te recupereren dan het aantal dagen dat ik ben weggeweest. Maar toch, ik heb de smaak te pakken en weet nog wel een paar bestemmingen waar ik graag zou willen fotograferen. De poolgebieden bijvoorbeeld… maar voorlopig is dat nog even toekomstmuziek.


poetsende eidereend man op Düne, 7 mei 2012

Nieuwe fotograaf van de maand
Als volgende fotograaf van de maand zou ik graag Dick Renes willen voordragen. Ik vind zijn werk heel mooi subtiel. Ik ken Dick niet persoonlijk, maar wat ik hier op BP van hem meekrijg komt op mij prettig rustig over. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal!


Last edited by Arjen Drost on Sat 02 Jun 2012, 15:28; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Robert van Brug


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Oct 2010
Posts: 70
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 8:20    Post subject:
Hoi Franka,

tjonge, wat een heftig en vooral persoonlijk verhaal. Fijn dat je dat met ons hier wilt delen. Ik maak me een beetje zorgen als ik lees dat je minder met fotografie bezig bent omdat jouw foto's mij zo aanspreken. Juist dat individuele dier, de rust in de compositie: heerlijk. Maar als ik dan lees dat het een investering is naar nog beter en mooier dan heb ik weer hoop. Ik wens je veel plezier op deze persoonlijke ontdekkingsreis.

Groeten,

Robert van Brug
_________________
http://robertvanbrug.blogspot.com

Nikon D750/D600 en wat lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 8:34    Post subject:
Plaatste toevallig net een commentaar bij je baltsende eidereend, zie dat je fotograaf van de maand bent, lees het verhaal en kom erachter dat je een gedreven topfotografe bent. Boeiend verhaal, topfoto's!
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 9:22    Post subject:
Franka een boeiend en enigszins persoonlijk herkenbaar verhaal.
Prachtige opnames van een hoge kwaliteit.
Ik zie ze graag voorbij komen ook op NP.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Bart B


Gender: Male
Age: 53
Joined: 03 Sep 2005
Posts: 5
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 9:31    Post subject:
Hoi Franka,

Mooi artikel. Ik kijk graag naar je site en wil nog even een ander aspect benadrukken. Je laat steeds een intieme reeks foto's van één soort zien met allerlei gedragsaspecten. De vogels zien er allemaal totaal op hun gemak uit en je hebt oog voor subtiele nuances in het gedrag en uitdrukkingen. De reeks vormt een verhaal en ik beleef daar meer aan dan één super foto (het zijn vaak allemaal super foto's)
_________________
Panasonic GH2,GH4
Back to top
Reply with quote
 
Korandoke


Gender: Male
Age: 63
Joined: 02 May 2010
Posts: 81
Location: Schendelbeke
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 10:35    Post subject:
mooi verhaal, en wat de foto's betreft "klasse"

grts
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
cees uri


Gender: Male
Age: 66
Joined: 18 Dec 2009
Posts: 10
Location: Dedemsvaart
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 11:58    Post subject:
Ha Franka,
Prachtig persoonlijk artikel. We kennen elkaar een beetje. Ik durf dan ook de conclusie te trekken dat het artikel een prima weergave is van je persoonlijkheid, je passie en je kwaliteiten als natuurfotografe. Ik heb al eens eerder tegen je gezegd dat jouw foto's voor mij altijd herkenbaar zijn als foto's van Franka. De foto's hebben geen handtekening nodig. Jouw foto's zijn persoonlijke handtekeningen!
Groet,
Cees
_________________
Canon EOS 1D Mark lll
Canon EF 600 mm 4.0 L USM IS
Canon EF 300 mm 4.0 L USM IS
Canon EF 70-200 mm 2.8 L USM IS
Back to top
Reply with quote
 
dick renes


Gender: Male
Age: 57
Joined: 25 May 2008
Posts: 31
Location: lopik
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 17:07    Post subject:
hoi franka.
aller eerst ben ik aangenaam verrast door je keuze....vind het een hele eer.
maar wat een verhaal heb je hier neergezet indrukwekkend,boeiend en ook zeer persoonlijk maar ook leuk om te lezen hoe een hobby zo kan onstaan.
je maakt je foto dan ook met een gedachte en een gevoel erbij..ga vooral zo door.

groet dick.
_________________
canon camera.
Back to top
Reply with quote
 
Peter Grobben


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Aug 2005
Posts: 133
Location: Hoek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 20:35    Post subject:
Hallo Franka,
Wat ben ik blij met mijn keuze voor jou als fvdm en aangenaam verast met je invulling er van.
Dit is zo’n verhaal die je gelijk een tweede keer achter elkaar leest vanwege de rijke en pakkende inhoud,
Prachtig geschreven en ondersteund met je eigen kenmerkende foto’s.
Voor velen inspirerend dat weet ik zeker.
Talent heb je of niet en het maakt niet uit wanneer het tot uiting komt.
Jij bent erg talentvol en ik ga je werk blijven volgen.
Heel veel succes met alles wat je nog gaat maken en doen en bedankt voor het delen, Franka.
Groetjes,
Peter
_________________
2x de CANON EOS 5D Mark IV, en de 500mm 4.0 IS II plus nog ander glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Franka Slothouber


Gender: Female
Age: 62
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 22
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jun 2012, 21:29    Post subject:
Hallo allemaal,

Wat een overweldigende reacties allemaal, ik ben er stil van.

Ik vind het heel mooi om te lezen dat mensen in mijn foto's kennelijk een signatuur zien die bij mij persoonlijk hoort. Dat helpt mij ook om binnen de studiemodule waarover ik sprak beter te kunnen formuleren wat het thema in mijn eigen werk is. Want wat voor thema's kun je benoemen in je vogelfoto's? Da's een stuk lastiger dan thema's benoemen in die portretten van boerderijdieren Wink

Groeten, Franka
_________________
photography is sense & sensibility
Back to top
Reply with quote
 
Ton Döpp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2007
Posts: 35
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jun 2012, 8:57    Post subject:
Fijn als iemand zo open en eerlijk kan zijn als jij in dit stuk. Dat maakt het zo boeiend om te lezen. Het is denk ik ook de houding die je moet hebben om als fotgraaf boven het gemiddelde uit te stijgen en dat doe je. Bijzonder vind ik ook de manier waarop je je met je ontwikkeling als fotoraaf bezig houdt, dat belooft veel moois voor de toekomst.

Dank je wel voor de mooi website die voor mij gemaakt hebt!

Groetjes Ton
_________________
Canon 5D Mark ll , Canon 500 mm 1,4 extender. Vanaf jan. 2013 5D Mark lll.
Back to top
Reply with quote
 
Philo melos


Gender: Male

Joined: 29 Feb 2012
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jun 2012, 12:42    Post subject:
Mooi en herkenbaar verhaal.
Hoewel ik hier nog maar kort rondloop, herken ik meestal je foto's al. Dat zegt genoeg, dunkt me.

Succes en ik blijf je volgen.
Back to top
Reply with quote
 
loek van de Leur


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2006
Posts: 124
Location: Maasbracht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jun 2012, 13:45    Post subject:
Franka, goed van je dat je niet bij de pakken bent gaan neerzitten en je je op deze leuke hobby hebt gestort. Dat je talent hebt voor fotograferen mag wel duidelijk zijn.
Vg Loek
_________________
canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 31 Jan 2005
Posts: 24
Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jun 2012, 21:59    Post subject:
Franka, aansprekend de open en intieme manier waarop je ons inzicht geeft in je leven, je levensopgaven en de bijzondere manier waar je daar mee omgaat.
Je hebt je talenten op een prachtige manier "vorm" gegeven.
Voor mij ben je een hele moedige en succesvolle FvdM !!!
Groet, Jaap
_________________
Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers


Gender: Female
Age: 60
Joined: 11 Jun 2007
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Jun 2012, 16:27    Post subject:
hallo Franka, indrukwekkend verhaal en ook een heldere kijk op hoe jij je fotografie ziet en doet, go girl!
Groetjes,
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
CanEdje


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Feb 2006
Posts: 20
Location: Zuid-Scharwoude
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Jun 2012, 15:27    Post subject:
Hallo Franka,

Via, via kreeg ik te horen dat je hier fotografe van de maand bent.
Voor mij een reden om te kijken en te lezen.

Ook ik mag zeggen dat ik je persoonlijk ken. Zo hebben wij samen o.a. een lang fotoweekend op Helgoland mogen meemaken.

Wat ik erg knap van je in dit verhaal vind is hoe dicht het bij jezelf komt. Je durft je kwetsbaar op te stellen wat je juist weer extra sterk maakt. Indrukwekken, boeiend en erg mooi om te lezen. De keuze van je foto's bij het verhaal maken het af.

Als mede natuurfotograaf bewonder ik je foto's en ben stiekum een fan van je werk. Je bent intens met fotografie bezig en streeft de perfectie na. Die perfectie benader je ook vaak. Jou foto's bevatten altijd een verhaal, zijn subtiel, zijn super in kwaliteit en afwerking en steken daarom ver uit boven het gemiddelde.
Een kwaliteit waar menig natuurfotograaf jaloers op is.

Ik zal je werk blijven volgen.
_________________
Edward

Canon 40D , 7D
Tamron 90 mm
Canon 50mm; 70-300mm IS L; 500mm IS L; 24-105mm IS L
1,4x+ 2x extender
Link naar mijn webpage, leuk dat je ff kijkt
Back to top
Reply with quote
 
Peter Verwoerd


Gender: Male
Age: 66
Joined: 28 Apr 2008
Posts: 18
Location: Groene Hart ( Ter Aar)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 06 Jun 2012, 13:04    Post subject:
Hallo Franka,
Ik mag graag naar je minimalistichse foto´s kijken, fraai hoor.
Leuk het verhaal te lezen achter de naam Franka Slothouber want die kom ik nog weleens tegen op Birdpix en wat je drijft om dit te doen.
Wat dat reizen betreft, in je eigen omgeving maak je vaak toch de mooiste beelden, succes verder met de dingen die je graag doe.

Gr, Peter
_________________
Canon spullentjes
Back to top
Reply with quote
 
Monika


Gender: Female
Age: 62
Joined: 22 Aug 2011
Posts: 37
Location: Monnickendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Jun 2012, 16:43    Post subject:
Hoi Franka,

Heel boeiend om het verhaal achter de foto's te lezen, leuk dat je dat zo open doet. Vooral het bezig zijn met ontwikkeling en het zoeken naar je eigen taal, heel inspirerend. Kan mij ook goed voorstellen dat het op sommige momenten nodig is om stil te staan en niet alsmaar te blijven 'kieken'. Hoop dat je helder krijgt wat je echte, diepste drijfveren zijn... en dan verheug ik mij alweer op je foto's Smile

groet
Monika
_________________
Nikon D7200, 300mm+1.4 en nog het een en ander...

http://monikawolters.wix.com/foto
Back to top
Reply with quote
 
Rob Kuiper
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 10 May 2007
Posts: 1383
Location: Hoorn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Jun 2012, 19:40    Post subject:
Hoi Franka,

Wat een prachtig persoonlijk verhaal, boeiend geschreven ook.
Je openheid waarmee je ons een kijkje in je leven, je kijk op de wereld en fotografie in het bijzonder geeft, siert je.
Succes met al je bezigheden voor de toekomst en verwen ons op zijn tijd met een fraai project hier!

Groeten,
Rob
_________________
Nikon D850 /
Nikon 500mm F4 AF-S VR /
Nikon TC 1.4X III

http://www.pbase.com/robkuiper
Back to top
Reply with quote
 
Wil Doorn-Meijne
PixPas (Basic)


Gender: Female

Joined: 05 Oct 2008
Posts: 100
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Jun 2012, 9:53    Post subject:
Hallo Franka, met veel plezier en interesse heb ik je boeiende verhaal gelezen. Je vind het misschien leuk om te weten dat ik je blog sinds "Franka's kijk op het dierenrijk" volg.
Ik heb bewondering voor de precisie en perfectionisme waarop je je onderwerpen in beeld brengt. Als ik naar het "kiekeboemoment" en de foto met de druppels op het gras kijk, smaakt dat ook naar meer. Maar ik weet het, de vogels blijven altijd trekken.
Heel veel succes en laat ons genieten van alles wat je nog gaat maken.

Groet Wil
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 11 Apr 2006
Posts: 50
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Jun 2012, 18:37    Post subject:
Mooi Franka hoe de fotografie deel van je levens-ontdekkingreis is geworden. Boeiend om te lezen en mooi hoe je het met anderen deelt. Je foto's reflecteren wat je schrijft dudelijkheid en zuiverheid vanuit gevoel geboren. Benieuwd hoe het pad verder gaat, veel succes en geluk, vriendelijke groet, Jan
_________________
Canon 1D Mark IV, Canon 1 Ds Mark III,
Canon 16-35, macro 100mm 70-200, 300, 500 mm F4L IS USM, ext 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Jun 2012, 9:01    Post subject: FvdM
Ha Franka.
Na het lezen van je verhaal en het (nogmaals) bekijken van je foto's is m'n bewondering voor de wijze waarop je met fotografie bezig bent alleen maar toegenomen. Dat vogelfotografie je grootste passie is, herken ik goed en delen we maar ook macro-fotografie heeft enorm aantrekkelijke kanten zoals je weet. In je bijdragen op Nederpix ben je (mogelijk) nog wat terughoudend. Ik zou je daar ook graag ontmoeten.
Een diepe buiging voor de inhoud van je verhaal en de wijze waarop je de persoonlijke kant van je looppbaanswitch hebt toegelicht. Dat het uiteindelijk heeft geresulteerd in de situatie waarin je je nu bevind, heeft je waarschijnlijk beresterk gemaakt. Complimenten daarvoor.

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
dick hoogenboom


Gender: Male
Age: 65
Joined: 04 Dec 2004
Posts: 209
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Jun 2012, 14:58    Post subject:
Mooi verhaal en prima fotografie. Ik hoop voor jou dat je dromen uitkomen!!

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Franka Slothouber


Gender: Female
Age: 62
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 22
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jul 2012, 10:48    Post subject:
Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Niet alleen onder dit stuk staan hartverwarmende en fijne commentaren, ook per pb ontving ik berichten van gebruikers van BP en NP die liever persoonlijk reageerden.
Het was een mooie en leerzame ervaring fotograaf van de maand te zijn, mede door jullie input!

Groeten van Franka
_________________
photography is sense & sensibility
Back to top
Reply with quote
 
Menno Schaefer


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Feb 2009
Posts: 18
Location: Zaandam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 7:57    Post subject:
Hoi Franka,

Lees je stuk net, mooi om te lezen hoe het allemaal is gekomen en hoe je ermee omgaat. Je toont je eerlijk en open, dat doen niet veel mensen en zeker niet in het openbaar. Je geeft een goed beeld van jezelf en begeleid met prachtige foto's.

We hebben samen met Roeselien bij de roerdomp gelegen en hebben daar mooie foto's aan over gehouden. Wat ik toen niet wist weet nu dus wel.

Jou foto's spreken mij altijd erg aan en de website die je gebouwd hebt ziet er ook erg verzorgd uit.

Veel su6 nog en wie weet komen de reizen nog die je wilt maken.

groetjes

Menno
_________________
Canon spullen
www.schaeferfotografie.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum