Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Fotos Verkopen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
AlwinH3


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Mar 2011
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 11 Sep 2011, 21:47    Post subject: Fotos Verkopen
Beste Lezers,

ik weet niet zeker of het correct is om dit op BP te posten maar bij deze vraag ik het toch maar. Waaraan zou je als natuur(vogel)-fotograaf fotos aan kunnen verkopen behalve als free-lance voor sommige bladen, photo natura, etc.? En weet iemand van jullie misschien nog leuke bladen om fotos in te publiceren (nieuw of niet zo bekend)

Groeten van Alwin en alvast bedankt.
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Sep 2011, 22:17    Post subject:
Het is natuurlijk altijd leuk je foto's ergens terug te zien.
Als je er dan ook nog wat geld aan over kunt houden is leuk meegenomen natuurlijk.
Zelf stuur ik ze wel eens in naar de regionale krant voor het wekelijkse natuurlogboek, maar dat is een vrijwillige bijdrage.
Zijn er ook diverse keren geplaatst. (Meer birdpixers hebben al geregeld in diezelfde krant gestaan Very Happy )

Zelf insturen naar bladen of uitgevers of hen benaderen doe ik niet actief.
Heb nu wel een paar keer gehad dat men mij benaderde om foto's te vragen voor artikelen e.d.
Meestal wisten ze mij te vinden via, mijn eigen site, een forum waar je actief bent als Birdpix, Nederpix, Waarneming.nl en dergelijke.

Zo zijn na de benadering van geinteresseerde aan mijn adres dan wat afspraken gemaakt, meestal via e-mail.
Waarna ik de gevraagde foto's aangeleverd heb.

Zo zijn er eens wat geplaatst in een
brochure van een gemeente over de natuur in die gemeente in Oost Nederland .
Een Vlaams natuurtijdschrift,
het magazine British Birds in UK,
Een dagblad met een artikel over Bosuilen,
en onlangs in een boekje over Tuinvogels dat binnenkort in de winkels zal liggen.

Als je er zelf heel actief wat mee wilt doen kun je natuurlijk uitgevers benaderen of wellicht je foto's bij een stockbureau onder brengen.
Heb me daar ook al eens in verdiept , maar tot nog toe zelf nog niets mee gedaan.

Ben overigens wel benieuwd waarom je graag je foto's geplaatst ziet , maar hier op BP nog geen enkel foto hebt gepost.
Laat ze eens zien zou ik zeggen.

Groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
AlwinH3


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Mar 2011
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Sep 2011, 13:59    Post subject:
Hartelijk bedankt voor uw lange reactie en dit zal zeker van pas komen. Maar de reden waarom ik geen fotos geupload heb is omdat ik tot nog toe ik met een D70s Nikon schoot maar wat te outdated is voor birdpix. Heb binnenkort of een canon 7d of een nikon d7000 dus was meer een project om uit te voeren met een van die bodies. Nogmaals bedankt Very Happy .
Back to top
Reply with quote
 
pia zz


Gender: Female
Age: 69
Joined: 27 Nov 2007
Posts: 26
Location: drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 18:59    Post subject:
de plaatselijke IVN is ook altijd blij met mooie foto's ( natuurlijk ook kosteloos) Very Happy
_________________
nikon met meerdere lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 21:42    Post subject:
2 tips van mijn kant om (uiteindelijk) foto's te kunnen verkopen:

- maak een website en zorg dat daar (nadat je voldoende hebt verzameld) veel foto's staan van diverse onderwerpen. Niet alleen vogels, maar ook landschappen, amfibieen en reptielen, insecten etc. Hoe meer onderwerpen, hoe groter de kans dat 1 van de foto's verkoopbaar is. Via mijn oude website kreeg ik toch regelmatig verzoeken tot verkoop, ik moet nog een nieuwe maken...
- als je foto's voldoende kwaliteit hebben is het de kunst je aan te sluiten bij een fotostockbureau, bijvoorbeeld www.buiten-beeld.nl (opgericht door dezelfde persoon als achter birdpix). Het stockbureau zet dan jou foto's in de "verkoop". Dat werkt over het algemeen beter, omdat de grote (natuur)tijdschriften meestal niet verder kijken dan het aanbod van deze stockbureau's en eventueel vaste fotografen (vaak eigen medewerkers van tijdschrift). Maar.........de kunst is dus om daarvoor met kwaliteitsfoto's te komen die bovendien een aanvulling moeten zijn op de duizenden andere foto's die al in het stockbureau zijn opgenomen. En dat is een hele opgave...

Succes en groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 22:07    Post subject:
Weet niet hoe het nu is, maar buiten beeld had twee maand geleden een 'fotografen-stop'
Kreeg toen bericht dat het niet aan mijn foto's lag, maar dat ze geen nieuwe aanmedlingen meer aannamen.

Maar er zijn ook nog andere stock bureaus
Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum