Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Oppassen met USB poort

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Sep 2011, 22:21    Post subject: Oppassen met USB poort
Beste BP ers via deze weg wil ik jullie even waarschuwen. In een ander topic hebben jullie kunnen lezen over mijn 'error melding' op mijn Nikon D 90 camera. Na vele mailtjes heen en weer is de eindconclusie van Nikon en de winkel waar ik de camera gekocht hebt eenduidig: geforceerd onderdeel. Valt niet onder de garantievoorwaarden. Voor alle duidelijkheid ,het betrof een camera van amper 10 maanden oud, met 2 jaar garantie. Nieuwprijs 550 euro ,reparatiekosten 277 euro.!!!!!!! Het betreffende onderdeel is de USB poort in de camera waarmee je foto's via een kabeltje transporteerd naar je PC., amper enkele mm groot.Dus wees gewaarschuwd PAS OP ALS JE DE USB POORT GEBRUIK, KIES HET GEHEUGENKAARTJE !!!!!!!!!!!!! Overigens, ik laat mijn rechtbijstandsverzekering nog even naar deze zaak kijken. Laat camera in ieder geval terug sturen. Wellicht kan ik hem elders goedkoper repareren. Ken inmiddels een aantal reparateurs. Dus vanwege dit kleine onderdeeltje ,wat je niet eens nodig hebt om te fotograferen ,kan ik niets meer met mijn camera doen.Ben erg teleurgesteld in Nikon en betreffende winkel inzake service en klantvriendelijkheid. Bij deze winkel zal ik nooit iets meer kopen en overweeg om al mijn Nikonapparatuur te verkopen en over te stappen op een ander merk. Als ik toch een andere camera moet aanschaffen ,dan geen Nikon meer. Dus mensen wees gewaarschuwd, Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

jpjp

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 0:02    Post subject:
Schaf je gewoon een kaartlezertje aan, voor 10 à 20euro heb je er al eentje. Gaat veel sneller dan je foto's downloaden van je camera, gebruik het al enkele jaren en nog nooit één foutmelding gekregen.

Groeten, Jean-Pierre

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 6:50    Post subject:
Jean -Pierre ,ik kan idd ook via mijn kaartje de gegevens naar de PC brengen, heb de USB poort niet nodig. Maar ik kan nu gewoon NIET fotograferen vanwege dit defect. Heb dit ook aangegeven bij Nikon. Schijnbaar moet dit onderdeel eerst vervangen worden en dan kun je weer fotograferen. Daarom baal ik ook zo hiervan. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

astrid schute

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 7:29    Post subject:
Hoi Jos,

Super vervelend voor je. Maar misschien kun je er nog even over nadenken of je je camera al terug laat sturen. Je hebt kans op onderzoekskosten van vaak een flink aantal euros.
Misschien eerst even je rechtsbijstandsverzekering bellen en vragen wat/of zij kunnen doen.
Het zou zonde zijn als je er toch nog geld aan moet spenderen wat niets oplevert.
Succes gewenst

groetjes
Astrid Schute

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 10:42    Post subject:
Hoi Astrid, onderzoekskosten weet ik al , die zijn 49 euro. Laat je je camera ongerepareerd terugsturen dan kost het je zowieso dit bedrag. Als ze de 'error' melding er maar af halen ,dan wil ik dit bedrag wel betalen. USB poort gebruik ik toch niet meer na dit voorval. Als ik maar kan fotografern, maar dat kan ik dus ook niet.Optie drie is laten vernietigen, kost niets ,maar levert ook niets op. Dat is helemaal geen optie voor mij.Halen ze er mischien nog wel goede onderdelen uit ook nog. Gr. Jos.
Back to top
Reply with quote

Brasil

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 21:56    Post subject:
Heel erg vervelend allemaal. Ook mijn usb poort heeft het begeven na een ongelukkige ruk aan de usb kabel waardoor de connector scheef trok. Nu gebruik ik de SD kaart wat inderdaad sneller gaat. Erger, als de camera niet meer werkt zonder usb! Succes met een oplossing.

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 22:11    Post subject:
Hoi Ronald, bij kwam de 'error' melding tijdens het fotograferen en niet tijdens downloaden van gegevens. Heb al diverse camerareparateurs gebeld ,maar die kunnen er niets mee. Nikon is de enige die dit kan verhelpen . De 'error 'melding word daar via een computer uitgelezen. Maak volgende week wel een keuze. In ieder geval kan ik nog met mijn andere body fotograferen. Reservebody gebruik ik alleen als ik op reis ga ,of als de andere een keer kapot gaat.Moet je toch niet aan denken als je op vakantie bent en dan een 'error' melding krijg. Wellicht ga ik een keer een goedkope reservebody erbij aanschaffen als backup. Gr. Jos,
Back to top
Reply with quote

LeerdammerKees

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 22:54    Post subject:
Hoi Jos,

Vervelend voor je maar ik download al jaren de foto's via de camera naar de computer en nog nooit problemen gehad. Wel pas geleden een foutmelding op de camera gehad maar toen bleek dat mijn converter 1.4x niet op de max. opening (32) stond en dan blijft de camera, ook bij andere lenzen, deze foutmelding geven. Zag op het http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=28346&start=15 hetzelfde probleem dat jij hebt.
Sterkte ermee!

Groet Kees

josephine

PostPosted: Sat 03 Sep 2011, 10:00    Post subject:
Lijkt me toch een beetje onzinnig dat zo'n usb aansluiting zo brak wordt geleverd dat je die kan forceren? Dan moet zoiets toch zonder meer door de fabrikant worden gerepareerd, gratis? Want garantie?
Rechtsbijstand inschakelen is goed denk ik, want garantie betekent dat je die camera probleemloos kunt gebruiken voor minstens die periode. Dat alle onderdelen intensief gebruikt kunnen worden. Stel je voor, hoe krijgt een mens het voor mekaar om zo'n poortje te forceren? Moet toch niet kunnen, tenzij je er met luciferstokjes of spijkers in gaat lopen te roeren of zo? Hoe moet je anders je usb kabeltje aansluiten dan de normale manier?
Ik denk dat je een goede kans hebt dat dit uiteindelijk helemaal vergoed wordt.
Heb overigens niet vaak klachten over de nikon service gelezen, dus het verbaast me zowiezo.
Succes.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Sat 03 Sep 2011, 10:27    Post subject:
hoop niet dat jij je camera ook via wehkamp hebt aangeschaft... Crying or Very sad ...dan kun je service wel vergeten
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Sat 03 Sep 2011, 11:03    Post subject:
Kees , ik heb het hele verhaal gelezen. Dus ik ben niet de enige die dit heeft gehad. Alleen ik heb wel de USB poort gebruikt. Denk een keer of 50. Las ook de reactie van Nikon. Als kortsluiting in de USB poort is vastgesteld, maakt het niet uit of het binnen of buiten de garantietermijn valt. Dus als je na drie weken na aankoop, onbewust of per ongeluk dit overkomt heb je gewoon pecht, geen garantie. Maar na lezen van verhaal zal ik rechtstreeks contact op nemen met Nikon. Stukje los soldeer, of slecht kabeltje kan ook nog. En dan nog nog, stel dat ik het zelf ONBEWUST heb geforceerd, vind ik het nog lullig. Zoiets doe je toch niet bewust. Maar in ieder geval dus een wijze les voor eenieder. Gebruik toch maar het geheugenkaartje. En Peter Teune, ik heb hem niet bij Wehkamp gekocht ,maar bij een hele grote fotospeciaalzaak in Nederland. Weet niet of het relevant is om hiervan de naam te vermelden. Zij verkopen alleen maar de camera, Nikon bepaalt of de reparatie binnen de garantietermijn valt, en niet de winkel. Had wel iets meer service verwacht. De klant is koning , twee jaar garantie. Garantie is in mijn ogen dan een wassen neus. Maar ga nog 1 keer bellen en maak er niet al te veel woorden meer aan vuil. Het is veel te mooi weer om hier energie aan te verspillen. Naar buiten waar de vogels fluiten. Tapuiten en visarenden trekken in flink aantal door momenteel,en nog veel meer. En de bruine kiekendief zit hier vlakbij in de buurt. Ga hier mijn energie maar aan besteden. De groeten Jos.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sun 04 Sep 2011, 10:39    Post subject:
Buiten dat dit een supervervelend defect is vind ik dit verder niet bepaald goede reclame van Nikon en/of de betreffende winkel Confused . Voor de duidelijkheid; dit soort gedoe rondom afhandeling van defecten komt ook bij Canon voor hoor (voor ik de Nikon-gebruikers over me heen krijg Wink ). Dus overstappen hoeft niet perse de oplossing te zijn, vele gebruiken de D90 tot volle tevredenheid. Dit soort gedoe is mijn inziens grotendeels aan de service (of het ontbreken ervan....) van de betreffende winkel te wijten. Dit pechgeval zou mijn inziens/gevoel wél onder garantie moeten vallen, zeker gezien de 'leeftijd' van de camera. Ik vind het niet bepaald onzorgvuldig gebruik of opzet ofzo, ondanks dat Nikon van wel zegt....
Ben benieuwd of je rechtbijstand nog iets kan betekenen hierin (post het vooral even hier als dat zo is).
Zelf gebruik ik bij mijn camera's - in geval als ik m'n kaartlezer niet bij me heb op bezoek ofzo - ook soms de usb-poort van de camera, maar zal me nu 2 keer bedenken voor ik hieraan begin.

Sterkte ermee en groet,

Joep

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Mon 05 Sep 2011, 15:38    Post subject:
Joep e.a. een aantal mails en telefoontjes verder ben ik eruit. Na mijn laatste telefoontje met Nikon service center is dit de oplossing die ik gekozen heb. Ik laat de USB poort niet maken, kost mij 277 euro, valt niet onder garantie. Komt ook niet vaak voor vertelde ze mij. Wellicht onbewust tegen de kabel aangelopen of nog een andere oorzaak, die wellicht nooit achterhaald zal worden. Maar het belangrijkste komt nu. De 'error' melding die op het LCD scherm kwam, werd veroorzaakt door de defecte USB poort, die daardoor een storing gaf aan de diafragmaring ,waardoor ik een 'error 'melding op het LCD scherm kreeg.Hierdoor kon ik dus niet meer fotograferen. Deze 'error' melding valt wel onder de garantie en word verwijderd. Met andere woorden, ik krijg de camera retourgezonden en hoef niets te betalen en kan dus gewoon fotograferen, alleen de defecte USB poort word niet gerepareerd en kan ik dus niet meer gebruiken. Hoeft ook niet , kan dus alleen via geheugenkaartje gegevens downloaden. Dus alles is met een sisser afgelopen. . Wat mij betreft kan hier een slotje op dit topic,ben er nu wel klaar mee. Maar wees gewaarschuwd. Gr, Jos.
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Mon 05 Sep 2011, 16:06    Post subject:
Mooi opgelost! Gelukkig maar want zonder camera zitten is toch wel heel lastig, eind goed al goed!

Ik vermoed dat die usb poortjes op een print gesoldeerd zijn in de camera en dat die soldeer punten het vrij makkelijk begeven bij een schok of ruk. Daarnaast zou het ook kunnen dat de usb connector vrij zwak bevestigd is aan de behuizing. Bij mij was hij wat scheef getrokken (canon 450D). Zeker als daar een kabel aanhangt en ongewild iets tegenaan komt kan hij blijkbaar zo'n klap niet opvangen.

Succes met de foto's...

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 09 Sep 2011, 17:42    Post subject:
Nou Brasil, de zaak is nog niet opgelost. De soap gaat gewoon verder. Krijg nu een mailtje van de winkel dat de Nikon medewerkster verkeerde info gegeven heeft. De 'error' kan niet verwijderd worden als er geen nieuwe USB poort op komt.Deze is namelijk nodig om de bijbehorende software te kunnen installeren en de 'error' melding te verwijderen. Had geen zin meer om vanmiddag te bellen. Doe het na het weekend wel. Eerst valt de schade niet onder de garantie, dan lijkt er een oplossing te zijn en nu is het technisch niet mogelijk. Wat een service en slordigheden. Zal maandag nog een keer bellen om de zaak op te lossen en anders mogen ze de zaak met mijn rechtsbijstand afhandelen. Word vervolgd.
Back to top
Reply with quote

LeerdammerKees

PostPosted: Fri 09 Sep 2011, 21:15    Post subject:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/chat/chat_launch
Misschien kan de Livechat je uitkomst bieden Idea
Is jammer genoeg alleen beschikbaar op werkdagen maar misschien heb je er iets aan Wink
Succes en sterkte ermee!

Groet Kees

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Thu 15 Sep 2011, 19:04    Post subject:
Laatste update: Ik heb geprobeerd met zowel Nikon service centre alsmede de winkel tot een oplossing te komen. Wilde zelf wel de helft betalen, maar totaal geen begrip van beide partijen gekregen. Blijven bij standpunt : schade van buitenaf ,valt niet onder garantie. Moet je jezelf maar extra voor verzekeren. Staat inderdaad ook bij de garantiebepalingen, schade van buitenaf word niet vergoed, evenals forceren van onderdelen. Dus als je dit na twee maanden overkomt of na een half jaar of tien maanden, gewoon domme pech. Denk dat ik mijn camera maar terug laat sturen en volgend jaar bekijk ik dan wel wat ik ermee doe. Dan laten repareren ,of wellicht een nieuwe body kopen,misschien een Nikon D 7000. Heb nog een andere D 90 als reservebody, dus ik kan voorlopig verder. Wellicht dan ook een verzekering af laten sluiten om van dit soort narigheden en andere zaken verzekerd te zijn. Gr. jos.

Last edited by Jos vd Leijgraaf on Tue 20 Sep 2011, 16:32; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Carel v/d Sanden

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Sep 2011, 20:16    Post subject:
Wat is er mis met deze winkel?
dit is toch gewoon een fout van jezelf?
daarvoor hoeft de winkel toch niet voor op te draaien.

zelf kapot gemaakt is zelf betalen

Ik vind dit een waardeloze discussie
je bent boos op iemand die geen schuld heeft.
en dat is onterecht.

geen enkele garantie op welk merk dan ook zal dit vergoeden.
Back to top
Reply with quote

andrevankuijk

PostPosted: Thu 15 Sep 2011, 22:49    Post subject:
Helemaal met Carel eens. Wat een gezeur zeg! Normaal zou ik niet reageren. Maar na steeds maar stijgende ergernis kan ik het niet meer laten.

Groet Andre.
Reply with quote

Jos vd Leijgraaf

PostPosted: Fri 16 Sep 2011, 12:30    Post subject:
Oke, Carel en Andre ik zal ermee stoppen. Snap jullie reactie wel. Maar ik wilde iedereen gewoon waarschuwen voor de USB poort en gebruik hiervan. En denk je nu werkelijk dat ik zoiets bewust kapot heb gemaakt. !!!!! Vraag me nog steeds af hoe dit gebeurd kan zijn. Had wellicht laatste paar berichten niet moeten posten, maar baal enorm hiervan.De USB poort is schijnbaar een heel kwetsbaar onderdeel. Had dit liever vooraf geweten, wellicht moet er betere voorlichting hierover komen.Dus wees gewaarschuwd hiervoor . Overigens is de zaak opgelost. Nikon heeft coulance getoond vanwege de uitzonderlijke situatie, en betaalt de helft. Einde verhaal.Webmaster doe er maar een slot erop , einde discussie. GR. jos.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum