Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

fotografieplekken Apeldoorn en wijde omtrek

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 19:43    Post subject: fotografieplekken Apeldoorn en wijde omtrek
Ik heb sinds kort een auto en rijbewijs, dus de mogelijkheid om vanuit de auto te fotograferen en een grotere reikwijdte.

Weet iemand goede fotografieplekken in de wijde omgeving van Apeldoorn (uiterlijk 50km ofzo) om goede foto's te maken, dus waar ik dicht bij vogels kan komen? Mag een plek voor de auto zijn, een bestaande vogelkijkhut of een plek om met een tentje oid te gaan zitten.

Alle tips zijn welkom!
Back to top
Reply with quote

Carel v/d Sanden

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:02    Post subject:
Theo
ga zo veel mogelijk op pad , en zoek plekken waar de vogel zit die je wilt fotograferen.
maak voorbereidingen en zoek je plekjes op.
ga eventueel zonder camera op pad en leef je in op de natuur.
bekijk en bestudeer de vogels en als je dat weet kun je fotograferen.
in korte tijd alles willen fotograferen lukt niet.
je woont in een heerlijk stukje nederland.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:08    Post subject:
Ik hoef ook niet alles in korte tijd te fotograferen en heb ook niet echt speciale doelsoorten, vindt alles wel leuk, ook al is het een roodborstje Wink Als ik er maar dichtbij kan komen, want dat lukt maar zelden en dan krijg je meestal ook niet echt mooie foto's. Vind ook niet erg om er tijd en moeite in te stoppen, als ik dan maar weet dat het na veel geduld ook kans van slagen heeft. Ik weet nu totaal niet waar en hoe ik moet beginnen en hoe ik het aan moet pakken. De meeste foto's die ik tot nu toe maakte was meer in de actieve modus zeg maar, dus vogels kijken, rondlopen en dan eens achter een vogel aansluipen bijvoorbeeld.

Ik heb geen idee hoe zo'n voorbereiding gaat, wat ik moet doen, om een vogel dicht voor de schuiltent of bij de auto te krijgen. Dus tips zijn welkom, want ik weet niet precies hoe en waar ik moet beginnen. Ik kan wel willekeurig in het bos een tentje neerzetten met wat voer ervoor, maar ik denk niet dat dat erg succesvol zal zijn Wink
Back to top
Reply with quote

Carel v/d Sanden

PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:14    Post subject:
Quote:
Ik kan wel willekeurig in het bos een tentje neerzetten met wat voer ervoor, maar ik denk niet dat dat erg succesvol zal zijn

als je de goede plek opzoekt denk ik wel dat dat werkt
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:16    Post subject:
Carel v/d Sanden wrote:
Quote:
Ik kan wel willekeurig in het bos een tentje neerzetten met wat voer ervoor, maar ik denk niet dat dat erg succesvol zal zijn

als je de goede plek opzoekt denk ik wel dat dat werkt

En hoe bepaal ik de goede plek? Dat is een beetje de clou denk ik Wink En wat zijn er dan verder nog voor methodes?
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:28    Post subject:
mijn enige tip: denk als een vogel. Een vogel wil drie dingen: territorium verdedigen om vrouwtjes te versieren en zijn nakomelingen in te maken (alleen in broedtijd), schuil/rustplaats voor als het hem teveel wordt en hij wil cocoonen (altijd wel een beetje, maar vooral buiten broedtijd) , en een restaurant om goed te eten (vogels zijn vreetzakken en hebben altijd honger).

Maak daar ge/misbruik van, en de vogels komen naar je toe als ware je Franciscus van Assisi Very Happy
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 23:50    Post subject:
temmie wrote:
mijn enige tip: denk als een vogel. Een vogel wil drie dingen: territorium verdedigen om vrouwtjes te versieren en zijn nakomelingen in te maken (alleen in broedtijd), schuil/rustplaats voor als het hem teveel wordt en hij wil cocoonen (altijd wel een beetje, maar vooral buiten broedtijd) , en een restaurant om goed te eten (vogels zijn vreetzakken en hebben altijd honger).

Maak daar ge/misbruik van, en de vogels komen naar je toe als ware je Franciscus van Assisi Very Happy
Ok, goede tip. Maar hoe breng ik zoiets in de praktijk als ik een goede fotografieplek zoek om een tentje neer te zetten of de auto te plaatsen en dit niet alleen van geluk en toeval af te laten hangen?
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 7:42    Post subject:
Misschien is het handig om www.waarneming.nl eens te raadplegen.

Daar kun je zoeken op gebieden die in, en rond Apeldoorn liggen.

Kijk naar de soorten die daar worden waargenomen en ga er eens kijken.

Overigens, een vogelfotograaf wordt je niet zomaar. Je moet er wel kennis voor opdoen. Veel lezen en je in de materie verdiepen. Je zult zien dat het dan allemaal een stuk mooier wordt.

Wanneer je een bepaald biotoop tegenkomt, behoort je al te weten wat daar aan vogelsoorten voor kunnen komen.

Theovv

PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 11:12    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Misschien is het handig om www.waarneming.nl eens te raadplegen.

Daar kun je zoeken op gebieden die in, en rond Apeldoorn liggen.

Kijk naar de soorten die daar worden waargenomen en ga er eens kijken.

Overigens, een vogelfotograaf wordt je niet zomaar. Je moet er wel kennis voor opdoen. Veel lezen en je in de materie verdiepen. Je zult zien dat het dan allemaal een stuk mooier wordt.

Wanneer je een bepaald biotoop tegenkomt, behoort je al te weten wat daar aan vogelsoorten voor kunnen komen.
ik kijk al jaren fanatiek vogels, dus ik ken de site Wink dus op dat gebied heb ik al aardig wat kennis opgedaan(maar dan gaat t meer om determineren en minder om gedrag en hoe dat te gebruiken bij het dichtbij vogels komen) en fotografeer ook al lang, maar ik merk dat ik vaak niet dichtbij genoeg kom als ik tijdens het vogels kijken ook wat ga fotograferen, dus daarom wil ik doelbewust met camouflage gaan werken en een goede voorbereiding, specifiek om dichtbij de vogels te komen en ze te fotograferen en dat gedeelte is dus waar ik nog erg weinig ervaring mee heb. Ik ken de vogelgebieden hier in de buurt vrij goed, maar goede fotografieplekken, waar de kans op vogels dichtbij groot is zijn vaak lastig te vinden of te creeren en vandaar mijn vraag.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum