Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vogelkijkschermen/hutten voor Garmin GPS en Android Smartpho

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Oct 2011, 7:07    Post subject: Vogelkijkschermen/hutten voor Garmin GPS en Android Smartpho
Garmin
Op mijn verzoek heeft de maker van de www.openfietsmap.nl (OFM)Garmin kaart nu ook vogelkijkhutten/schermen opgenomen in zijn kaart. Deze staan weergegeven op de kaart middels een afbeelding vaan een vogel maar zijn ook op te zoeken onder de categorie: Recreatie> Park/Tuin. De Openfietsmap is gebaseerd op de database van het vrijwilligers project www.openstreetmap.org (OSM) om de wereld in kaart te brengen. Als ze in deze database staan komen ze ook op de Openfietsmap kaart. Mis je een kijkscherm/hut op de Openfietsmap dan kun je deze zelf toevoegen door een account aan te maken bij Openstreetmap. Vind je dat te veel gedoe dan kun je op de volgende site een markering aanbrengen. http://openstreetbugs.schokokeks.org/?lon=5.45287&lat=52.16833&zoom=10&layers=B00T Met een beetje gelukt pikt een vrijwilliger dat op en plaatst het in de OSM database. Zo komt deze bij een volgende update (bijna 2 wekelijks) op de OFM te staan. LET wel op : Op deze site worden kijkhutten/schermen niet weergegeven dus plaats alleen een markering als het ontbreekt op de OFM.

Android
Heb je een Android smartphone dan kun je de applicatie Osmand proberen. Deze is ook gebaseerd op data van OSM. Ga naar http://www.osmand.net/ en kies “latest Osmand” en installeer die op je smartphone. Na installatie moet je dan nog even de kaart van “Netherlands” downloaden via de app. Kijkpunten zijn vervolgens te vinden door te zoeken op POI> leisure> bird_hide .

Veel plezier
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Sat 22 Oct 2011, 10:15    Post subject: Re: Vogelkijkschermen/hutten voor Garmin GPS en Android Smar
Peewee wrote:
Garmin
Op mijn verzoek heeft de maker van de www.openfietsmap.nl (OFM)Garmin kaart nu ook vogelkijkhutten/schermen opgenomen in zijn kaart. Deze staan weergegeven op de kaart middels een afbeelding vaan een vogel maar zijn ook op te zoeken onder de categorie: Recreatie> Park/Tuin.

De Openfietsmap is gebaseerd op de database van het vrijwilligers project www.openstreetmap.org (OSM) om de wereld in kaart te brengen. Als ze in deze database staan komen ze ook op de Openfietsmap kaart. Mis je een kijkscherm/hut op de Openfietsmap dan kun je deze zelf toevoegen door een account aan te maken bij Openstreetmap. Vind je dat te veel gedoe dan kun je op de volgende site een markering aanbrengen. http://openstreetbugs.schokokeks.org/?lon=5.45287&lat=52.16833&zoom=10&layers=B00T Met een beetje gelukt pikt een vrijwilliger dat op en plaatst het in de OSM database. Zo komt deze bij een volgende update (bijna 2 wekelijks) op de OFM te staan. LET wel op : Op deze site worden kijkhutten/schermen niet weergegeven dus plaats alleen een markering als het ontbreekt op de OFM.

Android
Heb je een Android smartphone dan kun je de applicatie Osmand proberen. Deze is ook gebaseerd op data van OSM. Ga naar http://www.osmand.net/ en kies “latest Osmand” en installeer die op je smartphone. Na installatie moet je dan nog even de kaart van “Netherlands” downloaden via de app. Kijkpunten zijn vervolgens te vinden door te zoeken op POI> leisure> bird_hide .

Veel plezier
Back to top
Reply with quote

John van der Valk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 22 Oct 2011, 10:16    Post subject:
Zojuist geinstalleerd op mijn mobiel (android) en het werkt fantastisch.
Mooie aanwinst en zal een hoop extra plezier geven.

Bedankt, John

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Sat 29 Oct 2011, 11:53    Post subject:
Inmiddels wordt in Osmand de "bird hide" ook weergegeven. Je kon ze via search atijd al zoeken maar je kunt nu ook zelf bepalen welke "poi" s worden weergegeven op de kaart. Dat doe je middels Define view> POI> Custom filter> Leisure>bird_hide.

Edit:( En evt andere POIs)

Daarnaast is Osmand natuurlijk een mooie gratis navigatie app.

Last edited by Peewee on Mon 31 Oct 2011, 18:20; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

JanO54

PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 9:30    Post subject: Tablet?
Werkt Osmand ook al op een Android tablet (Honeycomb)?

Peewee

PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 13:35    Post subject: Re: Tablet?
JanO54 wrote:
Werkt Osmand ook al op een Android tablet (Honeycomb)?

Ik zou iet weten waarom niet. Hooguit als je geen GPS ontvanger hebt weet je niet waar je bent maar dat zou met een externe GPS-muis op te lossen moeten zijn. Gewoon proberen zou ik zeggen (en even laten weten of het lukt)
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Mon 31 Oct 2011, 21:17    Post subject:
Osmand werkt prima op mijn HTC Flyer.
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Tue 01 Nov 2011, 20:36    Post subject:
Ik ben er net achter (denk ik) hoe het werkt in Osmand. Je kunt daar een custom filter maken met de POI's die jij wilt zien. Zo'n POI filter moet je dan zelf een naam geven.

Dat werkt als volgt: Als je een kaart zichtbaar hebt klikt je op de menu knop en kiest "Define view", POI, Custom Filter. Ik het scherm waar je nu zit kun je van iedere categorie aanklikken wat je allemaal wilt zien in je filter. Als je al je keuzes hebt gemaakt klik je weer op de menuknop en kies je voor "Save as" . Je geeft dan een naam aan je filter. Als je dan weer teruggaat naar je kaart en kiest voor "define view" , POI dan zie je daar je filternaam bij staan. Kies je die dan krijg je alle jouw geselecteerde POI's op de kaart te zien.

Meer info over Osmand is hier te vinden.

http://code.google.com/p/osmand/wiki/HowToArticles#How_To_Filter_POI
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum