Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Workflow (IDimager)

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2011, 21:59    Post subject: Workflow (IDimager)
Gebruikt iemand van jullie IDimager als fotodatabase?

Wat zijn voor- en nadelen?
Het laat de bewerkingen zien die met Nikon Capture NX in de NEF bestanden zijn opgeslagen. Voor mij heel belangrijk.
Ik overweeg om het aan te schaffen.

Toelichting.
Recent heeft Phase One, de producent van rawconvertor Capture One, mijn huidige database Expression Media overgenomen van Microsoft. Gunstig is dat ze de database doorontwikkelen. Ongunstig is dat daarmee EM in nieuwe versies van de in Nikon Capture NX bewerkte Nikon NEF-files niet langer de bewerken laat zien. In tegenstelling tot voorheen. Aangezien oude versies van EM op windows 7 niet meer om kunnen gaan met onderhoud aan de catalogussen ... ben ik naarstig op zoek.

Ik wist al van iMatch, een heel knap maar verschrikkelijk ingewikkeld programma, ik begrijp er geen snars van en vrees dat het me vele maanden kost om het enigszins te kunnen gebruiken, en het is verschrikkelijk traag bij de weergave van de NEF's (jawel, sinds kort ondersteunt het bewerkte NEF, dat deed het eerst niet.)

IDimager lijkt op onderdelen minder geavanceerd - duplicaten beheer -, maar op erg veel andere gebieden lijkt het juist extra mogelijkheden te bieden. (Expression Media had dan ook 4 jaar stilgestaan.)

Op het moment vormen Ligthroom en Aperture de meest voor de hand liggende combinatie van Rawconvertor en foto-database. Maar ik vind nu één keer de beelden van Nikon Capture bijzonder mooi en heel gemakkelijk te maken. Helemaal in combinatie met de controlpoints van NIK. Als je maar de helft van de functionaliteit wil gebruiken zijn deze programma's erg kostbaar (plus dat ze weergave van NEF-bewerkingen niet tonen).
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum