Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Knettergek natuurbeleid
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marten de Vries


Gender: Male

Joined: 02 Nov 2009
Posts: 168
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 10:29    Post subject:
Ja Jaap die leven (broeden) ook in die slecht toegenkelijke moerasgebieden. En de meeste van die gebieden zijn hier in het friese i.i.g. "gemaakt" door natuurorganisaties. Begrijp me goed ik vind de maatregelen van de heer Bleeker ook knettergek! Maar wil een andere discussie.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis



Age: 64
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 1406
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 10:43    Post subject:
Marten de Vries wrote:
Maar wil een andere discussie.
Wil een andere regering, maar ja, democratisch gekozen dus dit is kennelijk wat we willen Confused
_________________
cps Jaaps foto's op het web
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 11:08    Post subject:
[quote="Jaap Schelvis] Laten we dan ook maar de Blauwe reigers gaan 'reguleren': http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=62646 8)[/quote]

Precies, alle gemene dieren moeten weg! En ook de Huiskraaien want die horen hier ook niet, net als de Rosse Stekelstaarten.
Die maken het helemaal bont want de vrouwtjes van de Witoogeenden prefereren
een RS man boven hun eigen liefjes en zo kweken ze hybriden.
Om over damherten nog maar te zwijgen. Alles bij elkaar wordt het een aardige waslijst.
Maar..., afknallen die hap!

Het zal een jaarlijks ritueel worden want net als met onkruid in je tuin moet je het regelmatig bijhouden
met ook wat bij-effecten want al dat geknal zal zeker niet ongemerkt voorbij gaan in onze natuur.
Onbejaagde soorten zullen ook verjaagd worden en veel soorten die in de loop der jaren
wat van hun schuwheid hebben afgelegd en nu redelijk zijn te bekijken
in het veld zullen zich weer snel uit de voeten maken zodra zich een mens vertoont.

Tel uit je winst!

Jan
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 11:26    Post subject:
kunnen we niet met z'n allen naar de staatssecretaris?...en m dan afschieten zoals op het filmpje dat Rob ons liet zien?

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=8814
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 12:34    Post subject:
P.Teune wrote:
Quote:
Laat ze die Nijlganzen maar mooi helemaal overhoop schieten, die beesten horen hier niet thuis!



ja...en misschien kunnen ze dan in die natuurwet ook meteen regelen dat al die buitenlanders hier.....


mag het met een beetje meer respect?...je lijkt Bleker wel!


Jazeker Very Happy


Last edited by Leon Walraven on Mon 04 Mar 2013, 21:00; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 12:45    Post subject:
@Marten:
heb je het nu over Nijlganzen, of over Grauwe Ganzen?
De filmbeelden ken ik niet, maar wat ik wel weet is dat het verrekte lastig is om de eieren van Nijlganzen te schudden, omdat ze behoorlijk stiekem zijn bij het maken van hun nesten.
Bij mij in het park moet je ze ontzettend goed in de gaten houden om een idee te krijgen in welke holle boom ze hun nest maken en omdat die meeste holle bomen niet in moerasgebieden staan, lijkt het droogleggen van moerasgebieden mij niet de meest effectieve oplossing om het aantal Nijlganzen in te perken.
Ze foerageren ook vooral op grasland, dus misschien helpt het wel om in de stad alle voetbalvelden van kunstgras te voorzien.

Inmiddels gaat dit behoorlijk off topic.
En feit blijft dat er weinig feitelijks bekend is, zoals Jaap terecht opmerkt.
Ooit heb ik een biologiestudent horen uitleggen dat Zilvermeeuwen slecht zijn voor de Fitis, omdat op de plek waar een Zilvermeeuw broedt, geen Fitis broedt. Met het argument van broedplek heeft hij gelijk, maar daarmee heeft hij nog niet bewezen dat de Zilvermeeuw slecht is voor de Fitis.

Maar even terug naar het topic:
het voorstel voor een nieuwe wet ziet er niet echt aantrekkelijk uit. Ik suggereer dat mensen die het volledig met Leon eens zijn gewoon geen bezwaar maken tegen de wet, maar voor anderen is het misschien toch handig de link naar Vogelbescherming te openen.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 12:57    Post subject:
Leon Walraven wrote:
... Die laatste opmerking over die buitenlanders slaat helemaal nergens op. We hebben het hier over ganzen, uitheemse wel te verstaan en niet over mensen...

er zijn mensen die vinden dat je met alle leven op aarde respectvol moet omgaan. Afschot omdat het niet uitkomt, is dan een teer punt.

qua onderwerp.
Ik vind Bleker een botte idioot die bij voortduring iedereen die verstand heeft van de natuur schoffeert, en hier ook nog trots op is, en daarnaast het blazoen van Nederland verkwanselt door internationale afspraken te negeren - iets waarmee Balkenende is begonnen overigens. Beide mannen zijn van de partij die rentmeesterschap in het vaandel voerden (in tijden van Van Geel en De Hoop-Scheffer). Ik maak me ernstige zorgen over de mestquota.

Dit betekent dat ik het wetsvoorstel wil doorgronden voordat ik mij er over uitlaat, want ik wil mij niet verlagen tot dezelfde demagogie en stokerij die deze man hanteert. Ik vind de uitleg van Vogelbescherming onvoldoende om een mening op te baseren.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 12:59    Post subject:
Dat hele "natuurbeleid""heeft trouwens niks met beleid te maken. De soorten die nog beschermd worden MOETEN beschermd worden volgens de europese regels, de rest is nu gewoon vogelvrij. Zo'n wet had ik in 5 minuten ook kunnen maken, beetje kopieren en plakken uit de europese regelgeving en klaar is Kees.

De beste man is er alleen voor de boeren,klaar! Dat is natuurlijk zijn goed recht,maar dan moet je daar eerlijk vooruit komen en niet de schijnheiligerd uit gaan hangen. Er worden elke dag mensen geboren en er gaan er ook elke dag dood,jammer genoeg worden er dus ook elke dag tientallen mafkezen geboren en gaan er niet elke dag genoeg mafkezen........
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 13:00    Post subject:
Quote:
Altijd weer leuk om te zien dat op elke slak zout word gelegd


ook daar ben ik tegen!
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 13:50    Post subject:
@Peter: Very Happy
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 15:06    Post subject:
peter wijn wrote:
Leon Walraven wrote:
... Die laatste opmerking over die buitenlanders slaat helemaal nergens op. We hebben het hier over ganzen, uitheemse wel te verstaan en niet over mensen...

er zijn mensen die vinden dat je met alle leven op aarde respectvol moet omgaan. Afschot omdat het niet uitkomt, is dan een teer punt.

qua onderwerp.
Ik vind Bleker een botte idioot


Ehm, is dit niet een contradictie van hier tot ginder?

Very Happy Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Wouter Knap


Gender: Male

Joined: 12 Apr 2011
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 15:16    Post subject:
Tjonge, ik ben even stil gevallen van (sommige) reacties op dit topic. Ik had niet verwacht (en vind het ook jammer en onnodig) dat er op deze site termen als "afknallen" en "uitroeien" verschijnen, maar goed, ieder zijn mening natuurlijk, en ieder zijn stijl. De discussie is erg geconcentreerd geraakt op ganzen en exoten. Ik vermoed dat er veel ongefundeerde meningen circuleren over de overlast van sommige vogels, alhoewel ik niet wil ontkennen dat er problemen zijn (ik denk daarbij niet alleen aan boeren maar ook vliegvelden bijvoorbeeld). Persoonlijk denk ik natuurbeleid veel kan maken maar ook kan breken, dus wat mij betreft is goed, weloverwogen beleid wel degelijk noodzakelijk en is op diverse plaatsen succesvol gebleken. Hierbij hoop ik dat er wordt geleerd van fouten uit het verleden, dat er dus wordt voortgebouwd op het verleden (en niet wordt gebroken met het verleden) en ook dat er niet voor de "botte bijl"-methode wordt gekozen. Het is mijn mening dat de Nederlandse natuur kwetsbaar is (inclusief vele vogelpopulaties) en dat de natuur een weloverwogen benadering verdient.

Wat de exoten betreft: de natuur is geen statisch systeem waarin er voor de eeuwigheid dezelfde inheemse en uitheemse soorten zullen bestaan. Door allerlei oorzaken (denk aan klimaatverandering) komen er soorten en gaan er soorten. Het is dus zeker mogelijk dat er soorten bijkomen die voorheen uitheems waren en uiteindelijk inheems zullen zijn. We leven niet op een eiland; dit is de realiteit. Natuurlijk begrijp ik dat inheemse soorten onder druk kunnen komen te staan door nieuwkomers. Ik denk dat dat part of the game is en hoop dat, àls er ingegrepen wordt, dat dat op een verstandige wijze gebeurt. Ik vind het toelaten van plezierjacht in natuurgebieden (als goedkope oplossing?) zeer onwenselijk. Ik lees hier en daar dat er mensen pleiten voor het hard aanpakken van soorten die ze niet graag voor de camera hebben, maar wat denk je dat ongebreidelde jacht voor effect heeft op soorten die men wél graag voor de camera heeft? En wat te denken van wintergasten, zijn die ook onwenselijk? Nogmaals: we leven niet op een eiland, verre van dat.

Ik heb nog een vraag aan de mensen die (al dan niet provocerend bedoeld) willen afknallen en/of uitroeien: denken jullie dat de nieuwe natuurwet de problemen met sommige soorten zal oplossen? Daar heb ik nog niet veel over gehoord.

En ten slotte heb ik nog een vraag aan de Birdpix-redactie. Ik lees dat "Birdpix wil bijdragen in het beschermen van vogels in west-europa. Door de schoonheid van de vogelwereld te tonen worden mensen overtuigd van het belang van bescherming." Ik vind dat mooi geformuleerd maar betekent dit ook dat er een mening is van "Birdpix" m.b.t. de ontwikkelingen waar we het hier over hebben? Ik vermoed dat dit een beetje teveel gevraagd is maar toch speelde de vraag door mijn hoofd. In ieder geval blijkt dat de meningen van Birdpixers zelf (die natuurlijk uiteindelijk dit forum maken) erg gemêleerd is, meer dan ik van vogelliefhebbers had verwacht!

Met vriendelijke groet,

Wouter Knap
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 15:42    Post subject:
Wouter Knap wrote:
Ik heb nog een vraag aan de mensen die (al dan niet provocerend bedoeld) willen afknallen en/of uitroeien: denken jullie dat de nieuwe natuurwet de problemen met sommige soorten zal oplossen? Daar heb ik nog niet veel over gehoord.


Ik heb de term "afknallen" gebruikt en als je mijn tekst verder
had gelezen had je geweten dat ik daar zeker niet achter sta.

Of de nieuwe natuurwet beter of slechter is dan de vorige en de problemen zal oplossen weet ik niet.
Ik heb een poging gewaagd om hem te lezen maar moest al gauw afhaken vanwege de ambtelijke taal en
de vele verwijzingen naar artikelen en bijlagen.

Ergo moet ik dus afgaan op wat de voor en tegenstanders hierover zeggen.
Dat die tegenstrijdige belangen hebben en derhalve verschillende standpunten is duidelijk.

Dus om antwoord te geven op je vraag, als de deskundigen het al niet weten hoe zou ik, als leek,
er dan een zinnig oordeel over kunnen geven?

groet, Jan
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
Wouter Knap


Gender: Male

Joined: 12 Apr 2011
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 15:50    Post subject:
Natuurlijk heb ik jouw bericht helemaal gelezen, Jan, en begrepen dat dat cynisch van karakter is en dat je niet achter afknallen staat. Ik hoop dat niemand daarachter staat want het straalt weinig beargumentatie uit.

Mvg, Wouter
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 15:51    Post subject:
Het valt mij in iedergeval wel op dat er gewoon conclusies worden getrokken uit opmerkingen die niet per definitie voor of tegen die wet zijn. Mijn opmerking was meer in zijn algemeenheid bedoeld, en om de discussie weer leven in te blazen. Vind het toch altijd weer erg interessant om te zien hoe er over bepaalde dingen word gedacht. Hoe je een en ander opvat hangt ook voor een deel af van je perceptie en al dan niet aanwezige preoccupaties. Feit is dat over het algemeen de natuur er flink op achteruit gaat wanneer er exoten bij de bestaande natuur in worden vermengt. Dus die vogels mogen van mij wel gecontroleerd afgeschoten worden. Wat het ongecontroleerd afschieten van soorten in natuurgebieden betreft, daar ben ik geen voorstander van. Plezierjacht op zich toont een gebrek aan respect! Gecontroleerd afschieten niet.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 15:58    Post subject:
Leon Walraven wrote:
peter wijn wrote:
Leon Walraven wrote:
... Die laatste opmerking over die buitenlanders slaat helemaal nergens op. We hebben het hier over ganzen, uitheemse wel te verstaan en niet over mensen...

er zijn mensen die vinden dat je met alle leven op aarde respectvol moet omgaan. Afschot omdat het niet uitkomt, is dan een teer punt.

qua onderwerp.
Ik vind Bleker een botte idioot


Ehm, is dit niet een contradictie van hier tot ginder?

Very Happy Very Happy

uhhh....

goed gevonden Leon.


evenwel
Het gaat hierbij niet om een respectloze botte behandeling van het leven van deze man, maar van een botte en respectloze kwalificatie van deze bewindsman Bleker. De heer Bleker geeft er veelvuldig blijk van ongevoelig te zijn voor kritiek, ook als deze inhoudelijk is en is geformuleerd door mensen met verstand van zaken. Mijn ongefundeerde kwalificatie zal hem ongetwijfeld koud laten.

De af te knallen ganzen zullen wel concrete schade leiden, zozeer dat het ze koud laat.


Het lijkt me dat de bal weer terug voor jouw voeten ligt.

(evenwel geef je hierboven in de tussentypetijd al blijk van enige nuance. Hoewel naar ik me meen te herinneren helemaal niet vaststaat dat exoten altijd een vreselijke inpact hebben. In de historie van Galapagos en Australië wel, maar in ons 'open' systeem is dit de vraag.)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
cor


Gender: Male

Joined: 15 Mar 2004
Posts: 216

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 18:43    Post subject:
Quote:

Leon Walraven schreef:
... Die laatste opmerking over die buitenlanders slaat helemaal nergens op. We hebben het hier over ganzen, uitheemse wel te verstaan en niet over mensen...

er zijn mensen die vinden dat je met alle leven op aarde respectvol moet omgaan. Afschot omdat het niet uitkomt, is dan een teer punt.


@ peter,
laatst nog een kuurtje gehaald voor het een of ander?
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 21:47    Post subject:
De bal ligt weer voor mijn voeten? Nou ik respecteer je mening hoor ( anderen ook trouwens ), ik vind dat er nu wel genoeg van gedachten is gewisseld. Ik ben het in grote lijnen zelfs met je eens. Very Happy. Tja, ik hoop dat deze petitie nog wat uithaalt. Helaas verdisconteren ze dit soort acties wel. Ik hoop niet dat sommigen dit in defaitistische stemming brengt en niet meer gaan tekenen, maar hoe realistisch is het dat dit wat uithaalt? We zullen zien!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Nov 2011, 21:50    Post subject:
cor wrote:
...@ peter,
laatst nog een kuurtje gehaald voor het een of ander?

_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Thei Luijten


Gender: Male
Age: 78
Joined: 06 Feb 2006
Posts: 102
Location: Boukoul / Roermond
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 0:29    Post subject:
Naar mijn bescheiden mening is er maar één diersoort te veel in Nederland, en dat is die soort die kan nadenken..!
Een soort die zich in 50 jaar zo'n beetje heeft verdubbeld in aantal.
Groet,
Thei
_________________
D700, D200, Glasservies 14-500, enz.
=De bewogenheid van de fotograaf zorgt vaak voor onscherpe foto's=
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 9:36    Post subject:
Wouter Knap wrote:
Natuurlijk heb ik jouw bericht helemaal gelezen, Jan, en begrepen dat dat cynisch van karakter is en dat je niet achter afknallen staat. Ik hoop dat niemand daarachter staat want het straalt weinig beargumentatie uit.

Mvg, Wouter

Ik ben voor afknallen, althans van Nijl- en Canadese ganzen. Ik vraag me af of dat nu Überhaupt gebeurt?
Mijn pragmatische ik zegt dat jagers liever een houtsnip uit een bosje knallen dan een tamme Nijlgans, en dus heb ik liever, ALS ze toch de natuur vervuilen met een portie hagel, dat ze het op een Nijlgans richten. We leven niet op een eiland, maar dat is nog geen reden om excessen toe te staan (in generlei richting).
Om Nijlganzen af te knallen moet je nu ook niet beginnen in natuurreservaten; daarbuiten zijn er ook al genoeg van die dominante en schadelijke beesten. Natuurlijk circuleren er daar veel ongefundeerde meningen over, maar dat mag men er niet van weerhouden om in die ruis aan meningen in te zien dat Nijlganzen echt wel niet goed zijn voor onze fauna en flora.
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 12:02    Post subject:
Temmie schreef:
Quote:
Natuurlijk circuleren er daar veel ongefundeerde meningen over, maar dat mag men er niet van weerhouden om in die ruis aan meningen in te zien dat Nijlganzen echt wel niet goed zijn voor onze fauna en flora.

Fijn dat je bij al die ongefundeerde meningen er nog eentje bij wilt doen Temmie. Ik wil namelijk ondanks jouw uitgesproken mening niet inzien dat Nijlganzen niet goed zijn voor onze fauna en flora.
Bij mij om de hoek is een najaarspopulatie van pakweg 200 Nijlganzen en het enige dat ik ze zie eten is gras, dat er elk jaar weer staat, ondanks evenementen als parkpop, waarbij al snel een kwart miljoen mensen het gras vertrappen. Mijn mening (als leek) is dat een popfestival een grotere impact heeft op het gras dan die paar ganzen. Verder valt het me op dat het fantastische ouders zijn, die veel energie steken in het opvoeden van hun kroost. Daardoor zijn er ook flinke aantallen van deze vogels. Die aantallen zijn zelfs zo groot, dat het aantal territoria al jaren niet toeneemt in dat park. Ook op veel andere plaatsen blijkt het vinden van een goed broedterritorium het grootste probleem voor de Nijlganzen. Daardoor kiezen ze soms plekken, waar het groot brengen van jongen een onmogelijke opgave is. Bijvoorbeeld plaatsen zonder grasveldjes, waar het enige water een stadsgracht met hoge stijle wanden is.
Om bij zo'n groot reservoir aan vogels wat aan effectief populatiebeheer te doen, moet je al snel 95% van de vogels weg zien te krijgen (schat ik even snel met even veel wetenschappelijke onderbouwing als jouw statement over schade aan de flora en fauna). Dat het weg vangen van 95% van de Nijlganzen een vrij lastige (of onmogelijke) exercitie is, lijkt me evident. En als je van tevoren weet dat je actie elk jaar herhaald zal moeten worden om nog geen effect te hebben, lijkt het me dat er afgezien van bedrijven, die hun geld verdienen met het vernietigen van ganzen, niemand wat aan heeft.
Ik ben overigens wel benieuwd welke fauna er schade ondervindt van de Nijlgans en waar die schade uit bestaat.
Groeten van Leo (die de Nijlgans ook niet de mooiste vogel van Nederland vindt, maar dat geen reden vindt voor ongenuanceerde uitspraken tegen het beest).
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 14:23    Post subject:
Even een interessant stukje ter info:

Overlast
Uitgezette en ontsnapte exemplaren van deze Afrikaanse soort hebben gezorgd voor een flinke populatie. Momenteel ca. 6000 broedparen in Nederland die op het land overlast veroorzaken: vraatschade aan gewassen, zoals granen, mais, bieten aardappelen, peulvruchten, groenten en gras; vertrappen en verslempen van de grond. Particulieren zullen hiervan niet snel overlast ondervinden.

Sterk territoriumgedrag en daardoor agressief t.o.v. andere watervogels.

Voorkomen overlast
Op het land verontrusten en weren (verstoren, afschrikken) met vogelverschrikker, vlaggen, knalapparaten, schriklinten, ritselfolie, nabootsing roofvogel, fladderprojectiel.
Beschermingsstatus
De nijlgans is niet aangewezen als een beschermde diersoort; het betreft hier een exoot.
Ontheffingen / vrijstellingen

Omdat de nijlgans niet als beschermde diersoort is aangewezen, gelden de verboden in de FFwet niet om dit dier te vangen, doden, te verontrusten, etc.. Wel geldt de algemene zorgplichtbepaling, neergelegd in artikel 2 FFwet (eenieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving). Deze bepaling die geldt voor alle in het wild levende dieren, houdt in dat een dier niet zinloos gedood, verontrust of gevangen mag worden.

Toegelaten bestrijdingsmiddelen:

Voor het doden, vangen, verjagen e.d. mogen worden gebruikt:
geweer (alleen door houders van jachtakte)
jachtvogels
vangkooien
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 14:31    Post subject:
Vraatschade bestaat niet.
Dit is een kreet die is verzonnen door boeren en jagers
Dit is ondernemersrisico die door alle ondernemers moet worden gefragen uit eigen zak.
Behalve boeren, die krijgen dit risico betaald.
En verder worden zo ook nog eens overladen met subsidies!!
En dan nog moet alles dood!
#evil #evil #evil #evil #evil

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 14:32    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum