Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Laag standpunt op het strand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 16:05    Post subject: Laag standpunt op het strand
Hallo allemaal,

De laatste tijd ga ik nogal eens naar het strand om vogels te fotograferen, zoals Drieteenstrandlopers, Steenlopers, e.d. Om wat mooiere foto's te maken ga ik nu met mijn camera plat op mijn buik in het (natte) zand liggen.
Dat ik zelf helemaal onder het zand kom vind ik niet zo erg, maar ik zou mijn camera + lens liever wel vrij van zand willen houden.

Nu kan ik natuurlijk ook een statief gebruiken, maar dan kan ik (met het statief wat ik heb) niet laag genoeg bij de grond komen, voor een mooi laag standpunt.
Een ander nadeel van een statief is dat je dan minder flexibel bent in de beweging die je kunt maken. Zeker bij de snelle Drieteenstrandlopers lijkt me een statief erg onhandig.

Op het forum of in een beschrijving van een foto heb ik wel eens gelezen over een koekenpan die aan de statiefvoet van de lens werd bevestigd (i.c.m. een hoekzoeker). Zijn er hier mensen die zoiets dergelijks gebruiken en hoe ziet dit er precies uit? Ook ben ik wel benieuwd hoe het precies werkt en of je je camera nog voldoende kunt bewegen.
Naast de koekenpan heb ik ook wat gelezen over grondstatieven. Deze hebben t.o.v. de koekenpan natuurlijk weer het nadeel dat ze (erg) duur zijn. Zijn er hier mensen die zoiets gebruiken?

Verder ben ik nog benieuwd naar de flexibiliteit van een camera + koekenpan/grondstatief. Op de foto's die ik op internet heb kunnen vinden, lijkt het dat je de camera/lens niet kunt bewegen t.o.v. de grondstatieven (of alleen in horizontale richting. Het lijkt me toch wel een vereiste dat je nog iets kunt bewegen? Of heb ik het mis?

Andere mogelijke oplossingen zijn ook welkom!

Met vriendelijke groet,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
leendertv


Gender: Male
Age: 34
Joined: 21 Jan 2010
Posts: 37

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 16:37    Post subject:
Ik heb er niet echt ervaring mee, maar een mogelijkheid is ook nog het gebruiken van een zak gevuld met bonen of andere korrels...
Zoek maar eens op 'rijstzak'.
_________________
Panasonic G3
Back to top
Reply with quote
 
deek el bacher



Age: 65
Joined: 21 Jun 2005
Posts: 38
Location: texel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 16:49    Post subject:
Zelf gebruik ik op het strand het liefst een regenbroek voor mezelf en een Matin Regenhoes voor mijn camera en lens. Ik vind deze regenhoes echt fantastisch (als je er aan gewend bent) voordeel vind ik op het strand dat hij je camera en lens ook beschermd tegen de wind die af en toe je camera kan zandstralen ook als je wat hoger staat
_________________
canon 50d met tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Robert Keizer


Gender: Male
Age: 40
Joined: 17 Jan 2011
Posts: 3
Location: Sint Pancras
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 17:12    Post subject:
Ik gebruik zelf een zelfgemaakt grondstatief. Die heb ik gemaakt van een plaatje hout met daarop een balhoofd geschroefd. Je hebt daardoor genoeg flexibileit en je tilt het geheel zo naar de andere kant als de drieteentjes je voorbij gerend zijn. Ook blijft je lens mooi uit het zand op deze manier. In het VA staat een foto door mij gemaakt van een drieteen die op deze manier is gefotografeerd. Laag genoeg?
_________________
Canon apparatuur.


Last edited by Robert Keizer on Sat 12 Nov 2011, 17:26; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 17:26    Post subject:
Bij deze foto wordt mijn techniek uitgelegd: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=108080
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 17:47    Post subject:
Kijk hier eens:
http://www.foto-express.nl/statieven-toebehoren-1/grondstatieven.html
Ik zelf gebruik de Naturepro met een Feisol CB-30 balhoofd.
Kan 12 kilo dragen, dus zelfs met de 600mm geen probleem.

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 19:32    Post subject:
Bedankt voor de reacties tot dusver!

@ leendertv, een 'rijst'zak heb ik wel maar werkte in de praktijk op het strand toch minder handig dan ik had verwacht. Dit is vooral makkelijk vanuit bijvoorbeeld de auto of een schuilhut wanneer je de rijstzak + camera niet teveel hoeft te verplaatsen.
Toch bedankt voor je inbreng!

@ deek el bacher, een regenhoes zou inderdaad ook nog een oplossing kunnen zijn. Enig nadeel wat ik hierbij kan verzinnen is dat (net zoals ik het nu doe) de lens deels op je (linker) hand rust, wat ikzelf niet zo prettig vind.
Wel lijkt het me inderdaad een hele goede bescherming voor je camera + lens.

@ Robert Keizer, het standpunt van je foto in het VA oogt laag genoeg. Toch ben ik wel benieuwd hoe groot de afstand is van de grond tot de bovenkant van het balhoofd. Ook ben ik wel benieuwd hoe je grondstatief eruit ziet. Zou je misschien een foto willen sturen of er een in je persoonlijke album willen plaatsen?

@ Mies, ik heb net de foto gezien van je koekenpan in actie Wink
Het oogt erg stabiel en flexibel, maar echt een heel laag standpunt krijg je niet op deze manier.

@ Ruud van Veenschoten, dit soort grondstatieven had ik zelf ook al gevonden op het internet. In combinatie met een (laag) balhoofd zou dit wel wat kunnen zijn. Die andere 2 (duurdere) grondstatieven van Naturepro zien er ook wel goed uit, maar volgens mij kun je dan alleen horizontale bewegingen maken met je lens, klopt dat?

Als er verder nog mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijk product, dan hoor ik het graag!
Misschien dat ik zelf ook maar een moet kijken om eventueel zelf iets in elkaar te knutselen..

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
John van der Valk


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 121
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 19:33    Post subject:
Ik gebruik hiervoor een simpel vergiet, weegt niets en kost 2 euro. Je kunt je camera met lens erop leggen en makkelijk met vergiet en al verdraaien en kantelen. Je hebt wel een hoekzoeker nodig om er door te kijken.
(Probeer het maar eens uit in de woonkamer, je zal er vast wel een hebben in het keukenkastje)

Groet, John
_________________
Digiscoping : Fuji E900, Pentax 80-ED .

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 19:50    Post subject:
Quote:
@ Mies, ik heb net de foto gezien van je koekenpan in actie Wink
Het oogt erg stabiel en flexibel, maar echt een heel laag standpunt krijg je niet op deze manier.


Shocked Shocked
Hoeveel lager wil je nog gaan? De camera is niet meer dan 10-15 cm boven het zand. Als je nog lager gaat, moet je de camera ingraven, altijd met een hoekzoeker werken en vrijwel altijd de onderste strook van je foto wegsnijden, omdat het een te brede onscherpe strook is.
Als je kijkt naar de vogelfoto, die bij de link zit, ziet het er toch echt wel uit als een behoorlijk laag standpunt.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 20:05    Post subject:
@ John, ik neem aan dat je de opening van het vergiet naar beneden richt en dan je camera + lens op de onderkant van het vergiet laat rusten?
Is inderdaad ook een goede (en goedkope) oplossing. Bedankt voor je reactie.

@ Leo, zelf fotografeer ik nu (vanaf de onderkant van de zonnekap) maar een paar centimeter boven het zand. Op de foto van Michel met de koekenpan lijkt me dit al zo'n 20 cm.

Het klopt wel wat je zegt wat betreft de onscherpe voorgrond. Nu moet ik hier inderdaad overal een stuk afsnijden. Hier zul je al een stuk minder last van hebben als deze afstand al wat groter is.

De foto van Michel is erg mooi. Goed ook om te zien dat het wat hogere standpunt helemaal niet terug is te zien in de foto.
Hier kan ik wel wat mee! Bedankt Leo, dat je dit even duidelijk maakt!

Als er verder nog mensen zijn met een oplossing/idee met of zonder een koekenpan, dan hoor ik het graag.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver!

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 20:37    Post subject:
Als je een koekenpan kiest dan wel eentje met een hoge opstaande rand: duw je makkelijker door/over het zand tijdens het tijgeren naar de vogels en als er eens onverwachts een golf wat hoger komt staat niet meteen je statiefkop onder zout water. Daar is trouwens die 10-15 cm extra ruimte best handig voor! Bij mij zit de statiefkop gewoon op de pan geschroefd net als bij elke andere groundpod.
Ik geloof dat nature-escapes ook een kant en klare kunststof pan heeft.

Gr. Michel
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Rien van Zuijlen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 61
Location: Broek op Langedijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 20:59    Post subject:
Als je de lens direct aan de pan wilt vastmaken mag de pan juist niet een te grote opstaande rand hebben. Golven tegenhouden is sowieso niet handig met een koekenpan. De pan werkt overigens prima. Voordeel is ook nog dat je wat spullen in de pan kan leggen zoals een bril, lensdoekje, enz. Als alternatief voor een pan kun je ook een plastic platte schaal gebruiken. Die zijn in tuincentra in alle maten en kleuren verkrijgbaar voor maar een paar euro. Heb je nog een oude regenbroek? Gooi deze niet weg maar knip de pijpen eraf en je hebt twee gratis lensbeschermers. Die heb je hard nodig op het strand, vooral als het even waait. En tenslotte lieslaarzen; m'n maatje Ton Döpp gebruikt die en ik ben er jaloers op; hij ploft gewoon in het zeiknatte zand zonder een centje pijn. Succes!
_________________
Canon 5DmkII en Canon glaswerk.
www.rienvanzuijlen.com
www.rienvanzuijlen.wordpress.com
Back to top
Reply with quote
 
Robert Keizer


Gender: Male
Age: 40
Joined: 17 Jan 2011
Posts: 3
Location: Sint Pancras
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 9:43    Post subject:
Robbert,

Ik heb twee foto's van mijn grondstatief in mijn PA gezet. De hoogte tot bovenkant balhoofd is 12,5 cm. Ook gebruik ik een hoekzoeker op de camera. Het koekenpanidee werkt ook prima volgens mij en komt een beetje op hetzelfde neer.
_________________
Canon apparatuur.
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 14:36    Post subject:
Heren, weer bedankt voor jullie nuttige reacties!

@ Michel, ik denk dat ik inderdaad voor een koekenpan of iets dergelijks met een (ronde) opstaande rand ga kiezen. Aangezien je dan het voordeel hebt dat je het geheel over het zand makkelijker dichterbij kan schuiven (tijdens het tijgeren).
De kant en klare kunststof pan van Nature-Escapes ziet er natuurlijk heel mooi uit, vind alleen de prijs wat aan de hoge kant. Dan maar zelf een beetje knutselen Smile

@ Rien, bedankt voor je tip wat betreft de plastic platte schalen bij tuincentra (of een andere winkel natuurlijk)!

@ Robert, bedankt voor het delen van de foto's van je grondstatief!
Het ziet er heel erg mooi en stabiel uit! Toch denk ik dat ik voor iets ga kiezen met een (ronde) opstaande rand. Dit lijkt me vooral handig zodat je het geheel niet op hoeft te tillen, maar gewoon naar voren kunt schuiven.

Iedereen bedankt voor de nuttige reacties en adviezen!

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
John van der Valk


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 121
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 16:39    Post subject:
Robbert,

Het idee van het Vergiet is dat je hem rechtop gebruikt (de ronde kant dus naar beneden).
Je legt je telelens met camera (met hoekzoeker) er los op. (Voor kleinere lenzen werkt dit dus niet, wel voor 300mm 2.8 en groter)
Je zit erachter op je knieen en kijkt door de hoekzoeker.
Je linkerhand leg je bovenop de lens, de rechterhand aan de camera en hiermee stuur je het geheel en zorg je voor stabiliteit.
Voor snel bewegend spul werkt dit minder maar dat geldt denk ik ook voor de andere oplossingen.


Groet, John
_________________
Digiscoping : Fuji E900, Pentax 80-ED .

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 6:48    Post subject:
Bedankt voor je uitleg John! Toch heb ik besloten om voor een koekenpan of grondstatief te kiezen in combinatie met een balhoofd.
Dit met name vanwege de extra stabiliteit, maar ook vanwege het nog iets lager standpunt. Verder lijkt het me ook wel handiger dat het/de grondstatief/koekenpan aan de lens vastzit,
waardoor je het geheel gewoon naar voren kunt schuiven zonder het op te tillen.

Ik ben al goed rond aan het kijken op internet voor een geschikt balhoofd. Genoeg keuze is er in ieder geval wel..

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 21:23    Post subject:
Zoals hierboven in mijn vorige bericht al te lezen was, ben ik op zoek naar een balhoofd voor op een grondstatief/koekenpan.

Op internet had ik dacht ik eens gelezen over een richtlijn, dat het draagvermogen van het balhoofd (of ander statiefhoofd) 3x het gewicht van je camera + lens moest kunnen dragen voor zeker voldoende stabiliteit. Klopt dit?

Mijn set weegt in het totaal ongeveer 4,5kg, dit zou betekenen dat het balhoofd minimaal 13,5kg moet kunnen hebben.
Met dit gegeven ben ik tot de volgende balhoofden gekomen:
- Feisol Balhoofd CB-50D
- Feisol Balhoofd CB-50DC
- Feisol Balhoofd CB-70D
- Feisol Balhoofd CB-70H

De verschillen tussen deze balhoofden zijn:
- Het maximaal draagvermogen: de CB-50 serie kan maximaal 19kg hebben en de CB-70 serie 38kg.
- De diameter van de kogel bij de CB-50 serie is 50mm en bij de CB-70 serie 70mm.
- Verder verschillende de bovenstaande balhoofden ook nog wat in gewicht en hoogte, maar die spelen voor mij niet echt mee.

Klopt het dat een een grotere diameter van de kogel in het voordeel is voor het stabieler houden het de camera + lens? Zo zou je denk je de bewegingen beter kan doseren. Klopt dit of denk ik hier verkeerd?

Ik heb op internet gezocht naar waar ik de balhoofden zou kunnen kopen. De verschillende series zijn echter niet beide in 1 winkel te koop. Vandaar dat ik de verschillende balhoofden voor dezelfde prijs heb gevonden.

Daarom lijkt me de keuze vrij makkelijk om voor dezelfde prijs voor de betere (CB-70D of -H) te gaan.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit balhoofd, of zijn er nog meer vergelijkbare balhoofden in ongeveer dezelfde richting qua prijs?

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Nov 2011, 22:12    Post subject:
Ik denk persoonlijk dat je aan de CB-50 meer dan voldoende hebt.
Ik gebruik zelf de CB-30 op mijn grondstatief. De combinatie die ik gebruik weegt bijna 7 kg. De frictie van de kop is goed te doseren, en daar gaat het om. De CB-30 kan 12 kg dragen, dus ruim voldoende. Bespaar je ook nog wat geld ook Very Happy

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 13:31    Post subject:
Ruud, bedankt voor je reactie!
De CB-50 zou inderdaad meer dan voldoende moeten zijn voor mijn set die ongeveer 4,5kg weegt. Om geld te besparen zou het dus logisch zijn dat ik voor de CB-50D kies en niet de CB-70D.

Op de officiële website van Feisol (NL) is de CB-50D voor 149 euro te koop.
De CB-70D kost hier 209 euro.
Nu heb ik de CB-70D op internet gevonden voor 139 euro en de CB-70H voor 149 euro (beide een aanbieding). De CB-50D is bij deze winkel weer niet te koop.

Voor het zelfde geld (149 euro) heb je dus een CB-70H of CB-50D. De CB-70D zelfs nog 10 euro goedkoper. Dan is het opzich weer best interessant om voor de CB-70D of CB-70H te gaan.
Alleen vraag ik mij dus af of het grotere draagvermogen en de grotere diameter van de kogel (70mm i.p.v. 50mm) wel in het voordeel is?

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 13:54    Post subject:
Ik heb de CB-70 op een Manfrotto statief zitten voor macro. Vind persoonlijk de kop best wel groot. Ik zie de voordelen niet zo...

Kijk ook even hier:
http://www.fotoshopaalten.nl/statief-surui-balhoofd-c-347_348.html?osCsid=d600edc1667ba6163cbcee6e8b2a917c

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 6:57    Post subject:
Weer bedankt voor je reactie Ruud! Smile
De balhoofden van het merk Surui had ik ook al gezien op fotoschopaalten, maar ik kan hier verder niet zoveel over vinden. Dus dan betaal ik liever iets meer voor iets wat zeker goed is.

Ik zit nu nog te twijfelen tussen de CB-50D en CB-70D. De CB-50D is meer dan voldoende maar wel 10 euro duurder dan de CB-70D.

Weet iemand toevallig nog waar ik een van deze Balhoofden zou kunnen kopen (via internet en betrouwbaar)?
Dit maakt de keuze misschien weer iets makkelijker..

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
polariteit


Gender: Male
Age: 42
Joined: 03 Nov 2010
Posts: 52
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Nov 2011, 11:38    Post subject:
die tip van de koekenpan vind ik wel een goede, vooral ook bij het kruipen. ik leg de camera altijd gewoon op het zand; maar bij het kruipen zelf loop ik altijd te kutten om hem mee te nemen

binnekort maar eens een goedkoop exemplaar op de kop tikken Very Happy
_________________
Canon EOS 7D
Sigma 17-70mm OS
Sigma 105mm
Sigma 150-500mm OS
Tamron 11-18mm
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Nov 2011, 12:06    Post subject:
@Robbert: ik vermoed dat je jouw prijzen bij Foto-express vandaan hebt? Daar kan je goed zaken mee doen. Willem is zelf ook een fanatiek fotograaf. Weet waar hij over praat. Heb daar ook mijn Feisol statief vandaan. Service is ook erg goed.
Succes.

Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Nov 2011, 20:02    Post subject:
Ruud,
De prijs van de CB-70D heb ik inderdaad van Foto-Expres. Ik heb hier eerder ook al meerder dingen besteld en ben er tot nu toe ook heel erg tevreden over.

Omdat ik nog steeds twijfel, de verschillen even op een rijtje:
CB-50D:
- Draagvermogen: 19 kg
- Diameter kogel: 50 mm
- Hoogte: 10,8 cm
- Gewicht: 591 gram

CB-70D:
- Draagvermogen: 38 kg
- Diameter kogel: 70 mm
- Hoogte: 12,5 cm
- Gewicht: 970 gram

De twijfel komt eigenlijk vooral doordat de CB-50D alleen te koop is bij Feisol zelf, voor 149 euro. De CB-70D is ook bij Foto-Express te koop (in de aanbieding) voor 139 euro. (Bij Feisol 209 euro).

De verschillen waar het om gaat die de keuze voor mij lastig maken:
Mijn camera/lens combinatie die ik vooral zal gebruiken op dit balhoofd weegt ongeveer 4,5 kg. De 19 kg van de CB-50D is dus meer dan voldoende.

> Kan het zijn dat bij de CB-70D de bewegingen heel stroef kunnen zijn doordat mijn combinatie niet genoeg weegt (4,5kg t.o.v. 38 kg)
> Is een grotere diameter van de kogel een voor- of nadeel bij het fotograferen met een telelens?

Ik hoop dat iemand (met evt. ervaring) antwoord kan geven op 2 bovenstaande vragen? Alvast bedankt!

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Nov 2011, 21:02    Post subject:
@Robbert: wat ik al eerder probeerde te vertellen is dat het naar mijn idee niet zo vreselijk veel uit maakt. De CB-50 of de CB-70.
Doordat er 3 knoppen op zitten is de frictie erg goed te regelen. Je moet er alleen even mee leren werken. Wat je voor jezelf af moet vragen: wat is de zwaarste combinatie die ik in de toekomst ga gebruiken? Neem nu de 600mm f/4, die weegt 5,4 kg. De 400mm f/2.8 weegt 5,6 kilo daar een 1D body aan van 1,2 kg en je hebt het maximale aan gewicht wat je op dit moment kan kopen. Nog geen 7 kg. Als je dan gaat kijken is zelfs de CB-50 ruim voldoende. De regel van 3x gewicht gaat op op voor statieven, dit in verband met trillingen etc. Is volgens mij niet specifiek bedoelt voor balhoofden!. Je gaat laag bij de grond werken, dus trillingen heb je aanzienlijk minder als op een gewoon statief. Ergo: CB-50 is meer dan voldoende.

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum