Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


ruis 7d
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 528
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 18:43    Post subject: ruis 7d
beste allemaal,
sinds vorige week ben ik trotse bezitter van de Canon 7d. In gebruik een meer dan fantastisch apparaat, heel fijne AF, matglas, snelheid e.d.
Maar op de computer valt de ruis wel erg op. Zelfs met iso 125 en veel licht zit er ruis in de lucht op de foto en vooral in de wat donkerder delen.
Aan m'n lenzen kan het niet liggen (L lenzen, 500 en 100-400).
Is dit normaal? Mag ik iemand een RAW sturen die dit eens voor me wil bekijken/vergelijken? bij voorkeur iemand die zelf een 7d heeft?
en heb ik met zo'n "klacht" een verhaal bij de winkel?
graag advies!
Gert-Jan.
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 05 Jul 2007
Posts: 140
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 18:57    Post subject:
Gert-Jan,

Een bekend verhaal. Ik heb lang gestoeid met de camera eer ik een beetje tevreden was. Voor mij was ook de ruis (en scherpte) het probleem.
Voor mij is een foto goed als ik niet behoef te croppen. Zo gauw ik wil croppen moet ik de foto door een ruisfilter halen (Neat Image).
Zou ik een tweede 7D kopen?
Waarschijnlijk niet.

Groet, Kees
_________________
Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 19:56    Post subject:
Ik moest in het begin zoeken naar de juiste instellingen, het duurt dan ook even voordat je er goede foto's mee kan maken. Mij lukt het om met ISO 1600 toch nog redelijk ruis vrije foto's te maken. (met de 7D). Toen ik de camera net had, zakte bij mij ook de moed ook in de schoenen. De foto's vielen in het begin zwaar tegen. Ik heb er nu meer plezier mee dan met de 1D mk IV die ik ook heb. Voor mij is het een super goede en fijne camera om mee te werken,
groet, Harry

Hier onder een opname van een Pestvogel gemaakt met de 7D op ISO 800 zonder bewerking of ruis onderdrukking.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=232472
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 653
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 19:59    Post subject:
Wat voor instellingen dan? Hoe kan ik de ruis beter de baas?
Heb deze camera nog niet zolang. Ik vind het in de omgang een hele prettige camera. Maar zou bij de hogere iso's wat minder last van ruis willen hebben.
Ben er nog niet achter hoe dus.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
JWH


Gender: Male
Age: 35
Joined: 21 Jul 2010
Posts: 83

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 20:09    Post subject:
Ik ben zelf zeer tevreden met de Canon 7D. Ik vind het heerlijk om zonder veel in te leveren de camera op ISO 640 - 800 of 1000 te kunnen zetten.

Als je naar de hogere ISO's moet grijpen, is het meestal doordat er matig licht is. Met slecht licht en hoge ISO - is de ruis best nadrukkelijk aanwezig. Maar bij goed licht en hoge ISO - is de ISO zeer goed te onderdrukken. Natuurlijk is de hoeveelheid crop ook van invloed op in hoeverre ruis zichtbaar wordt.

Ik bewerk alles en altijd in Lightroom en voor mij voldoet de ingebouwde Ruisonderdrukking en selectieve scherping genoeg om het voornaamste ruis eruit te krijgen.

2 Voorbeelden:
ISO 1000 - Slecht licht:
http://www.pbase.com/jwh/image/139315732

ISO 1600 - Goed licht ( Hoge ISO om bewegingen van het voeren te bevriezen ):
http://www.pbase.com/jwh/image/135220476
_________________
Canon 7D
Canon 500/4L

http://www.jwh-i.nl
Back to top
Reply with quote
 
HKo


Gender: Male
Age: 82
Joined: 19 Jul 2005
Posts: 64
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 23:31    Post subject:
@ H. van Emden en Kees van Wege
als jullie nu eens vertellen hoe jullie het probleem hebben opgelost, met wat voor instellingen, dan hebben de bovenstaande vraagstellers er wat aan. Alleen een verhaaltje dat je ook veel problemen hebt gehad is natuurlijk geen antwoord.
_________________
Camera: Canon + glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
joppie


Gender: Male

Joined: 12 May 2008
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Nov 2011, 23:38    Post subject:
http://www.deepgreenphotography.com/2009/12/setting-up-your-new-canon-7d/

Om te beginnen deze link Verder heb ik een foto geplaatst van een koolmees die ik vandaag met 3200 iso heb genomen.( met een d7)

Hoe?

Ik fotografeer in raw, als ik naar hogere iso waarden ga doe ik de belichting correctie altijd een of twee streepje in de plus .
Thuis heb je dan je bewerkings programma en doe ik de foto daar weer een of twee streep naar de min zodat de belichting weer in orde is.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel Embarassed
Back to top
Reply with quote
 
Freek Wijffels


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Mar 2010
Posts: 255
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 0:06    Post subject:
De 7D produceert in de lage ISO's nog redelijk wat ruis inderdaad en soms zie je zelfs na het verkleinen de ruis nog best goed. Dat valt me soms ook nog tegen. De hogere ISO's doet hij dan wel weer heel erg goed. Als het moet, zet ik de ISO zo op 1600. De 7D weet dan nog steeds veel detail te houden en de ruis is goed genoeg om een goede foto van te maken.

Beste oplossing is om te overbelichten. Je kan ervoor kiezen om de foto nèt niet te overbelichten als veiligheids marge om geen uitgebeten delen in je foto te krijgen.
Of:
Juist nèt wel overbelichten zodat je dat in de nabewerking kan corrigeren.
Als je de foto teveel overbelicht kan je dat niet meer corrigeren in de raw dus pas daar mee op.

Feit blijft dat je ruis alleen heel goed ziet in donkere delen. Probeer je foto dus licht te houden. Naast dat het minder ruis oplevert, ziet het er ook ' frisser' uit.

Het beste is om een gelijkmatig belichtte compositie te hebben. Dus geen zwart onderwerp met witte achtergrond etc. Helaas heb je het niet altijd voor het kiezen met vogels, maar vaak kan je wel rekening houden met waar de vogel kan gaan zitten en welke achtergrond je dan krijgt.

Wat ook nog gezegd moet worden is dat je de 18MP foto's van de 7D niet 1 op 1 kan vergelijken met foto's van bijv. 10MP.
Want als je een 100% crop van een 18MP bestand naast een 100% crop van een 10MP legt, zul je zien dat je bij de 18MP veel meer digitaal inzoomt.
Als je de 18MP op 55% bekijkt en de 10MP op 100% kan je eigenlijk pas goed vergelijken. En dan zul je zien dat de ruis prestatie's eigenlijk best goed zijn.....Theoretisch dan, want ik maak ook wel eens mee dat de ruis zo hardnekkig is dat je het altijd blijft zien. Ook bij verkleinde versie's, ook bij ruisonderdrukking etc.
Zoals hier:
http://500px.com/photo/3164892
_________________
Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
Ferry Bantjes
Guest







PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 12:58    Post subject:
Bij de 7D is het devies Expose to the right.

Bas Breetveld heet daar al veel over geschreven op zijn website en zijn advies is dan ook zorg dat het histogram zo veel mogelijk naar de rechterkant staat en je hebt geen last meer van ruis.

Ik fotografeer standaard met de belichting 1 tot 2/3 in de plus.
De raw beelden op de camera zien er dan niet uit en hij waarschuwt constant voor over belichting maar dat valt allemaal wel mee.
De camera laat de jpg afbeelding zien en daar heb je standaard nog wel ongeveer 1 stop over.

Dus in de camera RAW ziet alles er al veel beter uit.
De 7D laat door met deze instellingen te werken juist veel meer details zien dan andere camera's.

Ik vind het juist een geweldige camera voor wat betreft de ruis prestaties.
Ik kan nu met gemak en zonder enige ruis op iso 800 fotograferen en dat hoefde ik met mijn Sony A700 echt niet te doen.

O ja, ik heb de iso standaard op 200 staan.

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 653
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 15:28    Post subject:
Bedankt voor de extra uitleg/toevoegingen van iedereen. Hier heb ik wat aan. Had hem standaard ook al op wat overbelichting staan.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 528
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 9:27    Post subject:
Tsjonge, wat een uitgebreide antwoorden! Ik heb voer genoeg om flink aan 't oefenen te gaan. Zeer bedankt allemaal!
Nog een vraagje: in het boekje van de 7d zie ik dat er ook een ruisreductie in de camera zit. Is het handig om die in te stellen? of kun je 't beter achteraf in de bewerking doen?
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 9:32    Post subject:
Ruisreductie op de camera heeft (volgens mij) alleen nut als je in jpeg fotografeert. In raw heeft het geen nut en zul je het op de computer moeten doen.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 9:47    Post subject:
Het schijnt dat in camera ruis-reductie beter werkt (ook op raw-beelden) dan pas later in de computer. Dit omdat er dan al bij de omzetting rekening mee wordt gehouden, en met chips die er speciaal voor ontwikkeld zijn, en ook specifiek voor die sensor zijn gemaakt.

Het kan zijn dat hier boven iets staat wat met klok en klepel te maken heeft. Ik heb het nooit uitgezocht, omdat ik ruis niet zo belangrijk vind.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 12:15    Post subject:
Quote:
Nog een vraagje: in het boekje van de 7d zie ik dat er ook een ruisreductie in de camera zit.


Heeft dit alleen te maken met lange sluitertijden?
Dat wil zeggen, dat bij burstopnames de ruisonderdrukking in de camera plaatsvindt. We hebben het dan over sluitertijden van meer dan 1 seconde hoor! Het nadeel daarvan is dat dit tientallen seconden kan duren voordat dit is voltooid.
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 12:42    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Quote:
Nog een vraagje: in het boekje van de 7d zie ik dat er ook een ruisreductie in de camera zit.


Heeft dit alleen te maken met lange sluitertijden?
Dat wil zeggen, dat bij burstopnames de ruisonderdrukking in de camera plaatsvindt. We hebben het dan over sluitertijden van meer dan 1 seconde hoor! Het nadeel daarvan is dat dit tientallen seconden kan duren voordat dit is voltooid.

Aad, bedoel je met 'burst' niet 'bulp'? 't geldt voor alle langdurige opnamen waar de opwarming van de sensor de ruis kan veroorzaken. Ik meen dat het pas merkbaar wordt vanaf enkele seconden? Staat er in de Nikonboekjes niet bij vanaf wanneer je het beter kan toepassen. Voor dit type ruis geldt 100% zeker dat reductie in de camera beter is dan later pas. Maar voor vogelfotografie is het slechts bij extreem hoge uitzondering relevant Smile.

Daarnaast heb je - vrijwel zeker - ruisalgorithmes ingebouwd voor hoge iso-opnamen.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
henniel


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 66
Location: Budel Dorplein
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 12:49    Post subject:
Ook ik heb soms ruis met de 7D. Maar met goed licht valt dat wel mee en wat overbelichten. wel in Raw fotograferen dan kun je nog achteraf wel wat aanpassen
Meestal heb ik ruis in de donkere delen van de foto
Ik doe dan de vogel met de snelle selectie toets selecteren + doeselaar en daarna selectie omkeren en de ruis in de achtergrond met elements ruisreductie iets weghalen.
Verder is de 7D een uitstekende camera.

Groeten Hennie.

www.pbase.com/hennie2011
_________________
allerlei Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 22 Oct 2008
Posts: 606
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 16:52    Post subject:
ISO 1600 is geen probleem met dit apparatuur. ISO 3200 is zelfs nog bruikbaar mits er genoeg details in de foto zit. Iets wat overbelichten, wat ruisreductie eroverheen, plaatselijk verscherpen, en de grootste truck van 18mp is naar 9-10mp verkleinen.

Ik heb voorbeelden hier op mn PC Wink

Ik wil wel wat proberen stuur maar PB dan geef ik mn mail en zal ik kijken of ik er wat mee kan Wink


gr Jeffrey Wink
_________________
--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 05 Jul 2007
Posts: 140
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 17:36    Post subject:
Het blijkt ook voor mij een zeer bruikbaar geheel te worden.
Ik hoop mijn voordeel er mee te doen en wat verder te experimenteren.
@HKo, ik had het helaas niet over instellingen omdat ik geen andere instellingen gebruik. Nu met die tips wordt dat anders en beter (hoop ik).

Groet, Kees
_________________
Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Back to top
Reply with quote
 
Tod Scenes
Guest







PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 23:04    Post subject:
...toch bedenkelijk dat je je als gebruiker met zo'n camera in allerlei (overbelichtende, croppende en ruisonderdrukkende) bochten moet wringen om acceptabele foto's te maken - of zijn we te veeleisend geworden?
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Nov 2011, 23:34    Post subject:
wat een gezeik over die ruis toch de hele tijd, ik heb er echt geen problemen mee en hoef me ook niet in allerlei bochten te wringen.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Nov 2011, 9:45    Post subject:
Als je de belichting over laat aan de lichtmeter van de camera zijn er grote verschillen te zien. Ik deed van de zomer een speciale workshop voor 7D-gebruikers die ik toevallig bij elkaar in een groepje had.
Bij het testen van de lichtmeter was het grootste verschil tussen twee camera's 2 1/3 stop!
Misschien dat daarom sommigen last van ruis hebben?

Grts,

Bas
_________________
Fotosloep.nl
Back to top
Reply with quote
 
floepke




Joined: 05 May 2010
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 0:19    Post subject: Re: ruis 7d
Gert-Jan Cromwijk wrote:
beste allemaal,
sinds vorige week ben ik trotse bezitter van de Canon 7d. In gebruik een meer dan fantastisch apparaat, heel fijne AF, matglas, snelheid e.d.
Maar op de computer valt de ruis wel erg op. Zelfs met iso 125 en veel licht zit er ruis in de lucht op de foto en vooral in de wat donkerder delen.
Aan m'n lenzen kan het niet liggen (L lenzen, 500 en 100-400).
Is dit normaal? Mag ik iemand een RAW sturen die dit eens voor me wil bekijken/vergelijken? bij voorkeur iemand die zelf een 7d heeft?
en heb ik met zo'n "klacht" een verhaal bij de winkel?
graag advies!
Gert-Jan.
ja dit is bij mijn 7D die ik een paar weken in bezit heb juist hetzelfde met al mijn lenzen , heb een bericht gestuurd naar canon en ze zeggen het toestel te moeten onderzoeken maar ik heb dit probleem al veel gelezen op het net en is ook zeer bekend , ik heb al spijt dat ik mijn 40D heb verkocht ,was in gedacht mij veel te verbeteren met de 7D maar helaas het ruis probleem is en blijft een dilemma voor mij !in feite voel ik mij bedot door de reclame voor de 7D en canon !!!
Back to top
Reply with quote
 
floepke




Joined: 05 May 2010
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 0:26    Post subject:
Kees van de Wege wrote:
Gert-Jan,

Een bekend verhaal. Ik heb lang gestoeid met de camera eer ik een beetje tevreden was. Voor mij was ook de ruis (en scherpte) het probleem.
Voor mij is een foto goed als ik niet behoef te croppen. Zo gauw ik wil croppen moet ik de foto door een ruisfilter halen (Neat Image).
Zou ik een tweede 7D kopen?
Waarschijnlijk niet.

Groet, Kees


wat mij betreft ik ook niet geen 7D meer teveel pixels op een crop sensor , volgende maal koop ik een full frame = gedaan met ruis of toch tenminste veeeeel beter , maar ja iedere maal veel geld voor een body wordt op de duur veel te kostelijk .
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 13:15    Post subject:
Wil als 7D gebruiker ook even reageren n.a.v. bovenstaande:

- Een goede belichting is inderdaad "exposure to the right". Zie ook:

http://www.natuurfotoblog.nl/2009/03/04/histogram-en-handmatig-belichten/
http://www.natuurfotoblog.nl/2009/03/17/belichting-ii-manuele-belichting/

Voor het gemak stel ik zelf de belichting zo in dat ik altijd een klein beetje uitgebeten partijen krijg op de lcd. Soms kom ik dan uit op 2 stops overbelichting. Dit betekent niet dat de lichtmeter slecht is ofzo, is gewoon afhankelijk van de omstandigheden. Bijvoorbeeld roofvogel tegen een felblauwe lucht, dan moet ik minimaal 1 stop overbelichten om voldoende detail in de vogel te houden. Kwestie van oefenen en aandachtig naar de resultaten kijken in PS, met name het histogram.

- Hou daarbij rekening dat hetgeen wat je op lcd ziet een JPEG weergave is van de RAW (wist ik eerst ook niet...). Als je deze RAW opent in PS, zul je vaak zien dat er helemaal niets is uitgebeten of kun je met een kleine correctie de uitgebeten delen wegpoetsen. Voordeel is dat dan de donkere delen aanzienlijk minder ruis vertonen en er vooral meer details zijn. Zie je ook automatisch in de bestandgrootte van de RAW: een goed belichte RAW is vaak wat MB's groter als een onderbelichte RAW (meer info is opgeslagen in de RAW...).

- De ene vindt met deze camera bij ISO 1600 nog acceptabele tot goede foto's opleveren, de ander vindt 'm al bij ISO 320 teveel ruis produceren. Ergo: deze "grenzen" zijn geheel persoonlijk en ook niet echt vast te stellen. Bij een vogel tegen een lichte achtergrond (vogel in lucht bijvoorbeeld) valt de ruis veel minder op als bij een vogel tegen een donkere achtergrond zoals bladeren. Per foto is het dus weer net anders hoe "ernstig" (of niet...) de ruis is.

- Switchen naar een 1D of full frame is natuurlijk een optie om het "ruisprobleem op te lossen". Die camera's hebben meer speelruimte om ruis op te vangen door de minder hoge pixeldichtheid (pixeldensity, google er maar eens op). Maar ja, niet iedereen kan een 1D mark 4 veroorloven en de 1D mark 3 vindt ik persoonlijk met 10 megapixels eenvoudigweg te weinig speelruimte in crops leveren. Daarbij, wel eens gekeken naar de menu's van de 1D4? Een oerwoud aan instellingen....succes ermee....
Enige betaalbare fullframe - de 5D mark 2 - vindt ik voor vliegende vogels - of andere snelle acties van vogels - ongeschikt (slechts 4 fps én langzame AF). Juist vliegende vogels en snelle acties vind ik belangrijk. Zodoende kwam ik dus op de 7D uit, en heb er geen spijt van.

Groet, Joep
(tevreden met de 7D)
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 22 Oct 2008
Posts: 606
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 18:24    Post subject:
Canon gaat waarschijnlijk voor het concept dat je bij een APS-C camera de pixels moet gaan down sizen voor de beste kwaliteit en bij een Fullframe kan gaan upsizen. Daardoor haal je wel een hoog haalbare kwaliteit en bij APS-C het meeste uit de foto. Want ik heb foto's gemaakt met de 7D en 100/2.8L IS op 18mp en verkleind naar 8,5mp ongeveer. Dat is voldoende voor een A4 afdruk (ligt aan het aantal dpi). En die beelden zijn op ISO 1600 onwijs goed naar mijn mening en zelfs op ISO 3200 prima bruikbaar. ISO 6400 vraagt 'm te veel vind ik. Maar goed, wie er interesse heeft in de foto's? Ik hoor het wel. Het is echt verbluffend.

Wat wel zo is, is dat je op ISO 200 al ruis ziet. Klopt! Om het maar even uit te leggen: Je zoomt als het ware een soort van 18x in op de foto. Bij bijvoorbeeld een 40D 10x. Dan denk je waarschijnlijk dat je bij de 40D minder ruis ziet dan bij de 7D. Maar vergeet niet dat je maar 10x inzoomt ipv 18x. Als je de foto's van de 7D verkleint naar 10mp zoom je ook 10x en dan zul je zien dat de 7D toch echt meer details geeft in de foto en ook minder ruis. Probeer het is Wink

Over paar weken heb 'm ook, die 7D!


gr Jeffrey Wink
_________________
--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum