Posted: Tue 20 Sep 2005, 17:05 Post subject: Leica APOVID 77 of Swarovski ATS 80 HD?
Ik ben van plan een telescoop te kopen, ik heb de keuze oftewel een leica oftwel een swarovski. Ik heb een verrekijker van swarovski het is degelijke kwaliteit maar ik zou graag weten wat beter is voor te telescopen leica of swarovski .
Grt Mathias _________________ Canon eos 300D sigma apo 75-300 macro/tele
Het is heel erg persoonsgebonden, vrienden van mij zweren bij de swarovski, maar ikzelf heb bewust voor de Leica gekozen (wel de apo). Ik heb ze beiden naast elkaar getest en ik vond het beeld bij Leica natuurgetrouwer dan dat van Swarovski. Ik zou je aan willen raden om bijvoorbeeld beide telescopen naast elkaar te testen in de winkel van de Vogelbescherming. Oja, maar dat wist je waarschijnlijk al, er is een behoorlijk verschil in prijskaartje.
Bedankt maar hier in belgie heb je niet direct zo een vogelbeschermingwinkel waar je ze kan testen enkel deputter in brugge. De prijzen van leica en swarovski zijn ongeveer het zelfde hier. Toch bedankt
Grt Mathias _________________ Canon eos 300D sigma apo 75-300 macro/tele
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 20 Sep 2005, 20:12 Post subject:
Dan is of de Leica te duur of de Svarovski te goedkoop vergeleken met Nederland. Wat zijn de prijzen dan? Een ritje over de grens kan dus de moeite waard zijn.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Dan is of de Leica te duur of de Svarovski te goedkoop vergeleken met Nederland. Wat zijn de prijzen dan? Een ritje over de grens kan dus de moeite waard zijn.
Marcel
Ik zal de specifieke prijzen eens opzoeken en ze dan posten, maar ik denk dat swarovski hier goedkoper is omdat de zetel van swarovski benelux ( de opslag plaats en verdeelpunt dus ook ) hier in België is.
Mathias _________________ Canon eos 300D sigma apo 75-300 macro/tele
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Tue 20 Sep 2005, 20:40 Post subject:
Hallo Wackie,
Ik denk dat er geen vergelijk is tussen de Leica APO 77 en de Swarovski ATS 80 HD. De Leica is al weer jaren geleden op de markt gezet en ondertussen zijn de lenzen alweer zover doorontwikkeld dat je het verschil echt geweldig goed zou moeten merken, zeker als de omstandigheden wat minder ideaal zijn. Volgens testen die je op internet kan vinden scoort de Swarovski ATS 80 HD op alle punten beter dan de meeste andere telescopen.
Wat het prijsverschil betreft: kijk even goed of je het hier niet hebt over een AT 80 (HD) want ik kan me voorstellen dat die wel ongeveer in dezelfde prijsklasse zit als de Leica APO 77. De Swarovski ATS 80 HD is in Nederland zo'n 2300 euro, de Leica weet ik niet precies.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Gender: Male Age: 64 Joined: 22 Dec 2004 Posts: 35 Location: België
Posted: Wed 21 Sep 2005, 9:46 Post subject:
Op de website van de (inmiddels overleden) "vader van de digiscopie" Laurence Poh vind je een vergelijking tussen de Leica en de Swarovski AT HD (niet ATS maar die zou nog ietsje beter zijn dan de AT).
http://www.angelfire.com/pe2/digiscoping/digiscoping_update.htm _________________ Canon 20D,50D,7D, EF 400mm f5.6, EF 300mm f4 IS e.a.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Thu 22 Sep 2005, 11:24 Post subject:
Wackie,
Ik weet niet of je het een belangrijk aspect vindt, maar de Swaro ATS 80HD is een stuk compacter én lichter dan de Televid 77 APO:
Swarovski: lengte: 35 cm / gewicht: 1,3 kg
Leica: lengte: 41 cm / gewicht: 1,7 kg
Daarnaast is de Swaro voorzien van een kunststof body die minder slijtgevoelig is dan de aluminium body van de Leica. Het aluminium voelt daarnaast koud aan bij koele - of warm aan bij hete temperaturen. Uiteraard heb je hier geen last van bij de paraattas, maar die is ook niet bepaald goedkoop.
O ja, en de prijzen (inc. 20 - 60 x oculair) bij kamera express (zie link):
Swarovski: 2198,-
Leica: 1980,-
Zo, dan is die Leica in rap tempo vreselijk veel duurder geworden! Vier jaar geleden lag de prijs nog zo'n 700 euro lager, misschien is dit een nieuwere versie, maar toch....het verschil in prijs is veel kleiner dan ik in eerste instantie dacht...sorry!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum