Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


schuiltent
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 19:31    Post subject: schuiltent
Ik wil betere vogelfoto's maken en het dichtbij komen is daarbij tot nu toe het belangrijkste manco. Ik heb sinds kort een auto, dus dat bied al heel wat meer mogelijkheden door het fotograferen vanuit de auto, maar ik zit er over te denken een schuiltent te kopen.

Ik heb ooit zo'n camouflageburka gekocht, maar heb hier nog geen succes mee behaald, ben niet zo enorme stilzitter en elke kleine beweging is toch te horen en te zien als je daarin zit en de vorm is mss ook wat vreemd.

Ik denk dat er vooral ook winst te behalen valt uit het leren kennen van het gedrag van het onderwerp, het lokken, inrichten van een goede plek etc, maar ja, hoe leer je dat, ik denk vooral door ervaring op te doen.

En daarvoor wil ik dus deze schuiltent aanschaffen. Heb ook aan de Buteo gedacht, goedkoop, maar ik vind het zo'n lompe vorm en hij is vooral ook zo hoog, meer dan 1,5 m, terwijl deze nog geen 1m is.

Wat is jullie mening? Is de beoogde tent een goede en zal het een goed resultaat geven in het dichtbij vogels komen?

En heb ik nog een camouflagekleed nodig om de tent nog meer te camoufleren of is alleen de tent, strategisch geplaatst genoeg?

Gewenste tent: http://www.foto-express.nl/natuurfotografie/schuiltenten/wildlife-watching-dome-hide-mini-advantage.html

de Buteo: http://www.schuiltent.nl/a-18321318/schuiltenten/schuiltent-buteo-verbeterde-versie

En dan is er ook nog deze, maar die lijkt me wat lomp en opzichtig maar wel goedkoop: http://www.foto-express.nl/natuurfotografie/schuiltenten/stealth-gear-naturephotographers-square-hide.html
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 19:40    Post subject:
Ik heb zelf de Buteo en ik kan je zeggen, het is zeker geen lomp ding. Hij is meesterlijk snel in en uit elkaar te vouwen ( in ca. 60 seconden ) en ook nog eens makkelijk te vervoeren. Alleen even het vouwsysteem doorkrijgen. Ik kan je niks zeggen over de duurzaamheid daar heb ik hem te kort voor. De ruimte binnenin is net voldoende om daar lekker relaxt in te kunnen zitten, vraag me af of je zoveel baat hebt bij een kleinere ruimte...

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van anderen...
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 19:45    Post subject:
Maar hij is sowieso best wel hoog, 60cm hoger dan de tent die ik noemde, en daarnaast door zn smalle bouw ook nog eens in verhouding erg hoog. Ik krijg het idee dat vogels zich toch door zo'n vorm en de hoogte laten afschrikken. Hoe is jouw ervaring in het gebruik? Krijg je de vogels makkelijk voor de tent? Of moet ik dat meer zoeken in ervaring en kennis dan in de tent zelf?

Ik heb trouwens precies dezelfde camera/telelens combi als jij! Kun je mss wat voorbeelden laten zien die je met deze combi vanuit deze tent hebt genomen?
Back to top
Reply with quote
 
Carel v/d Sanden



Age: 70
Joined: 16 Aug 2004
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 19:56    Post subject:
Quote:
Ik krijg het idee dat vogels zich toch door zo'n vorm en de hoogte laten afschrikken.


Je moet hem natuurlijk niet midden op de heide neerzetten en dan verwachten dat de vogeltjes binnen een kwartiertje lekker rondom komen zitten fluiten.

maar met enig beleid en voorbereiding werken deze dingen fantasties.
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 19:59    Post subject:
Carel v/d Sanden wrote:
Quote:
Ik krijg het idee dat vogels zich toch door zo'n vorm en de hoogte laten afschrikken.


Je moet hem natuurlijk niet midden op de heide neerzetten en dan verwachten dat de vogeltjes binnen een kwartiertje lekker rondom komen zitten fluiten.

maar met enig beleid en voorbereiding werken deze dingen fantasties.

Maar deze dingen, zijn dat dan de buteo's, of schuiltenten in het algemeen, of is de een mss toch beter dan de ander op het gebied van camouflage? En beter dan zo'n kleed/burka die ik nu heb?
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:19    Post subject:
Gezien je omschrijving vrees ik dat je niet veel verschil zult ondervinden tussen je camouflagekleed een een schuiltent. Vogels kijken niet waar je in zit. Zoek het meer in het leren zoeken naar geschikte plekken, vogelgedrag, benadering, zang, enz. Zorg er inderdaad voor dat je je kleed of tent laat opgaan in de omgeving; dus tegen een struik aan gaan zitten of zo. Als je dat een beetje gaat leren zul je zien dat je in dat opzicht niet veel verschil zult merken tussen een kleed of een tent. Het een sluit het ander niet uit. Zelf gebruik ik beiden maar vaker een kleed dan een tent; vooral omdat het makkelijker mee te nemen is.
Succes, hoop dat het lukt.
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 20:22    Post subject:
Han Bouwmeester wrote:
Gezien je omschrijving vrees ik dat je niet veel verschil zult ondervinden tussen je camouflagekleed een een schuiltent. Vogels kijken niet waar je in zit. Zoek het meer in het leren zoeken naar geschikte plekken, vogelgedrag, benadering, zang, enz. Zorg er inderdaad voor dat je je kleed of tent laat opgaan in de omgeving; dus tegen een struik aan gaan zitten of zo. Als je dat een beetje gaat leren zul je zien dat je in dat opzicht niet veel verschil zult merken tussen een kleed of een tent. Het een sluit het ander niet uit. Zelf gebruik ik beiden maar vaker een kleed dan een tent; vooral omdat het makkelijker mee te nemen is.
Succes, hoop dat het lukt.

Bedankt voor je advies. Ik snap je punt en heb daar zelf ook aan gedacht, maar het punt is dat je dat zoeken naar geschikte plekken en gedrag etc niet een twee drie aanleert en ook niet op een bepaalde manier als een trucje van een andere fotograaf of uit een boek. Dus ik weet niet echt hoe ik dat kan leren en hoe ik dat aan moet pakken.

De reden om voor een tentje te gaan is dat toen ik onder dat kleed zat ik toch af en toe wat bewoog en omdat het kleed om je heen zit creeer je dan toch geluid en beweging. Als je in een tentje zit heb je een statischer geheel en mss ook een betere vorm waar vogels mss makkelijker dichterbij komen, maar dat weet ik dus niet zeker.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 21:14    Post subject:
Een tentje kun je uiteraard ook voor een paar dagen laten staan,dat zie ik een kleed nog niet doen zonder dat je eronder zit Smile

Zo hoog zijn die buteo's niet hoor,met een stoeltje erin zit je al bijna met de kuif tegen het dak aan. Duurzaamheid is ook prima,die van mij staat al een jaar in weer en wind op dezelfde plek en de enige schade zijn brandgaten van sigaretten die per ongeluk tegen het doek komen. Ik noem ze nu maar gewoon extra luchtgaten,dat klinkt wat beter..
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
martijn1


Gender: Male
Age: 46
Joined: 02 Aug 2010
Posts: 130
Location: enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 21:52    Post subject:
ik heb zelf de Stealth Gear One Man Chair Hide, niet te groot maar wel comfortabel..even kijken bij schuiltenten
http://www.lowlandphotoservice.nl/
_________________
http://www.pbase.com/martijn1
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 23:47    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
Een tentje kun je uiteraard ook voor een paar dagen laten staan,dat zie ik een kleed nog niet doen zonder dat je eronder zit Smile

Zo hoog zijn die buteo's niet hoor,met een stoeltje erin zit je al bijna met de kuif tegen het dak aan. Duurzaamheid is ook prima,die van mij staat al een jaar in weer en wind op dezelfde plek en de enige schade zijn brandgaten van sigaretten die per ongeluk tegen het doek komen. Ik noem ze nu maar gewoon extra luchtgaten,dat klinkt wat beter..


En lukt het om vogels dichtbij te krijgen? Gebruik je verder nog camouflage? Zoals een camouflagekleed, of een bepaalde positie tussen struiken? Zijn er nog andere dingen belangrijk? Bepaalde tijd van de dag, of meerdere dagen voorvoeren oid?

Idd ook een voordeel, dat je een tentje kan laten staan zodat de vogels er aan wennen, dat is dus ook een goede tactiek?



@Martijn: Die kwam ik idd ook tegen, kreeg er een beetje hetzelfde bezwaar tegen als bij de buteo, aparte afwijkende vorm, grote openingen, dat ziet een vogel toch niet zomaar over het hoofd?

Dat tentje dat ik aangaf (http://www.foto-express.nl/natuurfotografie/schuiltenten/wildlife-watching-dome-hide-mini-advantage.html ) is denk ik makkelijker weg te werken in de omgeving zodat hij niet meer opvalt.

Maar hoe bevalt deze one man chair hide je in het dicht bij vogels komen?
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 23:56    Post subject:
Ja, ik heb ze niet op alle vogels uitgeprobeerd,maar dat zijn er ook iets van een paar miljoen alleen al in Nederland,maar..... ik heb in een jaar tijd meer dan 40 verschillende soorten voor het tentje gehad. Ik heb het tentje gewoon op een redelijk open plek tussen heel veel struiken staan en daar heb ik een vijvertje en wat vogelvoer hangen. Verder geen extra cammouflage,ik zit zelfs gewoon te roken in dat ding en dat stoort ze ook niet.

Voorvoeren helpt wel,alhoewel ik vorig jaar al staartmezen op het ene vetbolletje had hangen toen ik de vetbol 2 meter naar rechts nog aan het ophangen was. Dat was het eerste kwartier dat ik daar uberhaupt aanwezig was.

Als het tentje er een tijdje staat,zien de vogels het gewoon als een vast object. Vorige week nog een grote bonte specht op de tent, vorig jaar pimpelmees en koolmees op de 500mm lens. Zelfs een blauwe kiekendief die op 5 meter van de tent ging zitten (met zn kop achter de spechtenstronk Eh? ). Het is totaal geen kiekendief gebied,het is zowiezo niet eens een natuurgebied of iets wat er op lijkt. Variatie in hoge bomen en lage dichte struiken zorgt voor veel variatie in vogels. Qua tijdstip is het bij mijn tent hetzelfde als in het voorjaar en zomer ( tussen 11 en 2 is het rustig,daarvoor en daarna is het drukker).
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 0:03    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
Ja, ik heb ze niet op alle vogels uitgeprobeerd,maar dat zijn er ook iets van een paar miljoen alleen al in Nederland,maar..... ik heb in een jaar tijd meer dan 40 verschillende soorten voor het tentje gehad. Ik heb het tentje gewoon op een redelijk open plek tussen heel veel struiken staan en daar heb ik een vijvertje en wat vogelvoer hangen. Verder geen extra cammouflage,ik zit zelfs gewoon te roken in dat ding en dat stoort ze ook niet.

Voorvoeren helpt wel,alhoewel ik vorig jaar al staartmezen op het ene vetbolletje had hangen toen ik de vetbol 2 meter naar rechts nog aan het ophangen was. Dat was het eerste kwartier dat ik daar uberhaupt aanwezig was.

Als het tentje er een tijdje staat,zien de vogels het gewoon als een vast object. Vorige week nog een grote bonte specht op de tent, vorig jaar pimpelmees en koolmees op de 500mm lens. Zelfs een blauwe kiekendief die op 5 meter van de tent ging zitten (met zn kop achter de spechtenstronk Eh? ). Het is totaal geen kiekendief gebied,het is zowiezo niet eens een natuurgebied of iets wat er op lijkt. Variatie in hoge bomen en lage dichte struiken zorgt voor veel variatie in vogels. Qua tijdstip is het bij mijn tent hetzelfde als in het voorjaar en zomer ( tussen 11 en 2 is het rustig,daarvoor en daarna is het drukker).


Ok, dank je, ik denk dat ik dan idd wel voor een tentje ga, alleen moet ik nog even kijken of het dan de buteo, de one man chair hide of die duurdere lage tent wordt. die one man chair hide is wel nice natuurlijk met een stoel er meteen in Very Happy Maar verder wel wat lomp en grote opening, ook best zwaar en groot. Nadeel van de Buteo is dat hij lastig in te klappen is, ten minste toen ik hem jaren geleden een keer vasthad, dat andere tentje is perfect, maar wel meer 3x zo duur en door de laagte mss niet zo comfortabel, hmm, nog best lastig.

Andere ervaringen en tips zijn welkom Smile
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 0:07    Post subject:
Dat inklappen van die Buteo snap ik ook nog steeds niet......daarom staat ie er ook al een jaar :-p Voor de rest wel een perfect tentje,bewegingsruimte genoeg en ook onderin zit nog een opening voor de lens. Die gebruik ik altijd voor het vijvertje. Opening bovenin zit ook op precies de goeie hoogte (als je tenminste een juist stoeletje erbij hebt).

Ik zou niet zo'n zwaar ding doen,mocht je een locatie hebben die een eindje lopen is en waar je hem niet kunt laten staan dan is het erg onhandig zoveel gewicht.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 0:15    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
Dat inklappen van die Buteo snap ik ook nog steeds niet......daarom staat ie er ook al een jaar :-p Voor de rest wel een perfect tentje,bewegingsruimte genoeg en ook onderin zit nog een opening voor de lens. Die gebruik ik altijd voor het vijvertje. Opening bovenin zit ook op precies de goeie hoogte (als je tenminste een juist stoeletje erbij hebt).

Ik zou niet zo'n zwaar ding doen,mocht je een locatie hebben die een eindje lopen is en waar je hem niet kunt laten staan dan is het erg onhandig zoveel gewicht.

Neej das wel waar, die chair hide is meer dan 5 kilo.

Wil wel ff zeggen dat je idioot mooie vogelfoto's op je site hebt staan, kan het niet anders zeggen, werd er sprakeloos van!! Veel van die foto's uit het tentje gemaakt ook? Die foto's van die zangvogeltjes met gespreide vleugels, waar heb je die gemaakt? Doet me heel erg aan het Beekbergerwoud bij Apeldoorn denken, maar goed, het zou in principe overal in Nederland kunnen zijn Smile

Ik zie veel foto's met een grote DOF en veel achtergrond in beeld die iig niet met een telelens hebt gemaakt. Zijn die echt met een groothoeklens gemaakt? Of bijv met een 50mm lens ofzo? Geeft een erg leuk effect, maar dan moet je NOG dichterbij komen Razz Zoals bijvoorbeeld die Meeuw, of die Tureluur of Aalscholver (Kuifaalscholver?), echt origineel, maar hoe kom je dan zo extreem dichtbij?

Nog een vraagje, vind je niet dat de gaten van de buteo net te hoog of te laag zitten voor een goed standpunt? Ik kan me voorstellen dat veel foto's ook van een vogel op een klein paaltje of stammetje gemaakt worden en dan zit je omhoog of omlaag te fotograferen wat vaak niet mooi is.
Back to top
Reply with quote
 
ruben vdb


Gender: Male
Age: 34
Joined: 18 Oct 2007
Posts: 76
Location: Dendermonde (België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 11:10    Post subject:
Maak er zelf één zou ik zo zeggen. Veel goedkoper en je kiest zelf hoe groot je het maakt en op welke hoogte je de kijkgaten maakt.
Ik heb zelf ook een paar jaar geleden de buteo gekocht maar gebruik deze enkel nog in de tuin voor tuinvogels. Daar maakt het niet veel voor uit hoe hoog de gaten zitten, je zorgt gewoon dat de takjes waar je de vogels op wilt hebben op de hoogte van je kijkgaten komen.
Voor projecten buiten de tuin heb ik ondertussen al verschillende andere tentjes gemaakt. Met een paar pvc-buizen, wat stof en de naai machine van je moeder maak je op 1,2,3 een tentje dat volledig voldoet aan je eisen.
Ga je ergens bij het water liggen, maak je een tentje waar je zelf volledig kan in liggen voor een laag standpunt, wil je die ijsvogel op een stokje maak je het kijkgat net zo hoog als de tak waar je de ijsvogel op wilt/verwacht.

Koop ook geen dure camouflage stof, maar gebruik gewoon oude (groene) lakens of iets dergelijks. Mijn eerste schuiltent in de tuin maakte ik met een laken van donald duck en de vogeltjes trokken er zich niets van aan.
En door het zo goedkoop te houden is het niet erg om je tentjes hier en daar te laten staan en dus eens eentje terug te vinden dat is afgebroken door andere mensen. Met zo een buteo of andere nog duurdere tenten is dat niet aangenaam.

Gr,
Ruben
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 11:17    Post subject:
Bedankt voor de tip, maar dat vind ik niet echt een optie Wink ik wil wel gewoon een kant en klare tent. Waarom gebruik je de buteo niet meer?
Back to top
Reply with quote
 
ruben vdb


Gender: Male
Age: 34
Joined: 18 Oct 2007
Posts: 76
Location: Dendermonde (België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 11:49    Post subject:
Omdat ik bij de kant en klare tentjes nog niets ben tegen gekomen dat echt voldoet en als ze dan voldoen gewoon heel duur zijn terwijl je zonder veel moeite zelf iets veel goedkoper kan maken.
De buteo voldoet dus enkel als ik vogels wil trekken die ruim een halve meter boven de grond zitten en nog wel op een plaats waar ik mijn tent kan laten staan zonder dat ze na enkele dagen is afgebroken door mensen met minder goeie bedoelingen. Met andere woorden iets dat maar zelden voorkomt. En vandaar dat ik hem dus enkel nog gebruik in de weide naast onze tuin voor tuinvogels.
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 12:27    Post subject:
Dus jij vindt ook dat de gaten van de Buteo niet optimaal zitten? Wat vinden andere gebruikers daarvan? Ik blijf wel voor een kant en klare tent gaan, geen zelfbouw, maar dan kan ik mss beter een ander tentje nemen.

Heb ondertussen iig een mooi camouflagenet gekocht om bijv. de tent nog wat verder mee te camoufleren, en een camouflagegordijn voor in de auto voor je zijraam en heb ook camouflageband besteld wat ik om mn telelens kan doen, zodat die ook minder opvalt als ie uit de tent of uit mn autoraam steekt. Als ik dan nog een tentje heb heb ik zowel voor de auto als voor een plek daarbuiten een goede camouflage. Alleen nog even de vraag welk tentje Wink
Back to top
Reply with quote
 
V-Sanders


Gender: Male
Age: 30
Joined: 24 Jul 2011
Posts: 46

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 12:38    Post subject:
Ga nu eens onder dat camouflage net ergens liggen.

Had er 2 maanden terug ook een net gekocht, gebruikt om een ijsvogel te platen. De truc is om gewoon stil te blijven liggen.
De 2e keer dat ik onder het net lag kwam de ijsvogel biddend in de lucht naast mij op letterlijk 1 meter afstand naar kijken wat nou het geluid van de sluiter was. Voorzichtig draaide ik mijn hoofd zijn kant op, bleef gewoon in de lucht hangen. Zelfs 2x achter mekaar
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 12:44    Post subject:
V-Sanders wrote:
Ga nu eens onder dat camouflage net ergens liggen.

Had er 2 maanden terug ook een net gekocht, gebruikt om een ijsvogel te platen. De truc is om gewoon stil te blijven liggen.
De 2e keer dat ik onder het net lag kwam de ijsvogel biddend in de lucht naast mij op letterlijk 1 meter afstand naar kijken wat nou het geluid van de sluiter was. Voorzichtig draaide ik mijn hoofd zijn kant op, bleef gewoon in de lucht hangen. Zelfs 2x achter mekaar


Ik heb het met een camouflagekleed geprobeerd bij Boomklevers, wist ergens een plek waar ze veel zaten, voorgevoerd, camouflagekleed erbij, eronder gekropen, niks ook meer een beetje in de buurt gehad. Waarschijnlijk toch te veel bewogen onder mn kleed, mss dat dat bij IJsvogels minder erg is. Ik denk dat ik maar voor die WWS Mini Dome Hide ga. Kost wel 220 euro, maar is wel erg mooi en duurzaam.
Back to top
Reply with quote
 
ruben vdb


Gender: Male
Age: 34
Joined: 18 Oct 2007
Posts: 76
Location: Dendermonde (België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 13:04    Post subject:
Ik vind dat enorm veel geld voor een tent waar je opnieuw geen kijkgaten net boven de grond hebt volgens mij, of ben ik verkeerd?
Voor dat geld maak ik er makkelijk 20 die misschien iets minder waterdicht zijn maar die wel voldoen aan de situatie waar ik ze voor wil gebruiken.

Dan investeer ik die 200euro liever in een nieuwe lens, een goed statief,... Tenzij je natuurlijk zegt dat geld geen probleem is maar ik vermoed dat je een nog een relatief jong persoon bent aangezien je nog maar net je rijbewijs hebt en dan is het budget (zoals bij mezelf) meestal redelijk beperkt.
Ook die andere zaken die je hebt gekocht zijn relatief makkelijk zelf te maken. Met een oude kous maakte ik mijn lens camouflage en zo een 'raamcamouflage-ding' moet ook makkelijk te maken zijn. Maar dit is uiteraard je eigen keuze.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 13:04    Post subject:
De rest van je vragen ga ik nog beantwoorden,heb nu niet zoveel tijd, maar...... 220 euro????????? Voor een schuiltent?

Das veel geld voor iets wat je ergens in de rimboe wilt laten staan.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 13:11    Post subject:
ruben vdb wrote:
Ik vind dat enorm veel geld voor een tent waar je opnieuw geen kijkgaten net boven de grond hebt volgens mij, of ben ik verkeerd?
Voor dat geld maak ik er makkelijk 20 die misschien iets minder waterdicht zijn maar die wel voldoen aan de situatie waar ik ze voor wil gebruiken.

Dan investeer ik die 200euro liever in een nieuwe lens, een goed statief,... Tenzij je natuurlijk zegt dat geld geen probleem is maar ik vermoed dat je een nog een relatief jong persoon bent aangezien je nog maar net je rijbewijs hebt en dan is het budget (zoals bij mezelf) meestal redelijk beperkt.
Ook die andere zaken die je hebt gekocht zijn relatief makkelijk zelf te maken. Met een oude kous maakte ik mijn lens camouflage en zo een 'raamcamouflage-ding' moet ook makkelijk te maken zijn. Maar dit is uiteraard je eigen keuze.
Ik ben niet zo van het zelf maken, heb er wel iets voor over om die dingen gewoon in de winkel te kopen. Die lenscamouflage dingen zijn erg duur als je die speciaal voor een bepaalde lens koopt, maar ik heb gewoon een rol camouflagetape gekocht en maak dat zelf op maat voor mn lens, stukken goedkoper. Dat raamding is een goed systeem en was "maar" 35 euro Wink Hier vind je: http://www.hanbouwmeester.nl/nederlands/winkel/toebehoren/kameleon-camouflagegordijn.html

Dit camouflagekleed heb ik gekocht: http://www.hanbouwmeester.nl/nederlands/winkel/toebehoren/kameleon-camouflagenet.html Vind hem erg mooi camoufleren met die blaadjesstructuur.


Over het tentje, 220 euro is veel geld, het is deze tent: http://www.foto-express.nl/natuurfotografie/schuiltenten/wildlife-watching-dome-hide-mini-advantage.html Maar het lijkt me wel een perfect tentje. Als je kijkt waar het gat zit en weet dat de tent in het midden 95cm hoog is zit dat gat wel op een hele goede hoogte denk ik. Het is idd veel, zeker als je hem een paar dagen wilt laten staan, maar goedkopere alternatieven vind ik toch minder. De Buteo is ook een mooi tentje, maar ik vind toch dat deze kleine lage tent veel onopvallender weg te werken is en daarnaast zitten de bovenste gaten van de Buteo erg hoog en heb je niks er tussenin.

@Marcel: Alvast bedankt voor je antwoorden.
Back to top
Reply with quote
 
Theovv




Joined: 01 Feb 2008
Posts: 122

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 22:17    Post subject:
Ik heb de mini dome hide besteld, samen met het bladerstructuur camouflagenet denk ik een mooie set. Daarnaast ga ik mn lens camoufleren en heb ik ook camouflage voor mn autozijraam voor foto's uit de auto. Ik denk dat ik daar een aardig eind mee moet komen. Bedankt iig allemaal voor de tips!

Hopelijk dit weekend eens uittesten met de auto weer langs de IJsvogelplek, met tentje langs een vijver proberen voor eendenfoto's (voor een maandopdracht) of eens een paar keer voeren op een lichte rustige plek in het bos met het tentje en kleed opgesteld en dan na een paar dagen erin gaan zitten en kijken of er wat wil komen.

Hoe richten jullie zo'n plek in? Iig iets van een tak of stobbe ofzo waar je de vogel op wilt hebben en dan verborgen op de grond of buiten beeld wat grondvoer of voer ophangen ofzo?
Back to top
Reply with quote
 
martijn1


Gender: Male
Age: 46
Joined: 02 Aug 2010
Posts: 130
Location: enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Nov 2011, 6:09    Post subject:
bij mijn pbase heb ik wat voorbeelden staan en onderstaande link staat ook genoeg
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=3400
_________________
http://www.pbase.com/martijn1
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum