Posted: Wed 30 Nov 2011, 10:58 Post subject: Afstand berekenen tot het onderwerp
Op de Zweedse site www.artportalen.se kwam ik bij deze foto http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=354448 een leuke methode tegen om de afstand tot het onderwerp te berekenen. Het kostte de bedenker enige moeite om tot de juiste formule te komen. Die formule wordt afgeleid van de breedte van het gezichtsveld en de beeldhoek van het objectief, waarbij bekend moet zijn hoe groot het onderwerp is.
In dit geval wordt een canon EOS 7D gebruikt met een Canon EF 400 mm F5,6. De gefotografeerde vogel is een geelsnavelduiker.
De Canon levert een beeld van 5184 pixels breed, waarvan de vogel er 111 in beslag neemt. De lengte van de vogel wordt geschat op 1 m, waardoor het beeldveld ter hoogte van de vogel derhalve 46,7 m bedraagt. De beeldhoek van het objectief bedraagt, rekening houdend met de cropfactor van de camera, 3,13 graden. Je wilt de lengte van de loodlijn berekenen van de driehoek die gevormd wordt door de uiteinden van de veldbreedte te verbinden met het standpunt van de fotograaf. Die loodlijn deelt de driehoek in twee rechtzijdige driehoeken waarvan je de lengte van de langste zijde wilt berekenen, waardoor je de formule kunt vullen met de helft van de veldbreedte en de helft van de beeldhoek, in dit geval (afgerond):
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 30 Nov 2011, 11:21 Post subject:
interessant.
als op de middelbare school
als het vogeltje 20 cm kleiner is (misschien vliegt ie onder een hoek naar ons toe?), dan vliegt ie 200 m dichterbij.
Heb je (ze) er rekening mee gehouden dat de beeldhoek tot de beeldhoeken gerekend wordt? volgens mij scheelt dat ook weer 200 m, maar dan de andere kant op. EDIT Uh, ... niet dus, andere andere kant, zie onder...
Conclusie is: erg ver weg. _________________ hi lui
mooi licht
Last edited by peter wijn on Wed 30 Nov 2011, 11:40; edited 1 time in total
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 30 Nov 2011, 11:39 Post subject:
ik had een fout gemaakt , vergeten de breedte van het beeld door twee te delen...
kom nu op 514,0166606 m bij een vogel van 1m lengte, en 407,5417809 m bij een vogel van 0,8 m lengte en een breedte van 112 pixels.
Daarmee lijkt het me reeël te zeggen dat het beest op een afstand van zo'n halve km vliegt. Dat geeft dan ook de nauwkeurigheid van de meting aan. Als jij toch gelijk hebt met jouw waarde van 852 m, dan lijkt me het beter om te spreken van 'bijna een kilometer'.
Gevoelsmatig denk ik dat ik er dichter bij zit dan jij (een beest nog enigszins fotograferen op 8 honderd meter met een 400mm lens?). _________________ hi lui
mooi licht
Ooit heb ik nog een jaar op een HTS gezeten en tijdens het natuurkundepracticum werden we door de leraar fijntjes op onze beperkingen gewezen. We moesten een uitzettingscoëfficiënt berekenen. Hij liet ons met een duimstok een metalen stang opmeten, daarna moesten we deze verwarmen en vervolgens met een micrometer vaststellen hoe veel langer de stang was geworden. Met de gegevens berekenden we tot drie cijfers achter de komma de gevraagde coëfficiënt. Waarna we door de leraar hartelijk werden uitgelachen: de eerste meting met een duimstok was immers dermate onnauwkeurig dat je nooit een goede berekening kon maken.
Ergo: hoe beter je de afmetingen van een en ander kent, hoe nauwkeuriger je berekeningen.
In het geval van deze geelsnavelduiker ging het erom dat enkele waarnemers dachten dat de afstand slechts 100 m was, maar deze enigszins grove berekening toont aan dat het inderdaad om een veel grotere afstand ging.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum