Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


Madagaskar

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 18:19    Post subject: Madagaskar
Gebied: Madagaskar.
Een bestemming waar ik al jaren geleden heen wilde. Vanwege de politieke situatie was het toen niet mogelijk, maar de laatste twee jaar is het “rustig” en het toerisme komt weer op gang. In februari 2011 besloot ik te gaan in het broedseizoen van de vogels daar: oktober/november.
Datum: 17 oktober tot 9 november 2011
Vervoer: Ik heb een retourvlucht geboekt via KLM met Kenya Airways, tussenstop in Nairobi. De heenvlucht vanuit Schiphol had zo’n lange vertraging dat ik mijn doorvlucht naar Antananorivo miste. Ik heb twee dagen in Nairobi moeten blijven. In overleg heb ik mijn terugvlucht gewijzigd en ben met Air France via Parijs teruggevlogen naar Schiphol. Ik heb ter plekke via een reisorganisatie in Madagaskar een 4X4 gehuurd voor de gehele periode dat ik daar verbleef.
Overnachtingen: Een aantal lodges in parken en een plek voor een tent in Ankarafantsika had ik vooraf laten reserveren bij de reisorganisatie in Madagaskar. De overige accommodatie heb ik ter plekke geregeld.
Weersomstandigheden: Ik was op alle weersomstandigheden voorbereid. Uiteindelijk heb ik droog en warm (tot zeer warm) weer gehad met twee keer regen gedurende de nacht.
Gebruikte gids: Verschillende gidsen, in ieder nationaal park in Madagaskar is een gids verplicht.
Evt. houding plaatselijke bevolking op fotografen: In de parken waar ik geweest ben is het volstrekt normaal dat fotografen daar komen. De plaatselijke bevolking kijkt nog wel eens vreemd op, maar heeeft zelden bezwaar gefotografeerd te worden, zo heb ik gemerkt. De meesten beschouwen het als een “eer”.
Gebruikte apparatuur: Canon EF 50D met 300mm. f/4.0 L. IS USM in combinatie met een 1.4 extender. Vooral gebruikt voor vogels. Voor de overige foto’s heb ik gebruik gemaakt van Canon 60D in combinatie met een 18-50 lens IS.
Doelsoorten: Gezien de grote hoeveelheid endemische soorten heb ik niet speciaal ergens naar gezocht. Wel hoopte ik Grondscharrelaars, Vangas, Coua’s en Assities tegen te komen.
Beschrijving van het gebied: Zeer divers, zie het verslag.
Waarom heb je voor dit gebied gekozen? Vanwege de unieke natuur in alle opzichten.
Ben je vaker naar dit gebied geweest? Nee
Originele auteur: Gerda van Vroenhoven

Reisverslag
De reis heb ik zelf samengesteld. Ik heb me georiënteerd op eerdere reisverslagen van vogelaars, internetsites over het land , beschrijvingen van de nationale parken, de Bradt van Madagaskar en Birds of the Indian Ocean Islands van Sinclair/Langrand. Omdat ik door vluchtvertraging twee dagen in Nairobi moest blijven heb ik mijn schema gewijzigd. Eerst ben ik naar het zuiden gegaan, van Antananarivo naar Tuleara (Ifaty). Terug via dezelfde weg. Daarna ben ik in het westen geweest naar Ankarafantsika N.P. Tot slot heb ik het Andasibe/Mantadia N.P. in het oosten bezocht.

17 oktober 2011
De hele avond breng ik op Schiphol door. ‘s Nachts vlieg ik eindelijk naar Kenia en vervolgens mis ik de doorvlucht naar Antananarivo . Twee dagen later vlieg ik verder. In die tussentijd verblijf ik in een hotel in Nairobi. Ik heb een hekel aan die overvolle, drukke en stinkende afrikaanse steden. Het park tegenover mijn hotel was wel een welkome afwisseling. Ik kon er zelfs vogels fotograferen. Deze juveniele gekraagde klauwier durft het aan om op die draden uit de lantaarn in het park te gaan zitten.


Gekraagde Klauwier

Op 20 oktober trakteert Kenya Airways weer op een paar uur vertraging, maar ik arriveer dan uiteindelijk in Madagaskar.

21 oktober 2011
Vlak bij de hoofdstad Antananarivo , 4 km buiten de stad bevindt zich het Parc de Tsarasaotra, een vogeleldorado met enorm veel broedende watervogels. Ik ben er om zes uur, maar het park gaat pas om zeven uur open. Toch krijg ik toestemming om binnen te gaan. Fantastisch, zonder andere mensen kan ik urenlang genieten van duizenden vogels in hun broedkleed.


witwangfluiteend

22 oktober tot 30 oktober 2011
Ik start met de route naar het zuiden: Er is maar een weg, de R(oute) N(ational) 7. Het is duizend kilometer van Antananarivo tot aan Tuleara. Madagaskar kent een enorme afwisseling in landschap door de centrale berg die door het land loopt. Aanvankelijk rijden we door de bergen met uitgestrekte rijstvelden. De malagasy zijn de grootste rijsteters ter wereld (het kwam mij eerlijk gezegd op een gegeven moment wel de neus uit). Het eerste park is Ranomafana.

Ranomafana National Park:
Voor een groot deel bestaat dit park nog uit primair regenwoud. En het zou juist het park zijn om grondscharrelaars te zien. Ik kom er geen enkele tegen. Wel zie ik daar een prachtige Madagaskarhavik , die vlak boven mijn hoofd in de boom zat.
In alle parken is een gids verplicht en er zijn ook speciale vogelgidsen. De gids vraagt mij naar mijn lijstje. Ietwat verbaasd (want ik laat me graag verrassen) maak ik ’s avonds toch een lijstje (met 15 vogels) en geef hem dat de volgende ochtend. De “jacht” echter op verschillende vogelsoorten vind ik echter geen succes. In vrij hoog tempo lopen we naar verschillende territoria van vogels. Totdat ik aangeef dat het niet mijn bedoeling is om al die soorten perse zien. En dat ik ook graag stil wil staan om te kijken naar (de voor de gidsen daar) ordinaire Zwarte Buulbuul en de Kuifdrongo.


Madagaskarhavik


Vruchtencoua


Madagaskar Dayallijster

Relatief gezien kent Madagaskar weinig soorten vogels, maar van de 270 zijn er 110 wel endemisch. Hoe dan ook is het planten- en dierenrijk bijzonder. Bomen, planten, orchideen, kikkers, reptielen, slangen, vlinders en uiteraard de lemuren: voor het overgrote deel alleen voorkomend op Madagaskar.


giraffenekkever


orchidee

Tijdens de reis verder naar het zuiden verandert het landschap. Het wordt droger en kaler en ik zie indrukwekkende uitgestrekte rotsformaties. We naderen Isalo, waar ik overnacht. Het is de dichtstbijzijnde plaats om te overnachten om een bezoek te brengen aan Zombitse N.P dat vijf kwartier verder rijden aan de N.R.7 ligt.

Zombitse National Park:
Om 6 uur, inmiddels al gewend om dagelijks om 4 uur op te staan, komen we aan bij Zombitse . Een zeer typisch voorbeeld van de effecten van de enorme ontbossing in Madagaskar. In het vrijwel dorre “maanlandschap” naderen we een, bos, het lijkt wel geisoleerd van de rest van de omgeving. De gids moeten we langs de weg een eind verderop oppikken, die was vanuit het nabij gelegen dorp lopend onderweg. Zombitse is een prachtig park en bekend om de indrukwekkende Grote als de Gekuifde Coua. Ook verschillende Vanga’s zijn er te vinden. Met de gids loop ik urenlang door het bos en ik zie veel verschillende vogels gezien. Geen lijstje..maar ik zeg wel dat ik heel graag coua’s wil zien.. In het vroege ochtendlicht zie ik door de bomen in de eerste zonnestralen deze Madagaskarsperwer zitten.


Madagaskarsperwer

En de Grote Coua heb ik een tijdje mogen bewonderen. Wat verscholen achter de struiken kon ik hem daar rustig rond zien scharrelen.


Grote Coua

Nog verder naar het zuiden wordt het alleen maar droger en warmer. Het is de savanne, zoals ik ken van Afrika. Maar toch anders. De bomen, planten en struiken zijn bijzonder. Van de 8 soorten Baobab-bomen zijn er zes soorten, die uitsluitend in Madagaskar voorkomen. Zoveel verschillende soorten Euphorbia en heel bijzonder is echt de Didierea trollii (Octopus). Het prachtige is om daar vogels op te zien. Voor mij een en al unieke vastleggingen: zowel de boom als het vogeltje zijn nergens anders dan op Madagaskar te zien.
Deze Sakalavawever hangt aan twee doornen van de de Didierea Trollii en heeft net een bloem gepakt.


Sakalavawever

En hier het mannetje, dat net gaat landen:

Sakalavawever- geel=mannetje

De N.R. 7 eindigt in Tuleara, aan de kust. Vandaar is het nog zo’n 35 km. naar Ifaty, de toegangsplaats tot Reniala , ook wel bekend als het Spiny Forest. Je kunt het nauwelijks een weg noemen.


van Tuleara naar Ifaty

Reniala forest:
Ik kan het het best omschrijven als een “doornig” bos. Het is werkelijk prachtig met al die boabab-bomen, euphorbia’s en doornige struiken. Het straalt een en al hitte uit. En heet is het er ook! Vroeg op pad dus weer en superenthousiaste gids. We kruipen tussen de struiken en doornen. Wat ik allemaal zie is niet te geloven, zoveel prachtige vogels.


Witkopvanga


Langstaartgrondscharrelaar

Dit is het juveniel van de Langstaartgrondscharrelaar nog zonder die lange staart.


Grijsnekjery

30 oktober 2011
De 1000 kilometer terug naar Antanarivo leggen we af in twee dagen. Overnachting halverwege de reis terug bij het Lac Hotel vlak bij Fianarantsoa. Deze lodge aan het meer (zelfs bungalows op het meer) heeft een enorme tuin met duizenden verschillende planten en orchideeen.
De wereldberoemde vanille uit Madagaskar, ik heb echt veel mee naar huis genomen:


vanille


spinnenweb

1 november 2011
Na de terugkeer in de hoofdstad gaat de reis nu naar het westen: De R.N 4 op richting Ankarafantsika. Veel bosbranden onderweg, onherbergzame gebieden met een maanlandschap en we passeren de heetste stad van Madagaskar. Na zeven uur bereiken we het park, het is werkelijk bloedheet. Overnachtingsmogelijkheden zijn er alleen op kampeerplaatsen. Er zijn maar 4 bungalows, altijd al gereserveerd. Eigenlijk ben ik wel blij, want met bijna 40 graden is het in een tent nog het beste uit te houden. ’s Ochtends zie ik de lemuren voor me in de boom zitten.


boomlemur

Ankarafantsika National Park:
Het nationale Park van Ankarafantsika in het noordwesten is een mozaiek van dichte en erg droge loofbossen. Het staat bekend om zijn meren, de laatste schuilplaats van belangrijke soorten maki’s en inheemse vogels. Hier bevinden zich bijzondere en endemische vogels. Wat zou ik graag een Schlegel’s Assity willen zien. Ik had een geweldige gids en de hitte trotserend sluipen we urenlang door het bos.
Wat zie ik prachtige vogels :


Pemba-dwergooruil


Kromsnavelvanga


Koerol

En ook mijn wens komt uit. Het mannetje Schlegel’s Assity zit daar op een takje. Het is geloof ik het meest mooie en bijzondere vogeltje dat ik ooit gezien heb, met die prachtig gekleurde bloem om het oog. In de vogelgids zijn de kleuren zo flets, maar juist in broedtijd worden ze helder en sprekend.


Schlegel’s Asitie

Naast mijn tent zat deze prachtige kameleon:


Madaskarleguaan - Oplurus cuvieri

5 november 2011
De volgende bestemming ligt in het oosten. Alle wegen gaan via de hoofdstad, dus eerst rijden we terug naar Antananarivo. Daarna gaan we de RN 2 op richting Andasibe/Mantadia, 3 uur rijden. Onderweg weer veel rijstvelden. Daarin zie ik zwarte reigers, kwaks, zilverreigers, hamerkops en eenden.

Andasibe/Mantadia National Park:
Een regenwoud met vele specialiteiten van vogels, lemuren en reptielen. Op een afstand van 20 kilometer via een slecht begaanbare onverharde weg ligt Mantadia, het echt primaire en ongerepte regenwoud. De gids vraagt weer om een lijstje, maar ik zeg hem dat ik me wil laten verrassen. Het blijkt een wonder, deze gids. We rijden naar Mantadia en voor de ingang van het park moet de auto stoppen. “Come”zegt hij.. En ik volg hem. Tot mijn stomme verbazing klimmen we als apen door het dichte bos, we slingeren en hijsen ons op en af aan de boomstammen omhoog en omlaag. Intussen maakt de gids het geluid van vogels na. En de vogels antwoorden steeds. Ik ben helemaal verbaasd, maar we naderen de vogel die antwoordt. “Look!” zegt hij en dan staan we notabene voor de short-legged groundroller. Een toch wel heel aparte soort, die erg moeilijk te vinden is.


Gebandeerde grondscharrelaar


Zwartsnavelijsvogel


Toeloe-spoorkoekoek

Zo houden we het negen uur lang vol. Deze gids, zonder verrekijker, geluidsbandjes of vogelboek gebruikt slechts zijn mond en brengt me naar de meest mooie vogels. Onderweg wijst hij me op wandelende takken, vlinders en kikkers, lemuren. ’s Avonds zit ik vol met krassen, maar ik heb een geweldige dag gehad. De tweede dag is minstens zo mooi, en met nog meer krassen. Als ik afscheid neem van de gids zegt hij tegen me: Zag je die bus gisteren met die groep vogelaars? Ze zoeken nog steeds naar de “short legged groundroller”. Ik kijk verbaasd, maar besef gelijk dat er een enorme rivaliteit onder de gidsen bestaat. Jammer eigenlijk.


Madagaskar brilvogel


Madagaskar gifkikker - Mantella madagascariensis


Vlinderlibel - Rhyothemis semihyalina

8 november 2011
Weer terug in de hoofdstad. Dezelfde nacht vlieg ik terug naar Schiphol met Air France via Parijs.
Ik eindig met foto’s van Malagassy. Wat zijn ze aardig en behulpzaam!





Last edited by Arjen Drost on Sun 04 Dec 2011, 0:03; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 63
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 19:03    Post subject:
Interessant verslag Gerda, met mooie foto`s.
Lijkt me een mooie bestemming.
De naam van de kikker: Mantella madagascariensis (Madagaskar gifkikker).

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 20:11    Post subject:
Mooi verslag Gerda, en je maakt me lekker jaloers.
Maar ik ga nog wel eens.
De foto's zijn er heel mooi bij, je hebt wel heel veel gezien he.
Gaaf
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan...


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2011
Posts: 244

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 20:21    Post subject:
Erg mooi! Ik wil ook al een aantal jaar naar Madagascar, maar m'n ouders zijn nog niet overtuigd, misschien dat dit helpt. THX!
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 20:39    Post subject:
Prachtig verslag Gerda heb er van genoten. Zowel van de foto's als het verhaal.
groet Wies
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
Frank Kremer
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Jun 2010
Posts: 56
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 20:45    Post subject:
Mooi verhaal Gerda.
Zo te zien heb je genoten.
Zie de vele fraaie foto's van vogels/natuur uit dit prachtige land.
Ben zelf ook al een keer naar Madagaskar geweest in 2008.
Met name voor de natuur en de lemuren.
Vond het geluid van de indri indri die je daar hoorde heel bijzonder.

Groeten Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
jbierma


Gender: Male
Age: 45
Joined: 04 Jan 2008
Posts: 18
Location: schildwolde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 21:12    Post subject:
Mooi verhaal met fraaie foto's.
dank voor het delen.

Groet Johan.

Ps. kan de libel een vlinderlibel zijn?
staat in de libellengids van k.d.b. dijkstra.
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 14:52    Post subject:
Hallo Gerda,

Wat een prachtig verslag!!. Madagascar staat hoog op mijn verlanglijstje!! Ik denk dat die rose orchidee een bloem van een gemberachtige (Zingiberaceae) is.

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
Wim Werrelman


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Sep 2010
Posts: 133
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 15:40    Post subject:
Hoi Gerda,

Leuk zo'n mooi uitgebreid verslag met al die fraaie foto's.
Geweldig ook dat je de tijd genomen hebt om zo'n verslag te maken en dat met ons te delen.
Ben ik ook al een tijdje van plan, maar tussen van plan zijn en doen zit af en toe een behoorlijk gat.

Hartelijke groet
Wim
_________________
Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 16:14    Post subject: Madagascar
Ha Gerda.
Vanmiddag ben ik er eens even voor gaan zitten om van je verhaal en de foto's te kunnen genieten. Want dat heb ik met volle teugen gedaan! Nietalleen vanwege de aansprekende diversiteit aan foto's maar ook door de tekst. Je hebt al de nodige ervaring met buitenlandse reizen en die is je bij deze tocht van pas gekomen. Het zal een ervaring zijn geweest waar je nog lang van kan blijven nagenieten. Bedankt dat je dit met ons hebt gedeeld.

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 18:47    Post subject:
zucht... Wink
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Gerda..


Gender: Female

Joined: 20 Jun 2010
Posts: 203

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 19:40    Post subject:
Wat een leuke reacties Very Happy

Ruud, Janneke en Johan: Bedankt voor het meedenken. Veel namen van vlinders, bomen, bloemen en insekten had ik op een papier geschreven onderweg. Helaas ben ik dat kwijt, ik denk ergens laten liggen Crying or Very sad
Met jullie aanwijzigen kan ik weer verder op zoek naar de namen.

En degenen, die erheen zouden willen: Doen, zou ik zeggen! Krijg je echt geen spijt van. Is het duur?
De vlucht is duur, zo'n 1100 euro. Maar het verblijf daar is beslist goedkoop, zeker ook vergeleken met een vakantie in Afrika. Een auto met chauffeur voor 40 euro per dag. Overnachting rond de 25 euro per kamer. Eten gemiddeld 10 euro per dag.

Zelf heb ik in Afrikaanse landen altijd alles lokaal daar geregeld. Het is niet alleen goedkoper, maar ik "pomp", op mijn eigen simpele manier, ook alles in de economie daar in dat land. En al die kleine bijdragen helpen toch, dat geeft me toch meer voldoening dan een kant en klare reis hier boeken. Het kost iets meer tijd om contacten te leggen, maar ik heb dat ervoor over en heb er bovendien uitstekende ervaringen mee.

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 63
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:06    Post subject:
Graag gedaan Gerda. Mag ik nog 1 opmerking bij 1 van de foto`s plaatsen? Nl. de kameleon die geen kameleon is Wink
Het is een hagedis, kenmerken van de kameleon zijn de compleet onafhankelijk van elkaar draaiende ogen en de poten die compleet anders zijn als van deze hagedis.
Even een linkje : http://nl.wikipedia.org/wiki/Kameleons

Maar het blijven mooie foto`s Very Happy

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Gerda..


Gender: Female

Joined: 20 Jun 2010
Posts: 203

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:22    Post subject:
Ruud,

Ik zag mijn verslag gisteren online. En constateerde toen dat ik de foto van de hagedis i.p.v. de kameleon had geplaatst. Ik wilde dus de foto van de kameleon plaatsen.
Maar deze is ook mooi, vind ik. Dus ik dacht, laat maar zo.
En toen dacht ik: wie is de eerste, die het opvalt?? Ik wacht het even af.
Jij verdient een kerststol! Wink

Overigens, de rest klopt wel allemaal hoor!

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:55    Post subject:
de onderste libel is denk ik Rhyothemis semihyalina, Vlinderlibel.
Ik heb deze gezien in Oman.
Het is heel goed mogelijk dat we hier een nabije neef of iets dergelijks zien, ik heb bijzonder weinig kijk op Afrikaanse libellen.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 11:03    Post subject:
Leuk om ook eens de vogelrijkdom van Madagascar te zien. Meestal zie je alleen de Boababs en de Lemuren, ook niet te versmaden natuurlijk.

Grts,

Bas
_________________
Fotosloep.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 16:26    Post subject:
Hoi Gerda,
Prachtig verslag!

De hagedis is een Madaskarleguaan - Oplurus cuvieri.

De Madagaskarleguanen en de Fijileguanen zijn de enige leguanensoorten die niet in Z N, C en Z-Amerika leven.

Enne..ik dacht zeker te weten dat je Madagaskar in het Nederlands met een k schrijft....

(gezever ik weet het)
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 16:29    Post subject:
Klopt, het is met een K
Heb ik ook maar van horen zeggen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gerda..


Gender: Female

Joined: 20 Jun 2010
Posts: 203

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 19:54    Post subject:
Dank weer voor jullie reacties Very Happy

Gerard,

Ben blij met ook jouw informatie over de hagedis. Ik was al die info, die ik steeds noteerde daar, helaas kwijt.
En ik geloof je onmiddellijk: Dat Madagaskar met een K is in het Nederlands. Door al het engels en frans schrijven en praten heb ik daar geen moment bij stil gestaan.
Terwijl ik me bij het schrijven van het verslag wel degelijk geconcentreerd heb op de nerderlandse namen van de vogels Wink Want net als jij vind ik dat dat in een nederlands verslag hoort. Hoewel die engelse namen me veel "bekender" zijn.
Wat mij betreft dus geen "gezever". Ik hoop dat Arjen of Peter de verbeteringen en aanvullingen t.z.t. verwerken.

Groet, Gerda

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 04 May 2004
Posts: 111
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 23:52    Post subject:
Tja, schitterende bestemming op een interessante wijze verhaald, Gerda. Mijn bewondering (ok, tussen de regels door schuurt het wellicht iets tegen jaloezie aan) heb ik al eerder geuit. Moet eerlijk zeggen dat ik weer (alweer...) een land aan mijn immer groeiende wensenlijst heb toegevoegd. Alhoewel, wellicht dat dit toch niet heel hoog scoort, omdat ik - net als jij - van het 'ticket boeken, auto huren en gaan'-type reiziger ben, maar geen woord (en dan bedoel ik dus eigenlijk geen 1) Frans spreek. En dat laatste lijkt me wel nodig als je een en ander zelf wilt regelen (of ben je er met alleen steenkolen-Engels ook nog te redden?).

Gr. Rick

Heb trouwens gelogen. Bedenk mij ineens dat toilet waarschijnlijk uit het Frans afkomstig is, maar of ik daar wat aan heb in Madagaskar... Wink
_________________
Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Dec 2011, 10:53    Post subject:
Wat betreft de taal:
op http://www.madagaskar.com/ kun je een woordenlijst vinden, wel wat beknopt maar misschien toch bruikbaar.
In de linkerkolom "First Aid with French and Malagasy Language" aanklikken.
De wewbsite is verder ook heel interessant.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Dec 2012, 9:51    Post subject:
Ter aanvulling/opmerking:
De Madagascarhavik is een juveniele vogel.
Die 'Vruchtencoua' lijkt me eerder Coquerel's Coua... Red-breasted is alleszins een stuk donkerder en zal nooit open in een boom gaan zitten. Zeker dat de vogel op de foto in Ranomafana is gefotografeerd?
Die 'Dayallijster' is een vrouwtje African Stonechat (dus Afrikaanse Roodborsttapuit).
De Madagaskarsperwer lijkt meer op Madagascarshikra (een iets kleinere, sperwer met een blekere mantel).
De Boomlemur is een Verreaux's Sifaka.
De Pemba Dwergooruil zit alleen op Pemba, dus hier op de foto staat een Westelijke Madagascardwergooruil (of Torotoroka Scops-Owl).

Die Schlegel's Asity is geweldig mooi.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 14:38    Post subject:
De woordenlijst staat niet meer op die website. Wat ik wel heb ontdekt is dat op Avibase de madagassische naam van vogels vaak ook vermeld staat. Je kunt het maar net nodig hebben ....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum