Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Fotograaf vd maand Daan Schoonhoven
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Dec 2011, 22:22    Post subject: Fotograaf vd maand Daan Schoonhoven
Fotograaf van de maand December 2011

Korte bio
Naam: Daan Schoonhoven
Leeftijd: 38
Woonplaats: Nijkerk
Beroep: Directeur/eigenaar van natuurfotobureau Buiten-Beeld
Andere hobby’s? Ik ben ontzettend dol op onze drie dochters: Hannah, Sophie en Noor.
Gebruikte apparatuur: Canon
Website: www.birdpix.nl / www.nederpix.nl / www.digiscooppix.nl / www.buiten-beeld.nl
Foto’s op Birdpix: digidaan


Daan Schoonhoven overhandigt het eerste exemplaar van Birdpix 6 - 88 tips voor vogelgebieden aan Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven. Foto: Jan Willem Schoonhoven

We kennen jou als de man achter Birdpix. Kun je vertellen hoe je gestart bent met birdpix en hoe dat verder "uit de hand gelopen" is?
Op 2 augustus 2003 kreeg ik de website birdpix.nl cadeau van Jan Willem, mijn broer. Ik had hem gevraagd om een website voor mij te bouwen, aangezien ik al enige tijd fanatiek vogels fotografeerde door middel van digiscoping. Ik wilde graag een podium op het Internet en vroeg JW dus om iets te bouwen. Dat heeft hij gedaan, maar wel op zijn eigen wijze. Jan Willem is iemand die toen al heel goed wist hoe Internet werkte en stelde voor om er een forum/community van te maken, waarbij ook andere fotografen hun foto's konden uploaden. Ik had nog niet eerder kennis gemaakt met een Internetforum (de meeste fora moesten het levenslicht nog zien), maar ik vond het best.

Deze foto is een van de eerste testfoto's op Birdpix:


Een van mijn eerste 'geslaagde' foto's gemaakt door middel van digiscoping. Een van de leuke aspecten van fotograferen is dat de herinneringen langer levend blijven. Ik weet nog precies waar dit was en dat er ook Engelse gele kwikstaarten tussen liepen. Ik heb er bewust voor gekozen om dit soort plaatjes niet te verwijderen. Het geeft een idee over de enorme evolutie die op Birdpix heeft plaats gevonden (en binnen mijn eigen fotografie).

Hoe zie jij de toekomst van de pixen?
Moeilijk om daar echt iets over te zeggen. Wat ik wel bijzonder vind is dat de ontwikkelingen op het Internet heel snel gaan, maar dat het basisprincipe van de pixen nog altijd exact hetzelfde is. Natuurlijk zijn er in de loop van de jaren heel veel mogelijkheden toegevoegd, maar wezenlijk is er weinig veranderd. Ik ben wel benieuwd hoe lang dat nog zo blijft. Tijdens het jaarlijkse moderatoroverleg proberen we te voelen welke kant we op moeten. Een paar voorbeelden hiervan zijn bijv. de PiXperience (noteer in je agenda: 3 maart 2012), waarbij we tegemoet komen aan de wens van gebruikers aan verdieping en ontmoeting. Dit interview, dat deel uitmaakt van het bredere artikelenforum, is ook bedoeld om de pixen meer inhoud te geven, maar tegelijkertijd moet je als internetforum beseffen dat Internet een vluchtig medium is.

Maak je zelf ook foto’s? Je plaatst er weinig. Maak je er echt zo weinig? Of houd je ze voor jezelf?
Veel mensen denken dat ik van mijn hobby m'n werk heb gemaakt. Formeel is dat ook zo, maar feit is dat ik heel weinig fotografeer (wat ook de reden was waarom ik aanvankelijk geen fotograaf van de maand wilde zijn, maar na lang aandringen van Arno heb ik het toch gedaan).
Ik werk zo'n 60 uur per week aan alle natuurfotografie initiatieven en heb een jong gezin met drie kinderen. Er blijft dan weinig/geen tijd over om zelf te fotograferen. Twee-en-een-half jaar geleden had ik hier veel moeite mee, maar nadat ik de knop heb omgezet, heb ik er vrede mee. Als het lukt om te fotograferen vind ik het fantastisch! Afgelopen april was ik een weekje op Lesbos, mijn eerste buitenlandse fototrip. Ik teer daar nog steeds op. Tijdens het moderatorweekend heb ik ook naar hartenlust kunnen fotograferen, ook dat was een verademing.
Vervolgens is het verwerken van de foto's een lastig punt. Ik moet nog altijd de helft van de Lesbos foto's uitwerken, ik heb er geen tijd voor, zeker niet als er weer een extra boek (Beleef Buiten) tussendoor komt. Bijna al mijn avonduren van de afgelopen drie maanden zijn in dat boek gaan zitten.
Maar jullie hebben nog een hele serie Lesbos foto's van mij tegoed.


Een van m'n foto's van de Lesbos trip van dit jaar. 'Gewoon' met de 300 F4 gemaakt. Daar geniet ik het meeste van, niet vanuit de auto, maar gewoon buiten staan, de wind om je oren voelen, de zon op je gezicht en voor je neus duiken de Dwergsterntjes voortdurend het water in. Ultieme natuurbeleving.

Kun je wat vertellen over de leuke en minder leuke kanten van de website?
Verreweg het aller-leukste zijn de geweldige mensen die ik heb leren kennen door de pixen, de moderators in de eerste plaats, maar ook tal van gebruikers. Dit is echt het allergrootste cadeau dat ik heb ontvangen en weegt op tegen de vele, vele tijd die ik de afgelopen jaren in de websites heb gestoken.
Waar ik wel eens moeite mee heb is als gebruikers wel willen ontvangen, maar niet willen geven. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in het feit dat gebruikers wel graag commentaren willen ontvangen, maar minder graag willen geven. Op een andere manier zie je dat sommige gebruikers wel de aandacht willen voor hun foto’s, hun website of hun activiteiten, maar er niet voor kiezen om zelf op een positieve manier bij te dragen aan de community.

Als ik het zo lees, dan vind je het fijn dat er een gemeenschap van mensen met vogelfotografie bezig is, maar je treedt daarin niet echt op de voorgrond, qua aantal commentaren, foto’s en forumreacties? Doelbewust of uit karakter?
Het zit niet in mijn karakter om erg op de voorgrond te treden.
Een rode draad in de initiatieven die ik heb ondernomen op het gebied van natuurfotografie is het faciliteren van mensen en dingen; podia bieden voor anderen. Ik zie dat in de fotofora, de boeken, de PiXperience en ook bij Buiten-Beeld. Ik heb daar lol in, waarom? Ik heb eigenlijk geen idee. Een beetje in de luwte bezig zijn om anderen te faciliteren, past bij mij. Ik vind het fantastisch om te zien hoe fotografen zich via de pixen ontwikkelen. Dat doen ze uiteindelijk helemaal zelf, maar we hebben het wel (mede) gefaciliteerd.

Ik zit nooit stil en ben altijd bezig met nieuwe dingen, dat is ook een reden waarom ik mijzelf geen tijd gun om actief als gebruiker op te treden. Ik kick op nieuwe dingen, ook het volgende Birdpix boek wordt weer helemaal anders. Op zo'n manier blijf ik er lol in houden. Een ander voorbeeld is dat ik bezig ben om samen met een aantal andere fotografen een stichting op te zetten die kinderen moet faciliteren om natuur te beleven door middel van natuurfotografie. Ik vind dat uiteindelijk belangrijker dan dat ik zelf foto's maak en publiceer.


Deze foto is een van mijn favorieten. Ook ik voel mij net een 'gewone gebruiker' als zo'n foto niet blijkt te landen, zoals laatst het geval was. Het perfecte moment, de synchroniciteit, het opgaan van de zee in de horizon en het licht maken dit voor mij een geslaagde foto.

Het is aannemelijk dat je via de website jezelf hebt ontwikkeld tot foto-ondernemer. Kun je wat vertellen over verschillen en overeenkomsten tussen commerciële fotoconsumenten en amateurconsumenten die met plezier kijken naar birdpix/nederpix/digiscooppix?
Voor degenen die het niet weten, een klein beetje historie. Ruim acht jaar geleden is Birdpix gestart. Ik heb dit jaren gedaan naast een parttime baan. Op een gegeven moment was dit niet meer te doen en moest ik een keuze maken: of het terugbrengen tot redelijke proporties of door middel van de fotografie mijn boterham verdienen. Ik heb voor het laatste gekozen, maar leven van de pixen zou lastig zijn en zou keuzes vragen die de community niet ten goede zouden komen. Daarom heb ik een zijweg gekozen. Via de pixen werden we regelmatig gevraagd om beeld te leveren voor publicatie, wat ik vervolgens aan de fotograaf communiceerde, maar in de praktijk werkte dit niet. Er was geen hoog resolutie beeld, of de fotograaf reageerde niet of de kwaliteit liet te wensen over. Maar het werd wel duidelijk dat er behoefte was aan een professionele beeldbank voor natuurfotografie naast de bestaande mogelijkheden. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het opzetten van Buiten-Beeld, een fotobureau voor natuurfotografie. Hier besteed ik het meeste van mijn tijd aan en inmiddels zijn we in Nederland marktleider in de niche die natuurstockfotografie heet.

Als ik het scherp mag zeggen houden amateur fotografen van het bijzondere dat op een gewone manier is gefotografeerd en professionele beeldgebruikers houden van het gewone dat op een bijzondere manier is gefotografeerd. Er is best een groot verschil tussen de gemiddelde smaak van een Birdpixer en een beeldredacteur. Foto’s die hoog scoren op Birdpix zijn meestal niet de best verkopende foto’s. Fotografen houden van actie, van bijzonder gedrag, poetsende vogels enz. Beeldredacteuren zoeken beeld dat tekst ondersteunt en niet teveel aandacht opeist.
Inmiddels is het begrip “een typisch Birdpix plaatje” bekend geworden. Dit staat voor een foto waarbij de vogel vrij groot is afgebeeld, geïsoleerd van de omgeving. Dit soort foto’s verkoopt nog steeds, maar naar mate er meer verhaal in de foto zit, verkoopt de foto beter.


Dit is mijn poging om een gewone soort op een herkenbare manier, maar toch niet alledaags te fotograferen. Deze foto is vrij snel zonder voorbereiding gemaakt. Gelukkig lukt dat soms.


Ganzen zijn niet heel erg in trek op Birdpix. Jammer want Nederland is ganzenland bij uitstek. Een aansprekende foto van een groep ganzen maken is ook niet zo eenvoudig. Het ideale plaatje had ik al lang in mijn hoofd: een besneeuwd landschap met een groep landende ganzen, waarbij de poten als ‘remlichtjes’ oplichten.
Op een dag zat alles mee: er lag een dikke laag sneeuw in de polder en vanuit mijn ooghoek zag ik een grote groep gemengde ganzen aanstalten maken om te landen. Over de glibberige wegen begaf ik mij naar de vermoedelijke landingsplaats. De zon en de wind stonden in mijn rug waardoor de vogels, beschenen door de laagstaande zon, frontaal aan kwamen vliegen. De gewenste ‘remlichten’ maakten dat ik mijn ideale foto kon maken.
Als je goed kijkt, zie je tussen de kolganzen ook een verdwaalde rietgans en enkele grauwe ganzen.


Wat kenmerkt jouw eigen foto’s?
Poe, dat vind ik lastig om te zeggen. Ik fotografeer te weinig om een eigen stijl te hebben. Als ik fotografeer is het primair ontspanning en dringt de vogelaar in mij zich op en wil ik toch wel graag het vogeltje op een mooie manier vastleggen. Het liefst wel met een beetje kenmerkende omgeving. Als het lukt om een vogel te fotograferen met een bijzondere sfeer, geeft dit nog wel de meeste voldoening, maar helaas is dat niet kenmerkend voor de meeste van mijn foto’s Wink


Geen kenmerkende foto van mij, maar wel een waar ik blij mee ben. De sfeer was hier zo allemachtig mooi, een spiegelgladde Waddenzee, compleet windstil weer en voor zover je kon kijken, alleen maar pasteltinten. Op zo'n moment is het wachten totdat er vogels voorbij komen vliegen om het plaatje af te maken.

Wat is je droomsoort/gebied?
By far ben ik fan van de Wadden. Bijna al onze vakanties brengen we daar door en ik heb daar ook relatief het meeste gefotografeerd. Ik houd van de ruimte, de enorme variëteit en het grote contrast tussen een rimpelloze Waddenzee tijdens een windstille dag en huizenhoge golven tijdens een vliegende storm.


Voor de afwisseling ook een niet-vogel foto, maar wel weer eentje op een Waddeneiland gemaakt. Soms kun je bij knetterhard licht toch bijzondere foto's maken. Voor mij verwoordt deze foto het vakantiegevoel dat ik heb op de Waddeneilanden.

Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Op dit punt verschil ik niet zoveel met veel andere gebruikers: ik hoop ooit nog eens in de gelegenheid te zijn om meer van deze wereld te zien en vast te leggen met de camera. Ik ben vooral geboeid door de noordelijke soorten/gebieden.

Wil je zo ver gaan een fotograaf te benoemen die jou erg inspireert? Het is nu verboden de opmaker Arno te noemen, met wie je momenteel je birdpixboeken en het Beleef Buiten hebt gemaakt…
Ik wil twee mensen noemen: Jan van der Greef vanwege zijn drive, zijn innemende persoonlijkheid en dat hij ons leert dat uitgebeten wit of onderscherpte er uiteindelijk niet toe doet. Het gaat om de beleving en de emotie, om die over te brengen. Daar slaagt hij als geen ander in.
De ander is Glenn Vermeersch. Ook hij heeft een sterke drive, is onafhankelijk en daagt zichzelf voortdurend uit om het anders te doen. Zijn foto's kenmerken zich doordat ze technisch goed zin uitgevoerd, maar het is meer dan dat. Er zit ook sfeer, goed lichtgebruik en omgeving in zijn foto's. Bovendien heeft hij 1 ding heel goed begrepen: hij weet zich te beperken. Niet voor niets luidt het spreekwoord: “De ware meester herken je in de beperking”.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Tijdens mijn verblijf op Lesbos dit jaar ging ik op een zekere ochtend naar de plek om Zwarte Ibissen te fotograferen. Daar aangekomen, bleek er al een auto met twee fotografen te staan. De auto stond op de plaats waar een afvoerwaterbuis onder de weg doorliep, daardoor was het niveau van de weg iets hoger, precies hoog genoeg om boven de begroeiing uit te kunnen fotograferen. Maar exact op deze plek van de afvoerwaterbuis was de weg ook het smalst…..en was er geen ruimte voor nog een auto om te passeren, alleen kwam ik daar op een vrij ongelukkige manier achter (zie foto).
Maar het meest bizarre deel van het verhaal moet nog komen. Terwijl ik tussen hemel en aarde hing, gaven de twee fotografen in de auto geen krimp, ze keken niet op of om en gingen gepassioneerd door met fotograferen. Uiteindelijk slaagde ik er in om hun aandacht te trekken en wie schetst mijn verbazing als uiteindelijk blijkt dat het twee Nederlanders zijn die ik ook nog eens goed ken…… twee Birdpix fotografen!!


Toen het toch gebeurd was, moest er ook maar even een fotootje gemaakt worden. Ik was erg blij dat ik een 4WD had gehuurd, waardoor ik er probleemloos uitkwam, zonder een krasje schade. Ton hangend op de ene punt en Ben tillend aan de andere punt en gas geven.

Beste foto: Lepelaars in de mist
De sfeer van deze dag en dit moment (in 2006!) staat mij nog helder voor ogen. Het was een zonovergoten dag, maar bij de Mokbaai kwam zeemist opzetten. Ik zat gebiologeerd naar dit fenomeen te kijken, ineens zat ik in dichte mist, terwijl een paar honderd meter verderop de zon scheen. Op dit moment vloog een groep Lepelaars over en kennelijk werden zij ook overvallen door de situatie en leken vlak voor mij te landen, maar een paar seconden laten besloten ze toch door te vliegen. Een paar seconden hingen de vogels vlak voor mij, klapwiekend in mystieke omstandigheden. Routinematig 2/3 overbelicht en een reeks geschoten. Ik ben vooral blij dat de sfeer van het moment goed behouden is gebleven in de foto.



Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Karel Mauer. Karel combineert vakmanschap met een enorme kennis van vogels en een creatieve blik. Hij vaart zijn eigen koers en is bovenal een heel sympathieke man die niet in de eerste plaats aan zijn eigen belang denkt.


Een wat oudere foto, maar ik ben nog altijd verliefd op de kleuren van deze foto.

Dank, Daan, voor het geven van dit beeld van jou, en voor het in de lucht houden van deze bijzondere websites.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Dec 2011, 22:35    Post subject:
Fijn verhaal Daan. Ik hoop dat je toch ooit de tijd krijgt om weer eens zelf wat serieuzer met fotografie aan de slag te gaan want je kan het!
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Arjan Esschendal


Gender: Male
Age: 54
Joined: 17 Jul 2006
Posts: 201
Location: Dalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Dec 2011, 22:51    Post subject:
Erg interessant verhaal en kan me helemaal indenken dat door alle drukte en gezin je weinig tijd hebt om zelf te fotograferen. Toch moet dit alles je veel voldoening geven en de tijd om zelf vaker te fotograferen gaat zeker weer komen,

mvg Arjan
_________________
Nikon D300 + 300mm
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Dec 2011, 22:53    Post subject:
Leuk achtergrondverhaal Daan en Arno!
En in die greppel heb ik ook al eens een auto zien staan om ze er vervolgens uit te helpen. En ja hoor; ook dit waren Pixers. Hoewel; of dat wel zo'n toeval is op 'Birdpix-island'Smile)
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Glenn Vermeersch


Gender: Male
Age: 50
Joined: 04 Apr 2005
Posts: 160
Location: Kalmthout
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 11:53    Post subject:
Leuk verhaal, Daan! Ik ben al een tijdje actief op Birdpix en heb het dus allemaal zien groeien. Het vraagt volgens mij best wel wat lef om er ook effectief je beroep van te (kunnen) maken. Respect daarvoor, ik zou het wellicht niet durven.

En uiteraard dank je wel voor het mooie compliment, dat waardeer ik erg!

Glenn
_________________
www.glennvermeersch.be
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 12:00    Post subject:
Goed geDaan!
en nog héél lang lekker doorgaan.

groeten
Arno


EDIT:
Nog een vraagje:
Quote:
Bovendien heeft hij 1 ding heel goed begrepen: hij weet zich te beperken. Niet voor niets luidt het spreekwoord: “De ware meester herken je in de beperking”.
Kun je dat uitleggen? Of misschien wil jij, Glenn, dat wel doen? Het klinkt namelijk veelbelovend interessant. Bedoel je beperking van apparatuur, of beperking in waar je allemaal heen wilt gaan, of? Ik ben benieuwd.
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl


Last edited by Arno ten Hoeve on Mon 05 Dec 2011, 12:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 12:11    Post subject:
misschien een poll?
wie hebben er allemaal in die greppel in Lesbos vastgezeten? Embarassed

(ik had een andere Smile )

(altijd als ik er was waren de ollanders een niet al te kleine minderheid, naast britten, britten, britten en nog wat andere nationaliteiten, waaronder schotten... )
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Jun 2008
Posts: 55
Location: Loenen aan de Vecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 12:34    Post subject: Digidaan
Leuk om op deze manier kennis te maken met de man achter de schermen. Drive heb je wel nodig om dit zo lang te kunnen doen en dat komt goed naar voren. Dank voor het delen daarvan.

Gerrit
_________________
EOS 7d Mk. II, Tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Kruimelwerk
Guest







PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 12:55    Post subject:
Daan klust zomers bij!
Met hetzelfde Lesbos-enthousiasme.

Bijzonder betoog van een man met passie!

Zonder Mister Pix
is 't 'net' maar niks.

Met groet, gedachten en een glimlach,

Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote
 
Rianne Geelhoed
PixPas Plus


Gender: Female
Age: 74
Joined: 12 Aug 2007
Posts: 19
Location: Middelburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 17:08    Post subject:
Met veel plezier je verhaal gelezen en de foto,s bekeken.
Met respect kennis genomen van je werk en drive.
Mooi gedaan en vergeet niet om eens lekker een paar uurtjes te fotograveren. zomaar voor jezelf!

Vriendelijke groet
Rianne Jordaan
_________________
canon eos 7D
sigma 170-500
canon 70-200
canon 100-400
Back to top
Reply with quote
 
Hans Tamminga


Gender: Male
Age: 68
Joined: 19 Feb 2009
Posts: 92
Location: Joure
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 17:43    Post subject: Daan uitgelicht.
Bijzonder verhaal. De drukte herken ik zeer goed, gezin werk en andere zaken zijn dan belangrijker.
Ik wens je nog veel succes. De tijd om er wat meer op uit te gaan komt wel.
Ik had 6 jaar geleden ook niet gedacht dat ik achter de camera uren zou zitten te wachten op een mooi vogelmoment of bijzonderheid.
Hans
_________________
Sony A 7 Mark 11 en Sony A 7
Macro 18-70mm
Minolta 300mm 2.8 HS Apo en 1.4 converter
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 18:44    Post subject:
mooi interview over de meester him self.


groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 11 Apr 2006
Posts: 50
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 21:37    Post subject:
Mooi om zo alle achtergronden te mogen lezen Daan, ik heb groot ontzag voor de wijze waarop je de zaken aanpakt, vol energie en intrinsieke gemotiveerdheid, een bron van inspiratie voor velen. Het is nauwelijks in te schatten hoeveel vreugde alleen BP al gecreëerd heeft voor vele natuurliefhebbers. Voor mijzelf heeft BP gezorgd voor vele verwarmende en opbouwende reacties, aanmoedigingen bij experimenten, prachtige inspirerende beelden van alle BP-ers en met name ook het doen ontstaan van nieuwe kontakten en vriendschappen . Als je dit vermenigvuldigd met het aantal BP-ers……… Very Happy Dank daarvoor Daan! Ook nog Buiten-beeld opzetten in uitdagende tijden , aan de wieg staan van mooie boeken etc…. indrukwekkend. Gelukkig lukt het ook af en toe om zelf te kunnen genieten van de natuur , zoals ik kon zien toen ik je onverwachts tegen kwam op Lesbos. Trouwens, prachtig lepelaar-beeld in de serie, erg sfeervol. Ga zo door en veel succes! Groeten, Jan
_________________
Canon 1D Mark IV, Canon 1 Ds Mark III,
Canon 16-35, macro 100mm 70-200, 300, 500 mm F4L IS USM, ext 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Dec 2011, 0:45    Post subject:
Fijn dat ze je hebben weten over te halen om dit stuk te schrijven, Daan (ondanks je drukke leven). Goed dat je mensen laat zien hoe BP tot stand is gekomen en wat je achter de schermen zoals doet (maar vooral wat je er voor over hebt). Ik ben altijd best wel jaloers op mensen met zo'n gedrevenheid en vooral de energie die ze hebben om het een en ander voor elkaar te krijgen.
Ik lijd ook met je mee als je vertelt dat je bijna nooit meer het veld in gaat. Ik ken dat gevoel (hoewel ik dat gelukkig véél minder meemaak dan jij ). Wink Cool
Ik voel me zeer vereerd dat jouw keuze op mij is gevallen. 't ga je goed.
Karel
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
lito


Gender: Male
Age: 71
Joined: 07 Jul 2005
Posts: 16
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Dec 2011, 10:17    Post subject:
Hoi Daan, dat was even leuk daar op Lesbos om elkaar te ontmoeten, wij wisten natuurlijk niet dat jij in de auto zat die de greppel in was gereden ( anders waren we natuurlijk gelijk weg gereden)
Het ergste was natuurlijk dat je alle ibissen ook nog weg heb gejaagd, terwijl ze mooi dicht bij waren. (lol)
Daan ik heb genoten van je verhaal en we komen elkaar vast nog ergens tegen onder andere omstandigheden.
Gr Ton Nagtegaal
_________________
Nikon D3s d200 d300 sigma 500/4.5 sigma 300-800
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Dec 2011, 13:36    Post subject: Halllo Daan,
Een erg leuk verhaal om te lezen. Leren wij je ook nog op een andere wijze kennen. Je passie spreekt mij aan, maar de resultaten die je inmiddels hebt bereikt ook. Complimenten
hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
HKo


Gender: Male
Age: 82
Joined: 19 Jul 2005
Posts: 64
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 06 Dec 2011, 14:22    Post subject:
Interessant verhaal en leuk verhaal Daan.
Bedankt voor deze prachtige site en je broer ook bedankt natuurlijk.

Gr. Hendrik Kooistra
_________________
Camera: Canon + glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
vanmarle


Gender: Female
Age: 61
Joined: 08 Mar 2006
Posts: 40
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 06 Dec 2011, 16:15    Post subject:
Interessant om te lezen hoe een hobby overgaat in een meer dan fultime baan van 60 uur!
Je passie en gedrevenheid komen ook weer uit dit interview naar voren. Dit heeft al hele mooie resultaten opgeleverd en ik ben benieuwd waar je ons in de toekomst nog meer mee verrast.

Birdpix is voor mij een belangrijke stap en doorbraak geweest om mijn beelden aan een groter publiek te durven tonen. Ik vond dat destijds heel eng, want al die fotografen waren zo goed!
Maar ik heb geen spijt gehad van mijn keuze. Jij en je broer hebben daar de mogelijkheid voor geboden. Ik ben je daar dankbaar voor.

En... ik ben ook benieuwd naar die foto's van Lesbos.

groeten, Pauline
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Dec 2011, 21:43    Post subject:
Leuk om de passie te lezen van DE MAN achter Birdpix. Hoewel ik ook een druk leven heb, maakt een kijkje op Birdpix als het enigzins kan deel uit van mijn dag! Een heerlijk moment om ontspannen te genieten. Iets dat zonder Daan nooit had gekund! Hulde!!

Andius
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Ton Döpp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2007
Posts: 35
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Dec 2011, 22:55    Post subject:
Daan, ik ben blij met jou als initiatiefnemer van bird pix , ik geniet ervan. Verder blijkt dat je een goede maar vooral ook creatieve fotograaf bent .

Groetjes Ton
_________________
Canon 5D Mark ll , Canon 500 mm 1,4 extender. Vanaf jan. 2013 5D Mark lll.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 579
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 Dec 2011, 23:52    Post subject:
Prachtig, hoe een hobby en een verjaarskado uit de hand kunnen lopen. En nu de hobby van duizenden anderen een podium geeft.
Door BP kijk ik anders naar foto's en naar vogels. Ik heb enorm veel geleerd. Alle respect voor je initiatief en voor je inzet. Ik voel me haast schuldig dat jij nu bijna geen tijd voor fotograferen hebt omdat je mij zo graag helpt om m'n foto's met anderen te delen.

Als je een keer oppas nodig hebt ..

Heel veel succes met je iniatief om kinderen warm te maken voor natuurfotografie. In deze kille tijden met natuurbarbaren in de regering kan de jeugd wat extra natuurbewustzijn wel gebruiken.

Bedankt Daan!
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Rob Kuiper
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 10 May 2007
Posts: 1386
Location: Hoorn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Dec 2011, 0:25    Post subject:
Mooi verhaal Daan, je gedrevenheid en passie werken inspirerend.
Erg fraaie foto van de Lepelaars, zeer sfeervol ook.

Ik heb je al eens verteld dat ik mede door BP erg veel heb geleerd van zowel soortenkennis als natuurlijk fototechniek.
Nog altijd haal ik veel informatie uit de omschrijvingen en commentaren bij de foto's.

Leuk te lezen over je initiatief om kinderen de natuur te laten beleven door middel van fotograferen, weer een mooi plan Daan!
Hopenlijk ga je in de toekomst de tijd weer vinden om weer eens wat vaker met de camera op pad te gaan, alvast veel mooie momenten toegewenst!
_________________
Nikon D850 /
Nikon 500mm F4 AF-S VR /
Nikon TC 1.4X III

http://www.pbase.com/robkuiper
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 11 Dec 2011, 1:56    Post subject:
Weer een geweldig stuk om te lezen en wat jammer, Daan, dat je niet meer tijd hebt om te fotograferen want eigenlijk zit je met het onderhouden van deze site en die andere je tijd te verprutsen.... Very Happy
Neehoor, vind het geweldig wat je doet, je inzet, je gedrevenheid maar vooral de wil om de mensen te laten genieten hoe mooi de natuur kan zijn!! En het werkt want juist door BP werd ik gegrepen dat ik van vogelfotografie mijn grootste hobby heb gemaakt! En ik geniet ervan met volle teugen, vooral van het rondstruinen in de natuur maar toch altijd met de gedachte in mijn achterhoofd om toch eens de foto te maken die in de toptien van BP komt Very Happy En zonder BP was ik toch niet zo vaak op pad gegaan als ik nu doe en dat is jouw, en natuurlijk van Jan-Willem, je broer, die deze site, en Neder- en Digiscooppix, fantastisch in elkaar gezet heeft, grootste verdienste en daarvoor ben ik jullie zeer dankbaar! En niet te vergeten de Moderators die veel werk verrichten en veel kritiek moeten slikken maar ze doen het geweldig en dat is ook een groot Compliment waard!! Wens jullie veel gezondheid en geluk toe en veel succes met de sites en hoop dat je wat meer tijd krijgt om te fotograferen want ook van je foto's zit ik te genieten!!

Vr Groet Kees

p.s moest je de groeten doen van mijn neefje, Tobias Dekker, die mij vorige week vertelde dat hij wel eens een hele aardige man gesproken had die ook een site op het internet had over vogels. Hij heette Daan, zei hij, en toen ging mij een lichie op, heb hem deze link van de fotograaf van de maand gestuurd en kreeg als antwoord: 'Jaa dat is em!!'. Geweldig toch en binnenkort ga ik vogelen met mijn nichtje, zijn zusje van 16, die door mijn 'gedoe', net als mijn neefje, ook een bijzondere belangstelling heeft gekregen voor de natuur en deze tak van fotografie en das toch het mooiste wat je kunt bereiken, ik hoef eigenlijk helemaal niet in de top-tien te staan van BP want als ik de jeugd enthousiast kan maken voor zoiets moois als vogelen, dan zijn Nomi's volstrekt overbodig! En dat is toch in de eerste plaats een verdienste van deze site want de jeugd kijkt tegenwoordig eerst op het internet voordat ze de wil krijgen om iets te gaan ondernemen!!!!!!
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 01 Mar 2005
Posts: 26
Location: Maria Hoop
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Dec 2011, 23:09    Post subject:
Goed verhaal. De drukte herken ik zeer goed en soms moet je af en toe wat rustpunten inbouwen. Maar ja.....
Ik wens je heel veel succes.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D, Canon 7D, en wat Canon glaswerk.
Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Dec 2011, 9:31    Post subject:
Heel erg bedankt voor alle reacties. Het is echt hartverwarmend om te lezen wat de website betekent en wat het uitwerkt voor elk individu afzonderlijk. Dat motiveert om ook voor de toekomst door te blijven gaan met het ontwikkelen van de pix-community!

Voor iedereen een heel goed 2012 toegewenst!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum