Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


Deeltijd vogelen in India - Gerard Visser

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Dec 2011, 21:52    Post subject: Deeltijd vogelen in India - Gerard Visser
DEELTIJD-VOGELEN IN INDIA

Gebied: Noord India: deelstaten Rajasthan en Madhya Pradesh
Auteur: Gerard Visser
Datum: 2011 – 1 november t/m 14 november.
Vervoer: Met KLM Amsterdam - Delhi v.v.; ter plaatse rondreis per auto en chauffeur; lokale gidsen in de vier bezochte Nationale Parken.
Overnachtingen: diverse hotels en lodges
Weersomstandigheden: Dagelijks mooi zonnig weer (28 – 30 C), ’s morgens vaak knap fris (< 10 C).
Gebruikte literatuur en bronnen:
Birds of Northwestern India - Richard Grimmett & Tim Inskipp
A Birdwatchers’ Guide to India - Krys Kazmierczak & Raj Singh
Rajasthan, Delhi & Agra – Lonely Planet
Gebruikte apparatuur:
-Nikon D300s met Sigma 50-500-OS. Door de brede inzetbaarheid van deze lens geen andere optiek gebruikt. Wel had ik voor in het geval van schade of diefstal een reserve body (D200) en lens (Nikkor 70-300) meegenomen.
Doelsoorten: Uiteraard vogels, maar ook de grotere zoogdieren (met name de Bengaalse tijger), reptielen en ongewervelden.
Beschrijving gebied: Deelstaat Rajasthan, halfwoestijn; deelstaat Madhya Pradesh wat meer centraal in India, bladverliezend tropisch woud (“Kipling Country”: Jungle Book speelt zich hier af)
Waarom naar Noord India: een oude wens van mijn vrouw en mij: de combinatie van de bijzondere cultuur in de gouden driehoek (Delhi – Jaipur – Agra) en de gemakkelijke bereikbaarheid (want dicht bij Agra) van het vogelreservaat Keoladeo Ghana te Bharatpur, plus drie wat zuidelijker en centraler gelegen grote Nationale Parken met tijgers en ook een zeer behoorlijke avifauna (Ranthambhore; Bandhavgarh, Kanha).



Een tamelijk typerend beeld van het landschap in Rajasthan


Verantwoording
In dit verslag heb ik ervoor gekozen om alleen de Nederlandse namen te vermelden. Voor de wetenschappelijke en Engelse naam verwijs ik graag naar de bijgevoegde soortenlijst.

Ik heb getracht zoveel mogelijk doublures met al door mij op BP geplaatste foto’s te voorkomen; dus in de meeste gevallen bevat dit verslag niet eerder gepubliceerde foto’s van deze reis. Volg deze linkvoor de al eerder geplaatste foto’s van soorten die ook in dit verslag genoemd worden.
Zoeken: Gerard Visser + *India

Inleiding
Het bezoeken van het hectische India was weliswaar een oude wens, maar door de ‘horror’-verhalen van vrienden en kennissen die er geweest zijn hebben we er altijd wat tegen aan zitten te hikken. Op eigen houtje door Oost-Indonesië en Borneo was en is voor ons geen probleem, maar India leek ons toch weer een ander verhaal.
Vandaar deze veertiendaagse ‘snuffel-stage’ via een strak georganiseerde rondreis, geheel op basis van onze eigen keuzes samengesteld door het reisbureau Kuoni.
Alles was piekfijn in orde en het “Destination Management” van Kuoni in India heeft geen moment gefaald en alle afspraken waargemaakt. De gidsen en chauffeurs waren allemaal kundig en op tijd. Aanbevolen!

We bezochten de grote culturele doelen in de “Gouden Driehoek” zoals de onontkoombare maar toch ook zeer indrukwekkende Taj Mahal, het Amber Fort, de Verlaten Stad en nog zo wat prachtige Middeleeuwse paleizen van de Moghul-keizers en Maharadja’s
De reis was dus geen specifieke vogelreis, maar door het opnemen van het Keoladeo Ghana NP (Bharatpur) en zes game drives in drie andere Nationale Parken met indrukwekkende vogellijsten, zou ik toch aan mijn trekken komen, terwijl mijn vrouw (die zeer geïnteresseerd is in de wat grotere vogels, reptielen en zoogdieren) zich niet dagelijks hoefde te vervelen bij een stortvloed aan Kleine Bruine Vogeltjes.
Bovendien hoopte ik ook nog wat aan soorten en foto’s mee te pikken rond de hotels en de grote culturele monumenten. Dat viel soms wel iets tegen, want door het rondreiskarakter waren we vaak laat in de middag bij de hotels in kwestie, en bij de grote monumentale gebouwen hadden we altijd een gids die de desbetreffende historie en de specifieke bezienswaardigheden uitgebreid toelichtte…en dan kun je uit beleefdheid moeilijk achter een zwarte roodstaart aan gaan rennen (hoewel ik, afhankelijk van het type gids, dat ook wel eens heb gedaan en één keer bleek die gids zelf een vogelaar te zijn, en dat hielp).


2 november: DELHI
Al bij het eerste ontbijt in de stadstuin van ons hotel zagen we door het gebladerte van de bomen aardig wat Zwarte Wouwen rondvliegen. Ook hipten er Dayallijsters rond op het gazon en was het geschreeuw van de Halsbandparkieten niet van de lucht. Dat was een mooi begin!


Zwarte Wouw met prooi


Voordat we opgepikt zouden worden door onze auto voor de stadstoer, liepen we even de straat op en verbaasden ons erover hoeveel wouwen zich tussen het drukke verkeer begaven. Totaal gewend aan die drukte en altijd scherp gefocussed op het kleinste stukje afval.

De stadstoer voerde eerst langs het Rode Fort, dat we in volle glorie zagen liggen vanaf de beroemde Jama-Moskee. Toen pas zagen we ook hoeveel Wouwen er werkelijk in Delhi leven….honderden en nog eens honderden.


Jama-Moskee: op vrijwel elke foto van Delhi zie je zwarte wouwen in de lucht. foto Judith Visser.


Ook zagen we hier de eerste grote groepen Rotsduiven. Ik heb nog nooit zulke volstrekt uniform getekende Stadsduiven gezien, zodat ik denk dat dit wel echte Rotsduiven moeten zijn.

Boven de Moskee foerageerden druk kwetterende groepen Huisgierzwaluwen en ook Halsbandparkieten zaten overal. Bij het verlaten van de Moskee zagen we hier ook onze eerste Palmtortel
Andere soorten die we algemeen in Delhi zagen: Huiskraai, Treurspreeuw, Turkse Tortel, Huismus; en ook Rhesusapen en een Koereiger bij de Parlementsgebouwen.


Palmtortel


Later, bij Humayuns Tombe (een reusachtige roze vingeroefening voor de Taj Mahal) zagen we weer Zwarte Wouwen, Halsbandparkieten en de leuke kleine eekhoorntjes die in Noord-India alomtegenwoordig zouden blijken: de vijfstreep-palmeekhoorn


Vijfstreep-palmeekhoorn


Op de buitenmuren en soms wat meer vervallen delen zagen we hier voor het eerst een onopvallend bruin vogeltje dat we vaker in een soortgelijk biotoop (veldgids: buildings in open country) zouden treffen: de Bruine Rotsspekvreter (Brown Rockchat, Cercomela fusca), een lijsterachtige.
Helaas ontbrak in Delhi de tijd om wat meer stadsparken te bezoeken, of de dierentuin, want volgens A Birdwatchers’ Guide to India zijn daar heel wat soorten te vinden.


3-4 november: JAIPUR
Langs weg naar Jaipur (260 km, 5,5 uur) in een comfortabele Toyota Innova met airco, kregen we meer van het droge Rajasthan te zien: struikwoestijn met Acacia’s, plasjes langs de weg als teken van een behoorlijk goed moessonseizoen, overal langs en op de weg Kamelenwagens (in feite dromedarissen), geiten, koeien, waterbuffels en het nodige verkeer. Heel boeiend en vooral kleurrijk.
De meeste van de plasjes hadden één of meerdere Steltkluten, die zich maar weinig schuw gedroegen. Ook de Indische Kievit was er heel algemeen, ook meestal in paren.

Bij de diverse tolpoorten op de wegen (Toll plazas) zagen we steevast bij de wachtende vrachtauto’s Oevermaina’s die tussen het profiel van de banden


Oevermaina op een redelijk inventief gerepareerde autobumper


naar eetbare zaken zochten. Ze waren uiterst behendig in het ontwijken van al dat drukke verkeer, want ook bij tolpoorten houdt de Indiase verkeersdeelnemer zich uiteraard ook niet aan rijstroken.
Het duurde even voordat het tot me doordrong dat dit een andere soort was dan de ook veel in dorpen en steden voorkomende Treurspreeuw.

Het bezoek aan het beroemde Amber Fort leverde geen nieuwe soorten op, maar het waterpaleis Jal Mahal wél. Dit paleis-in-een-meer werd halverwege de 18e eeuw gebouwd en het werd gebruikt voor de Koninklijke Eendenjacht.
We waren net te vroeg in het jaar, de noordelijke eendensoorten waren nog niet gearriveerd.

Wel zagen we hier onze eerste Grote en Kleine Zilverreigers, Aalscholvers, Indische Dwergaalscholvers, een Oeverloper, een Waterhoen, een schuwe Smyrnaijsvogel en een tamme Indische Ralreiger - helaas niet met ideaal licht.


Indische ralreiger


Na de lunch (Indiaas, deze keer…..) op weg naar Ranthambhore, deels over een weg die er niet meer was…..de moesson vernietigt soms kilometers weg….langs die zandweg zagen we regelmatig Indische scharrelaars op de draden.
Om 16:00 kwamen we aan bij ons Hotel “Tiger Den”, niet ver van het reservaat en midden in de halfwoestijn, en dat gaf me nog een klein uurtje om te vogelen, zowel in als buiten de Hoteltuin, met als resultaat: Roodstuitbuulbuul Gewone Iora, Parelhalstortel, Witteugelprinia, Indisch Paapje en een mogelijke Roodstaarttapuit.


Witteugelprinia


5 november: Ranthambhore NP
Alle hotels bij Ranthambhore zijn helemaal gericht op de twee game drives per dag. In de dorpen om het reservaat zie je overal gewone en heel grote Jeeps (canters) geparkeerd staan. Ze zijn van de chauffeurs die vergunningen hebben om toeristen mee te nemen op die game drives.
Die beginnen al om 06:00 uur, als het nog koud en donker is. Wake up-call om 05:30, koffie en een paar kaakjes en snel de Jeep in, waarin wat dekens liggen voor de echte koukleumen.
Je krijgt behalve een chauffeur ook een officiële gids mee. De onze was zeer bekwaam en omdat ik meteen aangaf ook belangstelling te hebben voor de vogels ging hij daar ook op letten en hij bleek gelukkig over een ruime soortenkennis te beschikken.
De kleinere Jeeps hebben 6 zitplaatsen en we hadden 4 (Amerikaanse en Canadese) medepassagiers die helemaal niet erg vonden om ook voor een vogel te stoppen – integendeel, ze vonden alles prachtig!
Ranthambhore bleek, achteraf, landschappelijk het mooiste reservaat dat we bezochten. Dat komt mede door de prachtige meren die het reservaat rijk is – en waardoor het vogelleven ook gevarieerder op ons overkwam dan in de andere reservaten. Bij de eerste stop bij zo’n meer zagen we IJsvogel; Bonte IJsvogel, Zwartkopibis, Wolnekooievaar, Grote Griel, Rivierstern, Casarca, Indische Kievit, Waterfazant en een Moeraskrokodil. Ondanks het geduld van de medepassagiers en de gids had ik hier toch graag wat langer gebleven!


Grote Griel



Moeraskrokodil



Casarca


Een ander hoogtepunt was een Zwerfekster die op onze Jeep landde en volkomen onverstoorbaar was. Toen zijn bezoek niks opleverde vloog hij weer door.
Hier zagen we ook Axisherten (‘Chital’), Nijlgaus, een prachtige Sambarbok Koereiger, Witborstdrongo, Boomkwikstaart en Witte Kwikstaart.
Ik was erg blij met de vondst van twee Indische Dwergooruilen in een boomholte; ze waren één dag eerder ontdekt door onze gids.


Sambarbok



Indische Dwergooruilen


Toen we het park rond 11 uur verlieten zagen we nog twee nog niet nader determineerde waterslangen en een Bengaalse varaan.


(Nog niet gedetermineerde) waterslangen



foeragerende Steltkluut, in een plasje langs de weg


Tussen de middag – om 15:00 vertrekt de volgende game drive – nog even op jacht geweest buiten het hotel, eigenlijk vooral teruggelopen naar een plasje vlak niet ver van de ingang van het Park, waar ik op de terugweg vanuit de Jeep 2 Stelkluten zag foerageren.


Smyrnaijsvogel


Behalve van die prachtvogels kon ik ook nog wat plaatjes maken van een Witborstijsvogel die zich redelijk liet benaderen. Terug bij het hotel zag ik een Langstaartklauwier, en een rustige Drongo, maar het dier zat helaas op niet al te fraai prikkeldraad.

De game drive in de middag ging via een andere poort, omdat daar
in de ochtend een tijger was gezien. Hoop doet leven, en de gidsen maken het spannend genoeg, maar het werd weer niks.
Qua tijgers dan, want we zagen wel een Zwartschouderwouw, Jungle-babbelaars, een Shikra en als hoogtepunt een kalm doorfoeragerende Indische spoorkoekoek in erg mooi avondlicht.





Chinese Spoorkoekoek


Andere soorten: Indische bonte specht en diep in een spelonk een Kerkuil.

De volgende morgen na het ontbijt dan eindelijk op weg naar Bharatpur! Niet heel ver, slechts 225 km, maar toch weer een rit van 5 uur….
Bij een pompstation en later bij de lunch-stop foto’s eindelijk wat tijd besteed aan het goed fotograferen van Oevermaina’s; tevens overvliegende Wolnekooievaars en Aziatische bonte spreeuwen (ook wel Eksterspreeuwen) gezien.
Dit keer waren we wel aardig vroeg in het hotel (eigenlijk een aangepast Maharadja-jachtpaleis), maar meer dan Blauwe Pauwen, Jungle Babbelaars en een paar Grijze Frankolijnen leverde de nogal strak gecultiveerde hoteltuin niet op.


7 november: Bharatpur, Keoladeo NP
Eindelijk: op naar het Paradijs!
Bij aankomst bij de poort (met een heuse kassa!) kregen we al snel een naturalist toegewezen en toen we hem duidelijk maakten dat we serieus voor de vogels kwamen, besloten we al snel dat we de hele dag zouden gaan wandelen door het reservaat. Dus geen riksja-tochtjes of met een bootje (die voeren trouwens niet), maar echt hard core vogelen, van 9 tot 6!
De gids die wij kregen kan ik echt aanbevelen: een jonge kerel, maar een echte kenner die er duidelijk plezier in had (”Do you like your job?‘….”Sir, ’I am enjoying every minute of it!). Zijn naam is Harish Sharma (harishsharmaknp@yahoo.co.in); hij begeleidt ook tours.


Typerend beeld van het vogelen (met Harish) in Keoladeo Ghana NP. Foto Judith Visser.


Keoladeo Ghana National Park (ca. 30 km2) , zoals het voluit heet, naar de Keoladeo tempel in het centrum van het Park (en Ghana betekent “dicht woud”) werd aangelegd in bestaande moerassen door de Maharadja van Bharatpur ergens aan het begin van de 20e eeuw ,om ‘duck shoots’ naar Engels voorbeeld mogelijk te maken. Er staat ergens een stenen tablet opgesteld met daarin uitgebeiteld de ‘scores’ van de diverse gasten van de Maharadja. De kroon spant viceroy Lord Linlithgow met een buit van 4273 eenden en andere watervogels in één dag. Op onze hotelkamer hing een historische foto die hier van getuigt .


“Duck shoot out at Ghana National Park 1955”


De beroemde Indiase ornitholoog Dr. Salim Ali onderkende het belang van dit gebied, ook als overwinteringsgebied voor de noordelijke soorten en zette zich in om dit gebied tot een reservaat te maken. Er is niet meer gejaagd sinds 1971.
Keoladeo heeft, door droogte, de laatste periode erg slechte jaren gekend. Eén van de iconische soorten die er overwinterde was de Siberische Kraanvogel; die zijn inmiddels al een jaar of 10 niet meer gezien.
Eigenlijk viel Keoladeo nog tot 2010 behoorlijk tegen. De regering slaagde er echter in om in 2011 nog net vóór het broedseizoen - dat begint bij aanvang van de natte moesson - een pijpleiding klaar te hebben die water uit de schone Chambal-rivier aanvoert. Zo kwamen ongeveer de helft van de oorspronkelijke plassen (jheels) weer vol water staan en konden er zich weer flinke broedkolonies van Indische Nimmerzatten, Indische Aalscholvers, Kwakken en Indische Gapers vestigen. In november zijn er nog veel nesten met opgroeiende jongen, wat voor nogal wat activiteit zorgt.


Gemengde kolonie van Indische Nimmerzatten en Gapers

Er wordt nu ook een tweede pijpleiding aangelegd zodat de waterstand weer als vanouds zal worden en de ook de bootjes weer kunnen gaan varen.
Behalve de genoemde koloniebroeders zagen we ook Zwartkopibissen, Zwarte Ibissen, Lepelaars, Slangenhalsvogels, Wolnekooievaars, Koereigers, Blauwe, Grote, Kleine en Middelste Zilverreigers en een enkele Purperreiger.


Middelste Zilverreigers en Zwartkopibissen



Indische Fluiteend (en één Knobbeleend)


We waren helaas net te vroeg voor de aankomst van de grote groepen noordelijke eendensoorten, dus de enige eenden die wij zagen waren Indische fluiteenden en Knobbeleenden. Uiteraard zagen we geen Siberische kranen, maar men was zeer blij met de 3 à 4 paren Saruskraanvogel die in het Park waren teruggekeerd; en nog blijer dat er voor het eerst in zes jaar weer een Ooievaar was. Wij hebben het dier daadwerkelijk gezien, maar op de een of andere manier kun je daar als Hollander dan toch niet heel erg voor warmlopen.


Saruskraanvogels doen lelijk tegen een Indische Kievit


Maar Keoladeo is niet alleen een paradijs voor watervogels. Door de combinatie van de jheels met open grasland, struikgewas en open bosgebied is de diversiteit enorm. Goede vogelaars in het goede seizoen kunnen zeker 100 soorten per dag vinden; in een dag of vier, vijf (de aanbevolen verblijftijd) is het mogelijk 200 soorten of meer te zien. Wij waren blij met onze 80 soorten, ook al omdat we wat vroeg in het seizoen bleken te zijn.

Van de niet watergebonden soorten zijn vooral de Brahmaans Steenuilen, de Coromandel-oehoe, Slangenarend, Shikra, Aziatische Koel , Blauwborst, Loodbekje, Kleine Vliegenvanger, Witborstijsvogel, Pagodespreeuw, Zwartkopwielewaal, Wielewaal en Indische rotsmus, alsmede spiralende Dwerg- en Bastaardarenden vermeldenswaard.


Loodbekje



vrouwtje Blauwborst


We hebben ook staan kijken naar Tjiftjafs, Roetboszangers en een Grauwe Fitis maar bij de laatste twee determinaties varen we blind op onze gids.
Andere soorten: Bengaalse varanen, Bloedzuigeragame, Weekschildpadden, Gouden Jakhalzen, Nijlgaus, Sambars en Rhesusapen.


Bloedzuigeragame


Zo tegen vieren waren we aardig aan het eind van ons Latijn (want het is er wel 32 C) en hebben we nog een tijdlang op een bankje zitten kijken naar het drukke gedoe in de broedkolonies. We hadden er echt geen bezwaar tegen dat Harish een riksja belde om de wandeling van 5 km terug naar de poort te vermijden.
Wat een topdag!


8 november: Fatehpur Sikri, AGRA
Bharatpur ligt aan de weg van Jaipur naar Agra (Taj Mahal) en vlak voor Agra is er ook nog de verlaten stad Fatehpur Sikri. Een groot en prachtig Paleis met bijgebouwen, als nieuwe residentie en hoofdstad gebouwd door de grote Moghul-keizer Akbar in de late 16e eeuw en na 14 jaar alweer verlaten, waarschijnlijk omdat de waterbronnen opdroogden.
Erg mooi om te zien, die stad in rood zandsteen, met als ornithologisch hoogtepunt twee Aasgieren op één van de 300 jaar oude koepels.


Aasgieren


De Taj Mahal in Agra kende ik al sinds de afbeelding op een koektrommeltje van toen ik nog naar de lagere school ging….daarna nog vele films en foto’s gezien….en toch en toch waren we zeer onder de indruk van schaal en schoonheid.
Heel bijzonder en zeker niet overslaan!

Na een nacht in een hotel in Agra namen we de volgende morgen de trein naar Jhansi, waar we afgehaald werden door onze nieuwe chauffeur en daarna reden we in de inmiddels bijna traditionele in 5 uur (170 km) naar Khajuraho.

Khajuraho staat bekend om zijn prachtige oude Hindoetempels (die met die vele erotische Kama Sutra-afbeeldingen). Ze zijn gebouw rond het jaar 1000; er zijn nog 22 van de 85 oorspronkelijke tempels over en ze zijn werkelijk prachtig.
Hier kon ik voor het eerst een Dikbekkraai redelijk fotograferen.


Dikbekkraai


Aan het eind van de ochtend naar Bandhavgarh (275 km, 6 uur) waar we om een uur of vier aankwamen in het hotel (King’s Lodge). Prachtig aangelegd met aardkleuren en veel hout, gelegen in bamboebossen en open bosgebied. Meteen al twee Groene Bijeneters op een draad bij ons balkon; voorbij vliegende Grijze Neushoornvogels en tijdens een korte verkenning een Langstaartklauwier, Roodstuitbuulbuuls, Grote Alexanderparkieten en Witteugelprinia’s.

Hier wordt je meteen al begroet door je naturalist die je wegwijs maakt in hoe een ander gaat werken met het oog op de wake up calls, vroege en late ontbijten, de lunch…en dat alles in het kader van de game drives, de volgende dag.


Groene Bijeneter


11 november: Bandhavgarh NP
Ook hier dus weer twee wildritten: één van 06:00 tot 11:00 en één van 15:00 tot 18:00.
Ook in Bandhavgarh zouden we geen tijgers gaan zien. Wel de inmiddels “gebruikelijke” zoogdieren, uiteraard mooi…..maar wat went het toch ook allemaal snel…
Een echte bof was de waarneming van een zeldzame Javaanse Maraboe (die helaas wat ver weg stond)


Javaanse Maraboe


Hier waren de Alexanderparkieten zeer algemeen en ook de Geelpootpapegaaiduifjes zagen we er veel. Verder twee Roodkopgieren (als silhouet tegen de ondergaande zon) en rustig op een tak zittend maar in tegenlicht onze eerste Indische kuifarend.

Een grote schorpioen langs de weg en een flinke spin op de hotelkamer compenseerden toch iets van het licht katterige geval dat we toch aan Bandhavgarh overhielden.


Schorpioen, Heterometrus scaber


12-13 november: Kanha NP
De laatste grote verplaatsing met de auto: 265 km (6 uur) zuidelijker naar Kanha NP. De rit voert over een mooie en zeer rustige weg door heuvellandschap met veel mosterd- en graanvelden. Hier zie je weinig armoede en is alles keurig aangeharkt.
We kwamen relatief vroeg aan in de Kanha Earth Lodge, de mooiste plek van onze reis. Hier hadden we wel wat langer willen blijven!


Kanha Earth Lodge



Malabarkieviten


Onze naturalist heet Vinod – zeg maar Vinny. Hij is erg goed en er blijkt tijd voor een birdwalk door de droge beddingen rond het hotel, dat in de bufferzone van het park ligt – er was vorige week nog een tijgerafdruk (pugmark) gevonden op een paar honderd meter van de Lodge….

De vogelwandeling levert mij de eerste foto’s op van Malabarenkieviten, mooi. Daarna wordt het snel te donker, maar we zagen nog wel goede soorten zoals de Witkeelvliegenvanger en Tickells Niltava. Wel bewijsplaatjes kunnen maken….als iemand interesse heeft dan hoor ik het wel.

De lodge is prachtig en het personeel legt je in de watten. Vinny eet ‘s avonds mee (heel ongebruikelijk voor gidsen) en dat geeft je de kans om onder het genot van zo’n koude Kingfisher lekker door te bomen over het Park en wat er allemaal zit.
Maar ook de twee wildritten in Kanha leverden geen tijgers op.


Game drive in Kanha NP: stoffig


Wel zagen we een glimp van een Lippenbeer, een Barasingha en een Gaur, maar die soorten waren leuker voor de zoogdierenlijst dan voor het fotoalbum. Wat vogels betreft hadden we hier meer geluk dan in Bandhavgarh. Hier kon ik mijn eerste redelijk geslaagde Hoppen ooit fotograferen en even later zat er een prachtige Indische Scharrelaar rustig op ons te wachten, in heerlijk licht.


Hop



Grote Rivierarend



Indische Scharrelaar


Een greep uit de soorten die we nog zagen: Jungle-dwerguiltjes, baltsende Blauwe Pauwen, een Indische Kuifarend op een mooie tak, een onverstoorbare Indische Slangenarend, cirkelende Bengaalse gieren en een indrukwekkende en mij totaal onbekende Grote Rivierarend.


Indische Kuifarend



Halsbandparkiet


Conclusie
India is een hectisch, interessant en zeer kleurrijk land, met in de grote steden erg veel verkeer en vervuiling. Buiten de steden, zeker in Madhya Pradesh, waren de wegen zo goed als leeg en ademde alles een sfeer van plattelandse rust.

Zelf rijden is ondoenlijk, omdat de regels voor ons totaal ondoorgrondelijk zijn. Alles krioelt door elkaar, strepen op de weg worden compleet genegeerd, want ieder wil als eerste thuis zijn, of bij het stoplicht, of bij de hoek…en dan praat je niet alleen over auto’s maar ook over brommers, tuk-tuks, voetgangers, fietsers, bedelaars, honden, varkens, koeien en buffels.

Veel auto’s hebben dan ook danig kaalgeschaafde zijkanten. Toch lijken er in die drukte weinig echt grote ongelukken te gebeuren: iedereen is overal op bedacht. Wij waren in ieder geval na een paar uur in de drukte niet meer zo heel erg verontrust.

Onze chauffeur verwoordde het zo: In Indian traffic you need a good horn, good brakes and good luck.

Zonder gidsen reizen en met openbaar vervoer reizen kan, maar dan moet je veel meer tijd hebben dan de twee weken die wij hadden. In de Nationale Parken krijg je verplicht gidsen mee, alleen in Bharatpur kun je je eigen weg gaan

Om te vogelen is de winter, dus vanaf 1 november, de beste tijd, omdat het klimaat dan doenlijk is (in de - natte - zomer wordt het tegen de 50 C) en omdat dan de wintergasten vanuit het noorden er dan ook zijn.

Zelfs als je , zoals ik, slechts in deeltijd kan vogelen levert Noord India in korte tijd nog de nodige soorten (125) en een mooie oogst aan foto’s op.
Eenzelfde reis met de focus alleen op vogelen en/of de vogelfotografie – dat betekent eigenlijk de meeste cultuur overslaan en meer tijd doorbrengen in Ranthambhore, Bharatpur en Kanha (en misschien ook de nationale parken Pench, Corbett of Kaziranga toe te voegen aan de reisdoelen) - zou een grote oogst aan soorten moeten opleveren…

Als ik terug zou gaan met vogelfotografie als hoofddoel, dan zou ik zeker 4 dagen Bharatpur zou opnemen in het reisschema, en dan waarschijnlijk ietsje later in het jaar gaan, vanaf de tweede helft van november.

Denk er echter wel aan dat in december alles duurder en drukker wordt!

Auteur: Gerard Visser


Last edited by peter wijn on Mon 25 Jun 2012, 8:26; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Wilfred Marissen


Gender: Male

Joined: 12 Aug 2007
Posts: 82
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Dec 2011, 22:09    Post subject:
Mooi verhaal Gerard. Moet in Feb12 weer die kant op, misschien kan ik iets combineren.

Dank voor de info.

Wilfred
_________________
Canons met diverse lenzen, statief, eenpoot, flitsers
Back to top
Reply with quote
 
Joke Huijser


Gender: Female

Joined: 08 Dec 2008
Posts: 59
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Dec 2011, 22:54    Post subject:
Wat leuk om nu je volledige verslag te lezen.
Heel herkenbaar ook omdat ik daar zelf ook rondgereisd heb, maar niet om te vogelen, dat deed ik toen nog niet.
Het leven daar is precies zoals je het beschrijft, druk en chaotisch.
Ik vond het er prachtig en vooral heel kleurrijk.
Bedankt dat je ons laat mee genieten. Ik was weer even terug in de tijd.
Prachtige foto's allemaal.

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote
 
Ben van den Broek



Age: 73
Joined: 10 Aug 2004
Posts: 11
Location: Schiedam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 9:55    Post subject:
Hallo Gerard, ik heb met grote interesse het verslag van je India reis gelezen en genoten van de foto's. Bedankt dat je ons deelgenoot hebt gemaakt.

Groet,

Ben
_________________
Nikon D7000 + AF VR Nikkor 80-400mm + Nikkor 300mm f4
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 11:11    Post subject:
Gaaf Gerard! Een indrukwekkend verslag heb je gemaakt, en het is dat het zo ver is ... en er nog zoveel meer is dat ik ooit nog eens moet doen ....
Mooie foto's erbij en dat je geen tijgers (echt helemaal niets) hebt gezien moet je maar niet zo heel erg vinden.
In elk geval een jaloersmakend reisje is het geweest.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
gavisser


Gender: Male
Age: 77
Joined: 02 Jan 2011
Posts: 15
Location: bolsward
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 17:22    Post subject:
Hallo Gerard,

Prachtig verslag van jou reis naar India en mooie foto's, ik heb genoten van jou verhaal. compl.

gr. Gerke.
_________________
canon eos 5d mark 11 ef 24-105mm L usm
conon eos7d ef 500mm 4 L is usm
Back to top
Reply with quote
 
Gerard van zeele


Gender: Male
Age: 71
Joined: 02 Feb 2010
Posts: 119
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 17:35    Post subject:
Wat een verhaal,foto's en ervaring
Ik ben gewoon stinkend jaloers

Gr. Gerard
_________________
Canon Spulletjes
feisol 3471 statief met een schommelding
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 22:00    Post subject:
Hoi Gerard,

Heb genoten van je verhaal van de mooie reis die je daar gemaakt hebt!
Ook van de schitterende foto's heb ik genoten!

Groet, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Karel Vogel


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2009
Posts: 48
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 23:24    Post subject:
Dag Gerard,

Een bijzonder mooi verhaal van een prachtig avontuur.

Groet, Ka.
_________________
Nikon en Gitzo.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 10:33    Post subject:
wat een wereld ....zoveel om te zien...dank voor jouw stukje van dat hele grote gebeuren Gerard
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Frans Freijee



Age: 76
Joined: 11 Aug 2005
Posts: 47
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 19:53    Post subject:
Een boeiend reisverslag Gerard, met prachtige foto's van een kleur- en vogelrijk land. Dank hiervoor.
Denk bij het lezen van jouw verhaal met weemoed terug aan mijn reizen door India.
Stond op het punt je te vragen hoe je de reis hebt georganiseerd; jouw verslag was hier duidelijk in. En inderdaad een eigen auto met chauffeur is in India eigenlijk onmisbaar, vooral als je in korte tijd veel wilt zien. Verder is het verkeer te chaotisch om zelf te gaan rijden.
Hartelijke groet, Frans
_________________
Sinds April '07: Canon EOS400D+Canon 18-55 mm; Sigma 50-500mm f/4-6.3.
Sinds Jan.'08: Canon EF70-300mm f/4-5.6 IS USM; Manfrotto 680B monopod.
Sinds 8 April '09: Canon EF400mm f/5.6 L USm lens.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Hoogerhoud


Gender: Male
Age: 79
Joined: 07 May 2007
Posts: 33
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 20:12    Post subject: india
Mooi verslag, Gerard. Ik zou er zo heen willen, maar dat zit er (nog?) niet in.
Groet, Bert
_________________
Sony slt a77, Sony 70-400 en 18-70

(Tot febr 2013 met: Sony a230, Sigma 50-500 APO DG)
Back to top
Reply with quote
 
Gerda..


Gender: Female

Joined: 20 Jun 2010
Posts: 203

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 21:58    Post subject:
Dag Gerard,

Ik heb nu even ruim de tijd genomen om je verslag te lezen. Prachtig hoe je door woord en beeld de natuur elders een stukje dichterbij kunt brengen. Mijn complimenten daarvoor.
Bij mij roept dit soort verslagen altijd een verlangen op om zo veel mogelijk van al dat moois dat de wereld op natuurgebied heeft, te willen zien.
Ik was in India toen ik nog niet fotografeerde. Mijn beeld van de natuur toen werd overschaduwd door de afschuwelijke aanblikken van lepra die ik toen zag. Misschien is de tijd gekomen voor een nieuwe poging.

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote
 
Robert van Brug


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Oct 2010
Posts: 70
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 Dec 2011, 9:58    Post subject:
Hoi Gerard,

goed verhaal, ik heb geboeid zitten lezen. Het begint direct te kriebelen als ik dit lees en dan wil ik eigenlijk meteen gaan boeken, zeker met dat natte grauwe sombere weer hier de laatste tijd...

Ik denk dat je een mooie mix van natuur en cultuur hebt gemaakt. En ik vermoed dat je deze reis niet meer zult vergeten.

Hopelijk heb je voor op BP nog wat moois om met ons te delen, ik ben benieuwd.

Groeten,

Robert van Brug
_________________
http://robertvanbrug.blogspot.com

Nikon D750/D600 en wat lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 23 Dec 2011, 8:40    Post subject:
Idereen bedankt voor de waarderende reacties!
@ Wifred: als je meer informatie nodig hebt hoor ik het wel!
@ Joke: Zo'n India-veteraan als jij zeker nog eens een vogelreis moeten maken! Heel erg de moeite waard!
@ Frans: ik dacht wel dat het jou nogal zou aanspreken, heb ook veel naar jouw foto's gekeken voor osn vertrek.
@ Cheetah: er is natuurlijk nog veel armoede (maar minder dan voorheen?) en daar hebben wij ook echt wel het een en ander van gezien.
Maar door de focus op de natuur te houden blijven directe confrontraties uit - en dat was ook de keuze die wij bij het organiseren van deze reis van tevoren gemaakt hebben.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Joke Huijser


Gender: Female

Joined: 08 Dec 2008
Posts: 59
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Dec 2011, 15:14    Post subject:
Gerard wie weet komt het daar ooit nog eens van, maar ik wil nog zo veel.
Je wordt zo hebberig van al die mooie landen met zijn kleurijke vogels en natuur, ik zou overal wel heen willen maar helaas kan dat niet. Sad

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 24 Dec 2011, 15:36    Post subject:
Hallo Gerard,

Ik had natuurlijk al een hoop van je personelijk gehoord,maar heb hier weer van genoten.

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
Peter van den Berg


Gender: Male
Age: 71
Joined: 06 Sep 2010
Posts: 121
Location: Zuid-holland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Dec 2011, 16:18    Post subject:
Mooi verhaal en prachtige foto,s,bedankt dat we even mee mochten kijken.

Groet Peter.
_________________
Nikon Z6ii met Z180 /600 Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Dec 2011, 13:41    Post subject:
Ik had hem al gezien en gelezen maar nog geen reactie gegeven, als ik daarna dan een dreig mail krijg... Wink dan moet dat toch maar even he Very Happy

Mooi verslag met fraaie foto's Gerard. Op deze manier lijkt het net alsof je er zelf bent terwijl je het verslag leest.

Groeten,
Martijn
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
sebastiaan algra


Gender: Male
Age: 56
Joined: 23 Aug 2008
Posts: 49
Location: West-Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 25 Dec 2011, 22:20    Post subject:
Mooi verslag met mooie plaatjes Gerard, Met name je Ijsvogel en de Kuifarend spreken me erg aan. Ik hoop dat je er nog uit komt vwb. de determinatie van de slangen, weet je zeker dat het geen
landslangen zijn ? Bedankt voor het maken van dit verslag !

Groet,
Sebas.
_________________
Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Dec 2011, 11:50    Post subject: India
Mooi om te zien dat je op deze site aanzienlijk meer reacties ontvangt, Gerard. Het verslag verdient dat m.i ook.

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Dec 2011, 19:27    Post subject:
Meeslepend reisverhaal Gerard. Je kan er zo een brochure mee vullen. Schitterende foto's zitten erbij! Die ijsvogel..prachtig.

Ik zie dat jij de Sigma 50-500 op je D300s gebruikt. Bevalt kennelijk goed als reiscombinatie? Ik zoek nog steeds naar een hanteerbare reis/trektocht lens. Zal deze eens nader onder de loep nemen.

Bedankt voor deze "reis".
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Jan 2012, 16:52    Post subject:
Iedereen bedankt voor de prettige reacties op mijn verhaal!

Inmiddels heb ik een naam bij de Schorpioen:
Heterometrus scaber

@Sebas: ik ga met de slangen aan de gang als ik weer op mijn werk ben, daar is nogal wat literatuur...

Intussen heb ik Bert (Albird) al via een PB geantwoord en mijn zendingsverhaal m.b.t. de flexibele reislens Sigma 50-500-OS breed uitgedragen... Wink
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
rietgors
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 69
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 27
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Jan 2012, 17:22    Post subject:
Waanzinnig verslag van je reis door India Gerard. Met heel veel plezier gelezen en met jaloezie toch ook. Mighty Mother India in al haar kleuren.

Groet Douwe
_________________
canon 7D
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 31 Jan 2005
Posts: 24
Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2012, 10:05    Post subject:
Nu je er in je e-mail naar verwees, eindelijk de rust en de tijd genomen om je verslag nog eens helemaal goed te lezen.
Zeer informatief voor wat Martin Lok en ik gaan doen. Geeft een goede indruk over wat we kunnen verwachten, vooral ook omdat wij ongeveer hetzelfde gaan doen en ook met onze echtgenotes reizen.
Hartelijke groet, Jaap
_________________
Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum