Posted: Fri 11 Jun 2004, 11:21 Post subject: Fotografieplekken, ditmaal op Terschelling
hallo,
ik zag de topic staan over fotografieplekken op Texel, en toen bedacht ik me dat ik eigenlijk ook heel graag dit soort plekjes op Terschelling wil weten. ik zit nl. van zondag 13 t/m donderdag 24 juni op Terschelling ivm veldpracticum. _________________ App:
Nikon F601
Tamron 200-400 f5.6 telezoom
Nikkor 35-80 standaardlens
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Wed 25 Aug 2004, 11:36 Post subject: fotografieplekken op Terschelling
Ik zag de oproep staan en voor een ieder die naar Terschelling komt kan ik wel een paar suggesties doen. Natuurlijk is veel afhankelijk van de tijd van het jaar. In het voorjaar is de waddenkant tussen Seeryp en 't Sehaal (ten zuiden van Midsland) een goede plek groepen steltlopers te fotograferen. Kom dan wel circa 2 uur voor hoog water en alleen als het 's avonds hoog wordt, anders kijk je tegen het licht in. Tussen eind oktober en mei zijn de groepen Rotganzen in de polder soms bijna aaibaar; tegenwoordig is er een gedoogbeleid ten aanzien van de ganzen, wat duidelijk merkbaar is. Tussen de Rotjes zitten vaak enkele Witbuikrotganzen of een Zwarte Rotgans, ook de Roodhalsgans wordt regelmatig waargenomen. Het strand is vooral leuk enkele dagen na een flinke NW-wind. Er spoelen dan grote hoeveelheden schelpen (Amerikaanse Zwaardschedes of Mesheften) aan en daar foerageren dan vele 1000den meeuwen op. Zangertjes in het najaar hebben geen echte vaste plek, maar een lekkere warme plaats uit de wind of met veel bessen en geduld geeft meestal wel wat mogelijkheden. Het elzensingel gebied tussen Oosterend en de Groede is in het voorjaar de plek voor Beflijsters en in het najaar vaak het terrein voor bijzonderheden (vooral Dwerg- en Bosgors). Tot slot is midden april wel goed voor baltsende kiekendieven, op het eiland zitten nog c. 20 pr Blauwe en c.45 pr Bruine Kiekendief. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Posted: Mon 20 Jun 2005, 16:53 Post subject:
Ja hoor het is toegestaan een auto mee te nemen naar Terschelling. Wel vooraf bespreken bij Doeksen (www.rederij-doeksen.nl). Schrik niet van de prijs, het gaat per halve meter. Een auto tot 4.5 meter kost c. 100 Euro retour. _________________ Zie voor veel meer foto's:
Misschien een idee om een paar vogelkijkplaatsen op http://www.vogelkijkhut.nl te zetten? Op deze site staat namelijk nog geen enkel vogelgebied op Terschelling en Schiermonniksoog. Via http://www.waarneming.nl/vkh_help.php#nieuwelocatie leer je hoe je een vogelgebied toevoegd. _________________ Jos Welbedacht
Groningen
Posted: Mon 20 Jun 2005, 23:05 Post subject:
JW 90 (aparte naam trouwens )
Op de site www.vogelkijkhut.nl kunnen mensen zelf relevante vogelkijkplekken (hutten, schermen of zeer strategische punten) invullen.
Deze site wordt door vogelaars bijna dagelijks aangevuld vanuit hun eigen burostoel.
Om Terschelling nog maar weer eens in herinnering te brengen (is al gebeurd door het bericht over het weekend met Arie) en deze draad....
Over een maand is het zover en zitten wij een weekje op Terschelling (1 t/m 8 oktober). Wat zijn de laatste goede plekjes en wanneer (tijd van het jaar en de dag) moet je daar aanwezig zijn?
Wij doen veel vanuit de auto dus ook daarvoor graag de gouden tip.
En zoals Arthur Morris zegt: "It ain't just birds!"
Ook andere tips over bijzondere bloemetjes of beestjes zijn welkom.
Groeten,
Peter _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Ik weet niet waar je precies zit, maar van mij de volgende tip: het stukje wad net ten oosten van de haven in West is echt hartstikke leuk (twee weken geleden). Gewoon aan de kant gaan zitten en wachten tot het hoog water wordt. Daarnaast is de dijk langs hetzelfde stukje wad ook goed voor overvliegende vogels van en naar het wad vanuit de polders. Geen gouden auto-tip, maar wel leuk als je een keer de auto uit wilt om te genieten van de rust en ruimte!
Andere beesten: ik zag dat er vanuit de haven wat zeehonden-spot-boottochten worden gedaan, dagelijks meerdere malen. Geen idee of dat leuk is...
maar in ieder geval veel plezier toegewenst!
Ik had je plaatjes al voorbij zien komen en ook ergens de beschrijving waar dat was maar die wist ik niet meer. Bedankt voor die tip! Ik ga het daar bekijken en misschien krijg ik ook wel van die plaatjes mee.
We zitten in een huisje in Oosterend, volgens de beschrijving dicht bij de Waddenzee en de Groede. Als ik het op het kaartje zie is het prima vanaf het huisje te lopen naar de Waddendijk en daar eens een poosje te zitten.
Of we nog een robbentocht doen weet ik niet. De eerste en laatste die ik tot nog toe gedaan heb was vanaf Texel. Toen fotografeerde ik nog analoog met maximaal 200mm (lang, lang geleden ) en had alleen heel kleine kopjes in een grote plas water. Het ene kopje stak wat verder uit dus dat moest een Grijze Zeehond zijn.
Nog tips voor plekjes voor kleine vogeltjes?
Groeten,
Peter _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Gender: Male Age: 38 Joined: 03 Nov 2004 Posts: 75 Location: Ugchelen
Posted: Sat 03 Sep 2005, 19:02 Post subject:
voor kleine vogeltjes is naar mijn mening het stukje elzensingels tussen oosterend en het begin van de bosplaat altijd wel leuk _________________ Canon 30d
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl
Age: 65 Joined: 05 Jun 2004 Posts: 349 Location: Maarssen
Posted: Sun 04 Sep 2005, 18:19 Post subject:
Quote:
Of we nog een robbentocht doen weet ik niet. De eerste en laatste die ik tot nog toe gedaan heb was vanaf Texel.
Voor mij was dat deze week ook de eerste en de LAATSTE. Wat een prutzooi.
"Nu", zegt de dame achter de kassa...."de boot komt tot op zo'n 1,5 meter van de zeehonden dus ze zijn prima te fotograferen". Maar de realiteit was.....80 mensen op een oude schuit dus strak tegen elkaar aanzitten want er moet wel geld verdient worden. Dan op een afstand van een kleine 100 meter langzaam wegdrijven. Helemaal geweldig dus. Prima tegenlicht en lekker veraf. Dat zijn dus topopnamen geworden en omdat we zo dichtbij konden komen, maar geen grote objectieven meegenomen. Daar heb je wat aan.....zo'n advies.
Het speet ze overigens wel dat ze misleidende informatie hadden gegeven.
Verder weinig gezien. Wel veel ganzen en gelukkig ook nog een mannelijke Tadorna cana/Cape Shelduck/Kaapse Casarca zonder voetring. Ik denk dat hij niet helemaal raszuiver is, maar het was wel bijzonder grappig om nu eens niet in een dierentuin te fotograferen en dan toch een soort uit een ver land tegen te komen.
Na vorige week zondag bij de Oostvaardersplassen helaas alleen nog de veertjes van een meerkoet uit de snavel van een blauwe reiger te hebben gezien, zaterdag een goedmakertje. Vanuit de Kluut mijn blik en objectief op het eilandje gericht. Kwam een reiger aanvliegen met een nog levende (muskus)rat in zijn snavel. Toen hij de rat los liet, probeerde deze weg te komen. De snavel stootte bliksemsnel toe en ietwat onscherp is te zien dat de beide snavelhelften de schedel doorboorden. Dat was meteen het einde voor de rat, maar nog niet voor mij. De reiger was er nog niet zeker van of de rat wel dood was en ging nog een tijdje door. Toen het water in (weer tegenlicht) om hem nog een paar keer te verzuipen. Toen na wat zwakke pogingen, met een krachtige zwiep doorgeslikt.
Hmm, nou, tja....
We gaan wel op zoek daaro. Als we een mooi plekje hebben ontdekt dat je nog niet kent dan wil ik je dat als mede-birdpixer wel vertellen voor 50 euro.
Moet je trouwens volgende week niet op Texel zijn voor de Dutchbirding week? _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Posted: Wed 28 Sep 2005, 22:17 Post subject:
Ja, ik moet ook eten Peter! Als je weet hoeveel mailtjes ik krijg van mensen die info willen en het is nu eenmaal mijn werk. Voor niets gaat de zon op.
DB-week op Texel? Daar ben ik nog nooit bij geweest! _________________ Zie voor veel meer foto's:
Nou, vooruit, krijg je het mooie plekje aangereikt voor 0 euro en mag je het doorverkopen voor 50. Goeie deal, Arie?
En nu moet ik dat mooie plekje natuurlijk nog zien te vinden ergens.... Eerst maar eens op Terschelling zien te geraken. Het schijnt dat het eerste weekend in regen wordt gehuld dus een mooie tijd om nog eens de kaarten te bestuderen.
En vandaag alvast een getijdetabel zien te vinden en te printen.
Buiten de DB-week, wel eens op Texel geweest toch, Arie? _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Posted: Thu 29 Sep 2005, 11:29 Post subject:
Moet toch nog maar even reageren. Het lijkt nu net of een tip 50 Euro kost. Dat is niet het geval. Een excursie van 4 uur kost dat. In die tijd laat ik je fietsend en/of lopend een gedeelte van Terschelling zien. Onderweg kan ik je dan 'overstelpen' met info. Of dat nu over de vogels is, over het eiland, over fotografie en plekken, over de beste restaurants
En ja, ik ken Texel goed, kwam hier vroeger veel. Laatste jaren ben ik er niet meer geweest, maar dat maak ik een andere keer wel weer goed. _________________ Zie voor veel meer foto's:
@Jaap, bedankt voor de link. Ik heb meteen even het overzicht opgehaald voor 1 t/m 8 oktober.
@Arie, mijn bericht kwam inderdaad een beetje vreemd over maar dat was zeker zo niet bedoeld.
Een soort van persoonlijke IPT klinkt niet gek. Je laatste beschrijving geeft een beter beeld van wat het betreft en klinkt al beter in de oren om er op in te gaan. Gaat dat via de VVV of heb je eigen boekingsburo? _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum