Posted: Thu 06 Oct 2005, 22:38 Post subject: ook met groothoeklens kun je mooie vogelfoto's nemen
In een fotoboek heb ik een mooie foto gezien van een vogel, gemaakt met een groothoeklens. Ik heb nikon d 70 met de volgende lenzen:
nikkor 18-70mm, en de 80-400 vr, Ik ben op zoek naar een groothoeklens.
Heeft er iemand ervaring met de canon ef-s 10-20 mm, of sigma 10-20mm. Met graagte verneem ik jullie reacties. Martine
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 07 Oct 2005, 9:24 Post subject:
hi martine
er staat geloof ik 1 vogelfoto met groothoeklens op deze site, een ? morinel- of goudplevier van hans gebuis (die was zo'n beetje bij 20 mm - op digitaal, dus ca 30 mm).
misschien ook wat van die rotseilandnestbouwers zoals janvangent.
Op de forums van www.nikonians.com is men laaiend enthousiast over de Tokina AT X 12-24/4.0 Pro DX N/AF. Verder ligt de nikkor 12-24 (Nikkor AF-S DX 12-24/4.0 G ED; ca 2x zo duur als de tokina) meer voor de hand op een D70 dan de canon 10-20, niet?
Als je de lens specifiek voor vogels wilt aanschaffen zou ik wel even nagaan hoe dichtbij je kunt komen. met 18 mm is al behoorlijk ambitieus. (handige combi trouwens die je nu hebt)
Posted: Sat 08 Oct 2005, 17:01 Post subject: antwoord op peter wijn's reactie
Peter,
Bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken op de site van nikonians en heb daar wel wat van opgestoken. Ik vind 12-24 van nikon wel erg prijzig, vooral als de lens bedoeld is voor erbij. Bij de grote fotozaak in den Ham had men op hun website ook lovende woorden voor de tokina 12-24, zowel voor de nikon als de canon camera. Ik ben er nog niet uit . op de nikonian site wordt een dezer dagen een rapport verwacht van de sigma , 10-22. v.v. de tokina 12-24. Ik weet ook niet wat het beste is: een vaste F zoals bij de tokina of een verlopende f zoals bij de sigma?
Kan iemand daar op reageren.
Groeten van Martine
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 10 Oct 2005, 8:54 Post subject:
martine,
Hier zijn mensen die vooral de lange kant van het objectievenspectrum onder de loupe nemen. Mijn tip: zoek een andere site voor dit soort vragen, die zijn er ook in het Nederlands. Tip 2. probeer de spullen een keer in de hand uit.
(Tip 3: Als je voor groothoek gaat: al gedacht aan ouderwetse camera met film en een ouderwetse groothoeklens, dat is eindeloos veel goedkoper en weegt maar weinig meer dan die zoomlenzen)
succes
Posted: Tue 11 Oct 2005, 22:09 Post subject: keuze groothoeklens
Daniel en Peter,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ook gekeken op de site van Dutchfotozone. Dat gaat soms erg diep. Het zijn soms zeer technische verslagen waar ik nog niet zo mee vooruit kan. Nog eens geken op de site van Konijneberg. Daar staan zeer lovende reacties over de nikkor 12-24 mm. Mischien ga ik deze toch aanschaffen . Ik kies graag voor kwaliteit en vind landschapsfotgrafie ook erg interessant. Nogmaals bedankt .
Groetjes Martine
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum