Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Suriname

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 May 2012, 8:58    Post subject: Suriname
Hallo allemaal,

ik ga morgen naar Suriname voor 10 dagen.
Mijn hoofddoel is niet bepaald fotograferen, maar ik zal dat zeker als subdoel niet verwaarlozen.
Van die 10 dagen ga ik 2 dagen een jungletocht maken en mijn vraag is, heeft iemand nog tips om in de jungle (het echte primaire regenwoud) vogels te fotograferen? Lijkt me erg moeilijk aangezien de toppen van de bomen nogal hoog zijn en er onder de dichte begroeiing weinig licht is. Mensen met ervaring, kom er maar in!

groeten Harm

Kees de Jager

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 May 2012, 21:20    Post subject:
Harm,

je schetst de twee grootste uitdagingen zelf al. Weinig licht en veel vogels zullen erg hoog zitten (garantie voor een stijve nek).

Makkelijkste manier om de canopy soorten er op te zetten is gebruik te maken van een canopy tower (oid), maar die moet dan natuurlijk wel aanwezig zijn.

Gelukkig zitten er ook redelijk wat soorten op een lager niveau, dus daar kun je je vast mee vermaken.

Als je de mogelijkheid hebt, zorg dan voor een goede gids die de vogels kent, weet wat hun gedrag is en op welke hoogte ze het meeste waarschijnlijke zich zullen bevinden (komt ook wel eens niet uit).

Verder zul je veelal moeten kiezen tussen hoge ISO's of flits (mijn ervaring is dat het eerste vaak mooiere platen oplevert).
Ook takken zullen regelmatig in de weg zitten, dus af en toe zal MF ook betere resultaten opleveren dan AF.

Zelf kies ik voor mijn reizen naar Zuid-Amerika er altijd voor om niet mijn 500mm mee te nemen. Deels vanwege het gewicht (zowel vervoer in het vliegtuig, maar ook zeker het sjouwen ter plekke) deels vanwege de grote scherpstelafstand (4.5 m) waar je regelmatig niets aan hebt omdat je op die afstand de vogel toch al niet meer tussen het gebladerte kunt onderscheiden (afgezien van canopy tower werk dan).

Kijk vooral eens bij de foto's die afgelopen periode vanuit Ecuador zijn geplaatst (van Charly Sax, Wim de Groot en mijzelf). Daar krijg je een goede indruk van de omstandigheden, materiaal en keuzes die we maken (en die zijn redelijk verschillend).

Veel plezier in Suriname.

Groet,
Kees

p.s. ik hoop dat deze reactie je nog bereikt, gezien het korte tijdstip voor vertrek dat je je vraag stelt.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum