Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Statief voor op autoraam / deur ?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
tvdz




Joined: 21 Jan 2011
Posts: 20

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Feb 2012, 23:24    Post subject: Statief voor op autoraam / deur ?
Geplaatst: Di 28 Feb 2012, 23:02 Onderwerp: statief (autoraam) Swarovski

--------------------------------------------------------------------------------

Binnen een paar weken vertrek ik naar Coto Donana en Extremadura. We hebben ginder een auto gehuurd en de bedoeling is om vanuit de wagen foto's te maken (digiscoping). Ik vermoed dat er een systeem moet bestaan dat je op de autodeur en/of autoraam kan monteren waarop je je telescoop met fototoestel kan plaatsen.
Heeft er iemand ervaring met dergelijke systemen (als ze al bestaan ...?), voor- en nadelen ... !?! Hoe zit het met de stabiliteit bij het fotograferen ?
Het moet zeker iets stevigs zijn want een telescoop (ATS 80 HD), adapter (DCB-A) en fototoestel (Canon Powershot S90) samen weegt toch al wel wat.

Alvast bedankt !

Tvdz
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 528
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Feb 2012, 8:39    Post subject:
je kunt kijken in het praktijkboek vogelfotografie dat op de pixperience uitkomt.
en Han Bouwmeester heeft er één in de verkoop:
http://www.hanbouwmeester.nl/nederlands/winkel/toebehoren/hbn-eckla-eagle-autodeurstatief.html
misschien heb je hier wat aan.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Feb 2012, 8:50    Post subject:
fotografen met nog zwaarder materiaal gebruiken overwegend een rijstzak. Of een bonenzak. Of een zak macaroni. Of kippen- of duivenvoer.

Eventueel kun je bij Han ook een lege zak kopen. Je kunt die zak ter plekke vullen, na een bezoek aan een supermarkt. Maar je kunt de rijst ook in de originele verpakking laten.

of het met digiscopen handig is weet ik niet, moet je even naar digiscopix.nl. Het is in ieder geval stabieler.

succes.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
fransvanegmond


Gender: Male
Age: 43
Joined: 18 Aug 2011
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Feb 2012, 11:12    Post subject:
Wellicht, te voor de hand liggend.

Maar ik ben ook iedere keer opzoek hoe ik het geheel stabiel houd.

En iedere keer blijkt het statief wat je al hebt, bijna bij alle soorten auto's (met een beetje afstellen van de poten) perfect tussen de zitting en deur te passen.

Door je linkerknie tegen het statief te drukken, en in geval van swarovski de telescoop iets te draaien. kun je zittend(ook voor digiscopen) altijd goed op je camera en door je telescoop kijken.

Dit is in combinatie met telescoop altijd stabieler dan een rijstzak of een raamstatief.

Gr. Frans.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1809
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Feb 2012, 12:13    Post subject:
Vooral belangrijk is dat je de motor uitzet, want die veroorzaakt trillingen en dan heb je al helemaal niets meer aan een statief of rijstzak of wat maar.
En de motor uitschakelen betekent bij de meeste vogels een verhoogde staat van paraatheid - dat is in de Cota Doñana al niet anders dan waar maar.
Zou mooi zijn als je de marmereendjes gaat vinden, of de knobbelmeerkoet of de witkopeend.
Bezoekerscentrum Valverde en omgeving is in mijn ogen de beste locatie om lekker veel te scoren.
grtz en succes
josephine
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 73
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Feb 2012, 19:09    Post subject: raamstatief
Beste Tvdz
Aannemend dat u via internet al de nodige informatie hebt opgevraagd/bekeken over raamstatieven, het volgende:

Mijn eigen ervaringen met een telescoop op een raamstatief beperken zich tot het observeren van vogels. Ik heb geen ervaring met het gebruik daarvan in combinatie met een compact-camera.

Bij aanschaf is van belang om te bekijken over het statief het totale gewicht van het geheel kan dragen en of het statief in alle standen kan worden gedraaid zodat er zoveel mogelijk horizontaal kan worden gewerkt (of de auto nu scheef staat of niet....). Maximale instelmogelijkheden zijn van groot belang bij een combinatie van telescoop (en camera).
Met de huidige technische mogelijkheden zijn er geen slechte statieven meer op de markt. Alle gerenommeerde merken hebben er een.... Het is een kwestie van beschikbaar budget.

Wat @Josephine al aangaf is vanzelfsprekend van belang bij het maken van foto's dat het raamstatief er voor zorgt dat telecoop, adapter en camera absoluut trillingsvrij zijn. Zelfs een lichte bries kan voor onscherpe opnamen zorgen omdat de auto beweegt; laat staan een draaiend motor of bewegende mede-inzittenden. Ook al omdat een (vogel)soort met een telescoop op een veel grotere afstand herkenbaar in beeld komt.

Ook aannemend dat u per vliegtuig naar de paalts van bestemming reist, en dus beperkt bent in het maximale gewicht in de (hand)bagage, zou ik kiezen voor een lichtgewicht-versie (maar die zijn vaak erg kostbaar).
Een ter plekke te vullen (rijst-, bean, duivevoer, macaroni etc)zak is een veel goedkoper en minstens zo doeltreffende alternatief... De mogelijkheden van een balhoofd ontbreken natuurlijk.... Very Happy

Succes met de keuze.

Groet, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
tvdz




Joined: 21 Jan 2011
Posts: 20

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Mar 2012, 21:09    Post subject:
Ik ben ondertussen aan het wikken en wegen.
Toevallig via een site te weten gekomen dat Swarovski zelf een autoraamstatief of "car window pod" of "car window mount" heeft.
Iemand ervaring hiermee ? (zie link)

http://www.amazon.com/Swarovski-Optik-49043-Optiks-Window/dp/B001H31MMO
Back to top
Reply with quote
 
Luc Grollie


Gender: Male
Age: 65
Joined: 20 Nov 2007
Posts: 22
Location: Bredene
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 19:05    Post subject:
ik heb het raamstatief van Han Bouwmeester welke Gert-Jan bedoelt en ik heb ook de 'rijst'zak. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de rijstzak het meest gebruik, het statief is enkel bruikbaar als je met de auto permanent op dezelfde plaats blijft staan, rijden met het statief gemonteerd op het raam is niet aan te raden !!
vergeet niet dat je om je toestel op het statief te monteren een zwenkkop nodig hebt die op de schroefdraad van het raamstatief past, je kan m.a.w. je toestel niet rechtstreeks op het Eckla-statief vastdraaien !
greetz,
_________________
Nikon D50, D80, D7000
lid natuurfotografen Hoge Dijken
Back to top
Reply with quote
 
dick hoogenboom


Gender: Male
Age: 65
Joined: 04 Dec 2004
Posts: 209
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 20:22    Post subject:
Neem eens een kijkje op deze site http://www.mdjfotografie.com/

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Mar 2012, 23:17    Post subject:
Dag Luc,

Het raamstatief is vooral gemaakt om meer bewegingsvrijheid te krijgen mbt het pannen vanuit de auto. Doelstelling was zo dicht mogelijk bij het gemak van een statief te komen en dus gebruik te kunnen maken van je statiefkop; maar dan vanuit de auto. Hij is dus niet gemaakt om er mee te rijden. Toch kun je bij kleine verplaatsingen binnen het gebied zonder enig probleem je camera gemonteerd laten zitten. Natuurlijk moet je wel even aandacht besteden aan een juiste en stevige afstelling maar dat doe je ook als je stil blijft staan. De schroefdraad van het raamstatief is de meest gangbare maat dus 99% van de koppen past en op. neemt niet weg dat ik hem zelf net zo vaak met rijstzak als met statiefkop (schommelkop) gebruik.
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Luc Grollie


Gender: Male
Age: 65
Joined: 20 Nov 2007
Posts: 22
Location: Bredene
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Mar 2012, 8:28    Post subject:
dag Han,
idd, als de vogel 20m verder vliegt kan je langzaam vooruit rijden, maar bochtenwerk is m.i. toch wat moeilijker, zeker omdat je meestal op smalle landbouwweggetjes rondrijdt...
Maar het is wel veel handiger dan een 'normaal' statief waarmee je je helemaal niet kan verplaatsen en....het past prima onder de autozetel samen met de rijstzak als je weer huiswaarts rijdt, kan je dus altijd in de auto laten !!
greetz,
_________________
Nikon D50, D80, D7000
lid natuurfotografen Hoge Dijken
Back to top
Reply with quote
 
henniel


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 66
Location: Budel Dorplein
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Mar 2012, 9:03    Post subject:
Je hebt het over digiscoping. Misschien kun je op de site van Digiscooppix.nl eens kijken daar zal het ongetwijfeld wel besproken zijn.

Groeten Hennie
_________________
allerlei Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
tvdz




Joined: 21 Jan 2011
Posts: 20

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Mar 2012, 16:52    Post subject:
Inderdaad ... ik heb op digiscoopix net hetzelfde berichtje gezet ... maar er komt weinig reactie en heb er in dat forum ook weinig of niets over gevonden.
Ondertussen nog wat verder gezocht op het net en ben nu ook volgende raamstatieven tegengekomen op verrekijkershop.nl met volgende link :
http://www.verrekijkershop.nl/search.php?orderby=position&orderway=desc&search_query=raamstatief
De modellen die ik bedoel zijn de Vanguard PH-240 en de Vanguard PH-242.

Heeft iemand hiermee ervaring (digiscoping) of goede raad !?!

tvdz
Back to top
Reply with quote
 
henniel


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 66
Location: Budel Dorplein
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Mar 2012, 16:58    Post subject:
Hou er rekening mee dat een raamstatief dat is bevestigd op de raam met daarop een lens, dat je dan behoorlijk hoog komt met je oculair dat kan soms ongemakkelijk werken.

Gr.Hennie
_________________
allerlei Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Erwin Bruggeman


Gender: Male

Joined: 28 Mar 2008
Posts: 187
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Apr 2012, 16:30    Post subject:
Ik gebruik het broekmodel rijstzak van Han Bouwmeester, en bevalt erg goed.
_________________
Canon 7D - Canon EF 300 4.0 L IS USM - Canon EF 100 2.8 USM - Canon 1.4x II
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum