Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM april: Rudi Debruyne
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 0:01    Post subject: FvdM april: Rudi Debruyne
Korte bio
Naam: Rudi Debruyne
Leeftijd: 54
Woonplaats: Diksmuide
Beroep: Cameraman/fotograaf & redacteur
Andere hobbies? Gastronomie, Sportvissen, Jagen, rock-popconcerten
Gebruikte apparatuur: Canon
Website: www.rudidebruyne.be, foto’s op Birdpix

Interview
Waarom Vogelfotografie?
Simpel, vogels zijn altijd al bepalend geweest in mijn leven. Het fotograferen ervan is een logische "uitbreiding" van het registreren van een waarneming. Enerzijds en vooral in mijn beginperiode was een foto een "bewijs" van mijn waarneming. Anderzijds is het mooiste moment daarvan vastleggen om erna nog vele keren te van kunnen genieten natuurlijk super.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Het is steeds anders en van elke soort kan je duizend foto's maken en dan nog denken: Het kan nog beter! Daarbij komt nog dat de camera zaken registreert, bevriest als het ware, die eigenlijk te vlug gebeuren voor het menselijk oog. Alhoewel je dus een actie daadwerkelijk gezien hebt, zie je het pas voor de eerste keer écht op de foto. Fascinerend toch?


Zelfportret

Wat zijn de minder leuke kanten?
Twee zaken: 1) Het is frustrerend dat zelfs de allerbeste fotograaf zijn beste foto thuis beter kan maken met aangepaste software. Dit betekend dat je ELKE foto een "nabehandeling" moet geven en dat kost tijd. Tijd die ik veel liever zou gebruiken om te fotograferen. Niet dat ik de nabewerking haat, nee, ik doe het zelfs graag. Maar het feit dat je gewoon ELKE foto beter kan maken DAT is het wat mij dwarszit. Het beste resultaat zou eigenlijk rechtstreeks uit je camera moeten komen… Als je het zo bekijkt denk ik wel eens : De techniek heeft nog een lange weg af te leggen!

2) De grote hoeveelheid "Fastfood" foto's waarmee je dagelijks overspoeld wordt. Fotograferen doet zowat iedereen. Je werd vroeger als zonderling bekeken als je Vogels aan het fotograferen was. Nu wordt het door honderden, straks een paar duizenden gedaan. Ik heb daar geen probleem mee, maar ik heb er wel een probleem mee dat ik onvrijwillig een hoop fastfood-foto's over mijn hoofd krijg. En hier bedoel ik niet in de eerste plaats BP, want op deze site is vooral kwaliteit te zien. Het komt ondermeer omdat vogelaars het kijkstadium hebben overgeslagen. Men gaat nu vogels kijken met de camera. Waar men vroeger een streepje zette bij de naam van de vogel wil men nu een fotootje ervan, en vaak maakt het niet uit hoe die foto eruit ziet, men pleurt hem toch op het net...

Wat is je specialiteit?
Tja, ik weet dat niet. Als ik één ding moet vooruit schuiven: Ik denk dat ik sterk ben in het inschatten van het licht. Hoe veel moet je over/onderbelichten om de foto net te maken hoe je zelf wil, niet zoals de camera het jou oplegt.

Wat kenmerkt jouw foto’s? Velen op BP zeggen dat ik mijn foto's nogal kleurrijk afwerk. Ik vind dat niet. Ik denk dat dit eerder een kritiek is die een beetje eigen is aan het (Nederlandse ?) "grijze" denken. Het feit dat mooie, volle kleuren eerder gaan storen dan bekoren zegt veel over degene die de kritiek uit. Waarom zou ik (via de techniek en de aangepaste software) niet mogen tonen hoe de kleuren met optimaal, kleurgevend licht zijn? Waarom moet ik zonodig tonen dat het slecht weer was toen ik de foto nam? Ik ben dus een Bourgondiër, ook in kleur. Daarnaast en even terzijde: Belangrijk is voor mij wel dat er foto's getoond worden die waarde hebben gezien vanuit het puur ornithologisch oogpunt. Tenslotte publiceren we op met BP op een VOGELFOTO-site. Het mag dus over VOGELS gaan.


Een foto die het zeer slecht zou doen op BP. Deze pas uit het nest gevlogen Orpheusgrasmus heeft meteen al een rups beet. Een boeiende en interessante foto voor ornithologen. Dit kleed heeft de vogel maar een korte tijd. Hij maakt straks een contourrui door en ziet er dan heel anders uit. Dergelijke foto's worden op Birdpix ondergewaardeerd omdat de hoofdzaak van de site fotografie is (geworden). Niets mis mee, maar een vogelaar blijft hierdoor vaak op zijn honger zitten.

De kwaliteit van de foto kan dus voor mij best ondergeschikt zijn aan wat de foto toont. Dat kan een actie zijn, een bepaald gedrag, maar ook een bepaald (vaak saai ruiend) kleed. Dit wordt op BP vaak niet genoeg begrepen.

Hoe werk je meestal?
Ik ben een vogelend fotograaf die vaak "jagend", met de telelens rondloopt (of rondrijdt) op zoek naar "iets" wat de moeite is om te fotograferen. Ik laat de keuze van mijn onderwerp op mij afkomen, maar ik kies zelf het biotoop en weet uiteraard wat ik daar kan verwachten. Ik heb dus mijn "watervogeldagen", mijn "stranddagen", mijn "bosdagen", mijn "stad&tuindagen", … Als ik dan in een situatie terecht kom die voor mij de moeite loont kan ik daar wel eens een schuilhut bij neerzetten.


Als je in een bepaald biotoop rondloopt - of vaart, zoals hier in een papyrusmoeras in Oeganda - weet je wat je zoal kan verwachten. Het mooie is dan om een typische soort van dat biotoop in zijn natuurlijke habitat te kunnen fotograferen. Hier dus de prachtige Papyrusfiskaal, niet beeldvullend en toch heel herkenbaar.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ach die verstoring... De hoop gezever hier rond verteld wordt grenst aan het ongelooflijke. Als ervaren fotograaf voel je perfect aan wanneer je te ver gaat. Dit kan voor mij een stuk verder zijn dan voor anderen. Die anderen zouden mij dan kunnen bestempelen als "storend". Echter, ik neem dat risico niet. Als ik bij mensen ben die ik onvoldoende ken blijf ik liever op de achtergrond. Daarbij komt het feit dat je als "bekende" fotograaf nog eens extra bekeken wordt. Ik pas dus wel op. Dit wil uiteraard niet zeggen dat als ik alleen zijnd de grenzen systematisch overschrijd, nee zeker niet. Maar ik denk dat ik door mijn ervaring en kennis die grens beter kan inschatten dan de meeste producenten van de "fastfood-foto's". Nog deze bedenking. Ik vind het potsierlijk als een groepje fotografen heel voorzichtig, stapje bij stapje dichter bij een buizerd-op-paaltje wil komen (of rijdt) en ze dan met zijn allen de meest vermetele onder hen (degenen die de vogel doet wegvliegen), bekijken als was hij een hoop stront. Intussen is de buizerd 200 meter veder gaan zitten en wordt 10 minuten later alweer verstoord door een wandelaar mét een poedeltje… Vogels zijn er voor ons plezier, we moeten ervan genieten en het onvermijdelijke is dat we ze daarvoor moeten benaderen. Als we dat zinvol doen, met gezond verstand is er niets aan de hand. Dat laatste is echter vaak zoek!

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik was 16 jaar toen ik mijn eerste spiegelreflex camera van Chinon kocht. Met een Vivitar telelens erop voelde ik mij de koning te rijk. Nu staan er zo'n 8000 dia's in een zolderkast gewoon te staan…


Een uitzinnig zingende Blauwborst. Het is een vogeltje die mij herinnert aan mijn ouderdom. Zo'n 35 jaar geleden was het een grote zeldzaamheid en nu broedt hij in vrijwel elke forse rietgracht in West-Vlaanderen. Om maar te zeggen dat het ook goed gaat met een aantal vogelsoorten en dat we niet altijd moeten kankeren over de achter-uitgang van onze avifauna.

Ik fotografeerde toen niet alleen wilde vogels maar ook heel wat vogels in de hand. Ik ringde toen heel intensief voor het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen uit Brussel. Vaak duizenden vogels per jaar. Vooral de rui van de zangvogels interesseerde me, vandaar.
Eigenlijk heb ik altijd al gefotografeerd, maar de hobby kreeg natuurlijk een boost met de opkomst van het digitale fotografie-tijdperk.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Zijn altijd nieuwe plekken, vooral op reis. Ontdekken en determineren van een (voor mij) nieuwe soort en die dan meteen fotograferen is top. Als dat dan een vogel is die niet meteen populair is maar die moeilijk te determineren valt, (zo'n grijs groen klein ding, zich alsmaar verstoppend), dan heeft dit voor mij nog meer voldoening.

Wat is je droomsoort/gebied?
Er zijn nog wel honderd gebieden waar ik naartoe wil. Maar dat zal niet lukken natuurlijk. Alhoewel veel mensen van mij zeggen dat ik bijna "dubbel leef", ervaar ik mijn leven elke dag als "veel te kort". Elke avond heb ik nog wel 5 zaken in mijn hoofd die ik de afgelopen dag nog wilde doen, maar die mij door tijdsgebrek niet lukken… Afrika trekt mij de laatste tijd meer en meer aan. Ik vind de mentaliteit van de mensen zo… typisch anders, ON-Europees vooral - men lacht er veel meer, en de vogels hebben er mooiere kleuren!


Afrika is een fantastisch continent met heel veel spectaculaire vogels. Toen ik met mijn chauffeur in de vroege ochtend langs het vliegveld reed zag ik een groepje Kroonkraanvogels bakkeleien. We stopten maar een man in uniform verbood ons verder te rijden. Terwijl ik mijn chauffeur met de militair liet discussiëren, liep ik onopvallend richting Kroonkranen. Als de man mij kwam terughalen had ik intussen al een tiental foto's genomen... Breed lachend schudde ik hem de hand en kon hij ook niet veel anders meer dan... lachen!

Daarnaast ben ik er al in geslaagd om veel "droomsoorten" te fotograferen. Natuurlijk wil iedereen wel die Andes Condor en een Reuzenalbatros, Maar binnen de mogelijkheden staan boven op mijn lijst de verschillende soorten Stormvogeltjes, de Griekse Spotvogel en de Gestreepte Vechtkwartel.


Nog zo'n uiterst zeldzame vogel in het Palearctisch gebied. Kaalkopibissen staan op de rand van verdwijnen maar worden door herintroductiecampagnes in Turkije en Spanje behoed tegen uitsterven. Hier een wild exemplaar uit Marokko.

Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Gewoon verder doen zoals ik bezig ben. Of misschien… Ik droom er wel eens van dat een of andere Emir mij uitnodigt om een boek te maken over de vogels van zijn land en ik daar één jaar lang vogels mag fotograferen voor een aardig salaris… Maar dat willen we allemaal toch? Ach, Mijn wensen zijn dus niet anders dan die van de meeste BP-ers.


Een van de zeldzaamste vogels in Europa is de Dougall's Stern. Een zeldzaamheid fotograferen is natuurlijk bijzonder, maar daar worden maar al te vaak "standaard-bewijsfoto's" van gemaakt. Een extra uitdaging is het om een andere benadering van zo'n zeldzaamheid op een foto weer te kunnen geven. Hier een aquarelletje.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ja, en eigenaardig genoeg vroeg Daniele Occhiato mij om "fotograaf van de maand" te worden. Daniele (Danibabi) vind ik Europese top (en velen met mij). Dat juist hij mij kiest en zegt dat hij mijn werk goed vindt, dat is het allergrootste compliment die ik ooit in mijn vogelfotografie carrière kreeg. Net als velen bewonder ik zijn foto's, maar nog meer zijn doorzettingsvermogen. Om te blijven volharden op een soort als de Vale Gierzwaluw, en dan thuis te komen met 's werelds beste foto's van die soort, dat is iets waarnaar ik opkijk. Ik vind het fijn dat we straks samen in hét (nog te verschijnen) handboek van de West-Palearctische zangvogels staan en vraag me soms af hoe het zou zijn als we elkaar eens ontmoeten? Lijkt me leuk: een man van de grijsblauwe Noordzee en één van de azuurblauwe Meditairanè. Misschien een échte pizza als voorgerecht en een Belgisch frietje als main course...?


Na een immense regenvlaag (met zoveel woestijnstof dat zelfs de ruitenwissers van de wagen er het moeilijk mee hadden) klaarde het op maar bleef de lucht een geeloranje gloed behouden. Toe deze boer aan een kruispuntje langskwam fotografeerde ik hem. Hij leek eerst kwaad, maar dat was slechts schijn. Samen met Sonja was hij even later een shagje aan het draaien...

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ja natuurlijk. Ik leg graag landschappen vast met daarin mensen. Ik vind het fijn dat het oog verder kan "reizen" in een foto. Reizen naar meer dan naar één punt. Dat lukt best bij het fotograferen van mensen. Mijn aandacht wordt vaak getrokken naar de actie of de blik van de gefotografeerde man/vrouw/kind.


Als in Marokko 's avonds de temperaturen voor de Westerlingen weer draaglijk worden zit de dagtaak van dit meisje er op. Haar houding op het tjokkende ezeltje, na een dag van hard labeur op het veld spreekt boekdelen. Met het laatste avondlicht ving ik haar blik vol tristesse.

Pas daarna ontdek je de omgeving waarin de mens gefotografeerd is en zie je steeds meer, tenslotte vormt de foto een verhaal... . Foto's van mensen vind ik altijd boeiender dan natuurfoto's. Misschien was ik wel een goede concertfotograaf geweest? Daarnaast fotografeer ik ook graag gerechten. Vooral met de hype rond het koken is dit een zeer geliefd onderwerp. Speciale reclameopdrachten, gerelateerd met "natuur" vind ik ook spek naar mijn bek. In Mozambique deed ik publiciteitsfotografie voor producten die men uit de Aloëplant haalt. Leuk!


Toen èèn van de arbeiders van het bedrijfje BELMOZ in Mozambique mijn belangstelling voor vogels kende, bracht hij op een morgen een Angolees Blauwfazantje mee. Ik legde hem uit dat vogeltjes het liefst van al vliegen en ik ze zo ook het liefst zie. Voor ik echter het Blauwfazantje liet gaan, hield ik het even bij de lege Lemon Brandyfles die ons de avond ervoor zo had bevallen. Dit was het resultaat, de reclamecampagne werd een succes...

Je bent begonnen als fotograaf, tegenwoordig film je ook veel. Zijn er veel overeenkomsten? Of juist verschillen?
Film en fotografie zijn totaal verschillend van elkaar. Het zou me te ver leiden om hierop een antwoord te geven. Ik gaf daar trouwens onlangs in Nederland nog een lezing over. Kort gezegd: film toont wat er is, en wat er gebeurd. Een foto toont wat er is, maar wat er zal gebeuren of al gebeurd is, daar kan elkeen voor zichzelf een verhaal bij verzinnen. Foto's laten dus veel meer over voor de fantasie.


De soort in zijn habitat weergeven lukt het best als je niet alles toont. Door het teleobjectiefeffect (geringe scherptediepte) zie je alleen een paar belangrijke elementen scherp, de rest blijft wazig en leidt hierdoor de aandacht van de Witwangstern niet af. De diagonaal van de scherpe elementen tov de wazige diagonaal maken de foto evenwichtig.

Je kan er even bij wegdromen. Bij film wordt je aandacht vastgehouden door het volgend beeld. Daarnaast is film vrijwel niets zonder geluid. Pas als die twee samen komen kan je emoties opwekken. Heel bijzonder!

Ook in je dagelijkse leven is er veel veranderd (behalve dat je als Belg ineens een Nederlandse vrouw gevonden hebt). Van autoverkoper ben je fotograaf/flimer geworden. Een grote stap. Hoe bevalt dat? Wat zijn de voor- en de nadelen van je nieuwe baan?
Ik ben op mijn 50ste gevraagd als cameraman voor een Vlaams productiehuis. Ik zou vrijwel uitsluitend onderwerpen filmen die met de natuur (in het algemeen) gerelateerd waren en er werd van mij verwacht dat ik een databank aanlegde met beelden van inheemse fauna en een beetje flora. Ik stond 4 jaar geleden voor een dilemma. Niet dat ik het niet zou aankunnen, neen, dat ik zou slagen was ik pertinent zeker van. Maar ik moest daarvoor een job opgeven die mij zekerheid bood. Dat opgeven om mij in een avontuur te storten… ?! Daarbij zou mijn wedde als cameraman slechts de helft van het brood op de plank brengen van wat ik verdiende als fleetmanager… Daar moest ik toch nog eens over nadenken. Omstreeks deze tijd liep mijn huwelijk op de klippen en besloot ik in één keer mijn hele leven om te gooien. Als je een droom kan verwezenlijken mag je die niet laten liggen. Ik heb dus op mijn 50ste het roer van mijn levensboot volledig omgewend en dit niet alleen met een nieuwe job. Ik koos ook voor een nieuw lief. Mooie anekdote die ik jullie niet wil onthouden: De nieuwe vlam in mijn leven heb ik eigenlijk aan Birdpix te danken. Sonja en ik hebben elkaar voor het eerst ontmoet in de Hoge Venen waar ik een fotografieweekend voor Birdpix organiseerde. Mooi toch? Intussen wonen we al twee jaar samen in Vlaanderen en genieten we elke dag van elkaar.


Een Prachtvogel als een Jan van Gent die zinloos de dood vindt door een stuk warrelnet en vervolgens aanspoelt op het Noordzee. Na de blik op het verongelukte gaat je blik bij deze foto naar de voorbijkomende mens (hier Sonja) die net de vogel opmerkt. Wat zal zij doen? wat zal er verder gebeuren? ...

Wat je vraag over de nadelen van zo’n “droomjob” betreft: Er zijn inderdaad ook nadelen aan. Als cameraman heb je meestal maar één kans. Het moet erop staan. Een minister of VIP zal het niet nemen dat je diafragma te veel open stond of dat je net niet goed had scherp gesteld… Er zijn dus nogal wat stressmomenten. Daarnaast is een professionele televiesiecamera en statief erg zwaar, het is – vooral in de natuur – vaak zeulen, zwoegen en zweten (of bijna doodgaan van de kou, zoals een maand geleden!). Naast mijn werk als cameraman – redacteur heb ik ook een bedrijfje opgestart als zelfstandig natuurfotograaf en …. Ik ben dus nooit meer klaar! Ik werk 8 uur per dag voor NTV en ben dan minstens nog een 3 tot 4 uur bezig met mijn foto’s. Ik verkoop aardig wat foto’s en ben nochtans NIET aangesloten bij een stockbureau – sorry Daan ! - maar om dat allemaal te runnen moet je veel doen. Ik zei het al, ik heb een paar levens te kort! Maar anders zou ik waarschijnlijk niet kunnen leven.

Je bent ook jager, wil je het daar over hebben?
Ik wil hier wel een kort antwoord over kwijt. Ik voel me goed bij al mij hobby’s (raar dat sportvissen nooit zoveel controverse veroorzaakt als de jacht) en wil het daar op het BP forum liever niet meer over hebben. Iedereen is echter welkom om het met mij daar op een zinvolle manier over te discussiëren. We vullen dan samen eerst een goed glas wijn en spreken over dit hekel onderwerp als beschaafde mensen. De bagger (zelfs doodsbedreigingen !) die ik over mijn kop gekregen heb aangaande dit onderwerp is niet te schatten. Ik wil dit niet meer meemaken. Mensen nemen mij kwalijk dat ik (zo consequent ben) dat ik mijn eigen dierlijk voedsel nog zelf kan en wil doden. Ik zie namelijk qua gevoelswaarde geen verschil tussen een Haring en een Houtduif. Ach kijk… daar ga ik weer …. Misschien nog dit: Fijn is te weten dat ik als wetenschappelijk coördinator voor een project - uitgerekend in de jachtsector - de meest prestigieuze milieuprijs gewonnen van België. En laten we nu, hier in deze context, maar ophouden met hierover te praten.


Een moeilijk te fotograferen vogel in een bijzondere situatie fotograferen heeft een enorme voldoening. Hier een Kwartelkoning uit Polen. Het is al niet evident om deze soort te platen, maar van een vliegende koning bestaan weinig foto's.

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Anekdotes zat, maar dat ik mijn 500 lens gebruikte als knuppel om een aanvallende Turkse wolfshond een tik uit te delen waarna hij kaiïetend wegliep is wel een van de beste. Een andere: Mijn goedlachse en vrij rustige vriend Peter Grobben en ik waren een prachtige zonsondergang aan de Middellandse zee aan het fotograferen. Zijn toestel weigerde op het kritieke moment en dat nam hij niet. Daarop keilde hij het ding zo hard tegen de straatstenen dat het terug kaatste en de ravijn in ging. Ik keek eerst heel erg verbaasd, maar toen hij naar beneden moest klauteren om zijn geheugenkaartje te recupereren lag ik in een deuk! En hij achteraf ook natuurlijk!

Wat vind je van Birdpix?
BP is een prima site. Ik kan mij heel goed inleven in de denkwereld van de beginnende amateur die het plaatsen van een foto op BP een hele eer vindt. Dat is de juiste mentaliteit. Ervaren doorwinterde fotografen mogen zich daartegen nooit afzetten. Je eerste mooi gelukte koolmeesplaatje zien verschijnen op BP heeft een kick! Maar dat impliceert natuurlijk dat oude rotten als ik, iets minder happig worden om BP te bezoeken. Wij hebben dat Koolmeesje al 1000 keer gezien…. en toch… Als ik morgen in mijn schuilhutje zit bij een voederplaatsje, en de zeldzame Middelste Bonte Specht niet komt opdagen… dan zal ook ik mij voor de duizendste keer amuseren bij het nemen van foto's van dat mooie Koolmeesje…


Het duizendste Koolmeesje, hier in mijn "huisstijl" met kleuren zoals ik ze graag zie. Beetje naar Matisse. Een eigen stijl ontwikkel je volgens mij niet express. Anderen zien het in jou foto's en pas dan ga je het zelf zien. Maar je zoekt het eigenlijk niet, het zit in je en je moet het enkel zelf verder ontwikkelen.

Daan doet het dus goed, ik vind het heel fijn voor hem en zijn team dat ze een blijvende waarde zijn geworden. Jammer dat alles bij BP zo mooi tussen de lijntjes moet lopen, zoveel regeltjes, zoveel richtlijnen, zoveel lange tenen, … maar ik leg me daar graag bij neer want blijkbaar kan een community daar niet onderuit. Al moet het gezegd: in het maken van regeltjes, richtlijnen geven en in vakjes plaatsen, ... daar zijn jullie Nederlanders wel hèèl goed in!

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Denk niet te gauw dat je hét kent. Leer zoveel mogelijk, en vraag je vooral af: waarom de fotograaf van een mooie foto die zelf mooi of bijzonder vindt. Niet waarom jij hem mooi vindt. Pas dan sta je open om iets te leren van een ander.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Dit is een verscheurende keuze. Ik denk dat ik deze kies omdat het één van mijn eerste foto's was waarbij ik direct terug dacht aan mijn kindertijd toen ik zat te dromen bij vogelfoto's. Ik had nooit kunnen denken dat ik zelf ooit vogelfotograaf zou worden, het lag zooo ver van me vandaan. Maar toen ik deze foto zag kreeg ik tranen in mijn ogen. Geluk zit soms in het onverwachte kleine hoekje.

Hoe heb je hem genomen?
Ik heb een tentje gezet, niet ver van een grondnest van deze soort. Het nest had ik al na 10 minuutjes gelokaliseerd, maar heb ik nooit bekeken, ik ben er niet eens naartoe geweest, het ging mij om de oudervogel. Na een uurtje kon ik het tentje alweer opplooien, opdracht volbracht!

Wat kan er beter aan?
Ach, ik heb al zoveel van je tijd genomen en wil hier niet nog een half uur over doorrammen. Maar; Veel! Het is simpel een gevoelsmatige keuze.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik zou graag de foto willen maken van mijn mooiste vogelwaarneming ooit. Ik zag ooit een adulte Slechtvalk een pijlstaartwoerd slaan op zo'n 20 meter bij me vandaan. Het is meer dan 30 jaar geleden, maar ik hoor de "plof" en zie de actie nog in mijn gedachten waanneer ik dat maar wil. Dàt moment op de foto, tja...

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Peter Grobben! In tegenstelling tot Daniele kan ik hier heerlijk subjectief zijn en voor mijn beste fotografie-vriend kiezen. In de eerste plaats OMDAT hij mijn vriend is maar in de tweede plaats omdat hij de beste vogelportretjes maakt van de wereld. Lekker bevooroordeelde prietpraat is dit natuurlijk, maar ik meen het wel!
Back to top
Reply with quote
 
ruben vdb


Gender: Male
Age: 34
Joined: 18 Oct 2007
Posts: 76
Location: Dendermonde (België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 8:44    Post subject:
Uitgebreid en mooi verhaal met enkele pareltjes!
En ik zet met plezier mijn andere mening ivm het jagen hier even opzij om te genieten van je foto's en verhalen.

Gr,
Ruben
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Mullekom




Joined: 25 Jun 2005
Posts: 37

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Mar 2012, 23:02    Post subject:
Verbazingwekkend en onterecht dat een passioneel fotograaf als Rudi hier zo weinig reacties krijgt. Je temperament kan wel eens overdonderen (ik ken je geeneens) maar dat mag geen reden zijn om niet te reageren. Vandaar dit schopje omhoog. Het zijn niet alleen je foto's die raken maar vaak ook de context waarin je ze plaatst. Voor mij ben je die spreeuw op dat paaltje.

Chapeau.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2012, 23:54    Post subject:
Prachtig verhaal Rudi. Fijn dat voor jou fotografie veel verder gaat dan vogels. De foto van het meisje op de Ezel vind ik prachtig. Wat een mooi licht en fijne sfeer.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
ruben vdb


Gender: Male
Age: 34
Joined: 18 Oct 2007
Posts: 76
Location: Dendermonde (België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 8:25    Post subject:
Inderdaad erg verbazingwekkend Hans. Vond het het heel vreemd en erg jammer voor Rudi dat ik zolang de enige was die het aandurfde om een reactie te plaatsen.
Dat misschien 99% van de mensen het hier niet eens is met jou denkwijze rond jagen kan ik begrijpen. Hoor daar zelf ook bij, maar desondanks blijf je een natuurfotograaf waarvan alweer 99% van deze website nog veel van kan leren.
Iedereen heeft zijn voor en tegenstanders, maar door op een bepaalde manier toch respect te hebben voor je tegenstanders kom je veel verder in het leven heb ik me eens laten vertellen door een wijs man.

Gr,
Ruben
Back to top
Reply with quote
 
sebastiaan algra


Gender: Male
Age: 56
Joined: 23 Aug 2008
Posts: 49
Location: West-Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 8:58    Post subject:
Altijd al met veel nieuwschierigheid en bewondering naar je fotos gekeken.
Er is volgens mij een tijd geweest (voor mijn tijd) dat je erg actief was op dit forum, en ben je de laatste jaren wat op de achtergrond getreden (bewust)
Maar als er dan weer eens een plaatje van je verschijnt, dan is het altijd weer bijzonder. Je fotos van de zeldzamer soorten zijn uniek. Iemand die zoveel tijd en passie (en kennis) in zijn onderwerp steekt, moet wel heel veel van zijn onderwerp houden. Het kan niet anders dat je een groot natuurliefhebber bent, ook heb je een uitgesproken visie over zaken. Wat andere mensen daar van vinden laat je hopelijk koud.

Groet,
Sebas.
_________________
Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 9:12    Post subject:
Fraai portret zoals ik je ook ken Rudy. Blijft fijn te ervaren dat je op jachtgebied een andere mening hebt maar dit niet verstopt, daar op een respectvolle manier over kunt praten en dit soms even opzij kunt zetten.
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl


Last edited by Han Bouwmeester on Sun 04 Mar 2012, 10:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7401

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 9:23    Post subject:
De gedrevenheid en passie hebben je letterlijk en figuurlijk ver gebracht.
Alhoewel ik het niet altijd onder je foto's schrijf heb ik veelal waardering voor hetgeen je presteert; klik regelmatig even jouw site in het rijtje van mijn favorieten aan om te zien waar je nu weer (mee bezig) bent geweest Wink

Chappeau!

groeten,
@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 11:25    Post subject:
Mooi verhaal, dito foto's! En zoals uit al je foto's blijkt, spreekt ook hier de passie uit. Respect!
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
HKo


Gender: Male
Age: 82
Joined: 19 Jul 2005
Posts: 64
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 11:43    Post subject:
Heel goed verhaal en de prachtige foto's (niet alleen van vogels)maken het af.
Groet, Hendrik Kooistra
_________________
Camera: Canon + glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Rick Robaard


Gender: Male
Age: 51
Joined: 07 Aug 2007
Posts: 195
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 13:04    Post subject:
De nuchtere kijk op zaken spreekt mij, als noorderling, erg aan.
Bedreigingen via mail en internet zijn tegenwoordig helaas aan de orde van de dag. Waarschijnlijk omdat dat zo lekker anoniem en ongenuanceerd kan. Ik vind het spijtig om te horen dat jij hier ook slachtoffer van geworden bent.... Je moet je mening immers altijd kunnen geven.
Mooie foto's en prettig stukje om te lezen. Dank daar voor.
Groet, Rick
_________________
'Always look on the bright side of life'
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 13:59    Post subject:
je bent een boeiende vent rudi.
je weet het, en dat is terecht. Niet verwonderlijk dat daniele jou heeft opgemerkt, toch?
leuk om gelezen te hebben. doe voort jouw ding.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Apr 2012, 7:40    Post subject:
Het interview met Rudi is weer terug als fotograaf van de maand April. Bedankt Rudi dat je plaats wilde maken.
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
robkempers


Gender: Male
Age: 74
Joined: 11 Sep 2008
Posts: 23
Location: ZH
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Apr 2012, 10:32    Post subject:
Geweldig verhaal en echt op jouw wijze geschreven met humor, vol passie, bijzonder en eerlijk.
Ik heb je zo nu en dan wel eens in het veld ontmoet en hoop nog eens met je stap te kunnen gaan om onze passie van fotograferen te delen.
vrgr, Rob
_________________
1DMarkIV, 5DMarkII en Canon objectieven van 17 t/m 500 mm
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Apr 2012, 17:23    Post subject:
Leuk dat je fotograaf van de maand bent en BP je in de schijnwerpers zet! Los van je enorme kennis van de natuur is het prettig dat je met jou ook kunt praten over de kwaliteit van gerookte vis of de benen van Dani Klein.

Groet, ook aan Sonja

Martijn.
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
rian




Joined: 16 Aug 2011
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Apr 2012, 19:46    Post subject:
Hoi Rudy,

Heb nog nooit ergen op gereageerd maar wil je toch laten weten dat ik met plezier je artikel heb gelezen en bekeken. Blijf je volgen....!
(Hoop je nog eens te ontmoeten).

Groeten Rian Vesters
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 04 May 2004
Posts: 111
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Apr 2012, 10:25    Post subject:
Ha Rudi,

Nooit het genoegen gehad om je de hand te schudden (al hebben we wel meermaals de uitnodigingen uitgewisseld), wellicht komt het er ooit nog van. Er lopen in mijn bescheiden mening op BP enkele fotografen rond die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan en verrijking vormen voor de site die het vandaag de dag is. Daar schaar ik jou zeker bij. Gepassioneerd, divers en met een eigen kijk op fotografie en - zoals blijkt uit je verhaal - het leven als totaal. Leuk om je zo via dit interview ietwat te leren kennen. Ga zo door en blijf genieten in alles wat je doet.

Hartelijke groet,
Rick
_________________
Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Apr 2012, 14:14    Post subject: FvdM
Een inspirerend artikel en fabuleuze opnamen. Werkelijk een voorbeeld voor iedere gepassioneerde fotograaf.
Welgemeende complimenten en hopelijk kunnen we nog lang meegenieten op deze site.

Groet, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Apr 2012, 18:00    Post subject:
Ha Rudi, Ik moet het nog goed lezen, maar de flarden die ik er nu uit pik tekenen je als een gepassioneerd man, in alles wat je doet. Dat wist ik al wel, maar hier bewijs je het nog een keer. Een mooi mens.

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 07 Mar 2006
Posts: 85
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Apr 2012, 7:23    Post subject:
Dat Danielle jou koos als Fvdm, daar was je zeer vereerd mee. Wat mij betreft een terechte keuze van hem Wink
Als het gaat om vogelfotografie ben je zeeeer gepassioneerd...Maar daarnaast kan je eigenlijk alles fantastisch vastleggen. Hoe jij - bijna altijd - vooraf weet wat en hoe je iets wilt vastleggen; ik blijf dat onvoorstelbaar vinden. Een genot om mee te mogen maken.
Meerdere mensen merkten het al op; en het IS ook zo...Een gepassioneerd mens, een mooi mens, en lief mens
En nu stop ik Very Happy
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D en 5D. Divers glaswerk
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 06 Apr 2012, 9:17    Post subject:
Hoe weet je dat toch allemaal Sonja? Laughing
Vond het een boeiend verhaal. Altijd steek ik er veel van op.
Er is een hoop van te leren.
Wat ik zelf ook steeds meer merk is dat veel mensen meteen willen scoren. Zonder kennis van de natuur.Dat is niet alleen bij de vogelfotografie maar in de gehele natuur.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 11 Apr 2006
Posts: 50
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Apr 2012, 20:55    Post subject:
Heerlijk om meer achtergrond te lezen Rudi, al jaren geniet ik van je foto's, kennis, veelzijdige passies, beschrijvingen en humoristische opmerkingen Very Happy groeten, Jan
_________________
Canon 1D Mark IV, Canon 1 Ds Mark III,
Canon 16-35, macro 100mm 70-200, 300, 500 mm F4L IS USM, ext 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Rianne Geelhoed
PixPas Plus


Gender: Female
Age: 74
Joined: 12 Aug 2007
Posts: 19
Location: Middelburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Apr 2012, 6:45    Post subject:
Een boeiend verhaal, gave opnames
Een warm mens met passie en humor!
Ik geniet ervan!

Vr groet
Rianne Jordaan
_________________
canon eos 7D
sigma 170-500
canon 70-200
canon 100-400
Back to top
Reply with quote
 
dick hoogenboom


Gender: Male
Age: 65
Joined: 04 Dec 2004
Posts: 209
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Apr 2012, 8:57    Post subject:
Een verhaal waar ik mij ( op het jaag gedeelte na ) volledig in terug vind. Toen ik pas bij BP ( 2004 ) kwam vielen jouw foto's al positief op en hoewel we tegenwoordig weinig meer van je zien hier, houd ik je nog regelmatig in de gaten hoor Rudi Wink Je bent in mijn optiek terecht door Daniele uitgekozen en ik gun het je van harte.
Veel succes verder en geluk samen met Sonja Exclamation

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber
Iedere creatieve daad ontstaat uit imitatie.....
Kijk ook eens op : www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 573
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 16:15    Post subject:
Van fleet manager naar cameraman/fotograaf. Ik vind het een wonder dat zulke uiteenlopende kwaliteiten binnen één persoon verenigd zijn. Ik bewonder je moed om radicaal te kiezen voor waar je hart ligt, tegen economische belangen in. Kom daar nog maar eens om in deze tijd. Je legt de lat wel hoog met de wens om zeldzame vogels zeldzaam mooi te fotograferen. Met die aquarel van de Dougall’s stern ben je daar erg goed in geslaagd!

Bedankt voor je verhaal en heel veel succes met je nieuwe carrière!

Bert Ooms
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum