Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


welke camera is geschikt voor digiscoping

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
John van der Valk


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 121
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Jan 2006, 23:17    Post subject: welke camera is geschikt voor digiscoping
Ik ben zelf op zoek naar een goede nieuwe camera om digiscoping te doen.
Waar ik op moet letten om erachter te komen of de camera geschikt is.
Op het net kom ik de opvolger tegen van de coolpix 4500, namelijk de coolpix S4. Is dit iets?
Hoe stel je scherp?Eerst met de telescoop en dan de camera of .....?
Een verschil is dat de coolpix 4500 manual scherp te stellen is en de coolpix S4 niet, heb je dit nodig of maak je de foto,s op auto focus?

Help .......

Alvast dank, John
Back to top
Reply with quote
 
Fuse



Age: 43
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 75
Location: Oudenaarde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 Jan 2006, 11:01    Post subject:
Ik denk dat die s4 misschien wel een goeie opvolger is van de 4500. Al vind je op het net toch nog geen digiscoop toepassingen met deze camera.
Ik vraag me wel af of deze een schroefdraad heeft net voor de lens. Op de foto's die ik vind is dit toch niet duidelijk. Bij de coolpix 995 en 4500 is dit wel het geval, waardoor je dus zeer gemakkelijk een adapter kan monteren.

Ik zou me geen zorgen maken over die manuele focus. Op dit type digitale camera is deze waarschijnlijk toch maar alle behalve. Op de coolpix 995 is dit bijvoorbeeld het geval. Ik gebruik hem nooit.

Die s4 heeft ook een vrij groot LCD schermpje, wat bij digiscopen handig is.
_________________
Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote
 
John van der Valk


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 121
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Feb 2006, 22:14    Post subject:
ik kreeg antwoord via de mail van Martijn Snijder, het lijkt mij een goed idee om dit hierbij te plaatsen (anderen hebben er ook iets aan)

Hoi ,

De keuze voor een camera is mede afhankelijk van hoe je de camera op de telescoop zou willen plaatsen.
1. Gewoon uit de hand fotograferen : Hier is een erg stille hand voor nodig , anders zal in iedere foto beweging zitten. Bij deze keuze is iedere camera met een kleine lens geschikt.(de lens moet namelijk binnen het oculair van de telescoop vallen).

2. door middel van een ring op camera en telescoop de 2 op elkaar koppelen. Dit is erg lastig bij camera's met een uitwendige zoom.(deze combinatie gebruik ik zelf , de nikon coolpix 4500 en volgens mij ook de S4 hebben een inwendige zoom en zijn hier dus zeer geschikt voor).

3. Door middel van een klapbeugel . Bij deze optie is ook iedere camera met een kleine lens geschikt(zie 1 voor reden) Hier stel je de beugel af op de juiste afstand van het oculair en de camera . Als je een foto wilt nemen klap je de camera ervoor en klikken maar. Neem je een camera met een lens die naar buiten komt moet bij iedere verandering ook de beugel weer afstellen.

Ik zou je willen adviseren je telescoop mee te nemen naar de winkel en daar de combinatie op elkaar te plaatsen om zo te kijken of de cameralens dicht genoeg op het oculair geplaats kan worden , en je door in te zoomen de fignettering weg kan zoomen.(als de camera niet ingezoomed is zal het beeld rond zijn , door in te zoomen zal dit uiteindelijk de normale verhoudingen verkrijgen) Komt de cameralens niet dicht genoeg op het oculair zal de fignettering niet weg te werken zijn en is de camera dus niet geschikt.Veel info is te vinden op onderstaande link onder het kopje DIGISCOPING.
http://www.tvwg.nl/

Wat betreft het manual scherp stellen , Dit heb ik zelf nog nooit gebruikt. Op de camera zit een zoomstand oneindig (het bekende bergje) in deze stand stelt de camera scherp op oneindig en kan je op de telescoop handmatig scherp stellen.

Veel succes met je keuze , en mocht er nog iets onduidelijk zij of mocht je gewoon nog een vraag hebben stel deze dan gerust.

Met vriendelijke groeten , Martijn
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Feb 2006, 23:32    Post subject:
Inwendig scherpstellen is een onzinverhaal. Dat komt omdat de coolpixen dat hadden, maar dat is géén vereiste voor digiscopen. Er zijn verschillende camera's met uitwendige lenzen, waarmee je prima kunt digiscopen.

De volgende camera's komen momenteel in aanmerking voor digiscopen
canon a95/a510/a520 (a95 is uit de productie genomen), sony w15/w5/w17/w7, fuji e5xx/e900, olympus sp350, nikon , Contax u4r met zeiss T* lens (uit de productie genomen), nikon coolpix5900/7900

Over de kwaliteit en voor- en nadelen durf ik nu even géén uitspraken te doen, want er zitten nogal wat nieuwe modellen bij.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
snijder


Gender: Male
Age: 48
Joined: 10 Oct 2005
Posts: 26
Location: Eelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 9:02    Post subject:
Wat betreft het inwendig zoom verhaal , dit is inderdaad geen vereiste en dat staat er ook niet.

Wat er wel staat is dat als je een camera met uitwendige zoom gebruikt IK persoonlijk voor een montagebeugel zou kiezen en niet voor een adapterring. (Als de camera eenmaal op de telescoop is geplaatst kan je met een uitwendige zoom niet meer in- of uitzoomen zonder de camera weer van de telescoop te halen en dat vind ik een nadeel.)

Ik ken ook iemand met een sony compact camera met uitwendige zoom , deze persoon fotografeerd uit de hand op de telescoop en maakt inderdaad prachtige opnamen.

conclusie : Inwendige zoom is niet noodzakelijk , maar heeft gewoon mijn persoonlijke voorkeur.

met vriendelijke groeten , Martijn
_________________
Canon 350D
Canon 30D
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon EF 1.4x Extender
Gitzo G1325 + Gitzo G1376M
1-pootstatief Manfrotto682B
Raamstatief Manfrotto243+482
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 10:27    Post subject:
Beste Martijnm

Ook dat klopt niet. Voor een enkele camera kan het kloppen, maar o.a. voor de sony w serie, de canon a95, de kodak dx6340 en waarschijnlijk ook de fuji e serie en de olympus sp350 en zo zijn er nog veel meer kan je gewoon met een adapterring werken en dan het hele zoombereik van je camera benutten, terwijl de zoomlens niet inwendig scherpstelt.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
snijder


Gender: Male
Age: 48
Joined: 10 Oct 2005
Posts: 26
Location: Eelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 10:45    Post subject:
Sorry Marcel , je hebt gelijk . Embarassed

Even uitgeprobeerd met mijn compact camera , en de lens komt rechtstandig uit de camera en draait niet zoals ik dacht. Embarassed
_________________
Canon 350D
Canon 30D
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon EF 1.4x Extender
Gitzo G1325 + Gitzo G1376M
1-pootstatief Manfrotto682B
Raamstatief Manfrotto243+482
Back to top
Reply with quote
 
John van der Valk


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 121
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 12:37    Post subject:
Hoi,

Het klopt wat Marcel zegt, met mijn gewone camera FUJI S7000 kan ik met een adaptor onbeperkt in en uitzoomen.
Het probleem wat ik met deze camera heb is dat ik vignetting blijf houden en dat dit de reden is om op zoek te gaan naar een ander camera.
Op mijn persoonlijk album heb een voorbeeld van deze vignetting gezet
Ik denk zelf dat ik het niet kan oplossen door een zogenaamd superview lens te gebruiken (zie http://www.teleskop-service.de/VideoCCD/Superview40/superview.htm ) omdat ik al een oculair van 40 mm geprobeerd heb.

Misschien hebben jullie ideeen om dit goed op te lossen.

Groet, John
Back to top
Reply with quote
 
Theo van Orsouw


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Oct 2004
Posts: 55
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 13:20    Post subject:
Marcel,

In jouw lijstje mis ik de nieuwe Canon A620, de opvolger van de A95, is die ook geschikt?
Wordt door DPREVIEW de hemel in geprezen. Heeft alleen geen RAW-mode, lijkt me een nadeel.
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 13:24    Post subject:
A620 wordt door velen afgetest als digiscoopcamera. Problemen met vignettering. Dit verschilt wel per telescoop.

Ik had bij een eerste test ook vignetteringsproblemen met de fuji e900, terwijl die op een svarowski wel lijkt te functioneren. Moet die e900 nog een keertje proberen want mogelijk had ik hem verkeerd ingesteld.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 43
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Feb 2006, 22:07    Post subject:
Of er vignettering optreedt hangt idd erg af van de combinatie. Zo past mijn inmiddels antieke Canon A70 prima op een Kowa 821+20x zoom (je houdt dan zelfs nog wat zoomruimte over, en dát komt de kwaliteit ten goede), terwijl dezelfde camera op een Leica Televid 77+20x zoom zelfs helemaal ingezoomd nog een beetje vignettering geeft. Daar snap ik eigenlijk weinig van, want de oculairdiameter van de Leica is groter dan die van de Kowa.
Back to top
Reply with quote
 
John van der Valk


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Jan 2006
Posts: 121
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Feb 2006, 22:54    Post subject: VIGNETTING
Wat ik niet begrijp is dat als ik de camera (FUJI S7000) met een adaptorring gebruik wel kan inzomen op het beeld (welliswaar met vignetting) maar als ik hetzelfde doe met de camera uit de hand (ik houd de camera tegen het oculair aan) bij minimaal (geen) zoom een beeld heb met vignetting en als ik dan inzoom de vignetting juist groter lijkt te worden en ik niets meer in beeld kan zien.
Hoe kan dit?
Moet ik dan een andere camerastand gebruiken, bv MACRO of iets anders?

john
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum