Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

transport (kar)

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 0:14    Post subject: transport (kar)
na een paar topic's gelezen te hebben over het zelfde onderwerp.
kwam ik uit op de kar die han aanbied op zen shop zelf heb ik deze kar niet maar wel eentje kwa ontwerp niet veel afwijkt zoals die van han aanbiedt namelijk een karretje dat gebruikt wordt voor het vervoeren van visspullen van en naar de waterplas.
heel doeltreffend allemaal zolang je op verharde wegentjes blijft of laag gras bolt dat ding goed.
maar zodra je het ruig terrein in gaat dus smalle paadjes, modder en verdord gras en dergelijke voldoet dat ding niet omdat het frame laag bij de grond zit en zeker als het klimaat nat is zoals in deze tijd van het jaar loop je nog eens kans dat je spullen nat worden door het opspatten van water door de bandjes en kontakt mee het hoge gras en dergelijke.
Daarom ging ik op zoek naar iets anders, naar iets dat hoger van de grond is, en dacht eerst iets zelf te maken met kleine fietswielen.
Geinformeerd naar de kostprijs van zulke wieltjes en vond dat het toch redelijk duur kwam, 25€ voor een wieltje vond ik best veel geld en moest dan nog een frame zien te maken wat ook nog een duit ging kosten.
tot ik op een site kwam waar men van alles en nog wat aanbied, daar wat op rondgekeken kwam ik opeens op een aanbieding van een fietskar (iedereen zal dit wel kennen in nl.) deze word aangeboden voor de prijs van 68,94 € verzending inbegrepen en is opgebouwd met een pvc bak van 90 liter,wieltjes met maat 18" zodat deze 20cm van de grond komt.
Deze fietskar besteld woensdag en vrijdag afgeleverd thuis.
wieltje gemonteerd en beugel aan het frame bevestigd, reflectors heb ik niet geplaatst daar ik niet van plan zijn deze achter een fiets te hangen.
Zaterdag heb ik dan deze kar aan de nodige testen onderworpen, een lens van 6 kilo, tentje van 6 kilo en stoeltje, statief met zwenkkop erin en wat eten en drinken.
Op naar het ruige terrein (natuurgebied)vol waterplassen met de nodige modder erbij, weinig of geen paadje door het moerasachtige riet ermee waar op sommige plaatsen toch meer dan 5 cm water staat.
Conclusie, test geslaagd nergens blijven vast zitten daar dit toch smallere wieltjes zijn.
Alles blijft droog door de pvc bak, karretje blijft licht bollen met een 15 kilo aan materiaal op tevens nog over takken ermee voor stabiliteit test tegen omslaan.

grts

Last edited by Korandoke on Mon 19 Mar 2012, 1:23; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 1:10    Post subject:
Interessant, waar heb je die gekocht?
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 1:15    Post subject:
Digihop wrote:
Interessant, waar heb je die gekocht?

hier,

http://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/fietsen/fietskar/fietskar-met-kunststof-bak-90-liter.html

grts

Karel Vogel

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 1:39    Post subject:
Dag,

Wij gebruiken met volle tevredenheid een zgn. 'Beach Trolly' van het duitse merk 'Eckla'.

Uit de folder: 'De Beach Rolly is een erg handig karretje uitgevoerd is licht maar stevig alluminium en canvasstof en bezit twee degelijke luchtbanden. Door de flinke breedte schept het voldoende ruimte voor al je fotospullen .. bla bla .... Bovendien is dit handigheidje ook als stoel .... etc.'

Deze trolly is inklapbaar en heel erg makkelijk in de auto te vervoeren.
Wij vervoeren er meestal 2 camera's + tele (>> 14 kg.), samen met 2 statieven op.
Door de canvas ondergrond heb je geen last van stuiterende camera's, zoals je dat kunt verwachten in een harde kunststofbak op een oneffen terrein.
Even Googlen en je weet meer..
Of kijk even op YouTube voor een indruk:
http://www.youtube.com/watch?v=uw2lrEIvP7M&feature=related
Er zijn meer filmpjes te vinden aldaar.

Ook gewoon in NL te koop oa bij HB.

Groet, Ka.

Korandoke

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 1:58    Post subject:
beste karel,

dit zijn prachtige karretjes, maar 1 nadeel door de kleine bandjes en as ligt de as zeer laag als je ermee in ruig terrein gaat (hoog gras en smalle paadjes sleept de as voortdurend door het groen) daarom dat ik iets zocht dat hoger van de grond staat.
van stuiteren in de pvc bak heb ik ook niets gemerkt, lens zit in lens tas

grts

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 9:15    Post subject:
Met zelf knutselen kom je vaak bij mooie oplossingen. Toch vrees ik dat je in dit geval wel tegen wat beperkingen op gaat lopen. Voor veel mensen geldt immers dat de kar eerst met de auto vervoerd zal moeten worden en dus klein opgevouwen moet kunnen worden. Het schudden van je dure spullen in de kar is inderdaad ook iets waar je goed rekening mee moet houden. Overigens is de Beach Rolley niet zo laag hoor. En de canvasstof is waterdicht dus je spullen worden niet nat als je door nat gras moet. We hebben trouwens nu speciaal voor deze transportkar ook een waterdichte hoes om je spullen nog beter te beschermen.

http://www.hanbouwmeester.nl/nederlands/winkel/toebehoren/regenhoes-eckla-beach-roller.html
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 13:59    Post subject:
Ik kan Han's betoog volledig beamen. Ik heb in februari ook een Beach Trolley aangeschaft en het bevalt prima. Qua vervoer ideaal omdat het inde auto makkelijk (en compact) is te vervoeren, en ook op ruig terrein gaat het prima. Geen enkel probleem: zware fototas, eten/drinken en statief.

Ik vind de wieltjes helemaal niet smal en de hoogte t.o.v. de grond is meer dan zat, wat mij betreft. Ietsje duurder, dat dan weer wel, maar ik heb er geen spijt van.

Phil

Frits Stoekenbroek

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 14:25    Post subject:
Beste Korandoke, toevallig zijn wij ons ook aan het oriënteren op een fietskar, hij gaat bij ons wel achter de fiets en moet ook in de auto, wij hebben bij deze firma wel modellen gezien maar zijn terughoudend met bestellen omdat koopgoedkoop bij geen enkele branchorganisatie is aangesloten.
Jij vind/vond dit geen probleem ?.
Gr. Frits

Korandoke

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 14:39    Post subject:
stoekenbroek wrote:
Beste Korandoke, toevallig zijn wij ons ook aan het oriënteren op een fietskar, hij gaat bij ons wel achter de fiets en moet ook in de auto, wij hebben bij deze firma wel modellen gezien maar zijn terughoudend met bestellen omdat koopgoedkoop bij geen enkele branchorganisatie is aangesloten.
Jij vind/vond dit geen probleem ?.
Gr. Frits

de ganse transactie is prima verlopen, de woensdag besteld even erna had ik al bevestiging en donderdag kreeg ik bericht van de koerierdienst dat het pakket opgehaald is en onderweg is naar be.
vrijdag geleverd zonder beschadiging of te kortkoming.
ik kan niets slecht over deze shop berichten.

grts

Fred van Maurik

PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 19:25    Post subject:
Ik heb ook zo'n karretje welke Han aanbied, deze heb ik vorig jaar aangeschaft om mee te nemen op vakantie in Triberg (zwarte woud). Onze bagage en camera spullen, inclusief 2 statieven er op gebonden en met de trein naar Triberg. Doordat het karretje niet al te veel ruimte in neemt kon hij beladen en al mee de trein in. In Triberg zelf zijn we enkele malen over de bosroute vanaf het hotel naar de watervallen gelopen. Het karretje met camera spullen al stuiterend over de rotsblokken, door de bossen met boomwortels etc. geen enkel probleem.
Door de luchtbanden waren alle obstakels tijdens onze wandeltochten geen enkel probleem en was ik blij dat ik het karretje af en toe als stoel kon gebruiken.

Ik wou dat ik hem eerder had aangeschaft Smile

groet

Fred
Camera: Nikon D300, Nikon D5000, AF-S Micro Nikkor 105mm 1:2.8 G ED, AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED / Tamron AF 70-300 mm 1:4-5-6 / Sigma DG 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM / Nikkor AF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 GII ED / Velbon statief met Manfrotto 808RC4 kop
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 20:39    Post subject:
Ik zie twee karretjes van Han en eentje van Stealth Gear.
Het ene karretje van Han is wat duurder dan het andere. Is er buiten dat zonnescherm nog een ander verschil?
En hoe is dat Stealth Gear karretje. De prijzen maken niet zoveel verschil uit. Mij gaat het om de kwaliteit.
Dat ik er ook bv door de AWD mee kan lopen.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 20:53    Post subject:
De basis transportkar van mij/Eckla is voordeliger hoor. Ook bij deze kar zijn wat opties verkrijgbaar zoals dat zonnedak en verbreding van de bodem. Geen flauw idee wat je als fotograaf met zo'n zonnedak moet en de verbreding heb ik zelf ook nog nooit behoefte aan gehad. Maar omdat sommige mensen het graag willen hebben wij het er als optie bij.
Hier staat de HBN/Eckla kar.

http://www.cameratools.nl/tassen-koffers/transport/eckla-beach-rolly-olive-beige/

De Stealth gear kar is slechts een ronduit schaamteloze 1 op 1 kopie. Schijnt normaal te zijn tegenwoordig:-))
Reply with quote

Jos Images

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 21:11    Post subject:
Digihop wrote:
Ik zie twee karretjes van Han en eentje van Stealth Gear.
Het ene karretje van Han is wat duurder dan het andere. Is er buiten dat zonnescherm nog een ander verschil?
En hoe is dat Stealth Gear karretje. De prijzen maken niet zoveel verschil uit. Mij gaat het om de kwaliteit.
Dat ik er ook bv door de AWD mee kan lopen.

Heb tot grote tevredenheid Han's karretje en sleur die veel mee in Jaegersborg, Bayerischer Wald en andere gebieden.
Ook een paar keer in de AWD mee genomen maar als je echt wilt struinen (dus van de paden af) gaat zo'n karretje eerder een last zijn dan een oplossing.
Het verschil tussen het karretje van Eckla (Han) en die van Stealth Gear is dat de laatste gelagerde wielen heeft maar of dat de meerprijs waard is betwijfel ik.
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Thu 22 Mar 2012, 15:41    Post subject:
Bedankt Han, ik ben om en heb er gelijk een besteld.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 23 Mar 2012, 11:49    Post subject:
Veel plezier er mee en gemak er van!
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Fri 23 Mar 2012, 12:34    Post subject:
Ach, wat is er tegenwoordig nog origineel en als het dat al is, hebben we altijd China nog: http://www.shopcartcn.com/beach+trolley-china-29/
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 23 Mar 2012, 13:16    Post subject:
Tja, triest genoeg. En zelfs de zelfde naam nog noemen. Mijn raamstatief hadden ze ook onder handen genomen maar na waarschuwing weer mee gestopt.
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Fri 23 Mar 2012, 14:42    Post subject:
wie weet worden die duitse daar ook niet gemaakt, tegenwoordig komt alles van daar.

grts

Han Bouwmeester

PostPosted: Fri 23 Mar 2012, 15:59    Post subject:
Nou, ik ben in de fabriek geweest en kan je dus garanderen dat dit toch echt een op en top Duits product is.
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 26 Mar 2012, 19:19    Post subject:
Vandaag even contact gehad met Eckla over de Chinese cloon. Blijkt dat ze gemakshalve zelfs de foto's van Eckla gebruikt hebben. De kans is dus groot dat je niets opgestuurd krijgt na het betalen van je centjes. Er is een offcieel bericht/waarschuwing naar deze heren onderweg maar wees gewaarschuwd!
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum